2 357 952 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, att vi till exempel ska betala till länder som ger stöd till fullständigt genomruttna flygbolag. https://bolagsfakta.se/nyheter/alitalia-staten-ger-kapitaltillskott-om-3-mdr-eurD djac skrev:
Redigerat av moderator:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Att Sveriges rykte utomlands skulle påverka oss på sikt tror jag faktiskt inte. Länder har inga problem att handla med länder som Kina, Iran, Ryssland, Polen, Ungern, Saudiarabien, Algeriet etc.
Ja så är det då. En lock down kan se ut på många olika sätt och implementeras olika bra.D djac skrev:
Det finns exempel på områden i Ialien där man helt utrotat smittan genom isolering och testning.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tycker att argument att vi inte vet om en lockdown skulle gett några effekter är larvigt.
https://www.google.com/search?q=svenska rött på tyska coronakartan
https://www.google.com/search?q=svenska rött på tyska coronakartan
Jag tycker att när någon som inte vet något är tvärsäker på något som de som faktiskt har en rimlig kompetens att bedöma det, är osäkra på, riktigt larvigt faktisktHyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Full lockdown policies in Western Europe countries have no evident impacts on the COVID-19 epidemic.Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20078717v1
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men Stockholm har inte en liknande befolkningstäthet som Köpenhamn, Oslo och Helsingfors.Ulltand skrev:
Därför ska man jämför sig med länder som haft liknande förutsättningar att hantera pandemin, liknande sjukvård, liknande befolkningstäthet, liknande ekonom och liknande geografiskt läge.
De nordiska länderna är då ett självklart val.
[bild]
Så här såg det ut tidigt i pandemin när Sverige valde en annan linje än våra grannar. Tegnell brukade så säga att "vi har iaf en liknande kurva som Danmark"
[bild]
Norge har en helt annan ekonomi än de andra länderna.
Osv.
Det är alltså inte liknande förutsättningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men de stängde väl ner i mitten av mars och det borde då betyda att efter mitten av mars förekommer inga nya smittade och därmed borde alla dödsfall upphöra en månad senare. Men det går ju inte se några större skillnader i mitten av april på din kurva utan den danska kurvan fortsätter med samma lutning till några dagar in i maj och det är väl samma sak med den finska kurvan också även om det är svårt att se med den där skalan.Ulltand skrev:
Spelar ingen roll om man har många smittade eller inte. Stänger man ner hårt i 4 veckor så sjunker antalet sjuka dramatiskt. Träffas man inte så kan man inte smitta varandra.
Det är därför Norges, Finland och Damarks kurvor är i stort sett platta sedan i början av maj.
Det som jag tror varit avgörande för FHM att inte göra så är att man varit övertygad om att de andra kommer ikapp när man öppnar upp igen. Det tror dock inte jag
[bild]
.
Det betyder alltså att deras nerstängningar inte var tillräckliga och om de hade stängt ner hårdare så hade de sparat liv.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Då är jag med. Självklart vill inte Kina föra statistik. Det ser illa ut för hela världen att de också är sårbara. Aftonbladet diggar att smutskasta svenskar upppå det med. Vi kommer inte få veta mer "exakta" siffror förrän något år efter det är över. Som svinis.optimum skrev:
Stämmer bra, AB
Och det stämmer säkert med att det är många fler döda än vad man uppger i Kina.
Därför stod det rapporterade och det är vad folk läser i statistiken.
Exempelvis denna: [länk]
Jag har affärsvän i Tyskland och han berättade att de måste ha mask om de ska ut och handla.
Hoppas vi slipper sådant här.
Måste de ha mask när de ska ut och promenera ?
Finner inte logiken i att du har mask när du promenerar runt utan en tillstymmelse till andra människor runt sig. Har sett en del sådant folk senaste veckan.
Du vet väl om att du utan problem kan köra rakt in i Norge och har gjort sen de stängde ner för oss? De har inte full koll på alla vägar in och norskar bryr sig inte om dig om du inte utmärker dig heller.Hyltran från Veglemyren skrev:
Danmark är ju lite svårare om du inte kan simma 4km i strömt vatten eller har en båt.
Vem ser till att betala mitt arbete för förlusten om vi stänger ner? Ska vi bara konkursa företag som går bra nu och kan leverera? Vi har ingen stor spridning här.Hyltran från Veglemyren skrev:
Går du ens utanför dörren och träffar någon alls nu förutom den du bor ihop med?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Har det fortsatt att vara i princip inga smittade på Jylland?pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det spelar väl ingen roll om det finns något land som är mer likt eller inte utan det som spelar roll är om Sverige och Norge är tillräckligt lika eller inte. I det här fallet anser jag att det inte är en rättvis jämförelse.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Fast du läste väl rapporten de har tagit fram där det framgår att den mesta forskningen gäller SARS och MERS i sjukhusmiljö samt att det var låg evidens för nyttan med munskydd. Alltså inte riktigt jämförbart med nyttan med munskydd i en affär.Ulltand skrev: