2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror återigen att man får ställa din kunskap mot den samlade expertisen i Norges statistiska myndighet. Så får andra kanske välja var de lägger sin tillit.Nyfniken skrev:
Det där är ju bara fria fantasier.
Att summera en människas livsgärning i pengar, delar det med antalet skolår och sedan med antalet skolveckor per år och kallar det för kostnaden per elev och vecka att stänga skolan är bara dumheter.
Jag kanske har varit borta från skolan i 40 veckor totalt. Jag räknar med 9+3+5 år i skolan och 40 veckor per år.
Hade jag tjänat 5% mer idag om jag varit frisk hela min skolgång? Jag säger som Carl Lidbom, det där är bara trams. Det är i stort sett gratis att stänga skolan i ett par månader vad ungarnas framtida välgärning anbelangar.
Sen håller jag med dig, att den delen som är produktionstapp (några hundra miljoner om dagen) kanske är politiskt mest relevant. Men de räknar å andra sidan inte med kostnaden av VAB för alla de dagar föräldrarna är hemma.
Sedan tror jag att du har en poäng när det gäller högre utbildning, att den i princip kan vara en besparing att ha på distans.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Bara en liten detalj. Är barnen inte sjuka så får du inte vabba så staten slipper den kostnaden direkt. Stänger man förskola och skola så kommer många föräldrar vara hemma utan ersättning. Ingen utgift för staten men går familjens ekonomi under är det annorlunda. Ingen utgift för staten direkt alltså, men å andra sidan eller ingen inkomst, då folk inte jobbar och skattar.Okarlsson skrev:
Jag tror återigen att man får ställa din kunskap mot den samlade expertisen i Norges statistiska myndighet. Så får andra kanske välja var de lägger sin tillit.
Sen håller jag med dig, att den delen som är produktionstapp (några hundra miljoner om dagen) kanske är politiskt mest relevant. Men de räknar å andra sidan inte med kostnaden av VAB för alla de dagar föräldrarna är hemma.
Sedan tror jag att du har en poäng när det gäller högre utbildning, att den i princip kan vara en besparing att ha på distans.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Föräldrar som inte har samhällsbärande arbeten skulle också vara hemma vid en fullständig lockdown.useless skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
För att man ska få ersättning i form av VAB skulle man då vara tvungen att ändra befintligt regelverk. Är barnen inte sjuka får man inte VAB. Det är ett antal föräldrar som råkat ut för detta redan, och det är ju samma sak när skola eller förskola stänger en dag mitt i terminen för att utbilda personalen.useless skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Men behöver man omsorg för sina barn så finns det omsorg att tillgå även på studiedagar.Fairlane skrev:
För att man ska få ersättning i form av VAB skulle man då vara tvungen att ändra befintligt regelverk. Är barnen inte sjuka får man inte VAB. Det är ett antal föräldrar som råkat ut för detta redan, och det är ju samma sak när skola eller förskola stänger en dag mitt i terminen för att utbilda personalen.
Av det kan man dra två möjliga slusatser.tusenett skrev:Ja det behöver man:
”Comparing the trajectory of the epidemic before and after the lockdown, we find no evidence of any discontinuity in the growth rate, doubling time, and reproduction number trends. Extrapolating pre-lockdown growth rate trends, we provide estimates of the death toll in the absence of any lockdown policies, and show that these strategies might not have saved any life in western Europe. ”
[länk]
1. De undersöka ländernas lock down har varit för svaga. Folk har träffats torts lock downen.
2. Studien har brister och den riktiga slusatsen är att smittan hade varit betydligt större utan lock down
Not inga nordiska länder är med i undersökningen
Jag är rätt säker på att i Norge så fick alla föräldrar tillfällig föräldrapenning (alltså VAB) och i Sverige har jag ett minne av att någon politiker sagt att detsamma skulle gälla i Sverige.Fairlane skrev:
Bara en liten detalj. Är barnen inte sjuka så får du inte vabba så staten slipper den kostnaden direkt. Stänger man förskola och skola så kommer många föräldrar vara hemma utan ersättning. Ingen utgift för staten men går familjens ekonomi under är det annorlunda. Ingen utgift för staten direkt alltså, men å andra sidan eller ingen inkomst, då folk inte jobbar och skattar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Korrekt, men det är lite sådär att lämba barnen på en annan förskola där de inte känner någon och inte känner miljön. Det finns en anledning till att man har inskolning. Sen fungerar det olika bra för olika barn.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Många föräldrar skulle redan vara hemma vid en lockdown sen så skulle vi vara tvungna att erbjuda omsorg till de barn vars båda föräldrar har samhällsbärande arbeten.Fairlane skrev:
Ni vet om att om man verkligen behöver omsorg på julafton så finns det omsorg att till gå?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Klart det går, men om du vill stänga skola och förskola för alla barn där inte vårdnadshavarna (vårdnadshavaren) har samhällskritiska yrken så får man räkna med att man behöver ändra regelverket om det ska gå att ta ut VAB. Ändrar man så kommer det kosta staten stora pengar. Oavsett om man ändrar eller inte kommer familjerna förlora mycket pengar. En rejäl kostnad blir det oavsett om man stänger.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja det förstår jag, och det är klart att det är nödvändigt med inskolning på det nya stället om det skulle bli lockdown.Fairlane skrev:
Och saken är det att det förmodligen skulle bli så att alla förskolor och fritidshem skulle hålla en egen lien jouravdelning öppen vid en fullständig lockdown. Det finns tillräckligt med barn vars föräldrar har samhällsbärande arbeten för att göra så.
Så planerade vi att göra på alla skolor och förskolor min kommun när vi planerade för en eventuell lockdown.
Redigerat: