Byggahus.se

Coronavirus

1. Cruzze
    Medlem Nivå 7
    Ok, första inlägget i denna tråd. Är redan uppåt 16K inlägg så ber om ursäkt om jag inte läst igenom alla och om detta blir en upprepning av tidigare inlägg. Bortse från detta i så fall.
    Men är det nån som har känsla för vad exitstrategin är, alltså när kan man säga att nu är det över och när kan jag som inte har någon i min bekantskapskrets som haft bekräftad covid-19 träffa mina svärföräldrar igen? Med 28000 tester i veckan kommer det att ta närmare 7 år att testa hela Sveriges befolkning EN ENDA gång.
    Och vidare, hur stor koll har man egentligen över smittspridningen? 7.3% av stockholmarna hade antikroppar för nån vecka sen. Men detta var bara tester från vårdcentralerna och inte befolkningen i stort. Är du sjuk i covid-19 har du inte utvecklat antikroppar ännu. Och hur relevant är då den siffran?

• Laddar…
  2. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    https://www.dn.se/ledare/peter-wolodarski-los-krisen-sluta-laxa-upp-resten-av-varlden/

Under coronakrisen har vissa svenska företrädare varit så självsäkra att de helt tycks ha missat hur omgivningen börjat se på oss. Glappet mellan självbild och verklig bild har på sistone vuxit på ett oroande sätt.

Finland vill inte hålla borta svenskar för att landet tycker illa om oss. De gör det för att de är allvarligt oroande över smittspridningen i det svenska samhället.

Den uppfattningen är finländarna inte ensamma om.

Nyligen var det Cypern och i fredags även Grekland som öppnade för turister från bland annat Skandinavien; noterbart var just svenskar ännu inte välkomna. Danskar och norrmän får snart besöka varandra – Sverige har lämnats utanför.

Och i veckan twittrade Lettlands utrikesminister en reserekommendation från landets folkhälsomyndighet. Sverige toppade listan i rött: det land i Europa som myndigheterna tydligast avråder letter från att besöka.

Rättvist eller inte – så här ser det ut just nu. Utrikesminister Ann Linde framhåller vikten av att alla länder behandlas lika, men det hjälper föga om det finns en utbredd skepsis mot hur Sverige agerar.

3. optimum
    Medlem · Nivå 13
    Det löser sig nog. Anders Tegnell har påpekat att de ändra nordiska länderna befinner sig i en annan fas på smittspridning och det är därför de har så få avlidna nu i förhållande till Sverige.

Mitt antagande till det uttalandet är att vi kommer se en kraftig ökning av avlidna i våra grannländer och de kommer upp till samma antal som Sverige i förhållande till invånarantal.

Om de inte gör det kommer FHM troligen aldrig erkänna att vår strategi var sämre utan kommer skylla på oss här i Sverige att det är vårt fel som spridit smitta från skidresor mm. Då heter det inte att vi befinner oss i annan fas på kurvan utan befinner oss i ett annat läge.

Kan det vara så?

4. B
    Medlem · Nivå 22
    Det var inte någon vecka sen utan vecka 18 som testerna gjordes och visade alltså hur många som var eller hade varit sjuka vecka 15-16. Det har ju även gjorts antikroppstester i större skala på Danderyds och Karolinska sjukhusen.

Men naturligtvis kommer man att fortsätta att testa människor både för pågående infektion och för antikroppar.

De där testerna är ju PCR-tester, och förutom att de nu utökas mycket genom att även allmänheten med lindriga symtom kan testas, så är det ett test för att avslöja en pågående infektion med det nya coronaviruset och det är förstås meningslöst att testa alla på det sättet, t.ex. de som har antikroppar eller som inte har träffat någon de senaste 14 dagarna.

Man vet inte när man kan säga att det är över eftersom det t.ex. beror på hur det går med vaccin. Det går ju redan nu att träffa dem över 70 om man håller 2 m avstånd och är utomhus.

Om alla håller avstånd och sköter basal hygien så att smittspridningen går ner kraftigt i stället för att öka eller vara oförändrad, som det är på många håll i landet, så kommer vi fortare till en punkt där väldigt få är smittsamma och restriktioner kan tas bort.

• Laddar…
  5. K
    Renoverare Nivå 4
    Optimum, kan direkt svara på din fråga. Finns inte en chans att antalet sjuka/avlidna i grannländerna skulle komma ifatt Sverige. Där har man fått ner sjukfallen till en oerhört låg nivå och kan koncentrera sig på smittspårning och testning.
    I Sverige hade en överbelastad sjukvård redan innan Corona som nu tänjts till bristningsgränsen pga extrema dödstal och sjukdomsfall som stjäl alla resurser .Senaste dagarna värst i världen per capita. Och smittspårning är nu meningslös enligt Tegnell så Sverige sitter helt onödigt i rävsaxen eftersom vi dessutom enligt WHO snart har ett vaccin.
    Jag är rädd för att vi snart blir tvingade till en lockdown för de "åtgärder" som finns nu räcker inte..

• Laddar…
  6. B
    Allvetare · Nivå 15
    Tja, framtiden får utvisa. Antagligen drar smittspridningen igång igen hos våra grannländer när de släpper på nedstängningarna, och då får de bromsa igen. Att de kommer upp i svenska siffror tror jag dock inte. Men ständiga stängningar blir också ett jobbigt problem att hantera; arbetslösheten i Norge har ju redan tredubblats.

Eller också kommer det ett vaccin om något år eller två så att alla kan vaccineras.

Eller så dör virusspridningen ut av sig själv (tidigare pandemier har cirkulerat i 1-2 år).

Eller så muterar det till något ofarligare, eller något värre.

Det finns en massa alternativ och vi vet helt enkelt inte vilket som inträffar.

Tegnell och FHM har ju redan i april medgett att Sverige misslyckats med att skydda de äldre, men samtidigt sagt att FHM inte kunnat göra så mycket annorlunda. Man poängterade att det var viktigt att smittan inte spreds till äldreomsorgen och därför infördes besöksförbud. Att sedan regioner såväl som privata vårdgivare inte hade något lager med skyddsutrustning, inte utbildat sin personal, och har ett arbetssätt som går ut på att vårdare kuskar runt mellan ett flertal boenden och brukare, är inget FHM kunnat göra något åt. Dessa dåliga förhållanden i äldrevården fanns redan, och Coronapandemin har bara fört fram det i ljuset på ett tydligt sätt.

Vad skulle FHM och Sverige gjort, som sagt? Vi kunde inte testa och smittspåra 50 000 inkommande flygresenärer per dag. Vi kunde inte låsa in äldreomsorgspersonalen med sina brukare på boendena med någon sorts oljeriggsavtal (jobba tre veckor i stöten, var ledig en).
    Att stänga parker och införa utegångsförbud, hur hade det hjälpt? De stora spridningsriskerna verkar ju varit där folk festat många och tätt, och där var man ju också rätt snabb med att införa en gräns på 50 personer.

Visst, man hade kunnat säga 10. Och man hade absolut kunnat skippa melodifestivalen. Men annars tror jag att den stora skillnaden hade vi bara kunnat göra för länge sedan, genom att ha ett beredskapslager och att ha en annan sorts äldrevård. Så jag tycker inte att FHMs strategi varit felaktig i sig, utan att den inte gått att genomföra med de usla förutsättningar vi alla varit orsak till (genom våra demokratiska val där vi prioriterat vår egen ekonomi före vård, och genom politikers oförmåga att förstå vad de beslutar, tex när man tog bort beredskapslager). Men all skuld ska inte falla på politikerna heller; ingen kan vara expert på allt, och det är därför viktigt att beslutsfattare får ett bra beslutsunderlag från experterna och tjänstemännen som satt sig in i frågan. De som beslutar måste få konsekvenserna klargjorda; med alternativ 1 sparar vi nörton miljoner om året men vi står utan resurser när något händer. Med alternativ 2 måste vi spara in på annat eller höja skatten, men då har vi kvar en beredskap när något händer. I båda fallen blir väljarna arga, men i alternativ 2 händer det nu, och drabbar er själva, i alternativ 1 händer det kanske om 25 år och då har ni själva redan gått i pension.

7. sysmali
    Medlem Nivå 3
    Som boende i Stockholm och med ett arbete som inte kan utföras på distans tycker jag nu att trafiken nästan är tillbaka som innan Corona. Dessutom fler människor i affärer och på restauranger. Förvisso håller folk hyfsad distans och tvättar säkert händerna oftare än tidigare. Om man ser någon med munskydd tycker man nästan det är märkligt.

Med detta sagt - så verkar ju smittan avta i Stockholm? Jag får inte ihop det med informationen att vi är långt ifrån flockimmunitet och det kommer en andra våg i höst. Den vågen borde ju redan vara här?

https://omni.se/farre-fall-av-covid-19-pa-stockholms-aldreboenden/a/JozeGJ

8. B
    Medlem · Nivå 22
    Smittspårning pågår i ca 2/3 av regionerna och Tegnell har inte sagt att det alltid är meningslöst utan bara att det inte fungerar när det är stor allmän smittspridning.

WHO har inte sagt att det snart finns ett vaccin utan tvärtom att det dröjer 1-2 år.

Problemet är väl att allt fler struntar i de restriktioner som finns och det orsakar att fler blir sjuka på vissa ställen i landet. Men antalet sjuka minskar på andra håll i landet.

9. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    I Stockholm så har ni troligen kommit nära flockimmunitet I den subpopulation som är mycket ute i samhället. Det betyder inte att allmänheten är nära flockimmunitet.

Detta är bara ett exempel på hur svårt detta är att hantera ur ett smittskyddsperspektiv, smittan försvinner inte och när fler slutar att skydda sig så sprids smittan vidare. Den försvinner inte förrän vi har ett vaccin som getts så att vi har generell flockimmunitet (i hela samhället).

Det blir inte heller förrän då som de äldre kan börja umgås med andra igen.

10. B
    Medlem · Nivå 22
    Att smittspridningen minskar på äldreboenden betyder ju inte nödvändigtvis att den minskar i samhället utan på att personalen har blivit bättre på att skydda sig själva och de boende. Hur det är med smittspridningen i samhället just nu kan ju vara svårt att avgöra, men det visar sig om antalet sjukhusinläggningar framöver ökar.

Ingen vet hur stor immuniteten i Stockholm är just nu. Ingen vet heller exakt var gränsen går för flockimmunitet med de nuvarande restriktionerna.

Sen förstår jag inte vad du menar med att en våg under hösten borde vara här nu på försommaren.

• Laddar…
  11. sysmali
    Medlem Nivå 3
    Jag håller med om att vissa grupper säkert varit mer utsatta och nu är nära immunitet. Men min poäng är att fler i allmänheten återgår till sina vanliga rutiner. Då borde ju smittan åtminstone inte avta.

12. K
    Renoverare Nivå 4
    Sverige skulle naturligtvis stängt ner som grannländerna. Björn Olsen och en stor del av smittskyddseliten försepråkade detta tidigt. Regeringen skulla ha lyssnat på fler än FHM och gjort en egen värdering. Sen har FHM hela tiden kommit med felaktiga antaganden tex att det inte var risk med smittspridning från Italien och schabblat med något så allvarligt som immuntestningen. . Och att skylla på äldreboende I Sverige är desinformation. Ungefär lika stor andel 70+ har dött i Danmark.
    Det är iofs lätt att vara efterklok men ett misslyckande är alltid ett misslyckande.

• Laddar…
  13. sysmali
    Medlem Nivå 3
    Jag formulerade mig dumt gällande vågorna.

Menar att smittan inte borde avta nu när allt fler av allmänheten rör sig "normalt". Om den avtar nu - varför skulle den återkomma i höst när våra rörelse och beteendemönster är samma nu som i höst.

(Under förutsättning att vi generellt är långt ifrån flockimmunitet i Stockholm)

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    70' resenärer/dag passerar Arlanda (eller passerade, just nu är det inte speciellt många ;) ), och ungefär 80% är till/från utlandet så det blir ca 28.000/dag som reste in i landet via Arlanda.
    https://www.swedavia.se/arlanda/om-flygplatsen/

De andra Svenska flygplatserna har tillsammans en trafikvolym på ca 50% av Arlandas, och troligen en betydligt större andel av inrikes (nu gissar jag bara, har inte kollat några siffror här förutom vilken trafikvolym de 6 största Svenska flygplatserna har) så blir det antagligen mindre än 50' inresande med flyg till Sverige per dag.

Men lägg sen till annat resande, bil/båt/buss/tåg, så blir det säkerligen (minst) 50.000/dag.

Och det är säkerligen ännu besvärligare att testa/smittspåra bland dessa resandegrupper.

Redigerat 31 maj 10:40
    • Laddar…
  15. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    Jo, det kan den göra. Flockimmunitet (om än i en begränsad population) har egenheter att den bromsar smittspridningen oavsett hur många smittade det finns. Finns det många så tar det dick längre tid att bromsa den.

I fallet med Stockholm så kan man tänka sig att smittan redan hunnit med många av de som rör mycket på sig, detta innebär att de inte är "med I leken" längre. Det innebär att de som nu rör sig i samhället har få att smittas av och att smitta till när de börjar röra sig i samhället. De umgås ju fortfarande till liten del med de som inte rör sig i samhället.

För att smittan skall kunna ta fart igen så måste nya kluster av osmittade personer hittas, vilket innebär att många fler måste ut i samhället, men när det väl tar fart, då går det snabbt igen.

Det är pga detta man pratar om att det kommer i vågor. Det är inte förrän folk slappnar av igen som förutsättningarna för spridning blir goda igen.

Edit: vill dock förtydliga att när en smitta börjat spridas igen, då är den svårare att stoppa också.