Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
B b8q skrev:
Lite positivism:

Gick in och köpte Kina-fonder eftersom jag tror att nu kommer Kina få ett rejält försprång. Alla andra länder stänger ner allt, samtidigt som kineserna som agerade kraftfullt mot viruset nu börjar dra igång produktionen igen, vilken innebär att man nästan kommer att ha en monopolställning de närmaste månaderna.

Idag är jag ansvarsfull och jobbar hemifrån. Lugnt och skönt hemma (lunchrast just nu).

Tankade bilen för 13:59/liter, länge sedan det var så billigt.

Och solen skiner! :D
Jag ska oxå köpa, har försökt vänta in botten men är osäker på om den är nådd. Nu kommer lite stimulanser i olika länder så kanske är det läge nu innan de får effekt.

A anhack skrev:
Jag tror att du övervärderar svensk sjukvård i tider av pandemi. Flera rapporter om motsatsen till god beredskap har ju publicerats nyligen.

Vi kommer inte och ska inte glömma denna pandemi om några år. Vi ska lära oss vad vi gjorde bra och vad som gjordes mindre bra. (Det största fallet på Stockholmsbörsen under en dag i modern tid kommer hjälpa till att påminna oss...)
Konstigt att folk bara tänker på börsen hit och dit i svåra tider

Blir intressant nu när dödsfallen börjar komma.
Då kan man rimligen räkna ut antalet smittade.
0.7 till 0.9% dödlighet om vården fungerar, 3% och uppåt när den väl havererat.
14 dagar innan akut sjuk. Bara att räkna baklänges.

Tittar man på första dödsfallet så var isf antalet smittade ca 100 för två veckor sen. 10ggr fler än antalet testade positiva. Men en datapunkt är ju "lite" osäker.

Hade antalet som söker vård varit kännt hade det varit enklare. Antar det är den siffran myndigheterna använder.

Min gissning är ca 5000 smittade imorgon, ökning med 30-40% per dag och en handfull dödsfall nästa vecka. Allt rena spekulationer.
Vårdapparaten håller i så fall inte månaden ut utan massiva åtgärder mot spridning.

L Lars48 skrev:
Det finns mer invandrare i Italien än i Sverige skulle jag tro.
Frågan är om man når ut till dem bättre i Sverige.

P Putte 9497 skrev:
Konstigt att folk bara tänker på börsen hit och dit i svåra tider
Definiera folk. Tror att du har en egen tolkning.

Dags att binda räntan så man slipper ligga sömnlös över det åtminstone.

Fördelningen över insjuknande och ”fatal utgång” uppdelat på åldersgrupp har jag inte sett i tråden, så det kommer här. Siffror från Kina.
Diagram som visar COVID-19 mortalitetsrater uppdelade efter åldersgrupp, med mer insjuknande i äldre åldrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Detta kommer att bli en stjärnsmäll för ekonomin. USA har misslyckats med att lugna marknaderna. Total kollaps a la 2008 eller värre väntar. Kom ihåg att allt vi gjort sedan 2008 är att öka skulderna. Vissa tror att vi blivit rikare men vi har bara ökat belåning en.

Troligen får vi lägga om vår livsföring och lära oss att konsumera mindre, typ att inte kasta bort en tredjedel av all mat. Men vi levde även på 70-talet. Lider du oerhört om du får använda samma telefon i 4 år?

Eftersom jag närmar mig 60 skall jag när det här lugnat ner sig skaffa egen respirator, syrgas och 96% sprit så man klarar nästa pandemi. Kanske man även skulle köpa en AR-15 som dom gör i USA så man kan skjuta viruset?

Jag rekommenderar alla att läsa DI som idag har mer negativa rubriker än jag sett sedan 2008, det här kommer att sluta illa.

Men saker som att fixa på huset och odla i trädgården kommer att få ett uppsving, det är bra om vi får igång mer lokal livsmedelsproduktion. Under andra världskriget beordrade britterna att odla hemma på alla tillgängliga ytor och det hjälpte med livsmedelsförsörjningen.
Det är just det här tänket som är det farliga i hela den här situationen. Det är inte pengarnas fel utan det är folks oro och att så många tror att det skal gå åt helvete med allt. Vilket naturligtvis är enormt överdrivet.

Vi gör det själva till det som det kommer att bli!
Det bästa är om vi kan leva och göra som vanligt. Det skadar ekonomin minst! Saker visar redan nu att antalet nya smittade i Kina minskar kraftigt. Då handlar det om ett par månader. Det borde de allra flesta uthärda.

