2 359 884 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag skrev kanske blir som spanska sjukan.P Putte 9497 skrev:
Virus muterar och det nuvarande smittar rejält bra. Än så länge inte så dödligt och vi har betydligt bättre sjukvårdsresurser nu än då. Men om detta ökar mer ä vad sjukvården klarar kommer folk dö i större utsträckning.
SÅ vad i det jag skriver är det du kallar dravel?
Vi privatpersoner kan dock inte göra så mycket mer än föröka undvika att bli smittade och undvika att smitta andra om vi skulle bli smittade.
Antal fall i Kina är nu 80814 och med 3177 döda vilket nu ger 3,9% dödlighet av de smittade
Italien 15113 smittade och 1016 döda vilket ger 6,7%
Skulle inte tro att situationen för de i Italien är sämre än i Kina. De borde ha lite bättre luftkvalitet och troligen bättre hälsa.
OBS jag skrev troligen.
Ändå är antalet döda i Italien betydligt högre än Kina. Kan det vara så att viruset muterat och är farligare nu?
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Italien 15113 smittade och 1016 döda vilket ger 6,7%
Skulle inte tro att situationen för de i Italien är sämre än i Kina. De borde ha lite bättre luftkvalitet och troligen bättre hälsa.
OBS jag skrev troligen.
Ändå är antalet döda i Italien betydligt högre än Kina. Kan det vara så att viruset muterat och är farligare nu?
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Inte omöjligt att det har muterat. Men den mest bidragande faktorn är troligen att snittåldern är väldigt mycket högre i Italien.optimum skrev:
Antal fall i Kina är nu 80814 och med 3177 döda vilket nu ger 3,9% dödlighet av de smittade
Italien 15113 smittade och 1016 döda vilket ger 6,7%
Skulle inte tro att situationen för de i Italien är sämre än i Kina. De borde ha lite bättre luftkvalitet och troligen bättre hälsa.
OBS jag skrev troligen.
Ändå är antalet döda i Italien betydligt högre än Kina. Kan det vara så att viruset muterat och är farligare nu?
[länk]
Dels det, sen tror jag mörkertalet är stort. De har inte hunnit ikapp att testa alla. Får hoppas att det inte är pga sjukvården redan börjar bli överbelastadFlipbed skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 844 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 844 inlägg
Vadå börjar? Den är redan helt överbelastad, det har skrivits om i denna tråden och på en mängd andra ställen. Det är katastrofläge. Det trodde jag alla redan förstått, men med tanke på hur lång tid det tagit för många i den här tråden att inse allvaret rent allmänt så kanske jag inte ska vara förvånad.N NiklasN123 skrev:
Ett av många exempel: https://www.msn.com/en-gb/news/coro...atic-account/ar-BB10YXEc?li=BBoPRmx&ocid=iehp
Redigerat:
Det går inte att jämföra Sverige och Italien.optimum skrev:
Har du sett hur läget är för Italien?
Vad motsäger att vi inte snart har samma läge i Sverige?
Det är samma virus som kommit från skidturister i Italien hit till Sverige.
Italiens läge är på väg mot katastrof och ovisst om den går att hejda.
Troligen snart samma läge i Sverige.
Ja då hjälper det säkert att RYCKA upp sig.
Med eller utan rötter?
Här följer de flesta av oss myndigheternas råd/regler. I Italien gör man först tvärtom och därefter funderar man på om politikerna sa något vettigt.
När skolor och jobb stänger ner packar man väskan och åker skidor. Det är fullt på skidorterna av italienare som har extra semester.
Man försöker klara sig själv länge och går inte till doktorn, när man väl går dit är man skitsjuk och går då till lokala byns doktor och sitter i ett väntrum med andra i en timme.....
När myndigheterna inför karantän sticker man fort som fan från dessa områden om man kan, dvs smittan sprids explosionsartat.
Denna lista kan göras låååång.
Flera italienare jag pratat med säger exakt samma sak: Sverige och italien är HELT olika och man förstår inte varför om man inte bott där och känner landet.
Detta är också ett skäl till varför alla hemmasnickrade teorier här är så patetiskt dåliga trots oerhört självsäkra skribenter. Det finns ALLTID en annan sida av myntet i hur saker fungerar, det är inte svart och vitt och ”enkelt”.
Stäng skolan så sprids inte smittan.....är ytterligare ett exempel på ett mynt som har fler sidor. Vid någon snar tidpunkt kan det vara rätt att göra men det har konsekvenser som inte är lätta att överblicka, och vem tror att ungdomar slutar träffas i två veckor bara för att skolan är stängd och föräldrar säger nej......blåögt.
Myndigheterna förstår/inser komplexiteten bättre än vad experterna här i tråden gör och därför ska man lyssna på myndigheterna.
