Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Nybergzzz skrev:
Nej har du glömt av de låga procenten i varje undersökning?eran älskade tom britton har helt plötsligt försvunnit med sina spådomar.
Han uttalade ju sig idag, men han gav ingen förutsägelse alls. Bara intresserad av att synas i pressen vad det verkar...
 
tusenett skrev:
Oj, oj, oj nu måste lockdownförespråkarna gå i taket. Detta måste väl vara precis tvärtom mot vad de anser ska göras?

Eller vad säger alla ni som fortfarande är för nedstängning? Är det rätt eller fel?
Jag är för en lockdown bättre sent än aldrig.

Detta är ungefär vad jag hade förväntat mig vi i Sverige kommer att bli isolerade nu en tid.

T tanaris skrev:
Nä, han har flyttat till flashback...
Och jag har inget aktivt konto på Flashback.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag är för en lockdown bättre sent än aldrig.
Då hoppas jag att du har levt och lever som om det vore lock-down.

Vad menar du mer exakt med en lock-down?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då hoppas jag att du har levt och lever som om det vore lock-down.

Vad menar du mer exakt med en lock-down?

Jag kör till jobbet, jobbar, kör hem och jag handlar mat i så sällan som möjligt.

Det är allt jag gör utanför mitt hem.

Om vi kunde kopiera vad de gjorde i Norge fast börja idag så vore den en bra början på en lockdown.
 
Fairlane
Så vad gjorde man i Norge som var så annorlunda? Stängde skolorna?
Vad gjorde man i Skåne som var så mycket bättre än vad man gjort i Stockholm? Bättre vård och hygien i äldreomsorgen? Det har inte mycket med lockdown att göra.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag kör till jobbet, jobbar, kör hem och jag handlar mat i så sällan som möjligt.

Det är allt jag gör utanför mitt hem.

Om vi kunde kopiera vad de gjorde i Norge fast börja idag så vore den en bra början på en lockdown.
Så skillnaden mot en lock-down är att du har jobbat. Om du nu inte jobbar med något som är samhällskritiskt förstås.

Tror du att en stigande arbetslöshet kan ha påverkan på sjukvården framöver genom att skatteintäkterna sjunker?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag vägrar tro att det är ett generellt problem med all äldrevård. Sen kan vården naturligtvis variera beroende på engagemang, organisation och ekonomistyrning mm.
Jag vill inte förminska tragedin att många äldre dör. Jag är kritisk till hur man hanterade äldrevården och smittspridningen, men här kommer citat och länkar till ett par artiklar och statistik för dödligheten för 70+are per vecka senaste åren.

Läkare tillbakavisar brister i äldrevården, SVT
Kritiken har varit hård mot vården på äldreboenden i coronakrisen. Men flera ansvariga läkare i Göteborg ger en helt annan bild.
– Det är slarvigt och oprecist att gå ut så och döma ut allting, säger Christer Andersson, ansvarig läkare för äldreboendet Geråshus, där 28 personer dött av covid-19.
...
Men varför har så många äldre dött på Geråshus med covid-19 smitta?
– Dels att smittan kom in, det är den viktigaste förklaringen. På demensavdelningarna bor människor som är extremt sköra, rent hälsomässigt. Dels har de demenssjukdomen som i sig gör att man har svagare motståndskraft. Nästan i samtliga fall har de andra komplicerande sjukdomar också, säger Christer Andersson, ansvarig läkare.
...
Ingen nekas sjukhusvård.

...
Liknande dödstal på äldreboenden varje år, Sydsvenskan
Antalet döda i covid-19 på äldreboenden har upprört både politiker och experter och tagits som en intäkt för att Sverige misslyckats med att skydda de äldsta och sköra. Men enligt Thomas Lindén på Socialstyrelsen är dödstalen på särskilda boenden inte uppseendeväckande mycket högre än under en vanlig influensasäsong.,
...
På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén.
...
– Man kan också uttrycka det att av 100 personer över 70 som bor på särskilt boende är det två som dött av covid-19. Men man målar upp att det i princip är en dödsdom att ha sina äldre på äldreboende.
...
Döda per vecka över 70 år per 100 000 invånare de senaste åren:
Tabell som visar antalet döda per vecka över 70 år per 100 000 invånare från 2015 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: Socialstyrelsen
 
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så skillnaden mot en lock-down är att du har jobbat. Om du nu inte jobbar med något som är samhällskritiskt förstås.

Tror du att en stigande arbetslöshet kan ha påverkan på sjukvården framöver genom att skatteintäkterna sjunker?
Jag har inget märkvärdigt jobb men jag har ett samhällskritiskt jobb om det nu har någon betydelse.
 
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har inget märkvärdigt jobb men jag har ett samhällskritiskt jobb om det nu har någon betydelse.
De med samhällskritiska jobb har ju jobbat även i de länder som har haft lock-down.
Vad bra att du har levt som om det vore lock-down eftersom du tycker att det är bättre.
Det har jag gjort också i stort sett eftersom det har varierat lite vad länderna menar med lock-down, jag jobbar hemifrån och går bara ut och går för hälsans skull.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Ja det kanske de gör.
Finns det några här som är för en lockdown?

Jag själv har alltid tyckt vi gör rätt som har öppet landet.

.
Det finns väl ganska många som tycker att restriktionerna borde vara hårdare för att ”slå ner smittan” för att sedan börja testa, smittspåra, isolera i stor skala. Lättande av reserestriktioner kan väl i vissa fall sägas gå åt motsatt håll eftersom ökat resande lär bidra till risk för mer smittspridning till ställen som varit förskonade.

Ett gäng Gotlänningar som kommer till Stockholm och festar i sommar kan säkert dra hem en hel del smitta till Gotland kanske?

(Personligen är jag positiv till lättade restriktioner då mina planer är att befinna mig i stugor ute i landet och leva ungefär som hemma, dvs handla mat på nätet, mest spika, såga, måla skruva och vara ute i naturen, m.m.)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
trähandtag trähandtag skrev:
Även om vi inte ska gräva i det förflutna, så funderar jag på hur det kommer sig att Sverige blev så hårt drabbat. det finns ju många svar, men en sak som jag inte sett diskuterat är vintersemester i olika länder! Svenskar åker ju gärna till Alperna under vintern, en del åker till svenska fjällen till påsk. Kan detta varit den stora skillnaden? Kan tänka mig att färre relativt sett åker skidor utför i Danmark, Normän åker väl i huvudsak till sin egna fjäll och finländarna, vet jag för lite om. Vi har ju säkert några som kan och förstår de skillnader som finns mellan länderna! Storlek på flygplatserna har ju varit uppe och ur detta perspektiv borde ju Danmark och även Skåne varit hårt drabbat, då Kastrup är norden största flygplats, följt av Arlanda.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det diskuterades en del kring det i mars och man kom nog fram till att det var ungefär som du beskriver, fler alpresenärer från Sverige, och då särskilt från Stockholm, än i våra grannländer och då särskilt under den kritiska vecka 9.
Numera vet vi ju att smittan kom ifrån huvudsakligen USA, UK och Belgien därmed så faller argumentet med att det skulle vara sportlovsresenärer som tog in den hit.

Hade man testat bredare inledningsvis och inte bara fokuserat på de som kom ifrån riskområden OCH hade symtom då hade man sannolikt tidigare fångat upp smittvägen från USA, UK och Belgien.

Svaret på varför Sverige drabbats hårdare än grannländerna är helt enkelt att vi infört färre restriktioner och de vi infört kom senare än våra grannländer. Detta i kombination med att vi tidigt slutade smittspåra har lett fram till den situation vi har nu.

För övrigt tycker jag det är viktigt att gräva i det förflutna så att vi lär oss inför nästa gång och inte gör samma misstag igen.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag får nog erkänna att jag jobbade på som vanligt och åt på restaurang som vanligt.
Men visst blir den sociala distansen större oavsett och var jag öht inte allt för social på jobbet
 
P
T TAR12 skrev:
Numera vet vi ju att smittan kom ifrån huvudsakligen USA, UK och Belgien därmed så faller argumentet med att det skulle vara sportlovsresenärer som tog in den hit.

