Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Med den nu rådande situationen, är vår taktik utmärkt! I teorin alltså. För den godtrogne Dr. Ryan har nog inte en susning om att i verkligheten beter sig inte de bortskämda och oansvariga svenskarna som myndigheterna vill. "Social distansering" märks bara genom tejpade linjer vid affärernas kassor. För övrigt kör vi på som vanligt med trängsel i affärer, barer etc. Demonstrationer som drar till sig varenda liten nolla, som vill visa sin avsky mot polisvåld, genom att krossa skyltfönstret till skoaffären, tillåts. Och nu skall semestersugna och snart småfulla svenskar hålla avstånd och god hygien runt grillarna. Lycka till med det.

WHO måste ha förväxlat Sverige med Utopia.

Staffan
Jag vet inte var du bor men häromkring håller folk i allmänhet avstånd när man möts ute på gångvägar och vägar.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Kan du hitta ngt uttalande där han fördömer de?

Hahaha dagens skämt.demonstranterna vandaliserade
Och var är ditt bevis för att det var demonstranterna, alltså de som var där för att uttrycka sin åsikt om demonstrationens ämne, som vandaliserade och inte andra?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det vet jag inte men du anser alltså att Sveriges covid19 strategi inte utmärker sig i jämförelse med resten av Norden och västvärlden?
Under teatraliskt smink för folket, -inte mycket nej. Det säger för övrigt de flesta sakkunniga också, politiker drar såklart läppstift på grisen och menar att de gjort underverk men de gör de väl alltid?

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Och var är ditt bevis för att det var demonstranterna, alltså de som var där för att uttrycka sin åsikt om demonstrationens ämne, som vandaliserade och inte andra?
Brukar statsministrar i civiliserade länder "fördömma" enskilda brott på våra gator, har de verkligen tid med det, det utförs ju rätt många dåliga saker i ett land? Fördömma är ett rätt hårt ord i civiliserade kretsar dessutom.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Men fakta är väl just att våra grannländer inte heller hade några karantänsregler den 23:e februari? Har du funderat på varför?

Kan det vara en bedömning som ansågs av de nordiska länderna vara korrekt just då?

Var det sett i backspegeln en felaktig bedömning? Ja, mycket möjligt.

Var det fel av mig att i oktober 2019 boka en utlandssemester med avresa i juli 2020? Ja, sett i backspegeln borde jag inte gjort det. Ångrar jag det? Inte mycket, jag hade just då ingen anledning att tro att det skulle bli problematiskt att resa.
Försök hålla dig till saken vi utgick ifrån men det har du hittills inte klarat.

BirgitS
D djac skrev:
Brukar statsministrar i civiliserade länder "fördömma" enskilda brott på våra gator, har de verkligen tid med det, det utförs ju rätt många dåliga saker i ett land? Fördömma är ett rätt hårt ord i civiliserade kretsar dessutom.
:) förstås inte, det skulle bli en lång presskonferens varje dag om statsministern ska räkna upp alla brott som har begåtts. (Fast du kanske hade tänkt att citera något annat?)

• Gilla
karra
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var det ett tag sen jag läste det men jag är rätt säker på att det står att det ska finnas beredskapslager i regionerna. Även att det finns listat ett antal möjliga åtgärder som kan sättas in om det passar in på just den pandemi som kommer (du har väl inte glömt bort att olika typer av epidemier slår på olika sätt i befolkningen). Så jag håller inte med dig.
Om vi på vårt företag gör motsvarande med våra riskanalyser. Alltså hittar risker och förslag till åtgärder och aldrig ser till att de genomförs. Ja då blir det rättssak om det sker en olycka.

Du får givetvis fortsätta att leva i din värld. Jag fortsätter i verkligheten.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Om vi på vårt företag gör motsvarande med våra riskanalyser. Alltså hittar risker och förslag till åtgärder och aldrig ser till att de genomförs. Ja då blir det rättssak om det sker en olycka.

Vad en viss myndighet får göras regleras i förordningar och liknande som styr deras arbete. En myndighet (t.ex. FHM) får inte kontrollera vad en annan myndighet (t.ex. Socialstyrelsen, alla regioner) gör utan att det framgår i deras styrdokument. Det är så att den andra myndigheten (Socialstyrelsen, regioner) ska göra vad de har blivit tillsagda ändå.

Du tror väl inte att högsta ledningen för t.ex. Ericsson kontrollerar att folk ute på golvet har läst de regler som kommer från högsta ledningen. Det förutsätts ju bara att deras regler åtlyds.

D
optimum optimum skrev:

Jo så är det såklart i den världen, men för myndigheterna ser det inte riktigt ut så, om det sker en olycka på en väg och den hade kunnat hindras av mitträcke så hamnar inte GD för vägverket i fängelse vid nästa olycka, även om det fortfarande inte finns något räcke. Samhället måste hela tiden acceptera brister för att pengarna inte räcker till, dvs medborgarna vill inte avsätta medel för att höja den generella säkerhetsnivån.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Vad en viss myndighet får göras regleras i förordningar och liknande som styr deras arbete. En myndighet (t.ex. FHM) får inte kontrollera vad en annan myndighet (t.ex. Socialstyrelsen, alla regioner) gör utan att det framgår i deras styrdokument. Det är så att den andra myndigheten (Socialstyrelsen, regioner) ska göra vad de har blivit tillsagda ändå.

Du tror väl inte att högsta ledningen för t.ex. Ericsson kontrollerar att folk ute på golvet har läst de regler som kommer från högsta ledningen. Det förutsätts ju bara att deras regler åtlyds.
Eller för att göra liknelsen ännu mer lik, en divisionschef på Ericsson kontrollerar att en annan division följer reglerna. Skulle iofs bli ett intressant inbördeskrig på det bolaget..

• Haha
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nybergzzz skrev:
Kan du hitta ngt uttalande där han fördömer de?
Är det ditt sätt att säga "Oj, jag hade fel. Han hyllade inte vandalerna?"

N Nybergzzz skrev:
Hahaha dagens skämt.demonstranterna vandaliserade
Polisen säger att det inte var samma personer som demonstrerade i Göteborg som de som senare vandaliserade i Göteborg. Det är min källa. Vad är din källa?
Är det:
  • Jag var på plats och såg med egna ögon
  • "Det fattar man ju"
  • Fria Tider
Eller något annat?

• Gilla
  • Älska
RoAd och 5 till
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Du har rätt det blev fel där. Om 0,1 är 100% så är 0,6 600 % en ökning med 500 %.

BTW har jag läst 4 år på KTH men det var 30 år sedan :)

Nu kanske inte det är det viktiga här utan att det handlade om att några ville likställa Covid19 med en influensa i dödlighet.
Då är vi överens :D(y)

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:

Fungerar länder som företag i din verklighet? Det är inte första gången du drar den liknelsen.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Försök hålla dig till saken vi utgick ifrån men det har du hittills inte klarat.
Du tycker du borde blivit hårdare behandlad när du kom till Arlanda den 23:e feb och tycker Sverige var värdelösa. Jag försöker förklara att de andra länderna inte heller var på tårna den 23:e och varför.

Sen kan man ju undra varför du åkte till Thailand i februari när både Johan Giesecke och Björn Olsen avrådde från det i början av februari. Borde du inte ha avstått?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.