Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E EL Anders skrev:
Det är just det här tänket som är det farliga i hela den här situationen. Det är inte pengarnas fel utan det är folks oro och att så många tror att det skal gå åt helvete med allt. Vilket naturligtvis är enormt överdrivet.

Vi gör det själva till det som det kommer att bli!
Det bästa är om vi kan leva och göra som vanligt. Det skadar ekonomin minst! Saker visar redan nu att antalet nya smittade i Kina minskar kraftigt. Då handlar det om ett par månader. Det borde de allra flesta uthärda.
Problemet är att vi aldrig löste finanskrisen 2008 utan bara eldade på med mer gratis pengar. Sådana bubblor brister alltid av något, I detta fall epidemin.

Nu får vi ägna 20-talet åt att betala av skulderna och försöka hindra framväxten av extremism.
 
  • Gilla
Kashmirsocialist
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet är att vi aldrig löste finanskrisen 2008 utan bara eldade på med mer gratis pengar. Sådana bubblor brister alltid av något, I detta fall epidemin.

Nu får vi ägna 20-talet åt att betala av skulderna och försöka hindra framväxten av extremism.
Jag vet inte vad du menar med gratispengar? Det måste ju finnas ett värde om alla i princip vill lösa in sina pengar. Den stat som inte kan göra det drabbas av hyperinflation. Till slut finns det så mycket pengar att ingen vill ha dem.

Ökade klyftor leder till sociala problem som sedan leder till populism. Konstigt nog finns den på yttersta högerkanten. Skattesänkningar till redan förmögna eller välbärgade hamnar oftast på börsen eller lyxresor och konsumtion långt ifrån svenska matbutiker där de kunnat göra ytterligare en runda i vårt samhälle.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T
I avdelningen "positiva nyheter" kan man notera att våra myndigheter tänker lite olika. Samtidigt som Arbetsmiljöverket vägrar tillåta användandet av utmärkta skyddsmasker på grund av saknad CE-märkning, öppnar Läkemedelsverket upp för mediciner på experimenstadiet med möjlig positiv påverkan på coronavirusinfektioner (och möjlig negativ på levern).

https://www.lakemedelsvarlden.se/svenska-covid-19-patienter-far-tillgang-till-remdesivir/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Har ni sett den här:
[länk]

Man kunde ju förstå att det låg något bakom undantaget för Irland och UK, Mr Trump är en sann business Man :rofl:
Det är ju också lite ironiskt att Kanadas "first lady" blev smittad i London, som exkluderades ....
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51860702
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
I Storbritannien (Patrick - en forskare) så räknar man med att skolorna kommer att behöva stängas under 13-16 veckor. Man räknar med att toppen ligger 10-14 veckor bort (skolorna stängda runt denna period). Just nu har man i Storbritanninen regler om personlig isolering om man har en "ny" hoista eller om man har feber på 37.8 eller varmare. Snart kommer man att införa isolering av hela hushållet om någon i hushållet har dessa symptom.

Man smittar som mest från det att man får symptom och sju dagar framåt. Man smittar även (men mindre) innan man får symptom. Folk med mycket lätta symptom kan ändå smitta väldigt mycket. Bland annat barn. Man vet dock inte hur stor del av de med lätt sjukdom som smittar mycket.

Allt från en video av John Campbell som är min favorit när det gäller rapporter om detta (har en youtube-kanal rörande vård):
-
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
harry73
blackarrow blackarrow skrev:
Fördelningen över insjuknande och ”fatal utgång” uppdelat på åldersgrupp har jag inte sett i tråden, så det kommer här. Siffror från Kina.
[bild]
Och åldersfördelning enligt worldometer.info
Tabell över COVID-19 dödsfall per åldersgrupp som visar olika dödlighetsrater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag väntar på att nån ska plocka upp Sven Ingvars gamla ”Virus och bakterier” och göra en Corona-version.
Bra låt!
 
Konstigt att alla länder runt Sverige tar till sådana drastiska åtgärder och Sverige behåller ett relativt lugn. Antingen är beslutsfattarna korkade eller väldigt smarta
 
Mats-S
K Knorren skrev:
Bra låt!
Yep, till skillnad från Corona ÖL, fy fan vilket kattpiss. Dom får nog byta namn efter det här :geek:
 
E EL Anders skrev:
Tvärt om. En nergång i konjunkturen leder oavkortat till lägre räntor. Eftersom allt fler vill spara i räntebärande papper som anses säkrare. Höga räntor betyder ännu mindre efterfrågan! Då är det oerhört korkat att höja den.
Detta skulle jag inte ta som självklart i detta läget. Men vi får se.
 
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att alla länder runt Sverige tar till sådana drastiska åtgärder och Sverige behåller ett relativt lugn. Antingen är beslutsfattarna korkade eller väldigt smarta
Även om Danmark och Norge har ung. lika många fall som Sverige så har de hälften så stor befolkning och Danmark dessutom på ett betydligt mindre område så det är inte riktigt jämförbart.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Detta skulle jag inte ta som självklart i detta läget. Men vi får se.
Räntorna blir högre om man får inflation, men inflation är inte nödvändigt bara för att man hamnar i en lågkonjunktur. Jag vet inte vart detta kommer att ta vägen. Uppenbarligen vill inte folk missa en eventuell uppgång på börsen då de handlar upp den idag, men jag räknar med ytterligare nedgångar och behåller mina tillgångar i kontanter ett tag till.

Jag har dock låst mina räntor trots att jag normalt sett kör med rörliga, men det berodde på att jag fick ett väldigt bra pris om jag låste dem.

Som jag refererade till i länken ett par inlägg upp, det värsta verkar komma om ca 10-14 veckor (åtminstone i Storbritannien, men de verkar ligga någon vecka efter oss i smittspridning, så vi kanske får om 9-13 veckor då?). Jag tror därför att börserna skall ned mer. Jag sade redan för flera veckor sedan när jag sålde av mina tillgångar att jag tror att botten kommer att ligga i maj. Jag ser ingen anledning att revidera den prognosen för börsen än (men börsen går aldrig att förutse).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även om Danmark och Norge har ung. lika många fall som Sverige så har de hälften så stor befolkning och Danmark dessutom på ett betydligt mindre område så det är inte riktigt jämförbart.
BirgitS BirgitS skrev:
Även om Danmark och Norge har ung. lika många fall som Sverige så har de hälften så stor befolkning och Danmark dessutom på ett betydligt mindre område så det är inte riktigt jämförbart.
Då är danskarna med andra ord hårdare drabbade än oss
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Konstigt att alla länder runt Sverige tar till sådana drastiska åtgärder och Sverige behåller ett relativt lugn. Antingen är beslutsfattarna korkade eller väldigt smarta
Där lade du upp bollen på straffpunkten - bara för konspirationsteoretikerna och ”samhällskritikerna” att kicka den i mål.

Anders Tegnell måste ju vara landets mest baktalade person vid det här laget. Det är inte bara medierna som borde skämmas utan också alla förståsigpåare och populister som piskar upp en otäck och hatfylld stämning i sociala nätverk. Obs: Jag syftar inte på dig utan på dem som genast skulle svara att beslutsfattarna är korkade.
 
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.