2 356 694 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Dvs ungefär vad Tegnell påstod för någon vecka sedan. Vilket väl lite bekräftar det jag sagt hela tiden, att de på FHM har ett något bättre kunskapsläge än ett gäng forumskribenter med för mycket fritidBirgitS skrev:
Finns på många ställen t.ex. CNBC: [länk]
"We have a number of reports from countries who are doing very detailed contact tracing," she said. "They're following asymptomatic cases. They're following contacts. And they're not finding secondary transmission onward. It's very rare.""
"To be sure, asymptomatic and presymptomatic spread of the virus appears to still be happening, Van Kerkhove said but remains rare."
Jag tror att många som deltog i demonstrationen var rätt så medveten om smittorisken och försökte minska denBirgitS skrev:
Man kan väl tänka sig att de som utsätter sig själva och andra för stora risker genom att vara i en stor grupp som är tätt på varandra inte bryr sig så mycket om att hålla avstånd även andra gånger.
Att skrika och ropa gör nog att man sprider mycket droppar omkring sig precis som vid de superspridarhändelser som har inträffat där det har varit mycket sång (körer, gudstjänster med sång).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nu läst detta flera gånger och är lite osäker på om jag tolkar det rätt, men WHOs rapport säger enligt min tolkning att de patienter som helt saknar symtom inte sprider smittan särskilt mycket. Sedan blir det otydligare vad det gäller presymptomatic spread där jag inte riktigt blir klok på vad de menar, men min tolkning är att denna fortfarande anses förekomma. Då har vi ju den tidigare rapporten som hävdade att man är som mest smittsam 0,7 dagar innan man själv får symtom, vilken då inte är emotsagd av denna rapporten och i så fall så betyder inte denna rapporten särskilt mycket i alla fall. Eller?T tanaris skrev:
Hur tolkar ni detta?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=7385928T tanaris skrev:
Reporter: – Men i det här fallet för det har ju talats om eller i alla fall lite grann om att det skulle kunna smitta från människa till människa men det är inte fastslaget eller?
Tegnell: – Nej det är inte fastslaget, det är möjligt att det har en liten sådan kapacitet men för att bli riktigt stort och allvarligt i sådana utbrott så måste virus vara ganska bra på att sprida sig från människa till människa och det är det helt uppenbarligen inte.
Reporter: – Och det skyddsnätet som du då beskriver, det i sig skulle kunna göra att spridningens framfart hindras, begränsas?
Tegnell: – Absolut, det finns väldigt tycker jag bra signaler om att gör man bara rätt på det här viset så kan världssamfundet hantera den här typen av virus på ett väldigt bra sätt.
Reporter: – Så om du skulle göra någon bedömning hur stor är risken att det här skulle kunna komma till Europa det här viruset?
Tegnell: – Nej men det är väl så att enstaka person är ju fortfarande inte helt omöjligt. Nu börjar ju tiden gå också och man har stängt marknaden, man har gjort väldigt mycket åtgärder i Kina så vi vet ju längre tiden går ju säkrare kan vi känna oss på att just den här källan har man lyckats bli av med även om man inte är helt säker på var den är någonstans.
Reporter: – Och finns det någon anledning för människor som ska resa i de här områdena att tänka på något särskilt?
Tegnell: – Nej, det tycker jag inte. Det är ju som alltid att man ska vara noga med handhygien och sådant men allting talar väl för att man har lyckats bli av med källan till infektionen just den här gången i de här delarna av Kina också.
...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...pridits-till-flera-lander--aven-via-manniskor
Men kinesiska regeringsexperter har i dag bekräftat för nyhetsbyrån AFP att viruset smittar mellan människor.
Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.
Anders Tegnell tror att ytterligare några fall kan dyka upp, men att spridningen i så fall fortsätter att vara lokal.
– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.
...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ndighetens-statsepidemiolog-stall-dina-fragor
Frågeställare: – Dags att köpa ansiktsmasker i Sverige?
Anders Tegnell: – Nej, munskydd skyddar inte mot smitta, säger Anders Tegnell
Frågeställare: – Kommer dem som flygs hem från Kina till Sverige att kontrolleras och sättas i karantän eller kommer dem bara släppas ut i samhället?
Anders Tegnell: – Hej, de kommer uppmanas till frivillig hemkarantän i två veckor eftersom ingen av dem är sjuka.
...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd72Mb/corona-kan-sla-ut-vanliga-influensan
Världshälsoorganisationen WHO meddelade i torsdags att viruset utgör ett internationellt hälsonödläge.
– Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor, säger Anders Tegnell.
...
https://kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.
I de cirka 100 fall som dykt upp utomlands har personen snabbt kommit till vården och isolerats, och andra personer de haft kontakt med har identifierats – vilket förhindrat vidare spridning, säger han.
Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag.
...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70wAmB/andra-fallet-av-smitta-konstaterat-i-sverige
Just spridningen i Italien och Iran oroar dem som arbetar med att mota viruset i Sverige – risken är att resenärer tar med sig viruset hem. Samtidigt vidhåller myndigheterna att Sveriges beredskap fortsatt är god.
