Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Det finns ett par rapporter jag länkat till tidigare där personer i Kina som varit sjuka på nytt visar att de har viruset i sig.
Om de blev sjuka eller smittar vet jag inte.
Otäckt.
Dessa rapporter är absolut inte säkerställda, däremot har man visat att en patient haft viruset aktivt (och därmed kunnat smitta) i hela 37 dagar. Det troliga är att de inte smittats igen, utan att det är ett klassiskt "omtag" för att man känt sig frisk lite för snabbt.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Anna_H Anna_H skrev:
Dessa rapporter är absolut inte säkerställda, däremot har man visat att en patient haft viruset aktivt (och därmed kunnat smitta) i hela 37 dagar. Det troliga är att de inte smittats igen, utan att det är ett klassiskt "omtag" för att man känt sig frisk lite för snabbt.
Denna har jag länkat till tidigare.
Dock precis som du skriver är den inte säkerställd.
Men intressant.

https://www.reuters.com/article/us-...-questions-in-containment-fight-idUSKCN20M124
 
Jag är mer bekymrad över läget i bland annat Indien, Ryssland och USA. Har svårt att tro att de verkligen har så bra kontroll och så få smittade. Trump träffade ju folk från Brasilien som visade sig ha Corona, nu är Bolsonaro också sjuk. Trump "behöver" inte testas påstår han, för han vet allt. Och han ställer inte in några kampanjer utan tackar istället för att motståndarna lämnar walk-over.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
[länk]
[länk]
Men det bevisar bara att risken är högre, inte att det blir så
 
  • Gilla
Kashmirsocialist
  • Laddar…
Pandemin har precis börjat och lagren sinar , det är fan pinsamt.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
T
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Pandemin har precis börjat och lagren sinar , det är fan pinsamt.
Ja, som sagt. En ganska "basal" och självklar sak att ha ett krislager med sjukvårdsutrustning för att hantera en pandemi, åtminstone inte ha slut på material innan det verkliga utbrottet. Men det är bara jag.
 
  • Gilla
morotsman och 3 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Men det bevisar bara att risken är högre, inte att det blir så
Visst blir det så.
Har du fakta till att alla äldre klarar sig?
 
T tobiast skrev:
Ja, som sagt. En ganska "basal" och självklar sak att ha ett krislager med sjukvårdsutrustning för att hantera en pandemi, åtminstone inte ha slut på material innan det verkliga utbrottet. Men det är bara jag.
Det hade säkert funnits lite större lager om alla betalat skatt.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 10 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Ja, som sagt. En ganska "basal" och självklar sak att ha ett krislager med sjukvårdsutrustning för att hantera en pandemi, åtminstone inte ha slut på material innan det verkliga utbrottet. Men det är bara jag.
Allt sådant som var självklart fram till för omkring 30 år sedan, alltså framförhållning i fråga om samhällsservice, har effektivt monterats ned. Apoteket är ett bra exempel som inte längre lagerhåller mediciner eftersom det är just-in-time som gäller.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Ja, som sagt. En ganska "basal" och självklar sak att ha ett krislager med sjukvårdsutrustning för att hantera en pandemi, åtminstone inte ha slut på material innan det verkliga utbrottet. Men det är bara jag.
Ekonomer avskyr lager, det kostar pengar. Men alla förståndiga personer vill ha lager.

Jag hoppas alla ekonomer får sparken efter detta.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Det hade säkert funnits lite större lager om alla betalat skatt.
Haha, den var bra useless faktiskt, där fick jag minsann :). Fast nja, sannolikt hade man upprättat en ny krismyndighet (MSEB) istället. Pengar råder det ju ingen brist på om vi ska tro finansministern så skatteunderlagen kan det ju inte vara fel på.
 
C
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Ekonomer avskyr lager, det kostar pengar.
Kombinerat med deras andra hatobjekt, reservlikvider, så kommer det bli ruskigt svettigt för många branscher.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Mikael_L
M MagHam skrev:
Klart att spridningen minskar med alla åtgärder...
Men sen när vi "tröttnat" på restriktioner eller det blivit för dyrt så vi återgår till det normala, då sätter smittan fart igen.
Det måste fram ett vaccin innan det här går att bemästra.
Men om ökningen pausar ett tag så hinner ju den första omgången sjuka bli friska och återgå till arbete, och då med immunitet, så det finns helt klart ett värde i en långsam, eller tillfälligt pausad spridning.

Jag ser positivt på att människor tar sitt ansvar och försöker minimera sitt bidrag till spridning. Visst är det så att det knappast lär stoppa upp förrän alla har blivit utsatta för viruset, men alla fördröjningar är ju av godo.

Ärligt talat hade det kanske varit bättre om det kommit lite "Italien-resenärer" redan i Januari/feb, och fått igång en smärre spridning i landet, då hade ju redan många fler varit immuna nu.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Storbritannien (Patrick - en forskare) så räknar man med att skolorna kommer att behöva stängas under 13-16 veckor. Man räknar med att toppen ligger 10-14 veckor bort (skolorna stängda runt denna period). Just nu har man i Storbritanninen regler om personlig isolering om man har en "ny" hoista eller om man har feber på 37.8 eller varmare. Snart kommer man att införa isolering av hela hushållet om någon i hushållet har dessa symptom.

Man smittar som mest från det att man får symptom och sju dagar framåt. Man smittar även (men mindre) innan man får symptom. Folk med mycket lätta symptom kan ändå smitta väldigt mycket. Bland annat barn. Man vet dock inte hur stor del av de med lätt sjukdom som smittar mycket.

Allt från en video av John Campbell som är min favorit när det gäller rapporter om detta (har en youtube-kanal rörande vård):
- [media]
Mycket intressant. Det kommer 80% att bli drabbad. Det tror jag stark på.
Nu är det bara fråga om hur lindrig kan man komma undan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Visst blir det så.
Har du fakta till att alla äldre klarar sig?
Nej, har du att ingen klarar sig?
Vad är det och fundera på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.