Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Till dem som tycker att det testas för lite en hälsning från en sjuksköterska:
[länk] klockan 8.15 idag
Så du tror inte att du och jag, med en kort utbildning skulle klara av de momenten som behövs vid odlingen?

Staffan

P
pacman42 pacman42 skrev:
Självklart är det så. Men att exempelvis förhindra folk från att lämna lägenheten (oavsett metod, igensvetsade dörrar som i Wuhan är dock inte det jag rekommenderar) är det som behövs för att få stopp på smittan i en storstad.

För den som har varit på byggvarubutikerna så har vi i Sverige aldrig haft någon "lock-down", likaså på många andra ställen. Visserligen så fick vi ned rörligheten och smittspridningen, men det hade gått ännu snabbare med ännu hårdare regler och det hade lett till mindre smittspridning.

Och som jag skrev tidigare så hade det kanske varit lämpligt med stängda högstadieskolor också om minskad smittspridning är det främsta målet.

Men nu jämför man äpplen, päron, apelsiner och vindruvor här. FHM kan mycket väl ha gjort det absolut bästa och mest korrekta valet, men de har inte lyckats förmedla varför de i så fall skulle ha gjort det. Den argumentation de använt hittills håller inte.
Det har väl visat sig att det var där åtgärderna sattes in riktigt tidigt det gjorde riktig nytta. De som stängde ner sent fick ändå stora problem (t.ex. Storbritannien). Det verkar också som att i vissa länder som öppnar upp tar inte smittspridningen fart igen. Det borde den göra om det fortfarande finns en massa brännbart bränsle kvar (folk som är mottagliga). Att det inte tar fart igen betyder enligt vissa att nedstängningen inte hade någon egentlig effekt.

Så att stänga ner Sverige *nu* i hopp om att få stopp på spridningen behöver man nog mycket på fötterna (läs vetenskapliga bevis) för att göra.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Så du tror inte att du och jag, med en kort utbildning skulle klara av de momenten som behövs vid odlingen?

Staffan
Nej, kanske vi klarar det i 999 av 1000 fall men risken för att någon outbildad gör ett misstag är större än för dem som har vana sen år tillbaks. Det i kombination med att det kan bli hemska resultat om någon får ett falskt negativt resultat så tycker jag inte att vem som helst ska utföra tester.

FHM har utfört PCR-tester på slumpmässigt utvalda människor och de har då testat sig själva genom att sticka in provstickor i näsa och svalg med detaljerade anvisningar i bild och text. Vid första omgången var det väl kring 700 som skickade tillbaks provstickorna och av dem fick över 100 slängas för att det var för dåligt utfört.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Och här har du ju också problemet att folk kommer att minska avstånden över tid, öka risktagandet osv. Det är där en hård lock-down gör skillnad. Den må vara svårare att upprätthålla under en längre tid, men fram till dess att den havererar så är den effektivare. Det gör att den kan trycka ned smittspridningen mer.

Men som sagts tidigare, det är i detaljerna man ser vad som fungerar och inte, inte genom att jämföra Danmark och Sverige rakt av...
Jag var inne i Stockholm City i helgen och tyckte det var mycket mindre folk än normalt. Inte så lite som i början av pandemin men klart mindre än en normalhelg. Folk har ännu inte slappnat av helt upplever jag (åtminstone inte där jag var).

Men människohjärnan är verkligen lustig. Jag upplever generellt att är det lite folk så är de allra flesta väldigt duktiga på att hålla avstånd och vänta på sin tur. Är det mer folk så beter sig folk som vanligt och tränger sig fram, ställer sig nära andra och går bara rakt fram oavsett om det finns folk i vägen. Då får man fly fältet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det är anledningen till att man numera undviker ordet superspridare och i stället pratar om superspridningshändelser eftersom det inte är spridarens fel för hen har ju inte vetat om det.
Sverige i ett nötskal.
Trots att vi är mitt inne i en i en global smittspridning, så läggs det energi på sådant här trams.

-"Hjälp! Mitt hus brinner!" -"Vi kommer! MEN först måste vi diskutera räddningsinsatsen ur ett HBTQ och könsperspektiv:"

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
patst577 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, kanske vi klarar det i 999 av 1000 fall men risken för att någon outbildad gör ett misstag är större än för dem som har vana sen år tillbaks. Det i kombination med att det kan bli hemska resultat om någon får ett falskt negativt resultat så tycker jag inte att vem som helst ska utföra tester.

FHM har utfört PCR-tester på slumpmässigt utvalda människor och de har då testat sig själva genom att sticka in provstickor i näsa och svalg med detaljerade anvisningar i bild och text. Vid första omgången var det väl kring 700 som skickade tillbaks provstickorna och av dem fick över 100 slängas för att det var för dåligt utfört.

Om du, jag och Carole, eller vem som helst, sitter bredvid en handledare under en vecka och "topsar" samt odlar. Tror du på fullt allvar att vi inte skulle lära oss dessa relativ enkla moment?

Staffan

BirgitS
Sverige i ett nötskal.
Trots att vi är mitt inne i en i en global smittspridning, så läggs det energi på sådant här trams.

-"Hjälp! Mitt hus brinner!" -"Vi kommer! MEN först måste vi diskutera räddningsinsatsen ur ett HBTQ och könsperspektiv:"

Staffan
Goddag yxskaft!
Det är inte en svensk företeelse att välja sina ord utan det sker över hela världen jämnt.

• Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Om du, jag och Carole, eller vem som helst, sitter bredvid en handledare under en vecka och "topsar" samt odlar. Tror du på fullt allvar att vi inte skulle lära oss dessa relativ enkla moment?

Staffan
Jag tror fortfarande att det är större risk att en outbildad gör ett misstag så att ett prov blir kontaminerat än när personer som har drillats med höga hygienkrav i flera år gör det.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D

Staffan
Ja men det gäller väl alla arbetsmoment, att på en bra dag kan vem som helst göra nästan vilket jobb som helst, men sen händer ngt ovanligt och så blir det fel, det är väl det som är skillnaden på de med erfarenhet och de utan.

Sen beror det väl på vad man ska ha svaret till, om det är viktigt eller ej alltså. I Danmark kan de inte använde de flesta testsvaren, pga hur de testar osv, men som deras "Tegnell" sa, "folk känner sig gladare av att bli testade".

Vem vill inte göra folk glada :)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Goddag yxskaft!
Det är inte en svensk företeelse att välja sina ord utan det sker över hela världen jämnt.
Bra Film! Men den kom före Coronan.

När det gäller att stå handfallen vid en plötslig kris, är Sverige världsledande. Och det kanske inte är så konstigt, eftersom vi glidit omkring på våran räkmacka medans våra grannar upplevt krig och nöd.

När Palme mördades havererade utredningen direkt. Först snöade man in på Turkar. En spaningsutrustningssmugglande bokförläggare knöts också till "utredningen". Sedan var det en försupen smågangster som friades när åklagaren fjäskat för vittnet. Och nu är det.... Ja. Det kommer vi aldrig att få veta.
Nästa trauma var "Estonia". Båten som sjönk. Yrvakna politiker visste inte vad dom skulle göra, så de lovade att bärga färja. Trots att förlista fartyg i alla tider setts som gravar. Någon bärgning blev det naturligtvis inte.
Och nu har vi smittan, som även den, tagit Sverige med byxorna nere. -Att ha ett lager med skyddsutrustning för oförutsedda händelser? Nää. Det kommer inte att behövas! Vi lägger pengarna på fler utredningar istället.

Staffan

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag brukar lyfta argumentet att det hade varit bra att vinna tid tidigt i pandemin.

I dagen Svd ett reportage som bekräftar ju detta. Vi har lärt oss mer om sjukdomen och kan rädda fler liv nu.

I händelse att Norge, Finland Danmark skulle drabbas av den andra våg som FHM anser ofrånkommlig har de i så fall ett bättre läge än vad vi har haft.

https://www.svd.se/lakarna-om-coronavarden-den-har-forbattrats

""Under de senaste fyra månaderna har vården av covidpatienterna förändrats kontinuerligt.

– Vi har lärt oss att vara offensiva med vätska och syrgas tidigt och letar efter sekundärinfektioner, som infektioner i lungsäcken eller någon annanstans så att vi kan antibiotikabehandla. Vi är också mer aggressiva och lägger folk i respirator lite tidigare än vad man gjorde i början, säger Johan Styrud.

Anledningen till att vården är mer offensiv nu är att det är man insett att det är viktig att stabilisera patienterna tidigt för att förebygga komplikationer som att fler organ i kroppen blir nedsatta. ""

Fairlane
Angående testerna så verkar det lite problematiskt. Jag läste den fina artikeln om Helmi. Hn låg på sjukhus och testades negativt för Covid-19. Hemma tas ett nytt prov och sjuksköterskan är redan då tveksam om det blev bra, så dagen efter tas ytterligare ett prov. Det sista provet är positivt för Covid-19.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Anledningen till att vården är mer offensiv nu är att det är man insett att det är viktig att stabilisera patienterna tidigt för att förebygga komplikationer som att fler organ i kroppen blir nedsatta. ""
Vården i början var ju stanna hemma så skall du se att det går över, och testa om det är Corona du har skall vi absolut inte göra.

När alla andra har försökt begränsa smittan så har Sverige som enda land i världen haft som mål att smitta ner så många som möjligt och dessutom dra ut på det hela så länge som möjligt. Bluffgubben Löfven hade bara ett mål, att inte gamla och sjuka skulle smittas, som vanligt så blev det tvärt om!

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
När alla andra har försökt begränsa smittan så har Sverige som enda land i världen haft som mål att smitta ner så många som möjligt och dessutom dra ut på det hela så länge som möjligt.
Det där har vi ju redan konstaterat att det är lögn. Du verkar tro att att det funkar likadant i alla länder och att lockdown är rätt överallt bara för att det ser ut att funka på något ställe?

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Här ser man tydligt hur stockholmarna börjar släppa på sin isolering och hur resandet börjar öka igen.
Graf som visar förändring i motorfordonstrafik och kollektivtrafik i Stockholm under covid-19 fram till juni 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.