2 359 216 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Det är väldigt stor skillnad på norra Italien där viruset fått grepp och de sydligare regionerna. Uppe i norr är man lika bibeltrogna som nordborna när det kommer till att blint lyda och vallas runt av myndigheterna. Det du skriver om är typiskt för sydligare delarna av Italien där man hellre betalar lite lägra skatt till maffian för att dom ska fixa bort skatten till staten.MathiasS skrev:
Det går inte att jämföra Sverige och Italien.
Här följer de flesta av oss myndigheternas råd/regler. I Italien gör man först tvärtom och därefter funderar man på om politikerna sa något vettigt.
När skolor och jobb stänger ner packar man väskan och åker skidor. Det är fullt på skidorterna av italienare som har extra semester.
Man försöker klara sig själv länge och går inte till doktorn, när man väl går dit är man skitsjuk och går då till lokala byns doktor och sitter i ett väntrum med andra i en timme.....
När myndigheterna inför karantän sticker man fort som fan från dessa områden om man kan, dvs smittan sprids explosionsartat.
Denna lista kan göras låååång.
Flera italienare jag pratat med säger exakt samma sak: Sverige och italien är HELT olika och man förstår inte varför om man inte bott där och känner landet.
Detta är också ett skäl till varför alla hemmasnickrade teorier här är så patetiskt dåliga trots oerhört självsäkra skribenter. Det finns ALLTID en annan sida av myntet i hur saker fungerar, det är inte svart och vitt och ”enkelt”.
Stäng skolan så sprids inte smittan.....är ytterligare ett exempel på ett mynt som har fler sidor. Vid någon snar tidpunkt kan det vara rätt att göra men det har konsekvenser som inte är lätta att överblicka, och vem tror att ungdomar slutar träffas i två veckor bara för att skolan är stängd och föräldrar säger nej......blåögt.
Myndigheterna förstår/inser komplexiteten bättre än vad experterna här i tråden gör och därför ska man lyssna på myndigheterna.
Det är naivt att tro att prio ett är att minska smittan. Det finns många andra saker att ta hänsyn till samtidigt vilket är skälet till att vi inte låser in folk och svetsar dörren redan för flera veckor sedan.
Det finns många vetenskapliga artiklar och skrifter där man undersöker dom enorma regionala "kulturskillnaderna" mellan norra och södra Italien. Du kan googla Robert Putnam.
Ditt inlägg skriker arrogans och okunnighet, det är skrämmande att du fått så många gilla markeringar. Men övriga inlägg du skrivit i tråden är ju lika arroganta så du lär ju inte sluta spotta ut nonsens trots att du har fel gång på gång.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ja min ståndpunkt är att det är superbilligt att binda så varför gambla på att det ska bli ännu billigare. Jag tänker mig bara att binda i 3år.pacman42 skrev:
Räntorna blir högre om man får inflation, men inflation är inte nödvändigt bara för att man hamnar i en lågkonjunktur. Jag vet inte vart detta kommer att ta vägen. Uppenbarligen vill inte folk missa en eventuell uppgång på börsen då de handlar upp den idag, men jag räknar med ytterligare nedgångar och behåller mina tillgångar i kontanter ett tag till.
Jag har dock låst mina räntor trots att jag normalt sett kör med rörliga, men det berodde på att jag fick ett väldigt bra pris om jag låste dem.
Som jag refererade till i länken ett par inlägg upp, det värsta verkar komma om ca 10-14 veckor (åtminstone i Storbritannien, men de verkar ligga någon vecka efter oss i smittspridning, så vi kanske får om 9-13 veckor då?). Jag tror därför att börserna skall ned mer. Jag sade redan för flera veckor sedan när jag sålde av mina tillgångar att jag tror att botten kommer att ligga i maj. Jag ser ingen anledning att revidera den prognosen för börsen än (men börsen går aldrig att förutse).
Företaget jag jobbar på för nu in att alla ska till 100% jobba hemifrån. Och på en väns jobb ska 90% jobba hemifrån och endast de sista kritiska 10% som inte kan får vara kvar. Det är kanon och jag hoppas fler företag hakar på. Viruset stoppas så fort det inte har möjlighet att hoppa vidare och att stoppa människors rörelse är väldigt effektivt.
Det är ju osolidariskt att göra så enligt FHM. Det finns ju andra människor som måste gå till sitt jobb, det är inte jämlikt (jag jobbar hädanefter hemifrån också).N NiklasN123 skrev:Företaget jag jobbar på för nu in att alla ska till 100% jobba hemifrån. Och på en väns jobb ska 90% jobba hemifrån och endast de sista kritiska 10% som inte kan får vara kvar. Det är kanon och jag hoppas fler företag hakar på. Viruset stoppas så fort det inte har möjlighet att hoppa vidare och att stoppa människors rörelse är väldigt effektivt.
Ett av argumenten för att inte stänga skolorna var att barn med dåliga hemförhållanden behövde få gå till skolan.
Många spännande perspektiv från FHM i dessa dagar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Samma sak gäller på många företag i och kring Stockholm nu.N NiklasN123 skrev:Företaget jag jobbar på för nu in att alla ska till 100% jobba hemifrån. Och på en väns jobb ska 90% jobba hemifrån och endast de sista kritiska 10% som inte kan får vara kvar. Det är kanon och jag hoppas fler företag hakar på. Viruset stoppas så fort det inte har möjlighet att hoppa vidare och att stoppa människors rörelse är väldigt effektivt.
