2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan också dra slutsatsen att du har fel (igen).Ulltand skrev:
När en studie inte visar det resultat som du vill ha så är den felaktig och har brister, men herregud, suck.
Tyvärr (för dig) är det inte riktigt så världen fungerar.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Nej, men nu plockade du ju citatet ur sitt sammanhang. Det var många inlägg som hyllade Norges strategi som optimal och jag invände mot det.Ulltand skrev:
Sen var ju det viktiga i mitt inlägg (som jag ser det) varför då t.ex. Danmarks och Finlands nedstängning ledde till att antalet nya fall ökade under 3 veckor efteråt innan man såg en minskning. Då kan man ju fråga sig om det var nedstängningen som var det viktiga eller något annat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Norge har ju en stor fond som de har tagit pengar ifrån. Det är ju inte jämförbart med något annat nordiskt grannland.Ulltand skrev:
Jag anser inte att Stockholm när det gäller täthet och kollektivtrafik är jämförbar med de tre andra städerna utan de är mer lika Göteborg i så fall.
Du måste fösöka tänka lite själv.tusenett skrev:
Om man inte träffas så smittar man inte.
Alltså har folk träffats i för stor omfattning trots lock down eller så har studien brister.
Du vet väl att utnångspunkten för studien att att man prognostiserat smittkurvan och jämfört med utfallet. Jag tror alla känner till att prognoser är just prognoser vilka ofta inte faller ut som tänkt.
Om du tror att prognoser är sanna fakta tycker jag du skall titta lite på de prognoser som FHM gjort genom pandemin. Det har väl i stort sett alltid varit fel.
Eftersom inkubationstiden är upp till 2 veckor och smittsprining sker inom familjen i en lock down är givet att det tar ett tag innan smittspridningen avtar.BirgitS skrev:
Som det verkar 3 veckor då.
Här ses tydlig att tex Norge har samma lutning på kurvan som Sverige med en veckas eftersläpning. Med sedan efter lock down planar den ut och smittan och dödsfallen upphör i princip i början av maj.
Sverige är snart uppe på 5.000 döda och fler lär det bli.
Sverige är snart uppe på 5.000 döda och fler lär det bli.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Stor brittisk studie som jämför patienter som behandlats med resp. utan hydroxiklorin är klar och den har kommit fram till att hydroxiklorin inte har någon effekt när det gäller längden på sjukhusvistelsen eller antalet avlidna.
https://www.nrk.no/urix/stor-britis...iamedisin-ikke-virker-mot-covid-19-1.15043683
https://www.nrk.no/urix/stor-britis...iamedisin-ikke-virker-mot-covid-19-1.15043683
Nej det var det jag undrade =) Om de måste ha mask ute i friska luften med avstånd.optimum skrev:
Det skrev jag inte utan när de ska handla måste de ha mask.
De har gjort en annan värdering av smittan än vad myndigheterna i Sverige gjort.
Här i Sverige har man påstått att mask är farligare än utan. Min affärsbekant, duktig tekniker och välutbildad, påpekade ju givetvis inget om vår hantering av smittan.
Jag är med på att mask är farligare av de fall jag sett som har mask, de ger bara en falsk säkerhet. Om du hanterar masken korrekt så kan jag tro på den.
Jag har alltså inte sett en enda som hanterat det rätt.
Och jag själv vägrar skiten såklart, jag behöver inte gå in i affärer om de inte vill =)
Om förskolan skickar hem ditt barn för de inte tycker de är "friskt" för att vara där, men är friskt så får du vabba.Fairlane skrev:
För att man ska få ersättning i form av VAB skulle man då vara tvungen att ändra befintligt regelverk. Är barnen inte sjuka får man inte VAB. Det är ett antal föräldrar som råkat ut för detta redan, och det är ju samma sak när skola eller förskola stänger en dag mitt i terminen för att utbilda personalen.
Utbildningsdagar är förskolan tvingad att ordna omsorg för dig. Inte alla människor kan ta ledigt för att personalen ska stänga förskolan. Det är alltså omsorg för ditt barn alla dagar du arbetar.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Trams bara för att någonting inte är vetenskapligt bevisat än så betyder det inte att det är sant.tusenett skrev:
Man kommer säkert att göra studier på detta efteråt i lugn och ro när allt är över och komma fram till att lockdownen visst gav effekt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 811 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 811 inlägg
Du vägrar alltså att ta ditt ansvar för att minska smittspridningen och rädda liv? Är du lika egoistisk i andra sammanhang eller har tankarna gått i baklås när det gäller munskydd specifikt?Rkarlsson skrev:Nej det var det jag undrade =) Om de måste ha mask ute i friska luften med avstånd.
Jag är med på att mask är farligare av de fall jag sett som har mask, de ger bara en falsk säkerhet. Om du hanterar masken korrekt så kan jag tro på den.
Jag har alltså inte sett en enda som hanterat det rätt.
Och jag själv vägrar skiten såklart, jag behöver inte gå in i affärer om de inte vill =)
Jag tar mitt ansvar. Håller avstånd och går överhuvudtaget inte ut om jag skulle vara sjuk.MultiMan skrev:
De egoistiska (majoritet) i mitt område är 70+ i uselt skick som andas i mitt öra i köerna. Brukar be de backa eller be de dra åt skogen om de inte lyssnar.
Får ta extra långa omvägar då gamlingar ställer sig mitt i gången för att prata med folk på en halvmeters avstånd.
Ja jag är i baklås på munskydd då jag som sagt hostar som en tok av dem. Men skicka du mig en friskluftsmask med fläkt så tar jag på mig en sådan.
Du har aldrig någonsin gått i affären när du varit förkyld och snorar lite lätt hoppas jag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 866 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 866 inlägg
Det är möjligt, men inte aktiverad, vilket är ett problem för de föräldrar som har barn som inte fått gå till skolan och där barnen behöver vuxenstöd, exempelvis vissa barn i särskolan.useless skrev:
Alldeles oavsett så blir det en stor kostnad för staten och stor inkomstförlust för familjen.