2 359 807 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 skrev:
Jaha.optimum skrev:
Men nu har vi väl facit i hand, har det som beställts kommit 4 dagar försent för att göra nytta?
Kom med lite svar nu, det är väl lättare då det redan hänt, bra mycket lättare än att göra en prognos över morgondagen.
Det är nu sista sportlovsveckan i Jokkmokk mm.P Pumba skrev:Jag tror vi kommer få se helt andra dödstal när detta börjar sprida sig mer, nu är det ju massa sportlovsfirande familjer och andra som är ute och reser, det är ju väldigt långt ifrån riskgrupperna, det är ju inte nått äldreboende som är nere för en vecka skidsemester.
Jag tror nog i många fall det inte skulle vara helt fel med lite nergång i konjunkturen, bostadspriserna skulle ju tex må bra av en korrigering.
På nyheterna var där en typ som tvunget skulle ner till Frankrike och åka skidor ändå. Såklart kommer lite folk till bli sjuka och några till dö.
Dock så har iallafall sjukvården infört besöksförbud, drop in tider är stängda också i Skåne
I vår kommun har äldreboende börjat stänga av för besök med. Vet iallafall 2 ställen som inte släpper in fler folk. Ett boende säger åt personal som varit utomlands i riskområde att stanna hemma. Man får väl hoppas det sker i hela landet.
Dock så blev jag lite irriterad på förskolan idag. Kommunen var duktiga dock och har hittills skickat ut ett antal mail. Men nu har det gått ögoniflammation och senast vattenkoppor och inte en enda infolapp alls. Och idag ifrågasatte jag var infon om viruset är. Då hade de satt upp det på ett a4 med liten text bara, Man kan inte anta att alla har mail i telefonen eller ens har det.
Men efter min uppmaning verkar personalen ta det lite allvarligare och ska dela ut till alla föräldrarna imorgon om virus.
Dock kanske de inte behöver det om beskedet regeringen ger imorgon om att stänga av.
Det är inget som varken säger bu eller bä. Jag var själv varslad 2009, vi var 98 av 100 st som fick gå. Alla utom de nära pensionen fick jobb ganska omgående efter det.optimum skrev:
Har du sett hur läget är för Italien?
Vad motsäger att vi inte snart har samma läge i Sverige?
Det är samma virus som kommit från skidturister i Italien hit till Sverige.
Italiens läge är på väg mot katastrof och ovisst om den går att hejda.
Troligen snart samma läge i Sverige.
Ja då hjälper det säkert att RYCKA upp sig.
Med eller utan rötter?
MEN, som vid alla kriser så hjälper det inte överhuvudtaget att vara negativ eller rädd. Bara sunt förnuft gäller och vett i huvudet. Förra omgången var det många som dog, men vi repade oss då med.
Det kommer inte dö lika många som spanska sjukan. Folk var lika rädda vid svinis. Vänta till vaccinet kommer så får du läsa om folk som slåss på galleriorna för att komma först i kön igen.
Generaliserar jag så tänker jag att människan är i grunden egoistisk och handlar därefter. Vi håller oss själva och våra nära och kära närmast. Ett yttre hot mot det som vi värderar högst (även inkluderat vårt levnadssätt) är något som vi försöker hejda till varje pris. Det trumfar att rädda avlägsna svältande barn även om man kan tycka att detta vore det mer solidariska valet. Det tror jag är den bistra sanningen.useless skrev:
(Jag försöker vara mindre egoistisk (eller stillar jag bara mitt samvete något?) genom att ge en månatlig summa till UNICEF. Nu fick jag det sagt och känner mig ”duktig”)
Så är det kanske men oavsett så lär resandet skjuta i höjden igen när faran är över om nu någon har råd att resa igen efter lönesänkningar och skattehöjningar som kommerT tobiast skrev:
Kan alla lägga ner det här om resor nu. Det spelar ingen roll längre. Skiten har redan fått rejält fäste i vårt land. Det är ungefär lika illa överallt i Europa, Italien undantaget.
Om du nu själv tror på ditt drawel kanske du skulle göra något åt det redan nu så slipper du dö i sviterna av Coronaoptimum skrev:
Klart det får fäste och många kommer lida ett helvetes kval och någon kommer bli rik på kuppen men förhoppningsvis gnetar vi på och om några år har vi glömt denna pandemiV vectrex skrev:
Ja, tyvärr är det nog så om inte coronaeffekterna lyckas tvinga till ett förändrat beteende beroende på hur hårt ekonomin drabbas. Folk kommer nog gå tillbaka till sitt "normala" beteende oavsett vilka konsekvenser det får.P Putte 9497 skrev:
Kvällens aktuellt var faktiskt riktigt bra och tog udden ur mycket oro. Det är ju oron som gör att folk gör dumma beslut etc vilket i sin tur kraschar ekonomin. Min slutsats efter programmet är att de flesta kommer bli sjuka nån gång av den. Myndigheter kan inte stoppa smittan men kan hjälpa oss att få in rutiner och förståelse som underlättar och kan dämpa oron. Känner ni oro, titta på programmet.
Håller med, dagens aktuellt var ett undantag från SVT med viss analys och bra nyhetsvärde till skillnad från det normala.A anis16 skrev:Kvällens aktuellt var faktiskt riktigt bra och tog udden ur mycket oro. Det är ju oron som gör att folk gör dumma beslut etc vilket i sin tur kraschar ekonomin. Min slutsats efter programmet är att de flesta kommer bli sjuka nån gång av den. Myndigheter kan inte stoppa smittan men kan hjälpa oss att få in rutiner och förståelse som underlättar och kan dämpa oron. Känner ni oro, titta på programmet.
Saknade frågor hos SVT om materialbrist som framkommit tidigare och där WHO:s svenske rådgivare i TV4 idag såg svensk beredskap som lägre än många andra länder. Överlag saknar jag den rapporteringen i svenska medier och det är en viktig fråga hur mycket material vi har och om vi får något i tid, d v s innan ett potentiellt italienscenario eftersom vården är helt beroende av detta för att vårda och testa smittade.
Av våra 98 bekräftade fall har 98 fall varit ute och rest. Tycker du inte att folk är korkade som åker idag neråt? Även om de har fått fäste känns det ju dumt om helt friska personer åker ner och höjer risken enormt istället för att stanna hemma och kanske frilutslufsa i naturen här istället. De personerna kanske hade undkommit smittan i Sverige. Men istället importerar vi potentiella smittbärare ytterligare.V vectrex skrev:
Men det är bara min åsikt och tanke.
Man skäms ju ändå litegranm när det går ut info om hur vi ska tvätta dina händer, och att man inte ska hosta i handen. Något som bör vara något man lärt sig vid barnsben.
Så det är ju inte förvånande att folk ändå åker fortfarande.
Rkarlsson skrev:Det är nu sista sportlovsveckan i Jokkmokk mm.
På nyheterna var där en typ som tvunget skulle ner till Frankrike och åka skidor ändå. Såklart kommer lite folk till bli sjuka och några till dö.
Dock så har iallafall sjukvården infört besöksförbud, drop in tider är stängda också i Skåne
I vår kommun har äldreboende börjat stänga av för besök med. Vet iallafall 2 ställen som inte släpper in fler folk. Ett boende säger åt personal som varit utomlands i riskområde att stanna hemma. Man får väl hoppas det sker i hela landet.
Dock så blev jag lite irriterad på förskolan idag. Kommunen var duktiga dock och har hittills skickat ut ett antal mail. Men nu har det gått ögoniflammation och senast vattenkoppor och inte en enda infolapp alls. Och idag ifrågasatte jag var infon om viruset är. Då hade de satt upp det på ett a4 med liten text bara, Man kan inte anta att alla har mail i telefonen eller ens har det.
Men efter min uppmaning verkar personalen ta det lite allvarligare och ska dela ut till alla föräldrarna imorgon om virus.
Dock kanske de inte behöver det om beskedet regeringen ger imorgon om att stänga av.
Det är inget som varken säger bu eller bä. Jag var själv varslad 2009, vi var 98 av 100 st som fick gå. Alla utom de nära pensionen fick jobb ganska omgående efter det.
