Status
Inte öppen för fler kommentarer.
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det verkar ha pågått ett tag alltså;
[länk]

Hittade detta retweetat under #svpol, intressant att det var löst redan 6 mars enligt henne... tycker man sett henne i media rätt mycket också.
[bild]
En av de som kommer att byta jobb.
 
P
Viruset verkar ha funnits ganska många månader och man kan nog utgå ifrån att antalet som har smittats, och trott att det var en vanlig förkylning eftersom symptomen är så lindriga i de flesta fall, är långt många fler än de fall som har bekräftats genom test.
 
  • Gilla
Henrik52 och 2 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Hmm, kan man åka hem till nån med Corona och bli lite smittad? Lite grann som vattkoppor-fika för barnfamiljer.
Det ärt faktiskt inte en helt tokig idé, under förutsättning att du inte umgås med någon ur en riskgrupp, det är ju ofarligt för oss normalfriska mer eller mindre unga personer.

Det som behövs nu är inte stängda gränser. Det är bara intressant så länge man vet att man inte har någon smitta. De flesta sportlovsresenärerna reste ut när det fortfarande bara rapporterats om enstaka fall i norra Italien. Sedan dök den där supersmittaren upp som beräknades ha smittat uppemot 150 personer, redan där hade deras smittspårning kollapsat.

Istället behöver vi som flera konstaterat minska smittspridningen så gott man kan och skydda riskgrupperna. Jobba hemma, undvika onödiga kontakter med människor, inte besöka äldre, inte besöka sjukvården med förkylningssymptom osv. Det ger dels ett långsammare förlopp så att sjukvården inte överbelastas, dels börjar man faktiskt bygga upp en immunitet hos befolkningen.

Eftersom barn och unga inte blir särskilt sjuka är det alltså i princip önskvärt att de blir sjuka (fast det har ingen vågat säga högt), men inte för många samtidigt. Stänger vi skolorna så kommer de som har föräldrar med samhällsviktiga jobb att tvingas anlita barnvakt, vilket då blir deras föräldrar, som ska skyddas från smittan. Man kan inte heller räkna med att unga som är hemma från skolan och är lite äldre så att de inte har barnvakt faktiskt stannar hemma. därmed får man en smittspridning som inte på något vis går att smittspåra. Nu har man istället lagt kontrollen på skolorna, så att de själva avgör om och när de ska vidta åtgärder.

Och jag tror att det är rätt väg att gå. Smittan går inte att stoppa, så vi vill fördröja den och se till att folk utanför riskgrupperna blir sjuka i en lagom omfattning för att sjukvården ska hinna hantera dem från riskgrupperna.

Själv jobbar jag hemma ett tag framöver, då maken som tillhör riskgrupp är beordrad till hemarbete, och den enda på mitt jobb som är sjuk är lagerkillen som av praktiska skäl inte kan jobba hemma. Han är å andra sidan riktigt rejält snorig, så det är troligen en helt vanlig förkylning.
 
  • Gilla
Zsam och 7 till
  • Laddar…
P
A anhack skrev:
Ytterligare ett rop inifrån svenska sjukvården om situationen. Ser inte lovande ut inför ett större utbrott...

[länk]
Det är inte särskilt förvånande tycker jag, Prioritering inom sjukvården pågår varje dag året runt och har gjort i många år. Har personlig erfarenhet av bortprioritering och det handlade i det fallet om att få eller inte få senaste behandlingsmetod och beslutet landade i att min pappa inte kunde få bästa/dyraste behandlingen utan den gavs istället till andra som ansågs få bättre nytta av den i långa loppet. Kändes för jävligt och orättvist då men tyvärr så är storleken på plånboken begränsad och prioritering kommer att behöva göras, det måste man både fatta och acceptera. Pappa gick bort några månader efter att beslutet fattades och, även om jag önskar att det inte vore så, så har jag viss förståelse för att vi inte kan rädda alla liv till vilket pris som helst tyvärr.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
Det ärt faktiskt inte en helt tokig idé, under förutsättning att du inte umgås med någon ur en riskgrupp, det är ju ofarligt för oss normalfriska mer eller mindre unga personer.