– Vi har en god beredskap, vilket Göteborgsfallet representerar på ett bra sätt, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
...
https://www.svd.se/allt-du-behover-veta-om-coronaviruset-x6gq
För att smittas krävs det att man är nära någon en längre tid, till exempel på en arbetsplats eller i hemmet. Det är väldigt osannolikt att bli smittad bara genom att passera någon utomhus eller stå bredvid någon en kort stund i kollektivtrafiken, enligt Anders Tegnell.
Viruset smittar inte heller via ytor eller föremål, och det är vanligare att bli smittad inomhus än utomhus.
– Dels är man närmre varandra inomhus och delar mer luft, dels trivs inte viruset i solljus.
...
https://www.svt.se/nyheter/inga-reserestriktioner-till-italien-trots-stigande-dodstal
– Den avrådan som gjorts på grund av den här sjukdomen – som inte är jättefarlig för individer – har varit både i Kina och Iran i samband med att sjukdomen har fått väldigt stor påverkan på samhället. Sjukvården har gått på knäna, man har stängt ner mycket trafik och det har nästan inte gått att resa dit eller därifrån. Så det är en extra aspekt för att det ska vara relevant för att avråda folk från att åka dit – vi tycker inte man har kommit upp till den nivån än i Italien, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog.
...
Osv osv osv
Lyckligtvis påverkas inte spridningen av vad folk önskar, finns en stor grupp människor i Sverige som önskar sitt land allt möjligt dåligt baserat på att de känner sig osedda men som tur är så är gruppen som jobbar för att vi alla ska få det bättre fortfarande både större och klokare.BirgitS skrev:
Du inser väl att demonstranter som blir infekterade kommer att sprida smitta till folk som inte demonstrerade. Dessa blir ju dessutom fler än demonstranterna och ökar då risken ändå mer att äldre inte får vård.
Alltså att önska att demonstranter blir sjuka leder till att många fler som inte demonstrerade blir sjuka och därmed ändå större belastning på vården och större risk att äldre inte får vård, även om demonstranterna inte får någon vård. Man behöver tänka lite längre om vad som händer när något inträffar.
Men sen är det ju sorgligt att du inte värdesätter yttrandefrihet och demonstrationsrätt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Ja, det är väl bra att man kan uppdatera sig när man lär sig mer?MultiMan skrev:
[länk]
Reporter: – Men i det här fallet för det har ju talats om eller i alla fall lite grann om att det skulle kunna smitta från människa till människa men det är inte fastslaget eller?
Tegnell: – Nej det är inte fastslaget, det är möjligt att det har en liten sådan kapacitet men för att bli riktigt stort och allvarligt i sådana utbrott så måste virus vara ganska bra på att sprida sig från människa till människa och det är det helt uppenbarligen inte.
Reporter: – Och det skyddsnätet som du då beskriver, det i sig skulle kunna göra att spridningens framfart hindras, begränsas?
Tegnell: – Absolut, det finns väldigt tycker jag bra signaler om att gör man bara rätt på det här viset så kan världssamfundet hantera den här typen av virus på ett väldigt bra sätt.
Reporter: – Så om du skulle göra någon bedömning hur stor är risken att det här skulle kunna komma till Europa det här viruset?
Tegnell: – Nej men det är väl så att enstaka person är ju fortfarande inte helt omöjligt. Nu börjar ju tiden gå också och man har stängt marknaden, man har gjort väldigt mycket åtgärder i Kina så vi vet ju längre tiden går ju säkrare kan vi känna oss på att just den här källan har man lyckats bli av med även om man inte är helt säker på var den är någonstans.
Reporter: – Och finns det någon anledning för människor som ska resa i de här områdena att tänka på något särskilt?
Tegnell: – Nej, det tycker jag inte. Det är ju som alltid att man ska vara noga med handhygien och sådant men allting talar väl för att man har lyckats bli av med källan till infektionen just den här gången i de här delarna av Kina också.
...
[länk]
Men kinesiska regeringsexperter har i dag bekräftat för nyhetsbyrån AFP att viruset smittar mellan människor.
Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.
Anders Tegnell tror att ytterligare några fall kan dyka upp, men att spridningen i så fall fortsätter att vara lokal.
– Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.
...
[länk]
Frågeställare: – Dags att köpa ansiktsmasker i Sverige?
Anders Tegnell: – Nej, munskydd skyddar inte mot smitta, säger Anders Tegnell
Frågeställare: – Kommer dem som flygs hem från Kina till Sverige att kontrolleras och sättas i karantän eller kommer dem bara släppas ut i samhället?
Anders Tegnell: – Hej, de kommer uppmanas till frivillig hemkarantän i två veckor eftersom ingen av dem är sjuka.
...
[länk]
Världshälsoorganisationen WHO meddelade i torsdags att viruset utgör ett internationellt hälsonödläge.
– Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor, säger Anders Tegnell.
...
[länk]
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.
I de cirka 100 fall som dykt upp utomlands har personen snabbt kommit till vården och isolerats, och andra personer de haft kontakt med har identifierats – vilket förhindrat vidare spridning, säger han.
Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag.
...
