Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:

De kan inte ens hålla sitt ord om rekommendationer för semestrande i sommar.
Skulle redovisats idag 3:e juni lovade de. Men ack nej. Återigen bortförklaringar.
Två veckor till midsommar och de klantar sig med att ge oss tips om hur vi ska leva på ett bra sätta.
Jag ser hellre ett välgrundat beslut, än att man håller en löjlig deadline.

Rekommendationer för hur vi ska leva på ett bra sätt på midsommar och semester finns redan.

/Jonas

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Menar du att Lockdown i Norge och Danmark hade 0 effekt. Att de har låga dödstal beror bara på att de testat och smittspårat hela tiden?

Tror du att Norge och Danmark kommer att hålla på med testning och smittspårning i full skala när de har 50-talet döda om dan?
Jag tror att smittspårning och testning är en mycket viktig och grundläggande beståndsdel i en fungerande strategi.

Jag tror även att det inte räcker med en åtgärd för att klara av detta utan det måste vara en väl vald mix av åtgärder som är anpassade till de förutsättningar man har. T.ex. för Sveriges del så tror jag att det var rätt att låta barnen gå till skolan detta då vi i regel inte bor flera generationer i samma hushåll. Det kanske man gör i södra Europa och då är det rätt att val att låta barnen stanna hemma.

Man bör även vara ödmjuk för att allt inte blir rätt och erkänna de fel man gör så att man kan ompröva de åtgärder man valt när det behövs. Detta tycker jag saknas till stor del här i Sverige, det är lite för mycket av att "vi är bäst och alla andra länder gör fel" mentalitet och när det uppenbart blir fel så bollar man över ansvaret på andra aktörer såsom man gjort när det gäller misslyckandet att skydda de äldre eller att komma igång med testning.

En Lockdown ser jag som något man tar till en kortare tid för att köpa sig tid för att komma igång med smittspårning och att hinna bygga upp sjukvårdskapaciteten.

För att svara på din sista fråga: Ja jag tror att de fortsätter att testa och smittspåra istället för att ge upp. Dessutom tror jag inte att de får 50 döda per dag om det inte kommer en ny våg och då lär väl den drabba oss också.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
sysmali
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har haft sjukdomen och ganska mycket också. Så även frun. Jag vill bara ha papper på det. Sannolikheten att vi smittar är extremt nära noll. Problemet är barnen, framförallt sonen. Där vill jag ha hög sannolikhet på ett test då han inte haft några symtom alls.
Har du och frun testat er?

optimum
L Lilak skrev:
Jag ser hellre ett välgrundat beslut, än att man håller en löjlig deadline.

Rekommendationer för hur vi ska leva på ett bra sätt på midsommar och semester finns redan.

/Jonas
Självklart ska man försöka få till välgrundade beslut och deadline är inte löjlig.
Många har väntat på besked nu den 3/6 för att få lite tid att planera inför sommaren.
Anställningar och verksamhet man fortfarande inte har klart med.
2 veckor till midsommar och ca 1 månad till huvudsemestern här i Sverige.

Då kan man inte komma och svamla om att man fortfarande inte vet.

Precis som du skriver att reglerna finns redan. Ja säg det då.
Men regeln finns där om onödiga resor och den hindrar många från att planera semester.
Men det behövs även lite regler för hur folk som reser till campingplatser och stugor mm ska agera för att på ett säkert sätt undvika onödig smittspridning.

När barnen var små hade vi husvagn några år.
Skulle säkert gå bra för många med husvagnssemestrar och man lever oftast för sig själv med bara familjen.
Men de så kallade servicebyggnaderna finns risk att folk trängs ihop för att tvätta sig, diska och gå på toalett.
Där behövs nog lite smarta lösningar för att man inte ska trängas ihop.
Även med stugor vad man bör tänka på för städning när det är dags för byte av folk i stugorna.

Även lite uppdateringar om att man inte bör sitta ett gäng med folk i förtälten till husvagnen och festa. Sitt gärna ute och med distans till sina goda vänner. Samma med båtar, familjen är ok men goda vänner på distans och helst utomhus.

Kan inte vara så svårt och man har haft god tid på sig. Svenska sommaren är rätt så lätt att förutse när den infaller, speciellt midsommar. Bara öppna kalendern och läsa.
Låt folk få ha en säker och underbar semester. Om inte kommer folkhälsan bli kass till hösten när mörkret återigen sänker sig ned över oss och den här skiten till smitta fortfarande inte är över.

3/6 lovade man leverera besked men det kom inget.
Dåligt tycker jag.

optimum
Här kommer lite tips inför sommaren.
Tänk på att ta väl hand om varandra och håll social distans så undviker vi smitta andra.
https://www.vastsverige.com/

Två personer vandrar på en stig mot en lantlig stugby i soligt sommarväder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kollage av sommaraktiviteter i Västsverige inklusive boende, natur och friluftsliv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pacman42 pacman42 skrev:
Hade Sverige gjort en ordentlig smittspårning från början så hade vi klarat oss bättre. Så enkelt är det. Sedan hade det inte varit enkelt att göra smittspårningen, men det är nog den lärdom vi får ta med oss till nästa pandemi - att man måste ha en organisation för smittspårning färdig.
Om vi gjort som resten av världen och stängt ner samhället en tid så hade vi inte varit värre drabbade än Norge, Finnland eller Danmark.

Och om vi kört/kör en medelväg och stängt/stänger ner Stockholm så skulle det gjort/göra en enorm skillnad.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Kul att ni hänger på Aftonbladet och inte bara på Flashback. Ser i artikeln att förtroendet gått upp totalt sett efter pandemins utbrott, och att det i sken av Sveriges ensamma väg ses som anmärkningsvärt högt , så att se det somren nedgång i spår av utbrottet är nog lite bakvänt, och krävs nog att man är rubriksättare. Inte för att mitt förtroende för enskilda statsråd gått upp under pandemin, snarare ner. Tänker på hon med afasi då främst. Särskilt oroad för vår demokrati eller att politikerna ska hålla sig ifrån ministerstyre är jag dock inte.
Jag är inte helt trygg med det politiska, finns krafter inom och utom Sverige som vill se mer kaos och splittring och mer regel än undantag att det finns planer på hur man ska utnyttja en kris, då folks uppmärksamhet riktas åt ett annat håll. Tex använde republikanerna översvämningarna i New Orleans till att privatisera alla skolor på en gång, ngt som varit omöjligt innan men gick medborgarna rakt förbi när de kämpade för sina liv.

• Gilla
Tabors39 och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Har du och frun testat er?
Inte än, vi ska. Vi har bägge diagnosticerats av läkare dock. Vi fick inte göra testet eftersom ingen av oss lades in. Detta var samtidigt som Lena Hallengren klagade på att för få testades, men läkaren sade att regionen inte ville göra testerna då de inte tillförde något annat än kostnader.

E erkka skrev:
Du är ursäktad :)

Det finns ingen total sanning i tråden. De flesta har Tegnell och Löfven som gudar, vet inte om dom tillber dessa herrar varje kväll också men det kan vi lämna utan, själv är jag skeptisk till Sveriges strategi och så fort man luftat några åsikter åt det hållet kommer Tegnell maffian i drös och hoppar på en.

Inte värst, men bland de värsta. Typ top 10 iaf.
Om det verkligen stämmer att Stockholm är med i 10 i topp på världens värst drabbade städer så är det ganska så illa med tanke på att det finns ganska så många städer.

Sen är det inte försent att göra något åt situationen så att vi inte vill att vår huvudstad ska gå om täten och ta första platsen.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om det verkligen stämmer att Stockholm är med i 10 i topp på världens värst drabbade städer så är det ganska så illa med tanke på att det finns ganska så många städer.

Sen är det inte försent att göra något åt situationen så att vi inte vill att vår huvudstad ska gå om täten och ta första platsen.
Nej, man kunde ju t.ex. förbjuda demonstrationer som den igår, med tusentals som samlades tätt och skrek...

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Nej, man kunde ju t.ex. förbjuda demonstrationer som den igår, med tusentals som samlades tätt och skrek...
Ja den är ju en ännu svårare balansgång än Coronahanteringen, att försöka slå ner demonstrationer av folket för ju tankarna direkt till länder som iaf jag inte vill närma mig men å andra sidan så är ju tillfället onekligen illa valt, det måste man ju både inse och hålla med om.

Det går ju sådär för världens mäktigaste man när han försöker kväsa sitt folk, ser att han nu lyckats få de högsta ex-militärerna mot sig också, känns som en tidsfråga innan vi får se en aktiv general säga samma sak och då blir det riktigt intressant.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
"Minskat förtroende för regering och myndigheter"

Förtroendet för myndigheter, regeringen och riksdagen sjunker i spåren av coronautbrottet.
Det visar en ny mätning från Aftonbladet/Demoskop.
– Man är mer kritisk till hur situationen hanteras, säger Peter Santesson, opinionschef på Demoskop.

Källa, ja givetvis.

[länk]

Ja vem är förvånad?
Jo troligen ni Anders Tegnell, FHM avgudare.
Ja givetvis har de gjort fel.
Mer än 4500 döda.
Fruktansvärt.

Smekmånaden är över och nu vaknar svensken till och fattar att det gått åt helvete.
De kan inte ens hålla sitt ord om rekommendationer för semestrande i sommar.
Skulle redovisats idag 3:e juni lovade de. Men ack nej. Återigen bortförklaringar.
Två veckor till midsommar och de klantar sig med att ge oss tips om hur vi ska leva på ett bra sätta.
Jo jag tvättar händerna och de borde tvätta öronen och börja lyssna på ett folk som snart sparkar ut dem.
Anders Tegnell, det räcker nu. Vi är troligen många som tröttnat på dina bravader.
Kvar har du några trogna vänner här på forumet, DIn fan club.

Det är lugnt , de kommer hoppa på mig som hungriga hyenor då de saknar insikt i hur fel detta har skötts.
Min förhoppning är att en dag ska de öppna ögonen och se själva hur detta gick till.

Sov nu lugnt, imorgon är en ny dag med ny rapportering om hur smittan sprids i vårt Sverige.

Det är ju inte särskilt förvånande. Det som är förvånande är snarare att förtroendet ökat så kraftigt, och att det fortfarande är större än innan krisen.

Vilka sommartips är det du saknar? Tills det kommer nya rekommendationer gäller förstås de gamla, de du har berättat att du följer till punkt och pricka.

T
B b8q skrev:
Men det var ju arrangörens ansvar att se till att det inte var mer än 50 personer? :)

Jag gissar att man resonerade så att det ändå kommer bli en demonstration, och att man nu hade en tillåten demonstration som man kunde upplösa istället för en (eller flera) otillåtna. Mer kontroll under omständigheterna. Men det är som sagt en ren gissning.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är ju redan förbjudet. Hur skulle man gjort istället?

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tanaris skrev:
Vilka sommartips är det du saknar? Tills det kommer nya rekommendationer gäller förstås de gamla, de du har berättat att du följer till punkt och pricka.
Förutom att han minsann ska åka på tänkta semestern, ty det kan han iom sin perfektion. :crysmile:

• Gilla
patst577
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.