Byggahus.se

Coronavirus

1. Z
    Medlem Nivå 3
    Sådär, då var ett antikroppstest taget. Mycket intressant att se resultatet om några dagar.

2. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Vem var det som skrev om massdöd, världskrig i början av tråden? Någon som kommer ihåg?

• Laddar…
  3. J
    Medlem · Nivå 6
    Just det här att vi i Sverige är så fruktansvärt långsamma att agera är något som återkommer vid varje "kris" eller större händelse. Det kommer en utredning efter men ingen verklig aktion. Se hur det var vid tsunamin, skogsbränderna i Västmanland och de 2018. Ansvariga PERSONER och myndigheter drar sig undan och om de agerar så gör de det utifrån nån fantasivärld som det räcker att vara samhällsmedborgare fattar att det inte kommer funka. Övertydlighet, uppföljning av genomförande, personligt utpekande om ansvar är många gånger enda vägen att få genom saker.

FHM har gjort mycket rätt vad jag kan se men ett STORT fel de verkar gjort är att ta besluten om tex skyddande av de äldre äldre utan att ha en verklighetsförankrad bild och gjorde heller inte någon uppföljning av sitt beslut att det genomfördes.

Sen kan jag bara undra. Vad tillför MSB Sverige?

Det är pinsamt att stå vid sidan om och betrakta den totala handfallenheten som verkar existera när det hettar till. Är det ingen som ser det som sitt ansvar, sin möjlighet att bli myndighets-Sveriges Lottie Knutsson.

• Laddar…
  4. T
    Medlem Nivå 6
    Då måste jag få komma med standardsvaret att ”det ska man inte behöva göra” vilket de flesta håller med om men vet att det är inte så det fungerar.

Jag har samma erfarenhet som du att man ska vara övertydlig med vad som krävs, men sen finns det få saker som är mer irriterande än folk som inte gjort det de ska och inte tagit sig j***a ansvar.

De flesta gånger är det som tur är bara irriterande och kanske kan kosta en hel del pengar, men i sådana här fall när det leder till dödsfall så är det kort och gott oacceptabelt (om det nu är så det har gått till).

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 6
    Jag vill nog påstå att ett stort problem uppstår om man inte kan lita på sin omgivning. Det är som om generalen ska gå runt och kontrollera att alla soldaterna har fått med sig sin ammunition. Det är inte bara ohanterligt, det betyder också att soldaten inte behöver tänka själv eller ta ansvar för det finns alltid någon dadda som kommer och berättar vad man glömt.

”Hälften av soldaterna har tydligen inte ammunition och många glömde sina kängor, vi får hitta ett annat sätt att försvara oss, några idéer nån?”

6. A
    Medlem · Nivå 19
    I dagens lokaltidning var ett stort reportage där två anställda inom demensvården (anonymt) berättade om sin arbetssituation. Detta gäller en stor kommun i Sörmland där smittan dödat många, 25 av 65 på ett boende har avlidit i covid -19.

De anställda berättar om en ohållbar arbetsmiljö som inte började med pandemin. När smittan bröt ut lades munkavle på personalen, förbud att prata med media och informera anhöriga. "Ekonomi i balans är det enda vi hör"

Brist på skyddsutrustning, smittade rörde sig mellan avdelningarna, inringda vikarier fick inte veta att arbetsplatsen bar på smitta. Skuldbeläggning när man blev hemma för misstänkt smitta. Beslutet som riksdagen fattade för tjugo år sedan om att ingen skall behöva avlida ensam är glömt för länge sedan, slimmade organisationer kan inte prioritera döende åldringar.

Det är en ohygglig läsning där även den ansvarige verksamhetschefen intervjuas och serverar klyschor (min uppfattning). De anställdas bild kanske är en överdrift men om bara hälften är sant så är det fortfarande en oerhört obehaglig läsning.

Var brister det? Jag har inget svar på den frågan men om vi är ärliga så har vi nog alla sett dessa små notiser och reportage från äldreomsorgen många gånger. Anställda som protesterat, facken har krävt ökad bemanning och motsatt sig nedskärningar som skett under många år. Inget som väckt någon större uppmärksamhet annat än kanske bland anhöriga.

Våra kommunpolitiker fick en gång ansvaret för äldreomsorgen i tron att det skulle vara det rätta, närhetsprincipen. Jag följer hyfsat med i den kommunala debatten och det jag tycker mig se är att politikerna reducerat sig själva till räknenissar. Jag ser sällan några ideologiska ansatser i synen på kommunen och dess invånare, sällan några partipolitiska protester utan alla verkar vara överens om en övergripande strategi, budgeten skall hållas och man letar besparingar överallt. Den ekonomiska politiken har blivit överordnad allt, inklusive människovärdet.

Var är visionerna, var är värderingarna som skiljer de olika partierna åt? Var är de långa tankarna om hur ett gott samhälle bör utvecklas - och vägen dit? Och valfriheten som blivit ett honnörsord, var finns den för de gamla (och många andra) Hur ser ett gott samhälle ut och hur vill de olika partierna arbeta i den riktningen? Allmännytta, vilket vackert ord men var finns den?

Den här pandemin har avslöjat många brister liksom kriser alltid gör. Skogsbränderna vi haft de senaste åren var lika avslöjande. Nästa gång det brinner på allvar och det lär hända inom överskådlig tid så kanske Polen har samma problem och saknar möjlighet att bistå.

Jag har inget svar men frågan är så mycket större än FHM och deras agerande under krisen. När den dagliga debatten enbart har fokus på det som sker just nu och hur Tegnell sköter sitt arbete blir de stora problemen på sin höjd en kuliss.

Att förstatliga äldrevården och skolan igen, är det en lösning? Det är ju så vi hanterat problemet, förstatligat och kommunaliserat - "as if" som om..

7. J
    Medlem · Nivå 6
    Fast generalen har förhoppningsvis bra underrättelsetjänst som ger bra beslutsunderlag. Dessutom brukar de militära kräva kvittens på mottagen order och ofta återrapportering. Iaf var det så det drillades när jag gjorde lumpen för 25 år sen.

8. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Lyssnade nyss på ekot där den avgående testsamordnaren sågade FHM jämns med fotknölarna. Hon sade att de aldrig haft en plan på bred testning för att stoppa smittan.

9. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    För min del skiter jag i restriktionerna om jag redan haft sjukdomen (men jag vill ha ett testresultat först). Mina släktingars mentala hälsa är viktigare, jag smittar ju i så fall inte!

• Laddar…
  10. optimum
    Medlem · Nivå 14
    Är det därför de fått namnet Flockohälsomyndigheten ?

Deras våta dröm om flocken som blev smittade och immuna.
    Att många skulle dö var väl något man fick stå ut med.
    Även att det ännu inte finns bevis för immunitet eller hur länge en sådan skulle vara.
    Bara teorier.

• Laddar…
  11. tttomten
    Medlem · Nivå 14
    Hur var det nu med ev immunitet och möjligheten att kunna föra smittan vidare? samt testets säkerhet?

12. optimum
    Medlem · Nivå 14
    På Aftonbladets hemsida

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-6-3_18-22-40.png

"Två tidningar på Gotland frågar om när beskeden om sommaren kommer.

Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, svarar att man hoppas komma med besked i veckan, men att flera aktörer ska säga sitt där."

FHM lovade att komma med besked idag 3:e juni.
    Många väntar på råd om sommaren och många campingplatser och stuguthyrare behöver få besked.

Trolige kommer folk snart strunta i vad de kommer med för råd.

På Sergels torg är det just nu en demonstration mot något i USA och där trängs nu ca 1000 personer.
    Inte smart men en del folk skiter uppenbarligen i råden och förbuden.
    Inte bra för då riskerar vi en sanslös smittspridning misstänker jag.

13. B
    Allvetare · Nivå 15
    Detta. Varför nöjer vi svenskar oss med protester och fackförbund som ”kräver” lite lamt? Varför strejkas det inte mer för att få igenom sina krav?
    Och på andra sidan, varför ska det vara så erbarmligt svårt att få avskeda folk som gör ett dåligt jobb? (Jag anser att arbetslagstiftningen behöver ses över, åt båda hållen. Men det ska vi inte diskutera här, för då blir det politik.)

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag har märkt att du verkligen har koll på all slags smittspridning i detaljnivå.
    Du har i en lång rad av inlägg redovisat hur all smittspridning gått till.
    Mellan vilka personer osv ...

Jag för min del tror dock att du har slagit världsrekord i killgissningar ... :rofl:

15. T
    Husägare · Nivå 11