Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ett skenargument man ofta hör från FHM. Men detta är inte allt eller inget, svart eller vitt. Hitttar man hälften så har man stoppat hälften av alla smittkedjor som annars skulle varit fallet.

Då kunde kanske smittspårnigen ha räck till och vi sluppit samhällsspridning helt. Vem vet och då tillämpar man försiktighetsprincipen och testar.
Nu missade du helt vad inläggen handlade om. Det gällde möjligheten att testa alla inkommande i februari/mars vilket var helt omöjligt då det inte i något europeiskt land utan egen tillverkning gick att uppbringa den mängden av testkit och -reagenser då.

Visst kan man drömma men det har ju inte mycket med verkligheten att göra och vi är väl inte här för att diskutera dina drömmar.

Men för att svara på ditt påstående så är inkubationstiden 4-5 dagar normalt och därmed hittar man inte hälften som kommer att insjukna om man bara testar en viss dag. Det är därför meningslöst att testa alla vid gränspassagen eftersom ett negativt svar i stället riskerar att de som kommer att smitta två dagar senare då rör sig ute bland folk. Utan det som praktiseras av en del länder är karantän i någon form och test vid symtom.

BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så resonerade vi i Sverige och i ”resten av världen” gjorde man annorlunda.
Nej.
Vilka länder testade alla vid en gränspassage i februari och/eller mars?

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En optimistisk och glad inställning retar alltid tillräckligt många för att det ska vara värt ansträngningen ;)
Jag måste då säga att du gör då allt annat än visar en optimistisk och glad inställning.

• Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Asymptomatisk smitta verkar vara oklarare igen efter en frågestund idag:
- [länk]

Det känns som att de fick backa lite här...
Tycker mest det blev det vanliga "vi vet så lite så vi vill inte uttala oss utan väntar på mer forskning".

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker mest det blev det vanliga "vi vet så lite så vi vill inte uttala oss utan väntar på mer forskning".
Vilket är mycket oklarare än uttalandena dagen innan som antydde att asymptomatisk smitta inte skulle vara särskilt vanligt alls. De gjorde en pudel...

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men för att svara på ditt påstående så är inkubationstiden 4-5 dagar normalt och därmed hittar man inte hälften som kommer att insjukna om man bara testar en viss dag.

Nej men man hittar nästan alla som är sjuka.

Eftersom förlopper består av 5 dagar inkubation och runt 20 dagar efterförljande sjukdom sublinisk eller ej så plockar man upp 80% av alla coronafall vid en test.

Bara för att förekomma så finns det ett flertal vittnesmål om tex aplresenärer åkte hem trots sjukdom Det fungerar väl så attdet ska mycket till innan man sjukskriver sig utomlands och bokar om resor och hotell.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Jo jag har läst det "fantastiska" dokumentet från FHM om pandemi och det är bara ett jävla luftslott.
Inga krav, inga handlingsplaner utan bara massa svammel.
Nu var det ett tag sen jag läste det men jag är rätt säker på att det står att det ska finnas beredskapslager i regionerna. Även att det finns listat ett antal möjliga åtgärder som kan sättas in om det passar in på just den pandemi som kommer (du har väl inte glömt bort att olika typer av epidemier slår på olika sätt i befolkningen). Så jag håller inte med dig.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej men man hittar nästan alla som är sjuka.

Eftersom förlopper består av 5 dagar inkubation och runt 20 dagar efterförljande sjukdom sublinisk eller ej så plockar man upp 80% av alla coronafall vid en test.

Bara för att förekomma så finns det ett flertal vittnesmål om tex aplresenärer åkte hem trots sjukdom Det fungerar väl så attdet ska mycket till innan man sjukskriver sig utomlands och bokar om resor och hotell.
Men nu var det inte det som diskussionen gällde i det här sidospåret. Det fanns inte möjligheter att testa fler!!!
Du kan fortsätta att drömma om stora testmöjligheter i februari/mars men det är ändå en dröm som inte kunde bli verklighet.

Har man varit en vecka på semester så befinner man sig inte i slutet av sjukdomen. Dessutom är de flesta friska och inte smittsamma efter 7 dagar. Dock kan ju ett PCR-test i några veckor visa att RNA fortfarande finns fast det inte är smittsamt så man riskerar att fånga in en massa människor som var sjuka innan de åkte men inte längre smittsamma.

BirgitS BirgitS skrev:
Men nu var det inte det som diskussionen gällde i det här sidospåret. Det fanns inte möjligheter att testa fler!!!
Du kan fortsätta att drömma om stora testmöjligheter i februari/mars men det är ändå en dröm som inte kunde bli verklighet.

Har man varit en vecka på semester så befinner man sig inte i slutet av sjukdomen. Dessutom är de flesta friska och inte smittsamma efter 7 dagar. Dock kan ju ett PCR-test i några veckor visa att RNA fortfarande finns fast det inte är smittsamt så man riskerar att fånga in en massa människor som var sjuka innan de åkte men inte längre smittsamma.

Hurvida det var praktiskt möjlig att testa har inte uttalat mig om. Det var förmoligen omöjligt med vår kapacitet.

Du har en poäng i att flertalet rimligen bör vara i början av sjukdom eller i inkubation. Mer troligt då att de skulle ha hittat runt 50 %.

Mer realistiskt skulle istället då ha varit att sätta alla i 2 veckors karantän.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej.
Vilka länder testade alla vid en gränspassage i februari och/eller mars?

Det vet jag inte men du anser alltså att Sveriges covid19 strategi inte utmärker sig i jämförelse med resten av Norden och västvärlden?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Att se på utvecklingen genom att studera antalet nya fall i Sverige verkar inte vara lätt då vi ökat testningen och nu hittar fler som vi inte såg förut utan test. Men att se på antalet döda borde vara mer kvalitetsmässigt rätt även om döda är tragiskt och fruktansvärt.

Aktuella siffror ger denna graf och det måste väl ses som positivt. Det verkar som antalet går ned och förhoppningsvis kan folk sköta sig nu i sommar så kanske detta går över snart. Åtminstone att folk inte avlider på det sätt vi sett senaste månaderna.

[bild]
Japp men försiktighet i tolkningen av de två senaste veckorna pga. eftersläpningen i rapporterna behövs.

I FHM:s veckorapporter är de bekräftade fallen uppdelade efter anledningen till att de testades, sjuk- och omsorgspersonal med lindriga symtom resp. övriga. Till övriga är då framför allt de som ska läggas in på sjukhus men en del regioner har även provtagit allmänhet med lindriga symtom i samband med smittspårning de senaste veckorna samt att många på äldreboenden testas även vid lindriga symtom.
Stapeldiagram som visar antal bekräftade fall av covid-19 per vecka i Sverige uppdelat på vård- och omsorgspersonal samt övriga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Man ser ju att det har gått ner men nu verkar nedgången ha avstannat tyvärr.

FHM tittar ju mycket på inläggning på sjukhus och intensivvård som mer säkra tecken på hur förloppet är.

Nu är det högsommar på vår dela av halvklotet men det tycks inte betyda att smittan stannar av. Läste att man ser en snabb ökning av smittade i New Delhi och även stigande siffror i Danmark som lättat upp. Jag tror FHM och andra räknat med att viruset skulle bete sig mer likt en influensa som självdör när våren och sommern kommer!

BirgitS
Det vet jag inte men du anser alltså att Sveriges covid19 strategi inte utmärker sig i jämförelse med resten av Norden och västvärlden?
Om du inte vet är det då inte lite konstigt att svara så här:
Så resonerade vi i Sverige och i ”resten av världen” gjorde man annorlunda.
på ett påstående från mig som löd:
BirgitS BirgitS skrev:
Att testa alla just vid gränspassagen är inte särskilt meningsfullt eftersom man kan ha ett negativt resultat då men ett positivt dagen därpå när symtomen kommer.
Du bara gissade alltså?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Allt fattar jag, men uppenbarligen gör du inte det. Det jag vill påvisa är att när man använder matematik i sin argumentation och just inte behärskar detta så gör det att det blir extra tydligt att man då heller inte förstår varför själva siffrorna på tex 0,6% och det låga underlagen till dem spelar så stor roll i problematiken. Återigen, en ökning från 0,1 till 0,6 är inte en ökning med 600 %, utan 500. Däremot låter det jättemycket med procent, och det är ju bra om man vill skrämmas. Ingen annan argumenterar på det sättet så det är förståeligt att du får räkna ut detta hemma på kollegieblocket. Du skulle kunna vara lite mer ödmjuk, så hade jag kunnat ge dig lite privatlektioner, tror jag har kvar ungarnas högstadieböcker. Du är dock förlåten eftersom du uppenbarligen la all tid på epidemiologin.

Du har rätt det blev fel där. Om 0,1 är 100% så är 0,6 600 % en ökning med 500 %.

BTW har jag läst 4 år på KTH men det var 30 år sedan :)

Nu kanske inte det är det viktiga här utan att det handlade om att några ville likställa Covid19 med en influensa i dödlighet.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och det var inte svårt att räkna ut första gången och än lättare andra gången i Göteborg. Hur många fler exempel behövs det?

Staffan
Håller med. Dessutom tycker jag de som arrangerar dessa demonstrationer är väldigt naiva då de alltid kapas av bråkmakare. Det stämmer nog att de som sökt tillståndet inte har för avsikt att bråka, men den svans av huliganer som är mångfalt större än de som sökt tillståndet dyker upp varje gång. De borde inse detta i förväg och själva avbryta innan det helt spårar ur, eller ännu hellre finna en strategi för att undvika att andra tar över demonstrationen. Varje gång.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.