2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Att man visst kan jämföra och att Sverige enligt de jämförelser som finns har sämre vård än Italien.P Putte 9497 skrev:
Jag tror inte att Sverige har bättre förutsättningar för att stoppa smittspridningen än vad Italien har heller, annorlunda definitivt, men bättre?
Jag passerade ett köpcentrum (behövde en medicin som fanns på apoteket där) och det var i princip bara invandrare på köpcentret. Har svenska myndigheter lyckats sprida informationen om allvaret i sjukdomen och situationen till dessa? Det verkar inte som det. Bara ett exempel på att förutsättningarna inte nödvändigtvis är så bra i Sverige heller.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Man kanske ska ta det med en nypa salt enligt denna artikel;pacman42 skrev:
https://www.lakartidningen.se/Klini...bottenplacering-i-OECDs-rankning-anvands-fel/
Människors hälsa är det viktigaste. Samtidigt vill jag inte stå här om några månader och så har tusentals småföretag gått i konkurs, tiotusentals människor blivit arbetslösa för att människor inte litade på att FHM fattade beslut om adekvata åtgärder.T tobiast skrev:Tycker man ska ställa in allt som innebär nära fysiska kontakter med människor eller inomhusmiljöer med mycket människor där risken är större. Vi har nu samhällsspridning som är okontrollerad och ansvaret ligger på oss alla att undvika en explosionsartad spridning som gör att samhället blir instabilt vilket i sin tur leder till fler döda.
Man ska nog inte tänka till innan man planerar in nya evenemang, även om de är små. Men om man nu begränsat antalet till 500 så är ju mindre än så ok.
Då borde dom ha gjort det för 2 år sen. Så sjukt fjantigt att bara för att det saknas CE märkning så får de inte användas. Det är ju uppenbarligen bra masker. Jag har själv varit inne i tårgaskammare med sådan på mig och kan säga att den fungerar ruskigt bra mot det åtminstone!F f91jsw skrev:
Du nedvärderar svensk sjukvård och jämför oss med Italien i var och vartannat inlägg samtidigt som du blåser på oron för att det kommer gå åt helvete.pacman42 skrev:
Att man visst kan jämföra och att Sverige enligt de jämförelser som finns har sämre vård än Italien.
Jag tror inte att Sverige har bättre förutsättningar för att stoppa smittspridningen än vad Italien har heller, annorlunda definitivt, men bättre?
Jag passerade ett köpcentrum (behövde en medicin som fanns på apoteket där) och det var i princip bara invandrare på köpcentret. Har svenska myndigheter lyckats sprida informationen om allvaret i sjukdomen och situationen till dessa? Det verkar inte som det. Bara ett exempel på att förutsättningarna inte nödvändigtvis är så bra i Sverige heller.
Försök istället att hitta positiva saker som får varje svensk att hitta modet i situationen istället.
Vi kommer att ta oss ur det här och om några år har vi glömt denna och rustar oss för nästa pandemi.
Det finns mer invandrare i Italien än i Sverige skulle jag tro.pacman42 skrev:
Att man visst kan jämföra och att Sverige enligt de jämförelser som finns har sämre vård än Italien.
Jag tror inte att Sverige har bättre förutsättningar för att stoppa smittspridningen än vad Italien har heller, annorlunda definitivt, men bättre?
Jag passerade ett köpcentrum (behövde en medicin som fanns på apoteket där) och det var i princip bara invandrare på köpcentret. Har svenska myndigheter lyckats sprida informationen om allvaret i sjukdomen och situationen till dessa? Det verkar inte som det. Bara ett exempel på att förutsättningarna inte nödvändigtvis är så bra i Sverige heller.
Det finns massa positiva saker med Corona.P Putte 9497 skrev:
- Pensionssystemet kommer att ha massa pengar över så pensionerna kommer antagligen gå upp.
- Sjukvården kommer inte ha lika många gamla och sjuka att ta hand om så vårdköerna etc kommer att bli mycket bättre.
- Alla arv som kommer betalas ut kommer snabbt ge bra fart på ekonomin igen.
Inte så genomtänkt konsekvensanalys där Einstein.Nefrums skrev:
Det finns massa positiva saker med Corona.
Men man vill inte se det positiva för det är så cyniskt.
- Pensionssystemet kommer att ha massa pengar över så pensionerna kommer antagligen gå upp.
- Sjukvården kommer inte ha lika många gamla och sjuka att ta hand om så vårdköerna etc kommer att bli mycket bättre.
- Alla arv som kommer betalas ut kommer snabbt ge bra fart på ekonomin igen.
1. Nej. Eftersom inte så många beräknas gå bort som är under 80 år och börsen går ner kommer kapitalet minska på kort sikt.
2. Nej. Knappt märkbart över hela landet om inte 1000-tals dör samtidigt.
3. Nej, se nr 1 och 2.
Vore ju trevligt om du höll dina tankar för dig själv ibland, trevlig helg!
Jag tror att du övervärderar svensk sjukvård i tider av pandemi. Flera rapporter om motsatsen till god beredskap har ju publicerats nyligen.P Putte 9497 skrev:Du nedvärderar svensk sjukvård och jämför oss med Italien i var och vartannat inlägg samtidigt som du blåser på oron för att det kommer gå åt helvete.
Försök istället att hitta positiva saker som får varje svensk att hitta modet i situationen istället.
Vi kommer att ta oss ur det här och om några år har vi glömt denna och rustar oss för nästa pandemi.
Vi kommer inte och ska inte glömma denna pandemi om några år. Vi ska lära oss vad vi gjorde bra och vad som gjordes mindre bra. (Det största fallet på Stockholmsbörsen under en dag i modern tid kommer hjälpa till att påminna oss...)
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Sydkoreanerna verkar ha kommit på hur man stoppar det. Handlingskraftigt!
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sydkorea-kan-ha-hittat-formeln-for-att-bekampa-viruset/
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sydkorea-kan-ha-hittat-formeln-for-att-bekampa-viruset/
Lite positivism:
Gick in och köpte Kina-fonder eftersom jag tror att nu kommer Kina få ett rejält försprång. Alla andra länder stänger ner allt, samtidigt som kineserna som agerade kraftfullt mot viruset nu börjar dra igång produktionen igen, vilken innebär att man nästan kommer att ha en monopolställning de närmaste månaderna.
Idag är jag ansvarsfull och jobbar hemifrån. Lugnt och skönt hemma (lunchrast just nu).
Tankade bilen för 13:59/liter, länge sedan det var så billigt.
Och solen skiner!
Gick in och köpte Kina-fonder eftersom jag tror att nu kommer Kina få ett rejält försprång. Alla andra länder stänger ner allt, samtidigt som kineserna som agerade kraftfullt mot viruset nu börjar dra igång produktionen igen, vilken innebär att man nästan kommer att ha en monopolställning de närmaste månaderna.
Idag är jag ansvarsfull och jobbar hemifrån. Lugnt och skönt hemma (lunchrast just nu).
Tankade bilen för 13:59/liter, länge sedan det var så billigt.
Och solen skiner!
Nu var det kanske inte pengar jag syftade påNefrums skrev:
Det finns massa positiva saker med Corona.
Men man vill inte se det positiva för det är så cyniskt.
- Pensionssystemet kommer att ha massa pengar över så pensionerna kommer antagligen gå upp.
- Sjukvården kommer inte ha lika många gamla och sjuka att ta hand om så vårdköerna etc kommer att bli mycket bättre.
- Alla arv som kommer betalas ut kommer snabbt ge bra fart på ekonomin igen.
