Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Och vad vill du ha sagt med det?
Att man visst kan jämföra och att Sverige enligt de jämförelser som finns har sämre vård än Italien.

Jag tror inte att Sverige har bättre förutsättningar för att stoppa smittspridningen än vad Italien har heller, annorlunda definitivt, men bättre?

Jag passerade ett köpcentrum (behövde en medicin som fanns på apoteket där) och det var i princip bara invandrare på köpcentret. Har svenska myndigheter lyckats sprida informationen om allvaret i sjukdomen och situationen till dessa? Det verkar inte som det. Bara ett exempel på att förutsättningarna inte nödvändigtvis är så bra i Sverige heller.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Italien har världens näst bästa vård och Sverige ligger på 29:e plats.
Det är inte kvaliteten på sjukvården som skapar en skillnad utan andra kulturella skillnader.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Tycker man ska ställa in allt som innebär nära fysiska kontakter med människor eller inomhusmiljöer med mycket människor där risken är större. Vi har nu samhällsspridning som är okontrollerad och ansvaret ligger på oss alla att undvika en explosionsartad spridning som gör att samhället blir instabilt vilket i sin tur leder till fler döda.
Människors hälsa är det viktigaste. Samtidigt vill jag inte stå här om några månader och så har tusentals småföretag gått i konkurs, tiotusentals människor blivit arbetslösa för att människor inte litade på att FHM fattade beslut om adekvata åtgärder.

Man ska nog inte tänka till innan man planerar in nya evenemang, även om de är små. Men om man nu begränsat antalet till 500 så är ju mindre än så ok.
 
F f91jsw skrev:
Det är knappast Arbetsmiljöverket som har sista ordet i den frågan. Regeringen kommer köra över dem om det behövs.
Då borde dom ha gjort det för 2 år sen. Så sjukt fjantigt att bara för att det saknas CE märkning så får de inte användas. Det är ju uppenbarligen bra masker. Jag har själv varit inne i tårgaskammare med sådan på mig och kan säga att den fungerar ruskigt bra mot det åtminstone!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att man visst kan jämföra och att Sverige enligt de jämförelser som finns har sämre vård än Italien.

Jag tror inte att Sverige har bättre förutsättningar för att stoppa smittspridningen än vad Italien har heller, annorlunda definitivt, men bättre?

Jag passerade ett köpcentrum (behövde en medicin som fanns på apoteket där) och det var i princip bara invandrare på köpcentret. Har svenska myndigheter lyckats sprida informationen om allvaret i sjukdomen och situationen till dessa? Det verkar inte som det. Bara ett exempel på att förutsättningarna inte nödvändigtvis är så bra i Sverige heller.
Du nedvärderar svensk sjukvård och jämför oss med Italien i var och vartannat inlägg samtidigt som du blåser på oron för att det kommer gå åt helvete.

Försök istället att hitta positiva saker som får varje svensk att hitta modet i situationen istället.

Vi kommer att ta oss ur det här och om några år har vi glömt denna och rustar oss för nästa pandemi.
 
  • Gilla
Zsam och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att man visst kan jämföra och att Sverige enligt de jämförelser som finns har sämre vård än Italien.

Jag tror inte att Sverige har bättre förutsättningar för att stoppa smittspridningen än vad Italien har heller, annorlunda definitivt, men bättre?

Jag passerade ett köpcentrum (behövde en medicin som fanns på apoteket där) och det var i princip bara invandrare på köpcentret. Har svenska myndigheter lyckats sprida informationen om allvaret i sjukdomen och situationen till dessa? Det verkar inte som det. Bara ett exempel på att förutsättningarna inte nödvändigtvis är så bra i Sverige heller.
Det finns mer invandrare i Italien än i Sverige skulle jag tro.
 
T
L Lars48 skrev:
Det finns mer invandrare i Italien än i Sverige skulle jag tro.
Jag förstår inte vad invandrare skulle ha med saken att göra. En obekräftad anekdot från ett okänt köpcentrum vid en okänd tidpunkt någonstans i Sverige?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det finns mer invandrare i Italien än i Sverige skulle jag tro.
Idiotiskt att jämföra Sverige med Italien.
Du såg hur bra de klara sig igenom ww2
 
P Putte 9497 skrev:
Försök istället att hitta positiva saker som får varje svensk att hitta modet i situationen istället.
Det finns massa positiva saker med Corona.
  1. Pensionssystemet kommer att ha massa pengar över så pensionerna kommer antagligen gå upp.
  2. Sjukvården kommer inte ha lika många gamla och sjuka att ta hand om så vårdköerna etc kommer att bli mycket bättre.
  3. Alla arv som kommer betalas ut kommer snabbt ge bra fart på ekonomin igen.
Men man vill inte se det positiva för det är så cyniskt.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det finns massa positiva saker med Corona.
  1. Pensionssystemet kommer att ha massa pengar över så pensionerna kommer antagligen gå upp.
  2. Sjukvården kommer inte ha lika många gamla och sjuka att ta hand om så vårdköerna etc kommer att bli mycket bättre.
  3. Alla arv som kommer betalas ut kommer snabbt ge bra fart på ekonomin igen.
Men man vill inte se det positiva för det är så cyniskt.
Inte så genomtänkt konsekvensanalys där Einstein.

1. Nej. Eftersom inte så många beräknas gå bort som är under 80 år och börsen går ner kommer kapitalet minska på kort sikt.

2. Nej. Knappt märkbart över hela landet om inte 1000-tals dör samtidigt.

3. Nej, se nr 1 och 2.

Vore ju trevligt om du höll dina tankar för dig själv ibland, trevlig helg!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Du nedvärderar svensk sjukvård och jämför oss med Italien i var och vartannat inlägg samtidigt som du blåser på oron för att det kommer gå åt helvete.

Försök istället att hitta positiva saker som får varje svensk att hitta modet i situationen istället.

Vi kommer att ta oss ur det här och om några år har vi glömt denna och rustar oss för nästa pandemi.
Jag tror att du övervärderar svensk sjukvård i tider av pandemi. Flera rapporter om motsatsen till god beredskap har ju publicerats nyligen.

Vi kommer inte och ska inte glömma denna pandemi om några år. Vi ska lära oss vad vi gjorde bra och vad som gjordes mindre bra. (Det största fallet på Stockholmsbörsen under en dag i modern tid kommer hjälpa till att påminna oss...)
 
Lite positivism:

Gick in och köpte Kina-fonder eftersom jag tror att nu kommer Kina få ett rejält försprång. Alla andra länder stänger ner allt, samtidigt som kineserna som agerade kraftfullt mot viruset nu börjar dra igång produktionen igen, vilken innebär att man nästan kommer att ha en monopolställning de närmaste månaderna.

Idag är jag ansvarsfull och jobbar hemifrån. Lugnt och skönt hemma (lunchrast just nu).

Tankade bilen för 13:59/liter, länge sedan det var så billigt.

Och solen skiner! :D
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Det finns massa positiva saker med Corona.
  1. Pensionssystemet kommer att ha massa pengar över så pensionerna kommer antagligen gå upp.
  2. Sjukvården kommer inte ha lika många gamla och sjuka att ta hand om så vårdköerna etc kommer att bli mycket bättre.
  3. Alla arv som kommer betalas ut kommer snabbt ge bra fart på ekonomin igen.
Men man vill inte se det positiva för det är så cyniskt.
Nu var det kanske inte pengar jag syftade på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.