Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N NiklasN123 skrev:
Helt otroligt vilka grodor som hoppar ur munnen på FHM.
Det är ett helt helt rimligt argument om det samtidigt är så att stängning av skolorna inte är effektivt för att förhindra spridning. Alla som kritiserar FHM verkar oförmögna att tänka mer än en tanke i taget. Varje möjlig åtgärd har fördelar och nackdelar som måste vägas mot varandra.
 
  • Gilla
Zsam och 6 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det är ett helt helt rimligt argument om det samtidigt är så att stängning av skolorna inte är effektivt för att förhindra spridning. Alla som kritiserar FHM verkar oförmögna att tänka mer än en tanke i taget. Varje möjlig åtgärd har fördelar och nackdelar som måste vägas mot varandra.
Va? Du menar att det inte är effektivt sätt att folk som kan jobbar hemifrån?
 
  • Gilla
morotsman och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det är ett helt helt rimligt argument om det samtidigt är så att stängning av skolorna inte är effektivt för att förhindra spridning. Alla som kritiserar FHM verkar oförmögna att tänka mer än en tanke i taget. Varje möjlig åtgärd har fördelar och nackdelar som måste vägas mot varandra.
Jag tror också att FHM:s bedömning är riktig. Att stänga skolor i nuläget skadar mer än det hjälper. Men att använda argumenten de gör tycker jag dock är ytterst märklig.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Att stänga skolor kommer ju få stora konsekvenser då föräldrar inte kan arbeta och det är mer lämpligt åtgärd när det närmar sig en fullskalig nedstängning. Speciellt då unga inte verkar drabbas så hårt av viruset.

Men att som FHM kritiserar att företag kommer med briljanta lösningar som garanterat kommer kosta dem pengar men som minskar spridningen är ju helkorkat. Han säger att det inte är jämlikt mot dem som måste jobba? Ytterst konstigt argument, att mindre folk är i rörelse hjälper alla. Verkar mer som han har någon form av prestigeproblem där alla bra idéer ska komma från honom, annars är de inte bra
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att alla länder runt Sverige tar till sådana drastiska åtgärder och Sverige behåller ett relativt lugn. Antingen är beslutsfattarna korkade eller väldigt smarta
VIll knappast kalla det helt lugnt.

De flesta företagen har reseförbud både inom och utom Sverige. Även besöksförbud.
Vissa avsteg om det gäller kritiska besök för verksamheten så kan man göra avsteg.
Detta får effekten att hotell står rätt så tomma. Restauranger har glest med gäster.
Flygbolagen osv.

Detta får till direkt effekt med varsel och arbetslösheten kommer stiga kraftigt.
Sedan kommer försiktigheten slå mot typ bygg med kommande arbetslöshet.

Arrangemang med fler än 500 betyder folktomma sportevenemang.
Teater, musik och annat med fler än 500 kommer ställas in
De berörda även där varslade.

Tycker du detta känns bra?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Italien vet, någonstans mellan 60-65 år så får man ingen extra medicinsk hjälp (intuberingar, syrgas etc). Överlever man så överlever man. Är man under 60 men över 40 och har underliggande livsfarlig sjukdom så får man inte heller den hjälpen. Tillhör man någon av dessa grupper och får hjärtstopp så startar man inte hjärtat igen.

Orsaken till reglerna ovan (gränsen bestäms i triagen på sjukhusen baserat på belastning) är att utrustningen, exempelvis till intubering och resurserna för att hjälpa patienterna efter åtgärd inte finns.

Detta enligt vad som rapporterats i italienska tidningar. Jag hoppas verkligen att Sverige inte hamnar där, men det räcker ju att en liten del av befolkningen blir sjuk samtidigt för att detta skall bli verkligheten - så blir det svårt att undvika detta scenarie.
Det är inte en helt korrekt beskrivning. Det är en grupp anestesiläkare som föreslagit sådana riktlinjer, men man har inte än kommit till stadiet där de börjat tillämpas.

Det som kommer hända när IVA-platserna fyllts upp är att man övergår till kohortvård, dvs vård i storsalar. Då kan fler patienter övervakas av samma personalstyrka. Samtidigt måste man förstås dammsuga förråd, veterinärklinker etc efter fler respiratorer så att det finns utrustning.
 
N NiklasN123 skrev:
Va? Du menar att det inte är effektivt sätt att folk som kan jobbar hemifrån?
Nu var det ju uppenbarligen inte det argumentet jag kommenterade.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Italien vet, någonstans mellan 60-65 år så får man ingen extra medicinsk hjälp (intuberingar, syrgas etc). Överlever man så överlever man. Är man under 60 men över 40 och har underliggande livsfarlig sjukdom så får man inte heller den hjälpen. Tillhör man någon av dessa grupper och får hjärtstopp så startar man inte hjärtat igen.

Orsaken till reglerna ovan (gränsen bestäms i triagen på sjukhusen baserat på belastning) är att utrustningen, exempelvis till intubering och resurserna för att hjälpa patienterna efter åtgärd inte finns.
Så ser det ut när en extremt liten del av befolkningen är smittade, jag tänker mer vad som händer om flera procent av befolkningen skulle bli sjuka samtidigt.
Då kommer procentuellt ett endast ett fåtal få hjälp oavsett ålder.
Det skulle nog påverka siffrorna lite.
 
F f91jsw skrev:
Nu var det ju uppenbarligen inte det argumentet jag kommenterade.
Då du svarade på min hoppa grodor kommentar får man väl anta att du refererade till själva grodan.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
Vettiga saker från regeringen nu.
Avser att slopa kravet på läkarintyg till 14 dagar. Bra!
 
T
F f91jsw skrev:
Det är ett helt helt rimligt argument om det samtidigt är så att stängning av skolorna inte är effektivt för att förhindra spridning. Alla som kritiserar FHM verkar oförmögna att tänka mer än en tanke i taget. Varje möjlig åtgärd har fördelar och nackdelar som måste vägas mot varandra.
Yepp jag håller med. Tidigare var vi i en smittspårningsfas där syftet var att stoppa smittspridningen. Nu har man gett upp den tanken och gått över i en fas som syftar till att minska skadan på samhället i stort. Med det i åtanke så blir det naturligt att inte stänga skolorna för att:

1) Barn tillhör i regel inte riskgrupperna
2) Föräldrarna tillhör pga ålder i regel inte någon riskgrupp
3) Man vill uppnå en flockimmunitet i befolkningen.
4) Ställt mot ovanstående så är det inte kostnadseffektivt att stänga skolor

Det är i alla fall vad jag tror är bakgrunden med att inte stänga skolor.
 
  • Gilla
Hochiha och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Så ser det ut när en extremt liten del av befolkningen är smittade, jag tänker mer vad som händer om flera procent av befolkningen skulle bli sjuka samtidigt.
Då kommer procentuellt ett endast ett fåtal få hjälp oavsett ålder.
Det skulle nog påverka siffrorna lite.
Redan nu ställer Sahlgrenska i Göteborg in planerad vård om den inte är livsviktig enligt gp.se. Jag kan ju glömma att få träffa läkaren som jag köar till i år, jag har redan väntat i en månad. Mitt tillstånd är dock inte livshotande så länge som jag inte blir andfådd (har fått hjärtproblem). Så från att träna mycket hårt flera gånger i veckan så är jag numera stillasittande och så kommer det att vara för mig fram till dess att vården har hunnit ikapp...
 
T TAR12 skrev:
Yepp jag håller med. Tidigare var vi i en smittspårningsfas där syftet var att stoppa smittspridningen. Nu har man gett upp den tanken och gått över i en fas som syftar till att minska skadan på samhället i stort. Med det i åtanke så blir det naturligt att inte stänga skolorna för att:

1) Barn som smittas tillhör i regel inte riskgrupperna
2) Föräldrarna tillhör pga ålder i regel inte någon riskgrupp
3) Man vill uppnå en flockimmunitet i befolkningen.
4) Ställt mot ovanstående så är det inte kostnadseffektivt att stänga skolor

Det är i alla fall vad jag tror är bakgrunden med att inte stänga skolor.
Men utifrån vad den senaste forskningen nu visar så räcker det inte med att stanna hemma om man har symptom:
- https://www.theguardian.com/science...ead-by-people-yet-to-show-symptoms-scientists

Man sprider sjukdomen innan man märker av den själv. Det enda säkra sättet att få ned smittspridningen är därför att alla som kan stannar hemma, inklusive barnen.

En lösning är ju att bara hålla öppet förskola och grundskola. Gymnasieelever ung högre studerande rör ju sig mycket mer i samhället och skapar mycket större kontaktytor. Man kan ifrågasätta om högstadieeleverna behöver barnpassning också...

Det ena av mina barn har redan videolänk för alla lektioner, detta sedan flera elever sitter i karantän pga sjuka personer som de träffat eller pga att de har underliggande sjukdom och inte får bli sjuka i Covid-19. Från måndag så tänker skolan göra närvaro på plats frivillig, man tar upp närvaron via videolänken istället. Detta är en gymnasieskola. Man vet dock inte hur man skall lösa proven än...
 
M MagHam skrev:
Klart att spridningen minskar med alla åtgärder...
Men sen när vi "tröttnat" på restriktioner eller det blivit för dyrt så vi återgår till det normala, då sätter smittan fart igen.
Det måste fram ett vaccin innan det här går att bemästra.
När tillräckligt många haft viruset så har vi börjat bygga upp en immunitet, vilket gör att man inte behöver vara lika försiktiga längre. Det är just att fördröja det och därigenom få en "lägre men längre puckel" av personer som behöver vård som är målet just nu, i väntan på vaccinet.
 
  • Gilla
Kashmirsocialist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.