• Gilla
Thomas' och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Dags att binda räntan så man slipper ligga sömnlös över det åtminstone.
Tvärt om. En nergång i konjunkturen leder oavkortat till lägre räntor. Eftersom allt fler vill spara i räntebärande papper som anses säkrare. Höga räntor betyder ännu mindre efterfrågan! Då är det oerhört korkat att höja den.

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
En väldigt stor andel av de som kommer att dö av viruset hade dött ändå av andra orsaker inom en ganska snar framtid. Så även om det på kort sikt i statistiken ser ut som att många dör av Corona så kommer det att påverka siffrorna för dödlighet i andra sjukdomar och det totala dödstalet kommer inte att stiga jättemycket.
Först om några år när dödstalen har återgått till det normala vet vi hur många fler som egentligen dog av pandemin.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En väldigt stor andel av de som kommer att dö av viruset hade dött ändå av andra orsaker inom en ganska snar framtid. Så även om det på kort sikt i statistiken ser ut som att många dör av Corona så kommer det att påverka siffrorna för dödlighet i andra sjukdomar och det totala dödstalet kommer inte att stiga jättemycket.
Först om några år när dödstalen har återgått till det normala vet vi hur många fler som egentligen dog av pandemin.
Håller med. De kanske hade avlidit av vanlig influensa istället. Dör väl ungefär 2000 i följderna av vanlig influensa varje år i Sverige. Det ger inga svarta rubriker i tidningarna. Där emot kan väldigt många av oss bli väldigt sjuka en tid. Då ingen har någon som helst skydd mot detta virus.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att man visst kan jämföra och att Sverige enligt de jämförelser som finns har sämre vård än Italien.

Jag tror inte att Sverige har bättre förutsättningar för att stoppa smittspridningen än vad Italien har heller, annorlunda definitivt, men bättre?

Jag passerade ett köpcentrum (behövde en medicin som fanns på apoteket där) och det var i princip bara invandrare på köpcentret. Har svenska myndigheter lyckats sprida informationen om allvaret i sjukdomen och situationen till dessa? Det verkar inte som det. Bara ett exempel på att förutsättningarna inte nödvändigtvis är så bra i Sverige heller.
Är väldigt säker på att människor har olika erfarenheter av allvarliga händelser var ifrån man kommer. Vi är och har varit oerhört skyddade och förskonade från den här typen av händelser och liknande i Sverige.
Har man sprungit över minfält, blivit beskjuten eller fått sitt hus sönderbombat. Då är inte ett coronavirus det värsta som kan hända eller man har varit med om i sitt liv.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Sydkoreanerna verkar ha kommit på hur man stoppar det. Handlingskraftigt!
[länk]

"På fredagen hade 7.979 personer i Sydkorea smittats och 333 tillfrisknat. Men det som framför allt sticker ut är att bara 67 har dött. Det ger Sydkorea en dödlighet på 0,7 procent i viruset, jämfört med 3,4 procent i världen, enligt WHO."

Att siffrorna för dödlighet är så låga beror väl just på att man testar så många människor, inte att sjukvården är väldigt mycket bättre?

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"På fredagen hade 7.979 personer i Sydkorea smittats och 333 tillfrisknat. Men det som framför allt sticker ut är att bara 67 har dött. Det ger Sydkorea en dödlighet på 0,7 procent i viruset, jämfört med 3,4 procent i världen, enligt WHO."

Att siffrorna för dödlighet är så låga beror väl just på att man testar så många människor, inte att sjukvården är väldigt mycket bättre?
Jag är ganska säker på att det också beror på vilken hälsostatus en befolkning har från början. Kina har tex. väldigt stora luftföroreningar. Det är väl inte fel att anta att detta också ger en befolkning med lungskador i olika grad? Vilket inte är en fördel.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Såg Aktuellt nu kl 21. Ett mycket bra program där reportrarna (delvis) försökte piska upp den hets som nu är i samhället. Det var mycket bra svar som gavs. Se gärna!! Framförallt ni som är kritiska till att Sverige gör för lite bör få en bättre förståelse för befintliga rekommendationer från FHM mfl.
[länk]
Kontentan är, det går inte att stoppa något som inte börjat. O nu kommer jag få på fingrarna men faktum är att det än så länge är importfall och ett fåtal andra fall endast.
Media borde skämmas.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.