2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 866 inlägg
Och gör man studier efteråt och kommer fram till att det inte gav effekt så kommer många ändå säga att det är trams.Hyltran från Veglemyren skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 811 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 811 inlägg
Man smittar asymptomatiskt vid Covid-19 så att inte gå ut när du är sjuk räcker inte.Rkarlsson skrev:Jag tar mitt ansvar. Håller avstånd och går överhuvudtaget inte ut om jag skulle vara sjuk.
De egoistiska (majoritet) i mitt område är 70+ i uselt skick som andas i mitt öra i köerna. Brukar be de backa eller be de dra åt skogen om de inte lyssnar.
Får ta extra långa omvägar då gamlingar ställer sig mitt i gången för att prata med folk på en halvmeters avstånd.
Ja jag är i baklås på munskydd då jag som sagt hostar som en tok av dem. Men skicka du mig en friskluftsmask med fläkt så tar jag på mig en sådan.
Du har aldrig någonsin gått i affären när du varit förkyld och snorar lite lätt hoppas jag.
Varför drar du upp andras beteende? Ursäktar det ditt på något sätt menar du? Varför inte vara ett föredöme istället?
Om de äldre i din närhet inte har vett att skydda sig själva är det ännu viktigare att omgivningen gör vad de kan för att minska smittspridningen.
Varför ska jag skicka mask till dig? Du får ta eget ansvar precis som jag och andra har gjort.
Nej, jag undviker folksamlingar om jag är sjuk. Dessutom vaccinerar jag mig (på eget bevåg, för egna pengar) varje höst så jag har sluppit influensa på rätt många år nu. Inte ens en snuva faktiskt.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja men om det blir vetenskapligt bevisat att en lockdown gav effekter så kan den kunskapen användas för att driva vår värld i rätt riktning. Det kan till exempel påverka hur folk röstar. Bara som ett exempel.Fairlane skrev:
Det prats en himla massa om att spara pengar om vi genomförde en fullständig lockdown med utegångsförbud och allt under semesterperioden så skulle det bli en billigare variant på en lockdown.
Själv tänker jag stanna hemma på tomten hela sommaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
På vilket sätt då menar du?Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är väldigt olika politiska partier som har styrt länder som infört lockdown, t.ex. hårt kommunitaristiskt styre i Kina jämfört med högerpartiet Tory i Storbritannien.
Enligt WHO finns det tillräckligt med material för att rekommendera munskydd i vissa situationer. Det är då den bästa vetenskap som finns att tillgå och då följer man den om man är vetenskapsinriktad.
Tegnells fria fantasier och era anekdotiska iakttagelser saknar dessvärre helt tyngd i sammanhanget.
Tegnells fria fantasier och era anekdotiska iakttagelser saknar dessvärre helt tyngd i sammanhanget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Väldigt många ignorerar de bestämmelser som redan finns nu efter några månader samt p.g.a. att antalet på sjukhus och antalet avlidna sjunker vecka för vecka så att införa lock-down nu skulle få dålig efterlydnad. Det skulle nog snarast bli folkstorm och massdemonstrationer.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu bor ju de flesta i Sverige i lägenhet och kommer knappast att acceptera att hålla sig inne i lägenheten i 6 veckor under högsommaren när situationen nu ser bättre ut än tidigare.Hyltran från Veglemyren skrev:
Att en 100 % -ig lock down stoppar smittan är helt meningslöst att bedriva någon forskning på då det är självskrivet.
Men hur olika varianter av lock down som inte är 100%-iga begränsar smittan är så klart av intresse men också svårstuderat imo.
Men hur olika varianter av lock down som inte är 100%-iga begränsar smittan är så klart av intresse men också svårstuderat imo.
Det är klart att en lockdown har effekter. Träffas man inte så smittas man inte. Det har också ekonomiska effekter. Verkligheten är lite mer komplicerad än att bara minska smittospridningen. Allt är en kompromiss. Det är ju gulligt att säga att allt handlar om att minska spridningen, men vi sätter ett pris på liv varje dag i sjukvården.Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja men om det blir vetenskapligt bevisat att en lockdown gav effekter så kan den kunskapen användas för att driva vår värld i rätt riktning. Det kan till exempel påverka hur folk röstar. Bara som ett exempel.
Det prats en himla massa om att spara pengar om vi genomförde en fullständig lockdown med utegångsförbud och allt under semesterperioden så skulle det bli en billigare variant på en lockdown.
Själv tänker jag stanna hemma på tomten hela sommaren.
Det intressanta frågeställningen är snarare:
1. Hade vi kunnat förbereda äldreomsorgen bättre om vi haft en lockdown på en månad eller två? Jag tror inte det för de ansvariga vårdgivarna och myndigheterna ("regionerna") verkar fortfarande ha huvudet i röven i den frågan, trots stora dödstal.
2. Köper det oss en relevant mängd tid att få fram ett vaccin? Kanske, det återstår väl att se när ett vaccin kommer som kan användas på riskgrupper. Massvaccinering lär ju dröja för vem vill ta ett hastigt utvecklat och oprövat vaccin om man inte måste, med narkolepsi problematiken i färskt minne.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 866 inlägg
Det jag talar om är fall där barn inte får gå till skola eller förskola utan att vara det minsta sjuka. I början av pandemin så var vår dotters läkare tydlig med att hon inte fick gå till skolan pga hennes sjukdomshistorik och allmäntillstånd. Hon var fullt frisk, men man var orolig för att hon skulle blir rejält dålig om hon blev smittad. Då fick vi vara hemma utan att få VABBA. Jag känner fler i samma situation.Rkarlsson skrev:Om förskolan skickar hem ditt barn för de inte tycker de är "friskt" för att vara där, men är friskt så får du vabba.
Utbildningsdagar är förskolan tvingad att ordna omsorg för dig. Inte alla människor kan ta ledigt för att personalen ska stänga förskolan. Det är alltså omsorg för ditt barn alla dagar du arbetar.
Efterhand man lärde sig mer om sjukdomen kunde läkaren säga att det var ok att gå till skolan igen.
Det finns också vuxna personer som är friska, men som tillhör riskgrupper och som inte kan gå till jobbet. Eftersom de inte är sjuka får de heller ingen ersättning.
Jag är medveten om att man kan få plats på en annan förskola om den ordinarie stänger en dag för utbildning av personal, men det är verkligen sista utvägen för många. Många barn skulle hantera det bra, men många skulle inte må bra av att komma till en ny miljö med okända människor om det så vara är för en dag. Har man dessutom extraresurs på förskolan blir det ännu knepigare.
Fast en lockdown på de premiserna kan ingen stänga ner, 1 person i separata rum, ingen går ut och inga produtkter förs in eller ut ur dessa rum, det är supersvårt och inte hållbart i längden.Ulltand skrev:
Du måste fösöka tänka lite själv.
Om man inte träffas så smittar man inte.
Alltså har folk träffats i för stor omfattning trots lock down eller så har studien brister.
Du vet väl att utnångspunkten för studien att att man prognostiserat smittkurvan och jämfört med utfallet. Jag tror alla känner till att prognoser är just prognoser vilka ofta inte faller ut som tänkt.
Om du tror att prognoser är sanna fakta tycker jag du skall titta lite på de prognoser som FHM gjort genom pandemin. Det har väl i stort sett alltid varit fel.
Jag är, -jag kör bil onödiga sträckor ibland och ger små barn astma och "massdödar" äldre med kol!MultiMan skrev:
Fler som har syndat någon gång och därför varit med och dödat stora skaror människor, långt fler än Corona?
Det är klart, "sunt förnuft" bland oförnuftiga människor är alltid mer rätt än verkligheten! Inte länge sedan samma människogrupp avrättade vetenskapsmän som påstod att jorden var rund.Fairlane skrev:
Här skickar det fortfarande hem helt friska barn, men sätter de som sjuka. Nu har jag ju folk som tar hand om min son så vi behöver inte trycka i vab på fk. Men folk gör det då förskolan skickar hem helt friska barn av någon anledning men skulle fk kolla upp det här så säger ju förskolan att de är sjuka, inte rätt men eftersom samhället vill ha det så måste man göra så. Vilket blir billigast i längden, en hel familj som hamnar hos kronofogden eller att man blir tvingad att fylla vab.Fairlane skrev:
Det jag talar om är fall där barn inte får gå till skola eller förskola utan att vara det minsta sjuka. I början av pandemin så var vår dotters läkare tydlig med att hon inte fick gå till skolan pga hennes sjukdomshistorik och allmäntillstånd. Hon var fullt frisk, men man var orolig för att hon skulle blir rejält dålig om hon blev smittad. Då fick vi vara hemma utan att få VABBA. Jag känner fler i samma situation.
Efterhand man lärde sig mer om sjukdomen kunde läkaren säga att det var ok att gå till skolan igen.
Det finns också vuxna personer som är friska, men som tillhör riskgrupper och som inte kan gå till jobbet. Eftersom de inte är sjuka får de heller ingen ersättning.
Jag är medveten om att man kan få plats på en annan förskola om den ordinarie stänger en dag för utbildning av personal, men det är verkligen sista utvägen för många. Många barn skulle hantera det bra, men många skulle inte må bra av att komma till en ny miljö med okända människor om det så vara är för en dag. Har man dessutom extraresurs på förskolan blir det ännu knepigare.
På vårt arbete löste chefen det som så att de som var i riskgruppen fick 100% lön för att sitta hemma. Fram till den värsta hysterin lade sig så är de ju tillbaka. De fick själva lägga önskemål om hur de skulle jobba vilket var bra.
Just det med utbildningsdagen anser jag att de kan förlägga till kvällar eller helger, det funkar på andra arbeten. Och här verkar det ändå inte bli något vettigt gjort. De finns ju för att vi ska kunna arbeta, hade vi inte arbetat hade de aldrig funnits.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag kan förstå din frustration över att man skickar hem friska barn.Rkarlsson skrev:Här skickar det fortfarande hem helt friska barn, men sätter de som sjuka. Nu har jag ju folk som tar hand om min son så vi behöver inte trycka i vab på fk. Men folk gör det då förskolan skickar hem helt friska barn av någon anledning men skulle fk kolla upp det här så säger ju förskolan att de är sjuka, inte rätt men eftersom samhället vill ha det så måste man göra så. Vilket blir billigast i längden, en hel familj som hamnar hos kronofogden eller att man blir tvingad att fylla vab.
På vårt arbete löste chefen det som så att de som var i riskgruppen fick 100% lön för att sitta hemma. Fram till den värsta hysterin lade sig så är de ju tillbaka. De fick själva lägga önskemål om hur de skulle jobba vilket var bra.
Just det med utbildningsdagen anser jag att de kan förlägga till kvällar eller helger, det funkar på andra arbeten. Och här verkar det ändå inte bli något vettigt gjort. De finns ju för att vi ska kunna arbeta, hade vi inte arbetat hade de aldrig funnits.
Men det finns en annan sida av myntet också det fins föräldrar som blir helt tokiga om man inte ringer till dem så fort deras barn har ett myggbett eller råkar nysa.
Men återigen om man verkligen behöver barnomsorg så finns det alltid barnomsorg att tillgå i detta land, om det så är julafton.
Jag har även svårt att se att det finns arbetsplatser i detta land där personalen aldrig åker på en kurs dagtid?