MEN, som vid alla kriser så hjälper det inte överhuvudtaget att vara negativ eller rädd. Bara sunt förnuft gäller och vett i huvudet. Förra omgången var det många som dog, men vi repade oss då med.
Det kommer inte dö lika många som spanska sjukan. Folk var lika rädda vid svinis. Vänta till vaccinet kommer så får du läsa om folk som slåss på galleriorna för att komma först i kön igen.
Jo. Alla som idag har barn kan man förvänta sig ha både en smartphone med epost som man freqvent läser. Något annat är bara dumt att påstå.
Det är jäkligt mycket gnäll. Inte minst för dessa hysteriska människor som förlorat några tusenlappar på börsen. Detta i en hysteri som de själva har skapat. Själv har jag blivit av med ett par månadslöner på några dagar. Så vad? Jag är ganska säker på att dessa pengar finns på kontot igen om något år när alla har glömt bort år 2020. Då är det betydligt värre för dem som blir så in i helvete sjuka. Delvis kanske helt i onödan.
Jo, jag tror att vi kommer att få ändra vårt beteende. Resebranschen kommer att minska radikalt. För det är inte mera än rätt. För det här onödiga resandet kors och tvärs är det verkliga problemet från första början.
Detta trotts att vi hade sparat enormt med tid och naturresurser om vi utnyttjat modern teknik som finns idag.
Jag missunnar ingen att åka på semester det är inte det. Men det är inte rimligt att åka till andra sidan jordklotet för att köpa skruv och muttrar.
Jo, jag tror att vi kommer att få ändra vårt beteende. Resebranschen kommer att minska radikalt. För det är inte mera än rätt. För det här onödiga resandet kors och tvärs är det verkliga problemet från första början.
Detta trotts att vi hade sparat enormt med tid och naturresurser om vi utnyttjat modern teknik som finns idag.
Jag missunnar ingen att åka på semester det är inte det. Men det är inte rimligt att åka till andra sidan jordklotet för att köpa skruv och muttrar.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Detta kommer att bli en stjärnsmäll för ekonomin. USA har misslyckats med att lugna marknaderna. Total kollaps a la 2008 eller värre väntar. Kom ihåg att allt vi gjort sedan 2008 är att öka skulderna. Vissa tror att vi blivit rikare men vi har bara ökat belåning en.
Troligen får vi lägga om vår livsföring och lära oss att konsumera mindre, typ att inte kasta bort en tredjedel av all mat. Men vi levde även på 70-talet. Lider du oerhört om du får använda samma telefon i 4 år?
Eftersom jag närmar mig 60 skall jag när det här lugnat ner sig skaffa egen respirator, syrgas och 96% sprit så man klarar nästa pandemi. Kanske man även skulle köpa en AR-15 som dom gör i USA så man kan skjuta viruset?
Jag rekommenderar alla att läsa DI som idag har mer negativa rubriker än jag sett sedan 2008, det här kommer att sluta illa.
Men saker som att fixa på huset och odla i trädgården kommer att få ett uppsving, det är bra om vi får igång mer lokal livsmedelsproduktion. Under andra världskriget beordrade britterna att odla hemma på alla tillgängliga ytor och det hjälpte med livsmedelsförsörjningen.
Troligen får vi lägga om vår livsföring och lära oss att konsumera mindre, typ att inte kasta bort en tredjedel av all mat. Men vi levde även på 70-talet. Lider du oerhört om du får använda samma telefon i 4 år?
Eftersom jag närmar mig 60 skall jag när det här lugnat ner sig skaffa egen respirator, syrgas och 96% sprit så man klarar nästa pandemi. Kanske man även skulle köpa en AR-15 som dom gör i USA så man kan skjuta viruset?
Jag rekommenderar alla att läsa DI som idag har mer negativa rubriker än jag sett sedan 2008, det här kommer att sluta illa.
Men saker som att fixa på huset och odla i trädgården kommer att få ett uppsving, det är bra om vi får igång mer lokal livsmedelsproduktion. Under andra världskriget beordrade britterna att odla hemma på alla tillgängliga ytor och det hjälpte med livsmedelsförsörjningen.