Det som behövs nu är inte stängda gränser. Det är bara intressant så länge man vet att man inte har någon smitta. De flesta sportlovsresenärerna reste ut när det fortfarande bara rapporterats om enstaka fall i norra Italien. Sedan dök den där supersmittaren upp som beräknades ha smittat uppemot 150 personer, redan där hade deras smittspårning kollapsat.

Istället behöver vi som flera konstaterat minska smittspridningen så gott man kan och skydda riskgrupperna. Jobba hemma, undvika onödiga kontakter med människor, inte besöka äldre, inte besöka sjukvården med förkylningssymptom osv. Det ger dels ett långsammare förlopp så att sjukvården inte överbelastas, dels börjar man faktiskt bygga upp en immunitet hos befolkningen.

Eftersom barn och unga inte blir särskilt sjuka är det alltså i princip önskvärt att de blir sjuka (fast det har ingen vågat säga högt), men inte för många samtidigt. Stänger vi skolorna så kommer de som har föräldrar med samhällsviktiga jobb att tvingas anlita barnvakt, vilket då blir deras föräldrar, som ska skyddas från smittan. Man kan inte heller räkna med att unga som är hemma från skolan och är lite äldre så att de inte har barnvakt faktiskt stannar hemma. därmed får man en smittspridning som inte på något vis går att smittspåra. Nu har man istället lagt kontrollen på skolorna, så att de själva avgör om och när de ska vidta åtgärder.

Och jag tror att det är rätt väg att gå. Smittan går inte att stoppa, så vi vill fördröja den och se till att folk utanför riskgrupperna blir sjuka i en lagom omfattning för att sjukvården ska hinna hantera dem från riskgrupperna.

Själv jobbar jag hemma ett tag framöver, då maken som tillhör riskgrupp är beordrad till hemarbete, och den enda på mitt jobb som är sjuk är lagerkillen som av praktiska skäl inte kan jobba hemma. Han är å andra sidan riktigt rejält snorig, så det är troligen en helt vanlig förkylning.
Anna_H Anna_H skrev:
Det ärt faktiskt inte en helt tokig idé, under förutsättning att du inte umgås med någon ur en riskgrupp, det är ju ofarligt för oss normalfriska mer eller mindre unga personer.

Det som behövs nu är inte stängda gränser. Det är bara intressant så länge man vet att man inte har någon smitta. De flesta sportlovsresenärerna reste ut när det fortfarande bara rapporterats om enstaka fall i norra Italien. Sedan dök den där supersmittaren upp som beräknades ha smittat uppemot 150 personer, redan där hade deras smittspårning kollapsat.

Istället behöver vi som flera konstaterat minska smittspridningen så gott man kan och skydda riskgrupperna. Jobba hemma, undvika onödiga kontakter med människor, inte besöka äldre, inte besöka sjukvården med förkylningssymptom osv. Det ger dels ett långsammare förlopp så att sjukvården inte överbelastas, dels börjar man faktiskt bygga upp en immunitet hos befolkningen.

Eftersom barn och unga inte blir särskilt sjuka är det alltså i princip önskvärt att de blir sjuka (fast det har ingen vågat säga högt), men inte för många samtidigt. Stänger vi skolorna så kommer de som har föräldrar med samhällsviktiga jobb att tvingas anlita barnvakt, vilket då blir deras föräldrar, som ska skyddas från smittan. Man kan inte heller räkna med att unga som är hemma från skolan och är lite äldre så att de inte har barnvakt faktiskt stannar hemma. därmed får man en smittspridning som inte på något vis går att smittspåra. Nu har man istället lagt kontrollen på skolorna, så att de själva avgör om och när de ska vidta åtgärder.

Och jag tror att det är rätt väg att gå. Smittan går inte att stoppa, så vi vill fördröja den och se till att folk utanför riskgrupperna blir sjuka i en lagom omfattning för att sjukvården ska hinna hantera dem från riskgrupperna.

Själv jobbar jag hemma ett tag framöver, då maken som tillhör riskgrupp är beordrad till hemarbete, och den enda på mitt jobb som är sjuk är lagerkillen som av praktiska skäl inte kan jobba hemma. Han är å andra sidan riktigt rejält snorig, så det är troligen en helt vanlig förkylning.
Kloka ord!
 
  • Gilla
Kashmirsocialist och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det går inte att jämföra Sverige och Italien.

Här följer de flesta av oss myndigheternas råd/regler. I Italien gör man först tvärtom och därefter funderar man på om politikerna sa något vettigt.

När skolor och jobb stänger ner packar man väskan och åker skidor. Det är fullt på skidorterna av italienare som har extra semester.

Man försöker klara sig själv länge och går inte till doktorn, när man väl går dit är man skitsjuk och går då till lokala byns doktor och sitter i ett väntrum med andra i en timme.....

När myndigheterna inför karantän sticker man fort som fan från dessa områden om man kan, dvs smittan sprids explosionsartat.

Denna lista kan göras låååång.

Flera italienare jag pratat med säger exakt samma sak: Sverige och italien är HELT olika och man förstår inte varför om man inte bott där och känner landet.

Detta är också ett skäl till varför alla hemmasnickrade teorier här är så patetiskt dåliga trots oerhört självsäkra skribenter. Det finns ALLTID en annan sida av myntet i hur saker fungerar, det är inte svart och vitt och ”enkelt”.

Stäng skolan så sprids inte smittan.....är ytterligare ett exempel på ett mynt som har fler sidor. Vid någon snar tidpunkt kan det vara rätt att göra men det har konsekvenser som inte är lätta att överblicka, och vem tror att ungdomar slutar träffas i två veckor bara för att skolan är stängd och föräldrar säger nej......blåögt.

Myndigheterna förstår/inser komplexiteten bättre än vad experterna här i tråden gör och därför ska man lyssna på myndigheterna.

Det är naivt att tro att prio ett är att minska smittan. Det finns många andra saker att ta hänsyn till samtidigt vilket är skälet till att vi inte låser in folk och svetsar dörren redan för flera veckor sedan.
Förbaskat bra skrivet
 
P Putte 9497 skrev:
Förbaskat bra skrivet
Italien har världens näst bästa vård och Sverige ligger på 29:e plats.
 
  • Gilla
  • Haha
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Det är inte särskilt förvånande tycker jag, Prioritering inom sjukvården pågår varje dag året runt och har gjort i många år. Har personlig erfarenhet av bortprioritering och det handlade i det fallet om att få eller inte få senaste behandlingsmetod och beslutet landade i att min pappa inte kunde få bästa/dyraste behandlingen utan den gavs istället till andra som ansågs få bättre nytta av den i långa loppet. Kändes för jävligt och orättvist då men tyvärr så är storleken på plånboken begränsad och prioritering kommer att behöva göras, det måste man både fatta och acceptera. Pappa gick bort några månader efter att beslutet fattades och, även om jag önskar att det inte vore så, så har jag viss förståelse för att vi inte kan rädda alla liv till vilket pris som helst tyvärr.
Trist nog är det ju så. Det mesta av sjukvårdens problem beror ju ironiskt nog på att vi har så bra sjukvård. För varje person du räddar till livet har du en person som i sinom tid återkommer till vården, i samma elelr annat ärende. Min kära make är ju en sådan, han fick en hjärntumör 2003 och var nära döden. I samband med det upptäcktes högt blodtryck, vilket är ärftligt (far och 4 av hans fem bröder har dött av hjärtproblem), men som kan ha förvärrats av tumören. Tumören återkom 2016 och även denna gång gick det oförskämt bra, men nu var blodtrycket skyhögt, och dessutom tillstötte hjärtflimmer. Pga två stora och mycket resurskrävande hjärnoperationer belastar han därmed vården som hjärtpatient, dels allmänläkare på vårdcentralen för blodtrycket, dels hjärtläkare på sjukhuset för flimret. Eftersom han är ung och frisk för övrigt så innebär det givetvis att han "stjäl" resurser från någon som är svagare, det är inte många timmar varje år som han upptar, men det är ändå resurser som gör att den som kanske hade behövs lite extra omsorg för att förstå allvaret i sin situation inte får den tiden. Än mer synligt är sådant på ortopeden, reumatologen och ögonkliniken (och förmodligen fler enheter som jag inte har insyn i), där de flesta inte har besvär som är dödliga. Där är det verkligen tydligt att det är den som orkar ringa och tjata om hur jobbigt livet är som får hjälp.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Svensk byråkrati alltså. Man blir fan mörkrädd ibland.

