Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Scandic Hotel satt verkligen och väntade på presskonferensen med färdiga mejl att skicka ut. För en halvtimme sen fick jag ett som började med "Hotelluffa istället för båtluffa!" och sen kom det diverse erbjudanden.
Jag ökade värdet på min aktieportfölj tack vare detta. Scandic var en bra investering. Man kunde ju ana att det var på gång då de nog inte vågade annat av ekonomiska skäl...

Med gratis (nästan) tester så är semestern fixad nu då. Vi får se hur de löser testerna dock, kanske är enklare att testa privat ändå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt är den där 49 minuter långa videon ett svar på frågan om vad i mitt inlägg som innebär att yngre tvingar gamla att dö?
Den lär ju knappast handla om mitt inlägg.
Nej men den handlar om hur äldre människor nekas syrgas och annan intensivvård och istället får morfin för att dämpa ångesten.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Min gissning är att smittan redan är så spridd i landet att det inte gör någon avsevärd skillnad om vi rör på oss.

Sedan saknar ju många de så ofta åberopade sunda förnuftet som tex demostranterna igår. Staten klara då heller inte av att styra upp det hela så smittspridningen kommer säker att fortgå ett bra tag till.

70-plussarna får sitta kvar i bunkern medan spektaklet pågår.
Smittan är inte tillräckligt spridd för att rörelsen inte skall påverka. Det finns stor risk för snabb spridning på vissa ställen (exempelvis Gotland) om inte folk är försiktiga.

Och Västra Götaland tuggar på hårt, dotterns gymnasieklass fick en handfull ytterligare smittade efter provet på skolan förra veckan (då två insjuknade dagen efter och troligen smittat). Smittspårning är ju dock inte gjord, men ytterligare en handfull i hennes klass har blivit sjuka sedan dess i alla fall.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Nu gällde det Sverige.
Ett avlångt land i norra delen av Europa.
Ett land där flera har sin nya idol Anders Tegnell.
I börja av krisen ökade förtroendet för dessa buktalare men nu när folk börjar fatta hur det är ställt så sjunker det naturligtvis.
Många har anhöriga och vänner som fått sorg då beredskapen var lägre än vad man stod och skröt om.

Ber om ursäkt att jag inte svarade direkt men varit och handlat 216 meter trallvirke (5,4 m/st) 28x120 och kört hem på kärran
Max 680 kg vägde de troligen för det är maxvikten på den kärran.:surprised:
Gott fyspass på lite drygt 1 timma,.på och avlastat
Jo jag körde givetvis försiktigt..
Se där, jag spådde i Mars att det skulle bli brist på trallvirke i sommar när många kommer vara hemma och semestra hemma. Men det verkar alltså finnas trallvirke fortfarande. Med släppta reserestriktioner kanske min spådom inte går i uppfyllelse.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej men den handlar om hur äldre människor nekas syrgas och annan intensivvård och istället får morfin för att dämpa ångesten.
Som sagt jag skrev att misstag säkert har förekommit men att två stycken på en video sitter och babblar är ju inga bevis för att det är allmänt förekommande. Mitt inlägg handlade inte om det heller utan om att alla allvarligt sjuka eller döende är inte hjälpta av syrgas, vilket dessutom inte räknas till intensivvård utan vanlig sjukhusvård när det gäller Covid-19. Det nog ytterst få med Covid-19 som läggs på en intensivvårdsavdelning utan att behöva respiratorvård och det kan innebära döden för en gammal människa med sköra lungor.
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
"Klart: Reserestriktioner inom Sverige hävs i sommar"

"Från och med 13 juni får man resa inom Sverige igen, så länge man inte har några symtom på corona.
Det meddelade Stefan Löfven under en pressträff på torsdagen.
– Sunt förnuft, en stor portion ansvar och försiktighet krävs, säger statsministern."

[länk]

Jaaaaaaaa, Stort tack.
Oj, oj, oj nu måste lockdownförespråkarna gå i taket. Detta måste väl vara precis tvärtom mot vad de anser ska göras?

Eller vad säger alla ni som fortfarande är för nedstängning? Är det rätt eller fel?
 
Fairlane
Det här med att man inte behöver besiktiga bilen känns lite meningslöst. Jag besiktigade bilen för en vecka sen eller så. Jag bokade tid på nätet och körde dit på avsedd tid. Jag fick in och knappade in registreringsnummer för att visa att jag var på plats. Ingen trängsel alls där och det fanns handsprit för den som önskade det. Sen väntar man i bilen till man får köra in. Väl inne i hallen kliver man ur och lämnar nyckeln i bilen så att besiktningsmannen kan göra sitt jobb. Själv går man undan och väntar tills det är klar och då får man sitt protokoll, under en plexiglasskiva och kan byta några ord med den som gjorde jobbet. Man kommer inte nära andra om man inte vill.

