2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:Jag är ganska säker, tror mao, att Sverige hade väldigt många fler smittade och då speciellt i Sthlm, våra resemönster pekar på detta. Sen om dessa testades och kom med i statistiken eller ej spelar mindre roll, de smittar vidare oavsett.
Och som sagt, vår överdödlighet är förmodligen det pris som får betalas i influensatider, denna är ju också en svårare variant än de som tar liknande antal vissa år.
Spelar ingen roll om man har många smittade eller inte. Stänger man ner hårt i 4 veckor så sjunker antalet sjuka dramatiskt. Träffas man inte så kan man inte smitta varandra.
Det är därför Norges, Finland och Damarks kurvor är i stort sett platta sedan i början av maj.
Det som jag tror varit avgörande för FHM att inte göra så är att man varit övertygad om att de andra kommer ikapp när man öppnar upp igen. Det tror dock inte jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Jag tycker det vore rätt om du gick in på detaljnivå. Det blir ett ganska meningslöst intetsägande påstående annars som ingen borde bemöda sig att reagera på annat än för att be dig gå in på detaljnivå.Hyltran från Veglemyren skrev:
Du vill alltså bara slänga ur dig oneliners utan att ha läst på innan. Bara för att du kan, typ!? Ta och läs igenom tråden från början så hittar du en ansenlig mängd fakta gällande för och nackdelar med den strategi vi valt.Hyltran från Veglemyren skrev:
2 miljarder! Om det skulle vara proportionerligt i Sverige skulle det kosta 3-4 miljarder per dag. Det blir på bara 1 vecka lika mycket som statens kostnader för all Kultur, medier, trossamfund och fritid. Efter en vecka till kan du slänga in kostnaden för nyanlända invandrares etablering.Hyltran från Veglemyren skrev:
PS. Eftersom du ödmjukt erkänner att du inte har kunskapen så är det ju också upp till dig att ändra dig.
Ja, så var det innan Corona krisen bröt ut, nu läcker statens finanser som ett såll. Här är några exempel på vad som betalats ut och nu en månad senare så har det definitivt inte lättat. Det finns många sidor i denna kris, inget är svart eller vitt.Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/guide-detta-har-regeringen-gjort-for-att-ta-sverige-genom-krisen
Okarlsson skrev:
Det är väl precis det här som FHM inte håller med om och därför gör vi annorlunda. De hävdar att det inte kommer gå att stoppa smittan helt, och då är det bara sjukvårdens resurser som är relevant gräns. Men det är klart, lyckas någon vaccinera folket innan smittan skapat en tillräcklig immunitet i befolkningen räddar man teoretiskt massor med liv. Men om ett vaccin kommer om 1 år, då blir det så att så många kommer att ha blivit smittade att vaccinet bara kommer användas i riskgrupper, och inte brett.
Om det visar sig att Norge räddat typ 2000 liv som var och en har 5-10 år kvar i livet till en kostnad av 50 miljoner kronor per person. Är det värt det?
Det finns många fler parametrar än ett vaccin i detta. Du måste väga in alla för att ta beslut på rätt grund.
Det är så klart en fördel att köpa sig tid i början av en pandemi och lära sig om viruset, bygga upp resurser mm
Förutom vaccin finns nu tex godkända läkemdel som våra 5.000 döda kunde haft tillgång till om man chillat lite med att låta alla smitta ner sig.
Det kommer inte att sluta med 5.000 död heller. Mer troligt närmare 10.000 som sannolikt kunde varit betydligt färre med en annan staterig.
Liksom utrikersministern är jag också oroad över att Svergiebilden internationell krashat totalt. Det kan få en negativ långsiktigt effekt på ekonomin.
