Status
Inte öppen för fler kommentarer.
useless useless skrev:
Det är ju redan förbjudet. Hur skulle man gjort istället?
Man hade ju kunnat förhindra mer än 50 personer. Jag tror dock att man väljer att låta den gränsen glida för att slippa bråk.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JBa skrev:
FHM har gjort mycket rätt vad jag kan se men ett STORT fel de verkar gjort är att ta besluten om tex skyddande av de äldre äldre utan att ha en verklighetsförankrad bild och gjorde heller inte någon uppföljning av sitt beslut att det genomfördes.
Det har aldrig varit FHM's uppgift att bestämma hur man jobbar på äldreboenden. Regionerna har ju t ex uppgett att dom har beredskapslager trots att det inte finns några, så FHM utgick väl ifrån att berörda aktörer skulle sköta det upprag dom har.



J JBa skrev:
Sen kan jag bara undra. Vad tillför MSB Sverige?
Ja, det är en bra fråga. Det borde vara dom som står och frontar de dagliga presskonferenserna riktade till medborgarna istället för en myndighet vars främsta uppgift är att stötta andra myndigheter.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om vi gjort som resten av världen och stängt ner samhället en tid så hade vi inte varit värre drabbade än Norge, Finnland eller Danmark.

Och om vi kört/kör en medelväg och stängt/stänger ner Stockholm så skulle det gjort/göra en enorm skillnad.
OjOJ, HUR kan du veta det?
 
  • Gilla
patst577 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man hade ju kunnat förhindra mer än 50 personer. Jag tror dock att man väljer att låta den gränsen glida för att slippa bråk.
Det är nog svårt i praktiken. Det är ju inte förbjudet för 1000 personer att kliva av tunnelbanan vid T-centralen under en kvart-20 minuter. När övergår rusningstrafiken till att bli en folksamling?
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är nog svårt i praktiken. Det är ju inte förbjudet för 1000 personer att kliva av tunnelbanan vid T-centralen under en kvart-20 minuter. När övergår rusningstrafiken till att bli en folksamling?
När de står still.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Och väntar på nästa tåg?
 
useless useless skrev:
Och väntar på nästa tåg?
Det är upp till polisen att bedöma.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Det är ju inte särskilt förvånande. Det som är förvånande är snarare att förtroendet ökat så kraftigt, och att det fortfarande är större än innan krisen.

Vilka sommartips är det du saknar? Tills det kommer nya rekommendationer gäller förstås de gamla, de du har berättat att du följer till punkt och pricka.
Det är inte sommartips utan rekommendationer och kanske förbud som man väntar på.

Jag saknar inga då min sommar redan är planerad men väldig många andra gör det allt från privatpersoner till företag som lever på semestrande.
De har väntat på besked som var utlovat 3/6.
Detta datum har de fått för ett bra tag sedan.

Svårt att förstå?
 
D
optimum optimum skrev:
Här kommer lite tips inför sommaren.
Tänk på att ta väl hand om varandra och håll social distans så undviker vi smitta andra.
[länk]

[bild]


[bild]
Västkusten är fint men tyvärr mer än 2 timmar härifrån :(
 
useless useless skrev:
Det har aldrig varit FHM's uppgift att bestämma hur man jobbar på äldreboenden. Regionerna har ju t ex uppgett att dom har beredskapslager trots att det inte finns några, så FHM utgick väl ifrån att berörda aktörer skulle sköta det upprag dom har.





Ja, det är en bra fråga. Det borde vara dom som står och frontar de dagliga presskonferenserna riktade till medborgarna istället för en myndighet vars främsta uppgift är att stötta andra myndigheter.
Det är ju här problemet ligger kan jag tycka, att det för mig är ytterst oklart vem som styr farkosten Sverige i den här pandemin (ja jag vet att Stefan och gänget är ytterst de som styr men de har ju varit ytterst osynliga och oförmögna till handling). Eftersom det är FHM som frontat till större delen så får jag intrycket av att det är de som styr och styr man måste man veta vad man styr mot. Att vägen inte bara är en illusion utan att det verkligen finns väg där när GPS:en säger sväng.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Västkusten är fint men tyvärr mer än 2 timmar härifrån :(
Det beror ju på hur fort du kör..
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att många kommer rent ur sagt strunt i tvåtimmars regeln i sommar, semestern. Många har ju hela sitt liv delat kors och tvärs över Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Det är inte sommartips utan rekommendationer och kanske förbud som man väntar på.
Grundproblemet är att man inte kan förbjuda människor i Sverige att resa eftersom det är en grundlagsskyddad rättighet. Därför blir det bara skarpa rekommendationer som folk uppfattar som mer eller mindre frivilliga.


Jag antar att ett resultat av den här pandemin är att man inför någon form av krislagstiftning i Sverige som ligger nånstans mellan normalläge och krigstillstånd. T ex så att man kan införa reglerade utegångsförbud och förbud att resa till/från vissa regioner som en del andra länder kan.
 
useless useless skrev:
Jag antar att ett resultat av den här pandemin är att man inför någon form av krislagstiftning i Sverige som ligger nånstans mellan normalläge och krigstillstånd. T ex så att man kan införa reglerade utegångsförbud och förbud att resa till/från vissa regioner som en del andra länder kan.
Hoppas att det aldrig inträffar, sådana lagar kan och kommer att missbrukas. Frihet är värd oändligt mycket mer.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Västkusten är fint men tyvärr mer än 2 timmar härifrån :(
Japp, underbart och fin natur.
Finns säker fina platser i närheten där du bor.
Eller så kommer det rekommendationer om lite mer än 2 timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.