Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Spelar det någon roll om alla länder rapporterar på ett liknande sätt för dig?

Annars så ligger vi klart sämre till än Turkmenistan som i april åtminstone hade 0 fall av Corona efter att man förbjudit sjukdomen...
Det betyder ja
 
Fairlane
N Nybergzzz skrev:
Ja att alla som vandaliseriar och kastar gatsten mot polis ska fördömas öppet av svetsarn

Men istället så hyllar de demonstranterna
Jag tror inte du kan hitta något uttalande från Löfven där han hyllar vandalerna.
Vad gäller demonstranterna så är det inte synonymt med vandalerna.

Efter att den lugna demonstrationen på Heden upplösts gick personer till attack mot polisen i andra delar av staden. Flera butiker utsattes för skadegörelse.

– Det var en grupp yngre män som inte hade med demonstrationen att göra, säger Thomas Fuxborg, polisens presstalesperson.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte du kan hitta något uttalande från Löfven där han hyllar vandalerna.
Vad gäller demonstranterna så är det inte synonymt med vandalerna.
Skulle du säga samma sak om SD var ute och demonstrerade, och NMR aktivister infiltrerade demonstrationen och började vandalisera? Då tror jag man gärna skulle klumpa ihop dem
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte du kan hitta något uttalande från Löfven där han hyllar vandalerna.
Vad gäller demonstranterna så är det inte synonymt med vandalerna.

Men är det smart att samlas så många i grupp?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men är det smart att samlas så många i grupp?
Nej, det är hål i huvudet. Jag fattar inte hur man kan vara så dum faktiskt.

BLM för all del och vi har också problem med rasism inom polisen, men demonstrationer på torg i folksamlingar får faktiskt vänta nu.

Jag hoppas att de här nötterna som ansökte om tillstånd för en demonstration med 50 deltagare skäms ögonen ur sig.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E erkka skrev:
Skulle du säga samma sak om SD var ute och demonstrerade, och NMR aktivister infiltrerade demonstrationen och började vandalisera? Då tror jag man gärna skulle klumpa ihop dem
Läs igen. Det var polisen som sa att de olika grupperna inte hade något med varandra att göra.

Efter att den lugna demonstrationen på Heden upplösts gick personer till attack mot polisen i andra delar av staden.

Sen kommer Nybergzzz och påstår att Löfven hyllar vandalerna och de som kastar sten mot polisen.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det betyder ja
Ja, om det spelar någon roll att man rapporterar på liknande sätt så blir det enkla svaret att det inte går att säga något om vilket land som har flest döda i Covid-19 per X invånare.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag håller med om att det borde finnas rättslig prövning av myndigheternas ansvar. Om ingen personligt kan ställas till svars finns i Sverige ett instrument som heter företagsbot.
Brottsrubriken torde lyda framkallande av fara eller vållande av annans död.
att förskansa sig bakom det vanliga "våra beslut var grundade på det rådande kunskapsläge" duger inte. Varje straffrättsjurist vet att okunskap om straffvärdet skyddar inte från att dömas.
Har vi gått från hobbyepidemologer till hobbyjurister nu? Det där är ju bara larvigt, då skulle vi kanske ännu hellre ställa de som faktiskt var ute och reste och släpade hit skiten inför rätta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
MultiMan MultiMan skrev:
Jag är särskilt intresserad av vad @tanaris har att säga om Tegnells träffsäkerhet när det nu visat sig att WHO-kvinnan uttalade sig på ett sätt som var felaktigt i sammanhanget och inte representerade organisationen.
1127 sidor i tråden, och du missar fortfarande poängen. Det handlar om välutbildade människor som arbetat stora delar av sina liv inom detta område och har kontaktnät vi andra bara kan drömma om mot folk som sitter hemma och plockar körsbär, pekar finger och säger "titta vad fel ni hade för tre månader sedan".
 
  • Gilla
  • Älska
patst577 och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men är det smart att samlas så många i grupp?
Generellt nej, även om jag tror det skulle kunna vara möjligt att samla betydligt fler än 50 personer på ett tryggt sätt, om man bara har en tillräckligt stor yta. Säg en stilla demonstration på Gamla Ullevi som är 120x80 m.
Om vi tar ett säkerhetsavstånd på 3 meter till närmaste person så får vi plats med 41 * 27 personer 1107 personer.
Om vi tar ett säkerhetsavstånd på 5 meter till närmaste person så får vi plats med 25 * 17 personer 425 personer.
Det förutsätter såklart att folk håller sina avstånd, både på plats och på väg till sin plats, men generellt bör det vara möjligt.

Nu tycker jag dock inte det är en bra idé ändå, men därifrån till att påstå att vi behöver en stark ledare som fördömer demonstranter istället för att hylla vandaler och folk som kastar sten mot polisen (jag är rätt övertygad om att Löfven inte hyllar några vandaler eller stenkastare) tycker jag steget är långt. Starka ledare som visar på att lagar ska gälla får mig att tänka på personer som Putin, Orbán och Erdogan. Sådana ledare är jag glad att vi inte har i Sverige.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
T tanaris skrev:
1127 sidor i tråden, och du missar fortfarande poängen. Det handlar om välutbildade människor som arbetat stora delar av sina liv inom detta område och har kontaktnät vi andra bara kan drömma om mot folk som sitter hemma och plockar körsbär, pekar finger och säger "titta vad fel ni hade för tre månader sedan".
Du själv skrev om ett aktuellt uttalande från Tegnell och tog det som intäkt för att ännu en gång hoppa på och idiotförklara alla i tråden som inte tycker som du. Kopplingen var att WHO sagt samma sak, vilket nu visat sig vara fel. Ändå skriver du som du gör?

Du får stanna i din bubbla, jag går vidare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
A
E erkka skrev:
Skulle du säga samma sak om SD var ute och demonstrerade, och NMR aktivister infiltrerade demonstrationen och började vandalisera? Då tror jag man gärna skulle klumpa ihop dem
Men nu kallar man det inte för infiltrera när NMR medlemmar vill delta i en SD demonstration.
 
  • Gilla
  • Haha
lob och 2 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men är det smart att samlas så många i grupp?
Nej. Det var därför polisen upplöste demonstrationerna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
harry73 harry73 skrev:
A

Men nu kallar man det inte för infiltrera när NMR medlemmar vill delta i en SD demonstration.
Med så bristande verklighetsuppfattning borde du vara försiktigare med vad du skriver.
 
Staffans2000
N Noell skrev:
WHO om Sveriges hantering av pandemin

[länk]
Med den nu rådande situationen, är vår taktik utmärkt! I teorin alltså. För den godtrogne Dr. Ryan har nog inte en susning om att i verkligheten beter sig inte de bortskämda och oansvariga svenskarna som myndigheterna vill. "Social distansering" märks bara genom tejpade linjer vid affärernas kassor. För övrigt kör vi på som vanligt med trängsel i affärer, barer etc. Demonstrationer som drar till sig varenda liten nolla, som vill visa sin avsky mot polisvåld, genom att krossa skyltfönstret till skoaffären, tillåts. Och nu skall semestersugna och snart småfulla svenskar hålla avstånd och god hygien runt grillarna. Lycka till med det.

WHO måste ha förväxlat Sverige med Utopia.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.