Jag tycker man inte ska vara alltför ödmjuk, men hur känner du sådär på ett ungefär att din kunskap mäter dig mot en hel expertmyndighet där många ägnat hela sitt arbetsliv åt detta? Jag tycker du ska ringa NASA imorgon och berätta att du har sett på Armageddon och jag lite tankar och förslag på utvecklingen av framtida satelliter.Ulltand skrev:
Med tanke på att FHM har haft fel i det mesta sedan detta startade är det ingen större bedrift.Okarlsson skrev:
Jag tycker man inte ska vara alltför ödmjuk, men hur känner du sådär på ett ungefär att din kunskap mäter dig mot en hel expertmyndighet där många ägnat hela sitt arbetsliv åt detta? Jag tycker du ska ringa NASA imorgon och berätta att du har sett på Armageddon och jag lite tankar och förslag på utvecklingen av framtida satelliter.![]()
Om du dessutom hade följt rapporteringen i media hade du kunnat sett att det är en uppfattning som delas av väldigt många "experter"
Det har du såklart rätt i. Många parametrar, många svåra beslut. Men jag tror snarare att när vi nu ser det virus med en ifr på säg 0,2% så har väldigt många åtgärder varit alltför stränga. Många gånger fler kommer dö av recessionen än av viruset, tyvärr.Ulltand skrev:
Det finns många fler parametrar än ett vaccin i detta. Du måste väga in alla för att ta beslut på rätt grund.
Det är så klart en fördel att köpa sig tid i början av en pandemi och lära sig om viruset, bygga upp resurser mm
Förutom vaccin finns nu tex godkända läkemdel som våra 5.000 döda kunde haft tillgång till om man chillat lite med att låta alla smitta ner sig.
Det kommer inte att sluta med 5.000 död heller. Mer troligt närmare 10.000 som sannolikt kunde varit betydligt färre med en annan staterig.
Liksom utrikersministern är jag också oroad över att Svergiebilden internationell krashat totalt. Det kan få en negativ långsiktigt effekt på ekonomin.
Sen vill jag hävda att det inte är något fel på Sverigebilden, inte vad jag märkt något av iaf. Jag talar med folk internationellt dagligen, och de flesta är fascinerade men avvaktande. Många får för första gången se konsekvenserna av dels förbudet mot ministerstyre och dels det förtroende som 200 år av offentlighetsprincipen skapat.
Du uttalar dig så tvärsäkert att jag är tvärsäker på att du har totalt fel. Finns länder som haft mycket smitta och stängt ner hårdare än vi ens teoretiskt hade kunnat och det stoppade inte smittan.Ulltand skrev:
Spelar ingen roll om man har många smittade eller inte. Stänger man ner hårt i 4 veckor så sjunker antalet sjuka dramatiskt. Träffas man inte så kan man inte smitta varandra.
Det är därför Norges, Finland och Damarks kurvor är i stort sett platta sedan i början av maj.
Det som jag tror varit avgörande för FHM att inte göra så är att man varit övertygad om att de andra kommer ikapp när man öppnar upp igen. Det tror dock inte jag
[bild]
.
Deras kurvor är nog plattare för att förutsättningarna har varit annorlunda från starten, färre smittade inledningsvis men större andel detekterade, andra strukturer på äldreboende, samhälle i allmänhet. Mycket mindre kollektivtrafik a la tunnelbanan i Sthlm etc.
Så, jag tror att du är helt ute och snurrar med dina tvärsäkra uttlanden.
Ovanpå detta så vill länder som systematiskt undlåtit samla in skatt genom åren och nu vidtagit huvudlösa åtgärder att vi ska betala för bägge delarna, detta ska läggas ovanpå våra egna kostnader!A Abies koreana skrev:
D djac skrev:Du uttalar dig så tvärsäkert att jag är tvärsäker på att du har totalt fel. Finns länder som haft mycket smitta och stängt ner hårdare än vi ens teoretiskt hade kunnat och det stoppade inte smittan.
Deras kurvor är nog plattare för att förutsättningarna har varit annorlunda från starten, färre smittade inledningsvis men större andel detekterade, andra strukturer på äldreboende, samhälle i allmänhet. Mycket mindre kollektivtrafik a la tunnelbanan i Sthlm etc.
Så, jag tror att du är helt ute och snurrar med dina tvärsäkra uttlanden.
Du måste väl ändå förstå att om man inte träffar någon kan man inte smitta eller bli smittad?
Så enkelt är det.
Rörande Danmark så hade de i Köpenhamnsområdet ganska mycket smitta innan nedstängningen. Nu kommer jag inte ihåg detaljerna, men de hade väl runt 1% smittade I den större testningen de gjorde? Och i princip inga smittade på Jylland tror jag det var.