Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En israelisk undersökning visar att rökare intagna på sjukhus är kraftigt underrepresenterade. Det tycks ha en halverad risk för svårare Covid19.

Tidigare har man sett liknande data i Frankrike och Kina.

Blir spännande att se om den kommande undersökningen av snusare i Sverige ger liknande resultat.
Nu glömde du länken till undersökningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis har de fått göra förenklingar för att få ihop en modell som går att simulera.
Jag menade inte att det var ett problem med deras modell, jag menade mer att det är ett problem om man skall omsätta den i praktiken.

Och då är vi tillbaka till hur man skall få stopp på spridningen, orsaken till att nedstängningen ändå varit relativt lyckosam är att man då fått stopp på allt, våra restriktioner fungerar sådär för att de inte stoppar lika många tillfälligheter för superspridarna, men ändå rätt många. Men då får man ändå kluster här och där.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag menade inte att det var ett problem med deras modell, jag menade mer att det är ett problem om man skall omsätta den i praktiken.

Och då är vi tillbaka till hur man skall få stopp på spridningen, orsaken till att nedstängningen ändå varit relativt lyckosam är att man då fått stopp på allt, våra restriktioner fungerar sådär för att de inte stoppar lika många tillfälligheter för superspridarna, men ändå rätt många. Men då får man ändå kluster här och där.
Här är en studie där några skapat en Sveriges ”dubbelgångare” som de gjorde lockdown på och jämförde smittspridningen med ”originalet” med våra frivilliga åtgärder med social distansering.

”In sum, we find that a lockdown would not have helped much in Sweden.”

https://www.hhs.se/en/research/sse-...o-lockdowns-work-a-counterfactual-for-sweden/

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som omväxling mot alla inlägg om att gamla inte får åka till sjukhus etc. så är det här en lång artikel om de sista dagarna för Helmi som är 98 år och som blir erbjuden ambulans till sjukhus men inte vill följa med därför:
Jag har DN så jag läste artikeln, mycket välskriven och ger en rörande bild av livets slut - ett vackert slut. Jag tror att många som lever mitt i livet med arbete, vänner, semester, intressen har svårt att föreställa sig hur det känns när pillerburkarna står på rad i medicinskåpet, när funktionerna avtar och synen är så dålig att man inte längre kan läsa en bok.

Eller när man inte längre orkar gå en promenad när ljuset och värmen återkommer.

När smärtorna tilltar och det krävs medicinering för att hålla dem borta, när det enda man ser fram emot är korta besök av hemtjänstpersonal om man inte är lyckligt lottad och har engagerade anhöriga men tiden där emellan kan vara lång och innehållslös. Mycket av våra liv handlar om förväntningar, något planerat som vi ser fram emot som ger oss en tillfredsställelse bara genom att tänka på det. Årstidernas växlingar har alltid varit viktiga för oss men om man inte längre kan njuta av något så elementärt blir livet fattigt.

Ett liv som blivit en börda som det blivit för Helmi där alla förväntningar för längesedan är borta så är väl den finaste gåva hon kan få i livets slutskede att bli respekterad för sin egen vilja.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 9 till
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Här är en studie där några skapat en Sveriges ”dubbelgångare” som de gjorde lockdown på och jämförde smittspridningen med ”originalet” med våra frivilliga åtgärder med social distansering.

”In sum, we find that a lockdown would not have helped much in Sweden.”

[länk]
Där fick ju @Ulltand också reda på hur man kan jämföra Sverige med andra länder, dvs. 39 % Nederländerna, 26 % Danmark osv.

• Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag har DN så jag läste artikeln, mycket välskriven och ger en rörande bild av livets slut - ett vackert slut. Jag tror att många som lever mitt i livet med arbete, vänner, semester, intressen har svårt att föreställa sig hur det känns när pillerburkarna står på rad i medicinskåpet, när funktionerna avtar och synen är så dålig att man inte längre kan läsa en bok.

Eller när man inte längre orkar gå en promenad när ljuset och värmen återkommer.

När smärtorna tilltar och det krävs medicinering för att hålla dem borta, när det enda man ser fram emot är korta besök av hemtjänstpersonal om man inte är lyckligt lottad och har engagerade anhöriga men tiden där emellan kan vara lång och innehållslös. Mycket av våra liv handlar om förväntningar, något planerat som vi ser fram emot som ger oss en tillfredsställelse bara genom att tänka på det. Årstidernas växlingar har alltid varit viktiga för oss men om man inte längre kan njuta av något så elementärt blir livet fattigt.

Ett liv som blivit en börda som det blivit för Helmi där alla förväntningar för längesedan är borta så är väl den finaste gåva hon kan få i livets slutskede att bli respekterad för sin egen vilja.
Väl uttryckt av dig, det är en enorm skillnad på att leva eller enbart att existera.

• Gilla
  • Älska
patst577 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
För den som vill se hur andelen avlidna är i olika regioner och kommuner så har SVT tagit fram grafer resp. tabeller på det: https://www.svt.se/datajournalistik/geografiska-skillnader-covid-19/
Västerbotten verkar ha klarat sig bäst med 0,8 dödsfall per 10 000 innevånare, i alla fall av de regioner som redovisas (en del har så få avlidna att de inte går att redovisa av sekretesskäl).

• Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Där fick ju @Ulltand också reda på hur man kan jämföra Sverige med andra länder, dvs. 39 % Nederländerna, 26 % Danmark osv.
Det är en modulering.

FHM och kända matematiker har modulerat friskt sedan utbrottet.

Så långt med katastrofalt dålig överensstämmelse med utfallet vi sett.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en modulering.

Om de har modulerat är jag inte förvånad över att överensstämmelsen med utfallet är katastrofal.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en modulering.

Naturligtvis är det en modulering eftersom man inte kan studera alternativa utvecklingar i ett land i verkligheten och precis som när du ansåg att det går utmärkt att jämföra Sverige/Stockholm med våra grannländer och deras huvudstäder, vilket ju inte stämmer alls eftersom det är helt olika förlopp i början av smittspridningen i Sverige jämfört med Norge och Finland, alltså innan restriktionerna hade haft effekt.

BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis är det en modulering eftersom man inte kan studera alternativa utvecklingar i ett land i verkligheten och precis som när du ansåg att det går utmärkt att jämföra Sverige/Stockholm med våra grannländer och deras huvudstäder, vilket ju inte stämmer alls eftersom det är helt olika förlopp i början av smittspridningen i Sverige jämfört med Norge och Finland, alltså innan restriktionerna hade haft effekt.
Nej, nu tar du efter felaktigheterna. Det är inte en modulering.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Kan vi enas om att det är en modellering, som sedan körs i en simulering.

En modulering är något helt annat.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det är en modulering.

Du syftar på den modellering där Sverige skulle ha 80 000 döda vid det här laget om vi inte gjorde lockdown, ja den var katastrofal dålig. Tur vi inte lyssnade på dem.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.