Klart att spridningen minskar med alla åtgärder...
Men sen när vi "tröttnat" på restriktioner eller det blivit för dyrt så vi återgår till det normala, då sätter smittan fart igen.
Det måste fram ett vaccin innan det här går att bemästra.
Men sen när vi "tröttnat" på restriktioner eller det blivit för dyrt så vi återgår till det normala, då sätter smittan fart igen.
Det måste fram ett vaccin innan det här går att bemästra.
Ett väldigt märkligt argument i dagens läge. Nog för att det finns sådana barn men ändå.pacman42 skrev:
Sen tror jag faktiskt de har rätt i beslutet att inte stänga skolorna (än).
Storbrittanien har tagit samma beslut. Dom säger dock att skolorna troligen måste stänga längre fram och vara stängda i 13-16 veckor.
Det implicerades också från FHM på presskonferensen att motsvarande myndigheter i både Danmark, Norge och Storbrittanien var eniga med FHM:s syn. Skillnaden var att regeringarna i Norge och Danmark hade gjort det ändå. Det sas inte riktigt rakt ut, men det var så jag tolkade det iaf.
Alla blir ju smittade förr eller senare men tanken är väll att få ner peaken så man inte har 40% bortfall samtidigt. Om vi kan få bort oron så kan vi återgå till det normal men se till att inte gå till jobb etc med två Alvedon i kroppen som man tidigare kanske gjorde när man inte var 100% på topp.M MagHam skrev:
Det är ju lätt att tolka den här fördelningen som att det är i princip ofarligt om man är frisk och ung.harry73 skrev:
Men det här är siffror påverkade av en avancerad och fungerande intensivvård.
Frågan är hur fördelningen ser ut om sjukvården blir fullständigt överbelastad.
Jag har bott i norra Italien ett antal år och visst är det skillnader i mentaliteten mellan svenskar och norditalienare, även om skillnaden mot syditalienare är större. Man har definitivt lägre myndighetstilltro och regelefterlevnad än i Sverige även i norra Italien.F Finndjävel skrev:Det är väldigt stor skillnad på norra Italien där viruset fått grepp och de sydligare regionerna. Uppe i norr är man lika bibeltrogna som nordborna när det kommer till att blint lyda och vallas runt av myndigheterna. Det du skriver om är typiskt för sydligare delarna av Italien där man hellre betalar lite lägra skatt till maffian för att dom ska fixa bort skatten till staten.
Italien vet, någonstans mellan 60-65 år så får man ingen extra medicinsk hjälp (intuberingar, syrgas etc). Överlever man så överlever man. Är man under 60 men över 40 och har underliggande livsfarlig sjukdom så får man inte heller den hjälpen. Tillhör man någon av dessa grupper och får hjärtstopp så startar man inte hjärtat igen.Peter2400 skrev:
Orsaken till reglerna ovan (gränsen bestäms i triagen på sjukhusen baserat på belastning) är att utrustningen, exempelvis till intubering och resurserna för att hjälpa patienterna efter åtgärd inte finns.
Detta enligt vad som rapporterats i italienska tidningar. Jag hoppas verkligen att Sverige inte hamnar där, men det räcker ju att en liten del av befolkningen blir sjuk samtidigt för att detta skall bli verkligheten - så blir det svårt att undvika detta scenarie.
Måste säga att jag är grymt imponerade av hur Korea har hanterat viruset.
Helt otroligt vilka grodor som hoppar ur munnen på FHM.pacman42 skrev:
Det är ju osolidariskt att göra så enligt FHM. Det finns ju andra människor som måste gå till sitt jobb, det är inte jämlikt (jag jobbar hädanefter hemifrån också).
Ett av argumenten för att inte stänga skolorna var att barn med dåliga hemförhållanden behövde få gå till skolan.
Många spännande perspektiv från FHM i dessa dagar.
Vi MÅSTE få bort den där "Lutherska dygden" att hålla igång hängiga.A anis16 skrev:
Även om det bara handlar om en vanlig måttlig influensa eller kraftig förkylning så sätter det ner arbetskapaciteten och effektiviteten på arbetsplatser och skolor.
Nu jagar socialstyrelsen material till sjukvården och säger att det är svårt att få tag i eftersom efterfrågan är hög.
Nu fattar jag ingenting. Hur kan efterfrågan vara hög i en global pandemi med ett dödligt virus?
Katastrof- och krisberedskap betyder för svenska myndigheter och politiker tydligen att ha en så katastrofal beredskap som möjligt:
-Inget försvar
-Obefintligt lager med sjukvårdsmaterial att hantera en pandemi
-Inget livsmedelslager
Nej, det räcker tydligen med en krismyndighet som ska skrämma fiender, katastrofer och pandemier på flykten via presskonferenser, goda råd och lugnande besked.
Nu fattar jag ingenting. Hur kan efterfrågan vara hög i en global pandemi med ett dödligt virus?
Katastrof- och krisberedskap betyder för svenska myndigheter och politiker tydligen att ha en så katastrofal beredskap som möjligt:
-Inget försvar
-Obefintligt lager med sjukvårdsmaterial att hantera en pandemi
-Inget livsmedelslager
Nej, det räcker tydligen med en krismyndighet som ska skrämma fiender, katastrofer och pandemier på flykten via presskonferenser, goda råd och lugnande besked.