Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Folksamlingar över 50 och det är väl ett brott att sprida smittan?
Nej, det är inte ett brott att sprida virus oavsiktligen. Det finns ju många människor som kanske kan sprida virus fast de inte har några symtom så det är ju orimligt att de skulle straffas för att de åker buss, jobbar etc.

Hur ska det gå till att bötfälla några tusen demonstranter?

BirgitS BirgitS skrev:
Smittskyddet i Västra Götaland har smittspårat och sett att flera mindre utbrott berott på att folk har gått och jobbat med symtom :cry:
[länk]
Nja du sprider fake News.. artikeln handlar om att din regering har lättat på restriktioner och det bekymrar.

• Arg
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Folksamlingar över 50 och det är väl ett brott att sprida smittan?
Det är inte olagligt att befinna sig på en plats med 50 andra.
För att dömas för smittspridning enligt smittskyddslagen måste det finnas ett uppsåt. Dvs man måste vara testad och medveten om att man är smittbärare.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte ett brott att sprida virus oavsiktligen. Det finns ju många människor som kanske kan sprida virus fast de inte har några symtom så det är ju orimligt att de skulle straffas för att de åker buss, jobbar etc.

Hur ska det gå till att bötfälla några tusen demonstranter?
https://lawline.se/answers/smitta-nagon-med-flit-med-coronaviruset
Det stämmer inte det du säger.

Redigerat av moderator:
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Bara att skjuta med gummikulor.problemet är att polisen är rädd för förorten och bilbränder och drf vågar de ej agera som poliser.

Du drömmer om Sveavägen 68
Det är inte värt det när risken är stor att någon som inte demonstrerar utan bara råkar passera blir träffad. Även om gummikulorna inte är dödande så kan de göra att en sjukvårdsanställd inte kommer fram till jobbet eller att kulan träffar så olyckligt att någon behöver vård vilket ju är väldigt dumt när vården är så hårt belastad.

Nej

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte värt det när risken är stor att någon som inte demonstrerar utan bara råkar passera blir träffad. Även om gummikulorna inte är dödande så kan de göra att en sjukvårdsanställd inte kommer fram till jobbet eller att kulan träffar så olyckligt att någon behöver vård vilket ju är väldigt dumt när vården är så hårt belastad.

Nej
Haha nu tar du fram ett scenario som inträffar en på miljonen.jag har genomskådat din argumentations teknik.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Nja du sprider fake News.. artikeln handlar om att din regering har lättat på restriktioner och det bekymrar.
Nej, artikeln handlar om mycket inklusive det jag skrev så jag skrev bara sånt som är sant.
Har du inte läst hela artikeln?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Läser du själv de saker du länkar till?

" Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk"

Tror man att man är frisk så kan man inte dömas för någon brottlig smittspridning.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
[länk]
Sluta sprid din fake News.jag har genomskådat dina floskler nu.
Det är inte lögn. Det är skillnad på att sprida virus med flit och oavsiktligen.
Det är nog du som ska sluta sprida lögner om mig.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Nybergzzz skrev:
Varför ljuger du konstant?

• Gilla
RoAd och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte lögn. Det är skillnad på att sprida virus med flit och oavsiktligen.
Det är nog du som ska sluta sprida lögner om mig.
Haha skönt att du har några ryggdunkare med dig i tråden.

• Arg
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, artikeln handlar om mycket inklusive det jag skrev så jag skrev bara sånt som är sant.
Har du inte läst hela artikeln?
När resor inom Sverige nu släpps fria ser Thomas Wahlberg att ett ännu större ansvar läggs på medborgarna och han inskärper förhållningsreglerna ännu en gång.

– Trängs inte på badplatser, campingställen och uteställen.

useless useless skrev:
Det är inte olagligt att befinna sig på en plats med 50 andra.
För att dömas för smittspridning enligt smittskyddslagen måste det finnas ett uppsåt. Dvs man måste vara testad och medveten om att man är smittbärare.
Nej jag tror det räcker med att man har en skälig misstanke att man kan vara smittad.

Då skall man agera därefter enligt lagen.

Något uppsåt behövs inte. Oaktsamhet räcker.

Edit.

" Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk"

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
När resor inom Sverige nu släpps fria ser Thomas Wahlberg att ett ännu större ansvar läggs på medborgarna och han inskärper förhållningsreglerna ännu en gång.

– Trängs inte på badplatser, campingställen och uteställen.
Ja, det också står i artikeln. Men det är ju liksom ingen nyhet att man inte ska trängas.
Däremot tycker jag att det är anmärkningsvärt att folk går och jobbar med symtom.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.