2 356 986 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:Ja, var och en till sin tro, som man brukar säga men jag tvivlar fortfarande på effekten. Maskbärandet ökar och jag har nu kunnat iakta bärarna ett par dagar och de beter sig sämre än genomsnittet samtidigt som de KONSTANT pillar på sin nersmittade mask och tar på allting runt sig. Mao är det som att ha folk som hela tiden hostar sig i handen och stryker denna på alla ytor, jag är mer än tveksam till det man kallar effekten av masker på noviser.
WHO grundar givetvis sin bedömning på forskning. Munskydd minskar smittan.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Därför ska man jämför sig med länder som haft liknande förutsättningar att hantera pandemin, liknande sjukvård, liknande befolkningstäthet, liknande ekonom och liknande geografiskt läge.Fairlane skrev:
De nordiska länderna är då ett självklart val.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg det ut tidigt i pandemin när Sverige valde en annan linje än våra grannar. Tegnell brukade så säga att "vi har iaf en liknande kurva som Danmark"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Vilket är? Stänger skolor (det är på gång i Sverige också).Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror inte det är så enkelt för då skulle Skånes siffror varit helt annorlunda. Nu börjar de tyvärr stiga men det är kanske lite svårt att peka på en enskild detalj när vi har så extremt olika resultat inom landet, där vi ändå har samma regler.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är meningslös att gå in på detaljnivå.Fairlane skrev:
Vilket är? Stänger skolor (det är på gång i Sverige också).
Jag tror inte det är så enkelt för då skulle Skånes siffror varit helt annorlunda. Nu börjar de tyvärr stiga men det är kanske lite svårt att peka på en enskild detalj när vi har så extremt olika resultat inom landet, där vi ändå har samma regler.
Det är bara att Googla på Norges covid19 strategi.
Skåner sifror är helt olika Norges. Skånes lutning är lika som svenska riskgenomsnittet sedan den 8 maj. Sverige linje fungerar därför heller inte i Skåne som dock har en viss eftersläpning.Fairlane skrev:
Vilket är? Stänger skolor (det är på gång i Sverige också).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Redovisas siffror likadant? Hade vi samma förutsättningar från början vad avser skyddsutrustning, personal etc på äldreboenden?Ulltand skrev:
Om inte kanske det är en större förklaring än eventuella åtgärder.
Som exempel: Om vi säger att land A har gott om skyddsutrustning och liten personalomsättning och land B haft precis tvärtom. Så kommer det bli skillnad i utfall oavsett vad man rekommenderar.
Man kan såklart rekommendera personalen i land B att använda skyddsutrustning som inte finns, men det känns meningslöst. En lösning på det hade varit att personal i land B Inte fått gå till jobbet alls. Då får landet betydligt färre avlidna i Covid-19, men något fler i svält och att folk avlider för de inte får medicin...
Nu vet jag inte om det är skillnad där, men jag är rätt säker på att problemet är ner komplext än att bara säga "inför samma regler som..."
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu fick jag en fantastisk idé vi borde köra en fullständig lockdown under semesterperioden!
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Har Norge genomfört en fullständig lockdown? Är det det du menar med en fullständig lockdown?Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag följde för övrigt din rekommendation att googla "Norge Covid-19 strategi" och det är inte helt lätt att hitta tydliga skillnader bortsett från att skola och förskola stängt. Jag tycker faktiskt det är rätt intressant att se strategin som man vill kopiera. Kanske är den bra, kanske är den möjlig att förbättra ytterligare, men det är ju svårt att veta om man inte är tydlig med vilka delar som ingår. Kanske är det 10 saker som skiljer länderna åt. Kanske är någon av dessa 10 saker helt meningslös vad gäller smittspridning och död, men kostar samhället stora summor, helt i onödan. Är det då inte intressant att inte kopiera samtliga delar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Har Norge genomfört en fullständig lockdown? Är det det du menar med en fullständig lockdown?Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag följde för övrigt din rekommendation att googla Norge
Så det du säjer är att Sveriges strategi fungerade i Skåne under många månader och sen sket den sig?Ulltand skrev:
Vad är det som säger att inte samma sak eller värre sker i Norge nästa vecka?
Jag är inte emot att vi ändrar strategi, men jag vill veta vad den nya strategin innebär inte bara luddiga meningar.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag är inte förmögen till mer än luddiga mening men ja..Fairlane skrev:
Har Norge genomfört en fullständig lockdown? Är det det du menar med en fullständig lockdown?
Jag följde för övrigt din rekommendation att googla "Norge Covid-19 strategi" och det är inte helt lätt att hitta tydliga skillnader bortsett från att skola och förskola stängt. Jag tycker faktiskt det är rätt intressant att se strategin som man vill kopiera. Kanske är den bra, kanske är den möjlig att förbättra ytterligare, men det är ju svårt att veta om man inte är tydlig med vilka delar som ingår. Kanske är det 10 saker som skiljer länderna åt. Kanske är någon av dessa 10 saker helt meningslös vad gäller smittspridning och död, men kostar samhället stora summor, helt i onödan. Är det då inte intressant att inte kopiera samtliga delar?
Jag tycker att Sverige ska göra det som Norge gjord fast börja göra det nu och det är i så fall min definition på en fullständigt lockdown
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Ibland undrar man hur det är står till däruppe i knoppen
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5edb90fff3983d0018fd2ebc?utm_source=share-btn
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5edb90fff3983d0018fd2ebc?utm_source=share-btn
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Ok,
Så du vet inte om Sveriges och Norges förutsättningar var lika från början och om vi hanterar och rapporterar situationen lika. Du vet inte vad Norges strategi innebär och inte vad man gjorde annorlunda från början. Du vet inte om det angreppssätt som fungerade bra när antal smittade var låg fungerar om man implementerar den när antal smittade är hög, men vi bör ändå köra så, utan att utvärdera effekter?
Jag är som sagt inget emot att genomföra förändringar och hårdare restriktioner, men jag vill gärna veta vad de innebär i antal sparade liv (helst på både kort och lång sikt) och ekonomi.
Så du vet inte om Sveriges och Norges förutsättningar var lika från början och om vi hanterar och rapporterar situationen lika. Du vet inte vad Norges strategi innebär och inte vad man gjorde annorlunda från början. Du vet inte om det angreppssätt som fungerade bra när antal smittade var låg fungerar om man implementerar den när antal smittade är hög, men vi bör ändå köra så, utan att utvärdera effekter?
Jag är som sagt inget emot att genomföra förändringar och hårdare restriktioner, men jag vill gärna veta vad de innebär i antal sparade liv (helst på både kort och lång sikt) och ekonomi.