2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du tänker precis som Tegnell märker jag. Om det inte finns 100%-igt belägg för något så utgår man ifrån det.BirgitS skrev:
Jag tänker tvärt om här. Finns det med någon sannolikhet en risk eller möjlighet så tar man höjd för det. Om munskydd motverkar smittspridning för andra Coronavirus är det ett rimligt antagande att det kan göra det även för Covid19 i en mataffär.
Tegnell lyfte härom veckan att det finns inga belägg för att smittan kan överföras på flygplan. Han har säkert rätt i att det inte har forskats klart på just det men vilken slutsats borde man dra innan den studien kommer?
Med ekonomi avser jag om det är ett rikt land. Inte om pengarna kommer ifrån olja eller techindustri.BirgitS skrev:
Stockholm, Köpenhamn, Helsingfors och Olso är mycket liknande städer i alla väsentliga avseenden.
Känner du till andra städer och länder som är mer lika tar jag gärna in dem i jämförelsen.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det där är ju bara fria fantasier.Okarlsson skrev:
Att summera en människas livsgärning i pengar, delar det med antalet skolår och sedan med antalet skolveckor per år och kallar det för kostnaden per elev och vecka att stänga skolan är bara dumheter.
Jag kanske har varit borta från skolan i 40 veckor totalt. Jag räknar med 9+3+5 år i skolan och 40 veckor per år.
Hade jag tjänat 5% mer idag om jag varit frisk hela min skolgång? Jag säger som Carl Lidbom, det där är bara trams. Det är i stort sett gratis att stänga skolan i ett par månader vad ungarnas framtida välgärning anbelangar.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Jag kan hålla med om att det på en enskild individ inte går att räkna så, men i snitt kanske det inte är helt galet? Dvs elever som tappar ett år tjänar mindre än de som inte gör det och ett land där elever har längre skolgång har bättre utveckling än ett land som inte har det. Att elever är borta ibland är rätt normalt.Nyfniken skrev:
Det där är ju bara fria fantasier.
Att summera en människas livsgärning i pengar, delar det med antalet skolår och sedan med antalet skolveckor per år och kallar det för kostnaden per elev och vecka att stänga skolan är bara dumheter.
Jag kanske har varit borta från skolan i 40 veckor totalt. Jag räknar med 9+3+5 år i skolan och 40 veckor per år.
Hade jag tjänat 5% mer idag om jag varit frisk hela min skolgång? Jag säger som Carl Lidbom, det där är bara trams. Det är i stort sett gratis att stänga skolan i ett par månader vad ungarnas framtida välgärning anbelangar.
Den andra delen med föräldrar som är hemma med barnen som inte får gå i förskolan eller skolan är klarare. Jag var själv hemma flera veckor då dotterns läkare sa att hon inte fick gå till skolan pga att hon då ansågs ligga i riskgrupp. Eftersom hon inte var sjuk så fick jag såklart inte vabba så inkomsten blev exakt noll kronor den tiden. Det kostar förvisso mig och inte staten, men å andra sidan får staten inte några skatteintäkter heller. Blir perioden längre så klarar sig inte privatekonomin vilket ger kostnader för samhället.
Ja det behöver man:Ulltand skrev:
”Comparing the trajectory of the epidemic before and after the lockdown, we find no evidence of any discontinuity in the growth rate, doubling time, and reproduction number trends. Extrapolating pre-lockdown growth rate trends, we provide estimates of the death toll in the absence of any lockdown policies, and show that these strategies might not have saved any life in western Europe. ”
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20078717v1
Däremot vet man att det kostat både pengar och liv.tusenett skrev:Ja det behöver man:
”Comparing the trajectory of the epidemic before and after the lockdown, we find no evidence of any discontinuity in the growth rate, doubling time, and reproduction number trends. Extrapolating pre-lockdown growth rate trends, we provide estimates of the death toll in the absence of any lockdown policies, and show that these strategies might not have saved any life in western Europe. ”
[länk]
Det skrev jag inte utan när de ska handla måste de ha mask.Rkarlsson skrev:
De har gjort en annan värdering av smittan än vad myndigheterna i Sverige gjort.
Här i Sverige har man påstått att mask är farligare än utan. Min affärsbekant, duktig tekniker och välutbildad, påpekade ju givetvis inget om vår hantering av smittan.
Nå hade du några råd om camping?BirgitS skrev:
Jag kan ta med dem till min kollega på måndag så kan han skicka dem till den camping de ska åka till i midsommar.
Jag tror de skulle bli mycket glada över lite expertkunskap om hur man ska göra med servicebyggnader och mycket folk.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Så har inte jag uppfattat det. Jag har tolkat det som att det finns fördelar och nackdelar. Fördelar är väl att det kan stoppa virus till viss del. Nackdel att folk petar överallt och framförallt allt folk struntar i distans.optimum skrev: