Status
Inte öppen för fler kommentarer.
sysmali sysmali skrev:
Hmm, var ser du hur pricksäkert Doktor24s test är?

Jag hittar på [länk]

Doktor24 har utvärderat flera tester och valt ut ett par som visat sig ha bra träffsäkerhet. En av testerna är Salocor från FindOut Diagnostic som har 94,9 procents sensitivitet (hur bra testet är på att fånga om en person bär på en antikropp), och 99,9 procents specificitet (hur bra testet är för att se om det är rätt antikropp).

Och werlabs skriver på [länk]

Detta test har:
Specificitet: 99.6
Sensitivitet: 100% *

Vilket test ska jag välja egentligen?
Nu blev din beskrivning av sensitivitet och specificitet inte riktigt rätt. Hög sensitivitet säger att ett test har få felaktiga positiva svar (önskvärt).

Specificiviteten är hur många negativa svar som är falska (mindre viktigt).

Sedan har du rätt, detta testet har falska positiva svar vilket är det man vill undvika med Covid-19 I min situation. Det kan vara jag som läst fel, eller så hittar jag inte igen sidan jag läste på, men jag hade fel här. Detta testet är inte tillräckligt bra för att jag skall kunna besöka mina släktingar. Ungefär 1/20 positivt test kommer att vara felaktigt.

F-n. Hur skall jag nu kunna testa barnen? Werlabs har ju 18-årsgräns...
 
D
Ulltand Ulltand skrev:
Med 1000 anställda gissar jag att de bygger bodarna i egen regi?

Vi får väl se om MSB har fått brandskyddet på fötter i sommar eller om vi måste be italienarna om hjälp igen.

Ja visst ja vi var ju ett få länder som inte hjälpte Italien under Corona så det blir kanske inga plan nästa gång
Jo, de fick ju en härlig GD på halsen och flera hundra att köpa flygplan för, så det är säkert löst!
 
P
Såg på nyheterna att Sverige numera är ägare av två brandflygplan,3 ton vattenlast,såg ganska små ut men bättre än inget:) bra att det händer något på det området,ursäkta OT!
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, de fick ju en härlig GD på halsen och flera hundra att köpa flygplan för, så det är säkert löst!
Fint då känner jag mig lugn! :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har märkt att du verkligen har koll på all slags smittspridning i detaljnivå.
Du har i en lång rad av inlägg redovisat hur all smittspridning gått till.
Mellan vilka personer osv ...

Jag för min del tror dock att du har slagit världsrekord i killgissningar ... :rofl:
Mina gissningar är det inte, det är vad mina bekanta själva tror. Man har inte så mycket mer att gå på då sjukvården inte gjort smittspårning med breda tester.

Best guess är klart bättre än att bara ge upp, då lär man ju aldrig få koll på spridningen. Hmm, vad var det FHM och svensk sjukvård gjorde? Jo, de gav upp.

Som jag skrev tidigare, de jag känner som gjorde egen smittspårning lyckades potentiellt stoppa några fall av spridning i alla fall (folk som sedan blev sjuka som redan isolerat sig).
 
pacman42 pacman42 skrev:
F-n. Hur skall jag nu kunna testa barnen? Werlabs har ju 18-årsgräns...
Korkad gräns varför har men det? Du får låna någons personummer?
 
tttomten tttomten skrev:
Hur var det nu med ev immunitet och möjligheten att kunna föra smittan vidare? samt testets säkerhet?
Kalkylerad risk. En ensam 75-åring som inte kan träffa någon person är också en riskfaktor. Vilken risk är störst?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Korkad gräns varför har men det? Du får låna någons personummer?
Jag har frågat om 18*årsgränsen, men de svarar inte. Doktor24 hade ju 12-årsgräns, men där hade någon (troligen jag) blandat ihop specificivitet och sensitivitet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kalkylerad risk. En ensam 75-åring som inte kan träffa någon person är också en riskfaktor. Vilken risk är störst?
Extremt liten risk om man både haft symtom och har ett positivt test. Det är bara åk!
 
Första vaccinstudien publicerad i Lancet. 50-75 % av försökspersonerna utvecklade neutraliserande antikroppar beroende på dos.

Det tycks alltså som att vaccinet fungerar men bara kanske lika bra som ett genomsnittligt influensavaccin.

Möjligen kan man förbättra skyddet genom att vaccinera en andra gång men då måste det vara med ett annat vaccin för att inte vektorantikroppar ska sabba tvåan.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hittade denna artikel som komplicerar frågan ytterligare:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aw6zeE/sakra-coronatester-osakrare-an-du-tror

Nu har jag dock räknat på detta redan då sannolikheten att alla i min familj har haft smittan är hög då vi vuxna har haft den. Utifrån detta så är inte sannolikheten för sonen (som jag är mest orolig inte har haft den - helt symptomfri I så fall) 3,7% som man räknar med I artikeln, utan sannolikheten är nog 20ggr högre eller något sånt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hittade denna artikel som komplicerar frågan ytterligare:
- [länk]

Nu har jag dock räknat på detta redan då sannolikheten att alla i min familj har haft smittan är hög då vi vuxna har haft den. Utifrån detta så är inte sannolikheten för sonen (som jag är mest orolig inte har haft den - helt symptomfri I så fall) 3,7% som man räknar med I artikeln, utan sannolikheten är nog 20ggr högre eller något sånt.
Bor ni tillsammans är det nog nära omöjligt att inte alla smittats.

Men vissa kan ju besegra covid utan att utveckla antikroppar och kan i så fall bli sjuka igen och då vara subkliniska smittbärare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blev din beskrivning av sensitivitet och specificitet inte riktigt rätt. Hög sensitivitet säger att ett test har få felaktiga positiva svar (önskvärt).

Specificiviteten är hur många negativa svar som är falska (mindre viktigt).

Sedan har du rätt, detta testet har falska positiva svar vilket är det man vill undvika med Covid-19 I min situation. Det kan vara jag som läst fel, eller så hittar jag inte igen sidan jag läste på, men jag hade fel här. Detta testet är inte tillräckligt bra för att jag skall kunna besöka mina släktingar. Ungefär 1/20 positivt test kommer att vara felaktigt.

F-n. Hur skall jag nu kunna testa barnen? Werlabs har ju 18-årsgräns...
Nu känns det som att det är du som har en konstig definition av sensitivitet och selektivitet.

från Wikipedia: ”En testmetods sensitivitet är sannolikheten för positivt testresultat när positivt resultat är det korrekta resultatet.”

Dvs ett test som alltid visar positivt har 100% sensitivitet och massor av falska positiva. Det är förstås inte alls önskvärt hos ett antikroppstest. Hos antikroppstest är specificiteten viktigare, men på samma sätt går det förstås att konstruera ett värdelöst test som alltid visar negativt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Bor ni tillsammans är det nog nära omöjligt att inte alla smittats.

Men vissa kan ju besegra covid utan att utveckla antikroppar och kan i så fall bli sjuka igen och då vara subkliniska smittbärare.
De säger ju dock att man inte blir sjukare nästa gång i så fall, snarare tvärtom.

Nu vill vi ha ett positivt test här i alla fall...
 
F fiskbuggaren skrev:
Nu känns det som att det är du som har en konstig definition av sensitivitet och selektivitet.

från Wikipedia: ”En testmetods sensitivitet är sannolikheten för positivt testresultat när positivt resultat är det korrekta resultatet.”

Dvs ett test som alltid visar positivt har 100% sensitivitet och massor av falska positiva. Det är förstås inte alls önskvärt hos ett antikroppstest. Hos antikroppstest är specificiteten viktigare, men på samma sätt går det förstås att konstruera ett värdelöst test som alltid visar negativt.
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3282
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.