Hade man testat bredare inledningsvis och inte bara fokuserat på de som kom ifrån riskområden OCH hade symtom då hade man sannolikt tidigare fångat upp smittvägen från USA, UK och Belgien.

Svaret på varför Sverige drabbats hårdare än grannländerna är helt enkelt att vi infört färre restriktioner och de vi infört kom senare än våra grannländer. Detta i kombination med att vi tidigt slutade smittspåra har lett fram till den situation vi har nu.

För övrigt tycker jag det är viktigt att gräva i det förflutna så att vi lär oss inför nästa gång och inte gör samma misstag igen.
Jag tycker också att det är viktigt att analysera vad som hänt och vad man kan göra bättre. Ang testa och smittspåra mer inledningsvis så vet jag att många tycker att det borde gjorts. Men det fanns väl anledningar till att det inte gjordes och de måste man ta med i analysen? Att bara säga att vi borde testat bredare, infört hårdare restriktioner tidigare är att förenkla lite för mycket gissar jag.

Jag tror inte man bara satt och sa,”nej nu tycker jag vi har vi smittspårat tillräckligt, nu blåser vi av det här och går hem”.

Till exempel fick man tydligen felaktig information från andra länder om smittorna där, hur ska man undvika det i framtiden är en rimlig fråga? Man sa att antal smittade blev för många för att kunna smittspåra, hur säkerställer man smittspårningskapaciteten i framtiden är också en fråga att försöka besvara?

Införa restriktioner tidigare, ja men hur tidigt och vad var kriterierna som användes för att bedöma tidpunkten och vad ska de nya kriterierna vara och hur får man den information man behöver för det?

Hårdare restriktioner, vilka och vad är de negativa konsekvenserna för det?

Mer den typen av analys ser jag hellre än bara ”mer av det ena och det andra”
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag vägrar tro att det är ett generellt problem med all äldrevård. Sen kan vården naturligtvis variera beroende på engagemang, organisation och ekonomistyrning mm.
Jag vill inte förminska tragedin att många äldre dör. Jag är kritisk till hur man hanterade äldrevården och smittspridningen, men här kommer citat och länkar till ett par artiklar och statistik för dödligheten för 70+are per vecka senaste åren.
Tack för den informationen, det är alltid bra med perspektiv (y)
 
tusenett skrev:
Jag tycker också att det är viktigt att analysera vad som hänt och vad man kan göra bättre. Ang testa och smittspåra mer inledningsvis så vet jag att många tycker att det borde gjorts. Men det fanns väl anledningar till att det inte gjordes och de måste man ta med i analysen? Att bara säga att vi borde testat bredare, infört hårdare restriktioner tidigare är att förenkla lite för mycket gissar jag.

Jag tror inte man bara satt och sa,”nej nu tycker jag vi har vi smittspårat tillräckligt, nu blåser vi av det här och går hem”.

Till exempel fick man tydligen felaktig information från andra länder om smittorna där, hur ska man undvika det i framtiden är en rimlig fråga? Man sa att antal smittade blev för många för att kunna smittspåra, hur säkerställer man smittspårningskapaciteten i framtiden är också en fråga att försöka besvara?

Införa restriktioner tidigare, ja men hur tidigt och vad var kriterierna som användes för att bedöma tidpunkten och vad ska de nya kriterierna vara och hur får man den information man behöver för det?

’Hårdare restriktioner, vilka och vad är de negativa konsekvenserna för det?

’Mer den typen av analys ser jag hellre än bara mer av det ena och det andra
Nu sa ju iofs den avgående provtagningsgeneralen (Harriet) att FHM aldrig hade några planer på någon bredare provtagning och smittspårning och att detta var ett stort misstag. Jag antar att hon har koll på vilka planer och möjligheter de hade.

Så det stora problemet redan från början var att man inte tänkte/kunde smittspåra. Då fanns det bara två alternativ kvar, nedstängning eller utplattning. Här vet vi ju att Tegnell ansåg att utplattning var en bättre strategi (och att det så här långt var fel enligt många tyckare).

Nu är vi framme vid att många restriktioner tas bort utan att man riktigt fått ned smittspridningen. Det vill nog till att sommaren stoppar spridningen...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.