Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Tänk om folk hade tänkt till lite från början och inte åkt till alperna för att åka skidor. Då hade vi inte haft så många smittade ännu
Pratade med grannen igår. de har bokat till franska delen och tänker åka dit !
 
optimum
L Lars48 skrev:
Pratade med grannen igår. de har bokat till franska delen och tänker åka dit !
Då kanske de får bli kvar där.

Troligen kommer Sverige stoppa alla inresande från smittade områden.
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad de flesta av oss skulle betrakta som tramssymptom kräver nu isolering hemma. Lite lätt nästäppa, lite hostighet. Hur många har sådana här symptom till vardags under större delen av vinterhalvåret? 10%, 20% av populationen?
Jag har det hela vintern genom, varje vinter.
Fick för ett antal år sedan veta att det är den torra inomhusluften som är mitt besvär. "Sjukdomen" har något namn som jag nu glömt. Jag har också numera betydligt mindre besvär när jag nu bor lite längre söderut.

Men får jag feber så kan jag vara 100% säker på att det är något (annat), ty mina vintriga besvär ger luftvägsbesvär och snuvighet men aldrig feber.

(edit, jag håller på och försöker läsa ikapp en dags postande i tråden, så jag svarar på rätt gamla inlägg. En sak är säker, denna tråd har en mer explosiv utveckling än corona-viruset. :))
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men en del verkar tro att corona innebär mänsklighetens undergång. Det saknas perspektiv.

När ni åker till mataffären för att bunkra upp så kan ni tänka på att 8500 barn dör av svält varje dygn.
Samtidigt så är det ju så i många fall att de barnen föds direkt till det och många föräldrar i såna områden väljer att därför skaffa väldigt många barn för man räknar med att en del faller bort.
Säg att alla i ett sånt område skaffade 2 barn istället för 7 så skulle ju de problemet bli väldigt mycket mindre per automatik.

Jag har ett par vänner som är i riskgruppen för denna sjukdom, jag vill gärna ha dem kvar även nästa år.
 
optimum
useless useless skrev:
Jo, men en del verkar tro att corona innebär mänsklighetens undergång. Det saknas perspektiv.

När ni åker till mataffären för att bunkra upp så kan ni tänka på att 8500 barn dör av svält varje dygn.
Ja visst. Inget större problem.
Kanske blir som spanska sjukan
Mellan 50 och 100 miljoner människor dog.

Hur många av dina vänner och anhöriga kommer du få vara med och ta farväl av?
 
optimum optimum skrev:
Ja visst. Inget större problem.
Kanske blir som spanska sjukan
Mellan 50 och 100 miljoner människor dog.

Hur många av dina vänner och anhöriga kommer du få vara med och ta farväl av?
Men varför skriva ett sånt här inlägg? det finns nästan inget som överensstämmer med Spanska sjukan.

edit, ja förutom påverkan på ekonomin.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
optimum
tttomten tttomten skrev:
Men varför skriva ett sånt här inlägg? det finns nästan inget som överensstämmer med Spanska sjukan.
Pandemi, väldigt smittsam, folk dog, virussjukdom, kommer troligen som en andra våg, få har immunitet, brist på vaccin, angriper luftvägarna. De flesta som dog gjorde det i lunginflammation.

Ja påvisa gärna vad som skiljer sig.

Jag hoppas du har rätt att det inte är värre än en simpel förkylning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan
 
  • Gilla
a.non
  • Laddar…
T
T tobiast skrev:
Jag tänkte handla lite öl till helgen.[bild]
optimum optimum skrev:
Jag skulle uppskatta lite mer objektiva inlägg och mindre trams.
Detta är riktigt allvarligt.

Många kommer lida av sjukdom med efterföljande sjukdomar.
Många, ja väldigt många kommer få lida av ekonomiska problem.
Många kallas ut i varsel.
Vi som var med om krisen 2008/09 kommer ihåg otrevligheterna.
Jag var med och fick kalla in min underbara personal och berätta att just de stod med på listan över de som fick gå hem.
De flesta ledsna, några grät, fy fy vad vidrigt.

Nu kommer samma ekonomiska problem ihop med fysiskt lidande.
Där era föräldrar går under, där fysiskt handikappade inte får vård så de klarar sig, där barn kommer smitta sina föräldrar och många kommer gå under.

Ja detta är inget man kan skämta om, rent skärt helvete.
Därför blev jag både ledsen och förbannad när jag såg inlägget med en Corona öl.
Hoppas den som lade in den verkligen skäms.
Det finns mycket man kan skoja om men inte detta.
Du efterlyser objektivitet men det finns inte mycket utrymme för objektivitet i detta oklara läge och det är lite av poängen med min ölbild. Jag tror inte att panik och alarmism hjälper utan tvärtom stjälper. Motsatsen till detta är att bevara en slags galghumor och sans och samtidigt som man tar ett personligt smittoansvar och visa på konstaterade brister och det vi vet och också bidra till lugn och onödiga effekter.
Hur objektivt är det att som du påstå att "många kommer gå under"? Många i förhållande till vadå? Sjukdomar och död är en del av verkligheten och livet. Svenskar lever i en konsumtionsbaserad sockervaddsutopi och har inte insett det på samma sätt som människor historiskt eller som i nutid lever naturnära. Förhoppningsvis kan man nu göra en erfarenhetsresa med corona och dra logiska kopplingar till följderna av betydligt värre katastrofer som står för dörren och agera mot dem och ändra sitt beteende i tid innan man tvingas till det för att det är försent och effekter som får detta virusutbrott att framstå som en söndagsutflykt.
 
  • Gilla
Zsam och 6 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Jo, men en del verkar tro att corona innebär mänsklighetens undergång. Det saknas perspektiv.

När ni åker till mataffären för att bunkra upp så kan ni tänka på att 8500 barn dör av svält varje dygn.
Precis, eller att 700.000 dör av malaria varje år.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
optimum
T tobiast skrev:
Du efterlyser objektivitet men det finns inte mycket utrymme för objektivitet i detta oklara läge och det är lite av poängen med min ölbild. Jag tror inte att panik och alarmism hjälper utan tvärtom stjälper. Motsatsen till detta är att bevara en slags galghumor och sans och samtidigt som man tar ett personligt smittoansvar och visa på konstaterade brister och det vi vet och också bidra till lugn och onödiga effekter.
Hur objektivt är det att som du påstå att "många kommer gå under"? Många i förhållande till vadå? Sjukdomar och död är en del av verkligheten och livet. Svenskar lever i en konsumtionsbaserad sockervaddsutopi och har inte insett det på samma sätt som människor historiskt eller som i nutid lever naturnära. Förhoppningsvis kan man nu göra en erfarenhetsresa med corona och dra logiska kopplingar till följderna av betydligt värre katastrofer som står för dörren och agera mot dem och ändra sitt beteende i tid innan man tvingas till det för att det är försent och effekter som får detta virusutbrott att framstå som en söndagsutflykt.
Så jävla lågt, så illa populistiskt att dra fram en öl med makabra namnet.
Jag skäms för din låga nivå.
 
Vem var det här som gick och köpte aktier igår eller förigår var det ?
 
T
optimum optimum skrev:
Har du sett hur läget är för Italien?

Vad motsäger att vi inte snart har samma läge i Sverige?
Det är samma virus som kommit från skidturister i Italien hit till Sverige.
Italiens läge är på väg mot katastrof och ovisst om den går att hejda.
Troligen snart samma läge i Sverige.

Ja då hjälper det säkert att RYCKA upp sig.
Med eller utan rötter?

Ja men då får du väl tro det då, att alla kommer dö som flugor. Du skulle knappast passa i facket för en optimist i vilket fall.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Så jävla lågt, så illa populistiskt att dra fram en öl med makabra namnet.
Jag skäms för din låga nivå.
Vad är det för makabert med namnet?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Pandemi, väldigt smittsam, folk dog, virussjukdom, kommer troligen som en andra våg, få har immunitet, brist på vaccin, angriper luftvägarna. De flesta som dog gjorde det i lunginflammation.

Ja påvisa gärna vad som skiljer sig.

Jag hoppas du har rätt att det inte är värre än en simpel förkylning.

[länk]
Tar endast det mest uppenbara i första stycket ur din länk för att påvisa skillnader, resten får du gå igenom själv.

*De flesta dödsoffren var unga vuxna, vilka i övrigt var vid god hälsa. I normala influensaepidemier är det i stället barn, gamla och personer med försvagat immunförsvar som drabbas hårdast.

*Antalet döda motsvarar 3–6 procent av världsbefolkningen

*Av dem som fick diagnosen dog minst 2,5 procent, vilket kan jämföras med mer normala influensaepidemier, där högst 0,1 procent dör.
 
T
optimum optimum skrev:
Så jävla lågt, så illa populistiskt att dra fram en öl med makabra namnet.
Jag skäms för din låga nivå.
Ja, bilden var kanske dålig populism, fast jag är ju inte populist, å andra sidan. Snarare tvärtom. Det är kanske därför jag inte skäms.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.