Risken att någon dör pga att någon blivit smittad när de besiktigade bilen är nog mindre än risken att någon kör med en bil som inte är trafikduglig. Jag misstänker att många som misstänker att bilen inte kommer klara besiktningen skjuter upp det 6 månader med de risker det innebär. Sen kör de väl till Bauhaus och trängs innan de lånar en släpkärra som de överlastar med negativt kultryck och bristfällig lastsäkring.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 5 till
  • Laddar…
På min lokala besiktningsstation behöver man inte gå in och anmäla sig; det gör man direkt i telefonen medan man sitter tryggt kvar i sin bil.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Oj, oj, oj nu måste lockdownförespråkarna gå i taket. Detta måste väl vara precis tvärtom mot vad de anser ska göras?

Eller vad säger alla ni som fortfarande är för nedstängning? Är det rätt eller fel?
Ja det kanske de gör.
Finns det några här som är för en lockdown?

Jag själv har alltid tyckt vi gör rätt som har öppet landet.

.
 
  • Gilla
Okarlsson och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Ja det kanske de gör.
Finns det några här som är för en lockdown?

Jag själv har alltid tyckt vi gör rätt som har öppet landet.

.
Nä, han har flyttat till flashback...
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Nä, han har flyttat till flashback...
Nej han finns åter här men under nytt namn.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det här med att man inte behöver besiktiga bilen känns lite meningslöst. Jag besiktigade bilen för en vecka sen eller så. Jag bokade tid på nätet och körde dit på avsedd tid. Jag fick in och knappade in registreringsnummer för att visa att jag var på plats. Ingen trängsel alls där och det fanns handsprit för den som önskade det. Sen väntar man i bilen till man får köra in. Väl inne i hallen kliver man ur och lämnar nyckeln i bilen så att besiktningsmannen kan göra sitt jobb. Själv går man undan och väntar tills det är klar och då får man sitt protokoll, under en plexiglasskiva och kan byta några ord med den som gjorde jobbet. Man kommer inte nära andra om man inte vill.

Risken att någon dör pga att någon blivit smittad när de besiktigade bilen är nog mindre än risken att någon kör med en bil som inte är trafikduglig. Jag misstänker att många som misstänker att bilen inte kommer klara besiktningen skjuter upp det 6 månader med de risker det innebär. Sen kör de väl till Bauhaus och trängs innan de lånar en släpkärra som de överlastar med negativt kultryck och bristfällig lastsäkring.
Jag kan dra nytta av detta då vår släpvagn står i Tänndalen och jag är i Stockholm. Den skulle ha besiktats nu men jag har inte kunnat åka upp och bygga där som planerat denna vår av förklarliga skäl. Nu kan jag åka upp i sommar, använda det ett par veckor utan körförbud och sedan besikta på väg hem eller hemma. Vi är säkert tusentals i samma situation ;)
 
tusenett skrev:
Oj, oj, oj nu måste lockdownförespråkarna gå i taket. Detta måste väl vara precis tvärtom mot vad de anser ska göras?

Eller vad säger alla ni som fortfarande är för nedstängning? Är det rätt eller fel?
Tror de flesta lock down förespråkarna anser att det fönstret är stängt sedan länge.

Om smittspridningen tar ny fart pga kan så klart en lock down vara effektiv förutsatt att man kan testa och spåra när man öppnar igen.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
tusenett skrev:
Oj, oj, oj nu måste lockdownförespråkarna gå i taket. Detta måste väl vara precis tvärtom mot vad de anser ska göras?

Eller vad säger alla ni som fortfarande är för nedstängning? Är det rätt eller fel?
Ja vi är ju portade att åka utomlands haha.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Min gissning är att smittan redan är så spridd i landet att det inte gör någon avsevärd skillnad om vi rör på oss.

Sedan saknar ju många de så ofta åberopade sunda förnuftet som tex demostranterna igår. Staten klara då heller inte av att styra upp det hela så smittspridningen kommer säker att fortgå ett bra tag till.

70-plussarna får sitta kvar i bunkern medan spektaklet pågår.
Nej har du glömt av de låga procenten i varje undersökning?eran älskade tom britton har helt plötsligt försvunnit med sina spådomar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.