Det är naivt att tro att prio ett är att minska smittan. Det finns många andra saker att ta hänsyn till samtidigt vilket är skälet till att vi inte låser in folk och svetsar dörren redan för flera veckor sedan.
Jag tror också att mörkertalet för smittade är stort, men ej dödstalet, troligen har Italien gått in i läget då man inte längre testar speciellt många misstänkta fall.N NiklasN123 skrev:
Sverige har ju redan dragit ner på antalet tester, det är ju mest meningsfullt så länge man spårar enstaka smittspår.
Sjukvården kan vi nog förutsätta redan varit överbelastad en tid, och det lär den vara i alla länder, resp kommer bli, under den initiala fasen av corona.
Kinas siffror förstår jag mig inte riktigt på, jag vet inte om jag litar så jättemycket på de. Deras relativt lägre dödlighet kan ju inte förklaras av att de struntat i att testa många eller att folk dragit sig undan tester för att inte riskera att hamna i vårdapparaten, det skulle ju gett motsatsen, högre dödstal.
Men det kanske är Italiens siffror som är helt uppåt väggarna, alt att viruset har varit mycket mer aggressivt där.
Svårt att veta.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Apropå stängda skolor har myndigheterna i Shanghai beordrat skolorna att starta distansundervisning online från 2 mars. Fungerar det med om man har disciplin.
Att minska smittan borde vara prio #1. Svetsa igen dörrarna förekommer inte, däremot låskedja så folk inte kommer ut, men det är bara i extrema fall som när folk inte lyder order utan går ut trots att de är smittade.
Däremot har flera ställen infört larm på din dörr för att kontrollera att du inte går ut under karantän tiden. Finns hemleverans av mat.
Säga vad man vill om Kina och deras myndigheter men de är inte rädda för att fatta beslut och sedan genomdriva dom.
Att minska smittan borde vara prio #1. Svetsa igen dörrarna förekommer inte, däremot låskedja så folk inte kommer ut, men det är bara i extrema fall som när folk inte lyder order utan går ut trots att de är smittade.
Däremot har flera ställen infört larm på din dörr för att kontrollera att du inte går ut under karantän tiden. Finns hemleverans av mat.
Säga vad man vill om Kina och deras myndigheter men de är inte rädda för att fatta beslut och sedan genomdriva dom.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Alla Kinaälskare kan här läsa om hur Shanghai med strikt disciplin, iakttagande av korrekt ideologi, kärlek till fosterlandet och hjältemodiga volontärinsatser skyddar medborgarna:useless skrev:
https://www.shine.cn/news/metro/2003124131/?from=groupmessage
Att procenttalen skiljer beror väl på hur man testar.optimum skrev:
Det borde ju stå: "av de som testats positivt".
Det är helt säkert långt fler än 15.000 som bär på viruset i Italien, samma sak här i Sverige. Vi har nog redan en hel del som bär på viruset men inte har insjuknat än.
Nu sjunker ju antalet nya fall i Kina samtidigt som många tillfrisknar och förhoppningsvis är immuna så det finns ju ljusglimtar även om vi i Sveriga har några tuffa månader framför oss.
Intressant att Sydkorea har minskat antalet smittade varje dag utan att stänga ner allt. Sunt förnuft, jobba hemifrån om man kan, stanna hemma om man är sjuk osv bör alla göra under några veckor. https://www.dn.se/nyheter/varlden/sydkorea-kan-ha-hittat-formeln-for-att-bekampa-viruset/
https://omni.se/a/zG1XA5Mikael_L skrev:
https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4st...mask-p%C3%A5-grund-av-coronakrisen-1.25285297
https://omni.se/wold-masker-och-handsprit-maste-lamnas-in-till-varden/a/BR1vgg
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-personal-pa-intensiven-ar-smittade/
Några artiklar som handlar om att man har brist på masker. Varje dag smittan försenas är viktig!
Likaså rörande om man kan platta ut toppen så att vården hinner med.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det verkar ha pågått ett tag alltså;
https://omni.se/dokument-forsta-fallet-kan-sparas-till-17-november/a/4q8vXE
Hittade detta retweetat under #svpol, intressant att det var löst redan 6 mars enligt henne... tycker man sett henne i media rätt mycket också.
https://omni.se/dokument-forsta-fallet-kan-sparas-till-17-november/a/4q8vXE
Hittade detta retweetat under #svpol, intressant att det var löst redan 6 mars enligt henne... tycker man sett henne i media rätt mycket också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om man ska skratta eller gråta.. En sån naivitet. "bortskämda svenskar" - Det är inget beundransvärt att de gör sitt jobb! Speciellt när de misslyckas hela tiden.richardtenggren skrev:
Redigerat: