Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Ulltand Ulltand skrev:
Av det kan man dra två möjliga slusatser.

1. De undersöka ländernas lock down har varit för svaga. Folk har träffats torts lock downen.

2. Studien har brister och den riktiga slusatsen är att smittan hade varit betydligt större utan lock down

Not inga nordiska länder är med i undersökningen
Man kan också dra slutsatsen att du har fel (igen).

När en studie inte visar det resultat som du vill ha så är den felaktig och har brister, men herregud, suck.

Tyvärr (för dig) är det inte riktigt så världen fungerar.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis. Ju hårdare man stänger ner ju snabbare stopp får man på smittspridningen. Är det ens något som behöver diskuteras?
Nej, men nu plockade du ju citatet ur sitt sammanhang. Det var många inlägg som hyllade Norges strategi som optimal och jag invände mot det.

Sen var ju det viktiga i mitt inlägg (som jag ser det) varför då t.ex. Danmarks och Finlands nedstängning ledde till att antalet nya fall ökade under 3 veckor efteråt innan man såg en minskning. Då kan man ju fråga sig om det var nedstängningen som var det viktiga eller något annat.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Med ekonomi avser jag om det är ett rikt land. Inte om pengarna kommer ifrån olja eller techindustri.

Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors och Olso är mycket liknande städer i alla väsentliga avseenden.

Känner du till andra städer och länder som är mer lika tar jag gärna in dem i jämförelsen.
Norge har ju en stor fond som de har tagit pengar ifrån. Det är ju inte jämförbart med något annat nordiskt grannland.

Jag anser inte att Stockholm när det gäller täthet och kollektivtrafik är jämförbar med de tre andra städerna utan de är mer lika Göteborg i så fall.

tusenett skrev:
Man kan också dra slutsatsen att du har fel (igen).

När en studie inte visar det resultat som du vill ha så är den felaktig och har brister, men herregud, suck.

Tyvärr (för dig) är det inte riktigt så världen fungerar.
Du måste fösöka tänka lite själv.

Om man inte träffas så smittar man inte.

Alltså har folk träffats i för stor omfattning trots lock down eller så har studien brister.

Du vet väl att utnångspunkten för studien att att man prognostiserat smittkurvan och jämfört med utfallet. Jag tror alla känner till att prognoser är just prognoser vilka ofta inte faller ut som tänkt.

Om du tror att prognoser är sanna fakta tycker jag du skall titta lite på de prognoser som FHM gjort genom pandemin. Det har väl i stort sett alltid varit fel.

MultiMan MultiMan skrev:
Synnerligen aktuellt och relevant inlägg i debatten om Sveriges svar på senaste pandemin:
Eller snarare onyanserat och populistiskt precis som alla andra swish-"debattörer" över hela skalan. De anpassar delvis sitt tyckande efter kundkretsen för att maximera pengaflödet.

• Haha
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sen var ju det viktiga i mitt inlägg (som jag ser det) varför då t.ex. Danmarks och Finlands nedstängning ledde till att antalet nya fall ökade under 3 veckor efteråt innan man såg en minskning. Då kan man ju fråga sig om det var nedstängningen som var det viktiga eller något annat.
Eftersom inkubationstiden är upp till 2 veckor och smittsprining sker inom familjen i en lock down är givet att det tar ett tag innan smittspridningen avtar.

Som det verkar 3 veckor då.

• Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
MultiMan

Här ses tydlig att tex Norge har samma lutning på kurvan som Sverige med en veckas eftersläpning. Med sedan efter lock down planar den ut och smittan och dödsfallen upphör i princip i början av maj.

Sverige är snart uppe på 5.000 döda och fler lär det bli.

Linjediagram som visar jämförelse av smittkurvor mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
  • Gilla
patst577 och 5 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det skrev jag inte utan när de ska handla måste de ha mask.

De har gjort en annan värdering av smittan än vad myndigheterna i Sverige gjort.

Här i Sverige har man påstått att mask är farligare än utan. Min affärsbekant, duktig tekniker och välutbildad, påpekade ju givetvis inget om vår hantering av smittan.
Nej det var det jag undrade =) Om de måste ha mask ute i friska luften med avstånd.

Jag är med på att mask är farligare av de fall jag sett som har mask, de ger bara en falsk säkerhet. Om du hanterar masken korrekt så kan jag tro på den.
Jag har alltså inte sett en enda som hanterat det rätt.
Och jag själv vägrar skiten såklart, jag behöver inte gå in i affärer om de inte vill =)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
För att man ska få ersättning i form av VAB skulle man då vara tvungen att ändra befintligt regelverk. Är barnen inte sjuka får man inte VAB. Det är ett antal föräldrar som råkat ut för detta redan, och det är ju samma sak när skola eller förskola stänger en dag mitt i terminen för att utbilda personalen.
Om förskolan skickar hem ditt barn för de inte tycker de är "friskt" för att vara där, men är friskt så får du vabba.

Utbildningsdagar är förskolan tvingad att ordna omsorg för dig. Inte alla människor kan ta ledigt för att personalen ska stänga förskolan. Det är alltså omsorg för ditt barn alla dagar du arbetar.

tusenett skrev:
Full lockdown policies in Western Europe countries have no evident impacts on the COVID-19 epidemic.

[länk]
Trams bara för att någonting inte är vetenskapligt bevisat än så betyder det inte att det är sant.

Man kommer säkert att göra studier på detta efteråt i lugn och ro när allt är över och komma fram till att lockdownen visst gav effekt.

MultiMan
Rkarlsson skrev:
Nej det var det jag undrade =) Om de måste ha mask ute i friska luften med avstånd.

Jag är med på att mask är farligare av de fall jag sett som har mask, de ger bara en falsk säkerhet. Om du hanterar masken korrekt så kan jag tro på den.
Jag har alltså inte sett en enda som hanterat det rätt.
Och jag själv vägrar skiten såklart, jag behöver inte gå in i affärer om de inte vill =)
Du vägrar alltså att ta ditt ansvar för att minska smittspridningen och rädda liv? Är du lika egoistisk i andra sammanhang eller har tankarna gått i baklås när det gäller munskydd specifikt?

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Du vägrar alltså att ta ditt ansvar för att minska smittspridningen och rädda liv? Är du lika egoistisk i andra sammanhang eller har tankarna gått i baklås när det gäller munskydd specifikt?
Jag tar mitt ansvar. Håller avstånd och går överhuvudtaget inte ut om jag skulle vara sjuk.
De egoistiska (majoritet) i mitt område är 70+ i uselt skick som andas i mitt öra i köerna. Brukar be de backa eller be de dra åt skogen om de inte lyssnar.
Får ta extra långa omvägar då gamlingar ställer sig mitt i gången för att prata med folk på en halvmeters avstånd.

Ja jag är i baklås på munskydd då jag som sagt hostar som en tok av dem. Men skicka du mig en friskluftsmask med fläkt så tar jag på mig en sådan.

Du har aldrig någonsin gått i affären när du varit förkyld och snorar lite lätt hoppas jag.

Fairlane
useless useless skrev:
Den ändringen är redan förberedd.
Det är möjligt, men inte aktiverad, vilket är ett problem för de föräldrar som har barn som inte fått gå till skolan och där barnen behöver vuxenstöd, exempelvis vissa barn i särskolan.

Alldeles oavsett så blir det en stor kostnad för staten och stor inkomstförlust för familjen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.