"Det handlar om den så kallade "skyddsmask 90" som stoppades av Arbetsmiljöverket 2018, då masken saknade den CE-märkning som krävs enligt EU:s regelverk.
...
– När maskerna förbjöds så slängde vi dem inte, istället sparade vi alla eftersom detta är en av världens bästa skyddsmasker och är gjorda för kris. Om våra vanliga skyddsmasker skulle ta slut måste vi ju kunna garantera att räddningstjänsten fungerar ändå, säger Lars Klevensparr, förbundsdirektör räddningstjänsten Storgöteborg till SVT.


...
Enligt SVT ska det hittills bara ha varit de nämnda räddningstjänsterna som ansökt om dispens, men Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) ska i en skrivelse vilja se en generell dispens.

Det kommer dock inte Arbetsmiljöverket att tillåta.

– Nej det kommer vi inte att göra. Man måste ansöka i det enskilda fallet, säger chefsjuristen Anna Varg till SVT."

https://www.gp.se/nyheter/västsveri...kyddsmask-på-grund-av-coronakrisen-1.25285297
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
Att procenttalen skiljer beror väl på hur man testar.
Det borde ju stå: "av de som testats positivt".
Det är helt säkert långt fler än 15.000 som bär på viruset i Italien, samma sak här i Sverige. Vi har nog redan en hel del som bär på viruset men inte har insjuknat än.
Nu sjunker ju antalet nya fall i Kina samtidigt som många tillfrisknar och förhoppningsvis är immuna så det finns ju ljusglimtar även om vi i Sveriga har några tuffa månader framför oss.
Vad är det som säger att vi har tuffa månader framför oss?

Det bästa för alla är om man följer folkhälsomyndighetens råd och sedan knegar på som vanligt. Alla kanske blir sjuka i corona. Någon halv procent dör, några procent hamnar på sjukhus men de allra flesta är friska redan efter en vecka.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Italien har världens näst bästa vård och Sverige ligger på 29:e plats.
Och vad vill du ha sagt med det?
 
  • Gilla
Kashmirsocialist
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
När skolor och jobb stänger ner packar man väskan och åker skidor. Det är fullt på skidorterna av italienare som har extra semester.
Fast alla skidorter i Italien är stängda sedan i måndags.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det kommer dock inte Arbetsmiljöverket att tillåta.
Det är knappast Arbetsmiljöverket som har sista ordet i den frågan. Regeringen kommer köra över dem om det behövs.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vad är det som säger att vi har tuffa månader framför oss?

Det bästa för alla är om man följer folkhälsomyndighetens råd och sedan knegar på som vanligt. Alla kanske blir sjuka i corona. Någon halv procent dör, några procent hamnar på sjukhus men de allra flesta är friska redan efter en vecka.
Nej det är det inte. Arbeta hemifrån, undvik att vistas bland folk och kör alla möten över internet. Sparar dessutom miljön. Kina och Sydkorea börjar nu få ordning på spridningen genom att tillämpa sunt förnuft. Och arbetar du hemma frigör du skyddsmasker för de som verkligen behöver masker.

På verkstadsgolvet blir det ju svårare men man får iakta försiktighet. Genom att du minskar risken att bli sjuk kan mer sjukvård sättas in på industrierna.

Köpa mat och annat kan man göra över internet eller så kan man beställa för upphämtning så butikerna kan hållas tomma medans du betalar i butikens drive through.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.