[länk]
Just spridningen i Italien och Iran oroar dem som arbetar med att mota viruset i Sverige – risken är att resenärer tar med sig viruset hem. Samtidigt vidhåller myndigheterna att Sveriges beredskap fortsatt är god.
– Vi har en god beredskap, vilket Göteborgsfallet representerar på ett bra sätt, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.
...
[länk]
För att smittas krävs det att man är nära någon en längre tid, till exempel på en arbetsplats eller i hemmet. Det är väldigt osannolikt att bli smittad bara genom att passera någon utomhus eller stå bredvid någon en kort stund i kollektivtrafiken, enligt Anders Tegnell.
Viruset smittar inte heller via ytor eller föremål, och det är vanligare att bli smittad inomhus än utomhus.
– Dels är man närmre varandra inomhus och delar mer luft, dels trivs inte viruset i solljus.
...
[länk]
– Den avrådan som gjorts på grund av den här sjukdomen – som inte är jättefarlig för individer – har varit både i Kina och Iran i samband med att sjukdomen har fått väldigt stor påverkan på samhället. Sjukvården har gått på knäna, man har stängt ner mycket trafik och det har nästan inte gått att resa dit eller därifrån. Så det är en extra aspekt för att det ska vara relevant för att avråda folk från att åka dit – vi tycker inte man har kommit upp till den nivån än i Italien, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog.
...
Osv osv osv
Alternativt kunde vi såklart vara efterkloka i förväg och stängt Sveriges gränser, gått in i en hård lockdown redan i januari.
Ingen ide att diskutera med dig.du är som tegnell..BirgitS skrev:
Du inser väl att demonstranter som blir infekterade kommer att sprida smitta till folk som inte demonstrerade. Dessa blir ju dessutom fler än demonstranterna och ökar då risken ändå mer att äldre inte får vård.
Alltså att önska att demonstranter blir sjuka leder till att många fler som inte demonstrerade blir sjuka och därmed ändå större belastning på vården och större risk att äldre inte får vård, även om demonstranterna inte får någon vård. Man behöver tänka lite längre om vad som händer när något inträffar.
Men sen är det ju sorgligt att du inte värdesätter yttrandefrihet och demonstrationsrätt.
Jaså har jag nämnt ngt om yttrandefrihet?jag sa att om man är mer än 50 personer i folksamling så ska man ej få demonstrera.
Är så debatter ser ut idag på alla områden, bara enkla lösningar och binära svar accepteras, hur komplext problemet än är och sen toppas det med att "det vet väl alla".T tanaris skrev:
Obama levererade ett fantastiskt tal på ett universitet som snuddar vid ämnet, citat “In politics and in life, ignorance is not a virtue,” Obama said. “It’s not cool to not know what you’re talking about. That’s not keeping it real, or telling it like it is. That’s not challenging political correctness. That’s just not knowing what you’re talking about.”
https://time.com/4340310/barack-obama-commencement-address-transcript-rutgers/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Du skrev "vi hade haft en stark ledare som visar att regler och lagar ska följas."N Nybergzzz skrev:
Vad menar du då med en stark ledare som visar det? Någon som sätter in militären, vattenkanoner eller liknande? Eller ska vi låta polisen hantera det på det sätt som du tycker är bäst lämpat baserat på hur situationen ser ut där och då?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
Det var du som påstod att FHM vet bäst ("något bättre kunskapsläge") när det uppenbart inte stämmer, gång på gång. Att de säger rätt när fakta finns behövs det ingen expert för.Fairlane skrev:
Bra försök, men till skillnad från Tegnells alla grodor så har Bill Gates aldrig sagt det.Nyfniken skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nu har jag inte sett någon rapport utan bara artikeln och där står detpacman42 skrev:
Jag har nu läst detta flera gånger och är lite osäker på om jag tolkar det rätt, men WHOs rapport säger enligt min tolkning att de patienter som helt saknar symtom inte sprider smittan särskilt mycket. Sedan blir det otydligare vad det gäller presymptomatic spread där jag inte riktigt blir klok på vad de menar, men min tolkning är att denna fortfarande anses förekomma. Då har vi ju den tidigare rapporten som hävdade att man är som mest smittsam 0,7 dagar innan man själv får symtom, vilken då inte är emotsagd av denna rapporten och i så fall så betyder inte denna rapporten särskilt mycket i alla fall. Eller?
Hur tolkar ni detta?
https://www.cnbc.com/2020/06/08/asy...-arent-spreading-new-infections-who-says.html
Kommer inte ihåg så mycket om den gamla rapporten med 0,7 dagar men var det så att den utgick från när det var högst halter virus vid provtagning i näsan och/eller svalget?
I så fall kanske det beror på att innan man hostar eller liknande så kommer inte viruset särskilt långt?
Körsång och gudstjänster med sång har ju varit superspridarhändelser troligen för att vid sång med öppen mun under lång tid och med djupandning så sprids mycket droppar långt med utandningsluften.
Nu blev jag nyfiken, du menar att de ska säga rätt innan fakta finns, för att de ska räknas som experter? I min värld kallas de spågummor, Sibylla, siare.MultiMan skrev: