Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
tompax2 tompax2 skrev:
. Vi ligger ju värst till bland våra grannländer som är jämförbara med oss.
Vad är det egentligen som är så jämförbart, i den här frågan?
 
D
T tanaris skrev:
Vad är det egentligen som är så jämförbart, i den här frågan?
Väldigt lite tror jag.
 
tompax2
T tanaris skrev:
Vad är det egentligen som är så jämförbart, i den här frågan?
Absolut ingenting, du har rätt, vi är fullständigt olika och helt udda, inte bara i världen utan även i hela Skandinavien.
Suck...

Nu orkar jag inte mer. Tack för mig.
 
  • Älska
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
P
tompax2 tompax2 skrev:
Visste jag faktiskt inte. Tror nog att även yngre än så skriver där, jag kan inte tänka mig att man måste visa leg före registrering.
Kanske MSBs undersökning är lite mer representativ än både Flashback och byggahus.

Från undersökningen 1:a juni:
”Förtroendet för Folkhälsomyndighetens hantering av coronavirusets utbredning sjönk för första gången under förra delperioden (21-27 maj, 70 %), men vi kan notera en viss återhämtning. 73 % uppger ett ganska eller mycket stort förtroende.”

Så ena lägret består av mer än 70% av de som har förtroende och mindre än 30% av andra. Det kanske inte är så konstigt att de som inte har förtroende för FHM får fler ”emot sig” då det helt enkelt är fler som inte håller med dem. Förutom kanske på Flashback då.

https://www.msb.se/contentassets/54...c250563/pdf-msb-coronaundersokning-200531.pdf
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Poxeman och 5 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Peka finger, ge en fot, avgå, rösta bort. Oavsett hur och hur mycket det ska ”tillrättavisas” så anser jag fortfarande att FHM inte ensam ska skuldbeläggas för allt som gått snett. De har sitt ansvar, många andra har sitt ansvar.

Jag tror nog att FHM gärna hade smittspårat mer men de resurserna som behövdes kanske tillhandahålls av andra som inte hade gjort sitt jobb.

FHM verkar ha någon form av ansvaret för att sköta beredskapslagren, men om det inte finns några beredskapslager finns inget att sköta om. Regeringen verkar ha ignorerat påtryckningar om detta i många år.

När Tegnell säger ”det var olyckligt att vi inte lyckades skydda de äldre” hör jag han egentligen säga ”jävla idioter i regioner och äldreboenden som inte skyddade de äldre”. Med ”vi” menar han nog lite diplomatiskt ”Sverige”.

Jag tror inte alls att FHM är helt skuldfria eller perfekta.

Jag tycker mycket av problemen verkar vara systemiska, dvs myndigheters oklara ansvarsförhållanden, grejer tillåts falla mellan stolarna, överlappande organisationer som kan skylla på varandra, dåliga uppföljningar, bristande kontroll och ansvarsutkrävande m.m.

Felet är därför i grund och botten politikernas som byggt upp dessa strukturer med myndigheter med oklara ansvarsområden och de andra felen.
Din sammanfattning är mycket samma som jag anser.
Vi borde ställt mer krav på våra politiker och de i sin tur på myndigheterna som ska jobba med detta.
Svenska folkets dom kommer bli stenhård mot detta. (vad jag tror)
 
optimum optimum skrev:
Din sammanfattning är mycket samma som jag anser.
Vi borde ställt mer krav på våra politiker och de i sin tur på myndigheterna som ska jobba med detta.
Svenska folkets dom kommer bli stenhård mot detta. (vad jag tror)
Min åsikt är dock att FHM hade kunnat skjuta över detta problemet på kommuner och politiker genom att vara tydligare med vad som krävdes i början. Tegnell har ju själv sagt att de inte gjorde det som krävdes av dem, men jag tycker att FHM hade kunnat vara tydligare med att klargöra vad som faktiskt krävdes av dem.

Min erfarenhet från mitt jobb är att man alltid måste vara övertydlig, folk förstår inte vad som faktiskt är deras ansvar.
 
optimum optimum skrev:
- - -
Svenska folkets dom kommer bli stenhård mot detta. (vad jag tror)
Bara nyfiken, vad tror du kommer hända då? Vill folket ha en förstatligad sjukvård, och kommer något parti ta upp det? Vill folk ha återinförd lagerhållning istället för "just-in-time", och tror du företag och myndigheter hakar på? Är folk beredda att höja skatten med ett par kronor för att finansiera detta, och tror du något parti kommer att ha höjd skatt i sitt partiprogram?
 
E
harry73 harry73 skrev:
Sverige har många fler döda som inte kan väckas till liv igen, ca 90 000 per år, så det blir några miljoner över tid. Och egentligen är det bra att de inte kan väckas till liv igen.
Det finns många döda där staten har en större skuld till dödsfallet än vid dessa 4500 covid-döda
ok, men med den attityden är det väl bara att skita i covid-19 helt o leva som vanligt. Skönt o slippa presskonferensen 14:00 var dag med.
Det gör väl inget om alla gamla dör nu för staten har så många andra skulder att sörja så det är en pissdroppe i havet.

nähä over and out för min del, låt idiotierna diskutera vidare hur bra o fina Tegnell o Löfven är.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Din sammanfattning är mycket samma som jag anser.
Vi borde ställt mer krav på våra politiker och de i sin tur på myndigheterna som ska jobba med detta.
Svenska folkets dom kommer bli stenhård mot detta. (vad jag tror)
Min gissning är att vi (väljarkåren) inte heller fortsättningsvis kommer visa intresse för dessa frågor, kommer vara en peak i närtid såklart men sen kommer det vara tillbaks till det vanlig och vi kommer premiera de som driver annat på bekostnad av sånt här.

Så vid nästa händelse kommer vi ha samma gnäll igen, medborgaren arg och förvånad att politikerna inte ökade resurser och skaffade materiel för inga medel och politikerföraktet ökar ett snäpp till.

Läs inte detta som att jag skyddar politikerna, jag tycker (inte bara jag, en HBR-analys sa samma sak globalt) att politikerna är för dåliga på att sälja sina ideer, man lyssnar på folket som ju faktiskt inte har en aning. Man ska formulera ´sin vision, som både har en uppsida och en kostnad, och sen säljer man hela paketet, ingen möjlighet att välja bort eller lägga till för då faller ju kalkylen.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
- - -
Min erfarenhet från mitt jobb är att man alltid måste vara övertydlig, folk förstår inte vad som faktiskt är deras ansvar.
Sant, och inte bara i jobbet! Min kollega brukar berätta att hon haft följande konversationer med sin make:

1)
Frun: Sop-påsen är full!
Maken: ...
Maken, senare: .... Jaså, menade du att jag skulle TÖMMA den?

2) (frun har nu lärt sig av föregående)
Frun: Kan du tömma soppåsen?
Maken: Ja, det kan jag.
Maken, senare: ...Jaså, menade du att jag skulle GÖRA det också?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Frun: Töm soppåsen!
Maken: Vad är det där för ton?
 
optimum
B b8q skrev:
Bara nyfiken, vad tror du kommer hända då? Vill folket ha en förstatligad sjukvård, och kommer något parti ta upp det? Vill folk ha återinförd lagerhållning istället för "just-in-time", och tror du företag och myndigheter hakar på? Är folk beredda att höja skatten med ett par kronor för att finansiera detta, och tror du något parti kommer att ha höjd skatt i sitt partiprogram?
Vi får inte diskutera politik här. Därför svarar jag inte.
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Min gissning är att vi (väljarkåren) inte heller fortsättningsvis kommer visa intresse för dessa frågor, kommer vara en peak i närtid såklart men sen kommer det vara tillbaks till det vanlig och vi kommer premiera de som driver annat på bekostnad av sånt här.

Så vid nästa händelse kommer vi ha samma gnäll igen, medborgaren arg och förvånad att politikerna inte ökade resurser och skaffade materiel för inga medel och politikerföraktet ökar ett snäpp till.

Läs inte detta som att jag skyddar politikerna, jag tycker (inte bara jag, en HBR-analys sa samma sak globalt) att politikerna är för dåliga på att sälja sina ideer, man lyssnar på folket som ju faktiskt inte har en aning. Man ska formulera ´sin vision, som både har en uppsida och en kostnad, och sen säljer man hela paketet, ingen möjlighet att välja bort eller lägga till för då faller ju kalkylen.
Om det är lite stake i oss svenskar hoppas jag det inte är gnäll utan betydligt kraftfullare protester mot en så låg nivå på beredskap och samtidigt som man gick ut med lögnen om att vår beredskap är bra.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
samtidigt som man gick ut med lögnen om att vår beredskap är bra.
Det är jag glad för. Folk kan inte hantera sanningen.
 
  • Haha
  • Ledsen
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är jag glad för. Folk kan inte hantera sanningen.
Så sant så, men de kan inte hantera lögnen heller.

Att 70+ skall vara isolerade minst ett år till vore svårt att svälja. Att man mörkar det för dem och de får veta det allteftersom är nog ännu svårare att svälja.

Jag vill ha mitt antikroppstest snarast så att jag kan bryta isoleringen för mina äldre släktingar. Det verkar finnas tider i slutet av nästa vecka. Bokar ikväll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.