2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag formulerade mig dumt gällande vågorna.BirgitS skrev:
Att smittspridningen minskar på äldreboenden betyder ju inte nödvändigtvis att den minskar i samhället utan på att personalen har blivit bättre på att skydda sig själva och de boende. Hur det är med smittspridningen i samhället just nu kan ju vara svårt att avgöra, men det visar sig om antalet sjukhusinläggningar framöver ökar.
Ingen vet hur stor immuniteten i Stockholm är just nu. Ingen vet heller exakt var gränsen går för flockimmunitet med de nuvarande restriktionerna.
Sen förstår jag inte vad du menar med att en våg under hösten borde vara här nu på försommaren.
Menar att smittan inte borde avta nu när allt fler av allmänheten rör sig "normalt". Om den avtar nu - varför skulle den återkomma i höst när våra rörelse och beteendemönster är samma nu som i höst.
(Under förutsättning att vi generellt är långt ifrån flockimmunitet i Stockholm)
70' resenärer/dag passerar Arlanda (eller passerade, just nu är det inte speciellt mångaB b8q skrev:
https://www.swedavia.se/arlanda/om-flygplatsen/
De andra Svenska flygplatserna har tillsammans en trafikvolym på ca 50% av Arlandas, och troligen en betydligt större andel av inrikes (nu gissar jag bara, har inte kollat några siffror här förutom vilken trafikvolym de 6 största Svenska flygplatserna har) så blir det antagligen mindre än 50' inresande med flyg till Sverige per dag.
Men lägg sen till annat resande, bil/båt/buss/tåg, så blir det säkerligen (minst) 50.000/dag.
Och det är säkerligen ännu besvärligare att testa/smittspåra bland dessa resandegrupper.
Redigerat:
Jo, det kan den göra. Flockimmunitet (om än i en begränsad population) har egenheter att den bromsar smittspridningen oavsett hur många smittade det finns. Finns det många så tar det dick längre tid att bromsa den.sysmali skrev:
I fallet med Stockholm så kan man tänka sig att smittan redan hunnit med många av de som rör mycket på sig, detta innebär att de inte är "med I leken" längre. Det innebär att de som nu rör sig i samhället har få att smittas av och att smitta till när de börjar röra sig i samhället. De umgås ju fortfarande till liten del med de som inte rör sig i samhället.
För att smittan skall kunna ta fart igen så måste nya kluster av osmittade personer hittas, vilket innebär att många fler måste ut i samhället, men när det väl tar fart, då går det snabbt igen.
Det är pga detta man pratar om att det kommer i vågor. Det är inte förrän folk slappnar av igen som förutsättningarna för spridning blir goda igen.
Edit: vill dock förtydliga att när en smitta börjat spridas igen, då är den svårare att stoppa också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Man kan se på antalet nya inläggningar på IVA i Stockholm t.ex. här: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/sysmali skrev:
Den kurvan avtog kraftigt från mitten av april till mitten av maj, men avtar nu långsammare eller kanske inte alls. Det är ung. 11 dagar i genomsnitt från första symtom till sjuka läggs in på IVA. Det kan alltså betyda att för ett par veckor sen slutade spridningen i Stockholmsområdet att minska. Men det är trots allt få fall som läggs in på IVA så det är svårt att veta om det bara är slumpen som gör det eller om det är början på en ny trend.
Det visar ju på skillnaden mellan att tro och tycka, och att faktiskt ta reda på hur det ligger till.tusenett skrev:
Rörelsemönstren är inte samma ännu. Fler åker bil än kollektivt (relativt sett), bil sprider mindre smitta. Skoleleverna är fortfarande inte ute och rör på sig, inte förrän i augusti igen. Många är fortfarande försiktiga.sysmali skrev:
Jag formulerade mig dumt gällande vågorna.
Menar att smittan inte borde avta nu när allt fler av allmänheten rör sig "normalt". Om den avtar nu - varför skulle den återkomma i höst när våra rörelse och beteendemönster är samma nu som i höst.
(Under förutsättning att vi generellt är långt ifrån flockimmunitet i Stockholm)
Det visar också på att man måste undersöka vad man letar efter. De har gått igenom flera olika rapporter och kommit fram till resultatet att ansiktsmasker kanske till och med är negativa. Problemet är fortfarande att man inte definierat vilka masker och varför. Det är väldigt olika förutsättningar och när jag läser detta så förstår jag inte ens vilka förutsättningar de är ute efter att undersöka. I materialet de undersökte så kom de ju fram till att masker hade viss nytta för att minska smittspridning om du själv var smittad, men detta var inte den slutsats som de sedan kommunicerade...T tanaris skrev:
Min upplevelse - jag har rört mig i Stockholm varje vardag under hela denna historia - är att allt fler återgår till sina tidigare rutiner sedan ett par veckor. Jag sitter nu i bilköer igen, köar vid lunchställen och i mataffärer. Obs, säger inte att allt är som tidigare - men jag menar att allt fler människor rör sig i Stockholm och hittills ökar inte smittan.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
I grannländerna har det ju framkommit att det var politiska beslut och inte vad deras motsvarighet till FHM ansåg vara det bästa. Finska motsvarigheten till FHM har gått ut med att de är väldigt oroliga för en stor andra våg i höst för då har viruset spridit sig till hela landet under sommaren, men i liten utsträckning så att väldigt få blivit sjuka, men plötsligt kan det vara så många smittade att fallen exploderar (det är ju exponentiella kurvor det gäller) på många håll.K Kreutzer skrev:Sverige skulle naturligtvis stängt ner som grannländerna. Björn Olsen och en stor del av smittskyddseliten försepråkade detta tidigt. Regeringen skulla ha lyssnat på fler än FHM och gjort en egen värdering. Sen har FHM hela tiden kommit med felaktiga antaganden tex att det inte var risk med smittspridning från Italien och schabblat med något så allvarligt som immuntestningen. . Och att skylla på äldreboende I Sverige är desinformation. Ungefär lika stor andel 70+ har dött i Danmark.
Det är iofs lätt att vara efterklok men ett misslyckande är alltid ett misslyckande.
Test av antikroppar har ingen betydelse när det gäller smittspridning utan det är ju bara ett sätt att ta reda på hur det ligger till när det gäller immunitet. Många undersökningar av antikroppar pågår men det är en titt i bakspegeln eftersom det avspeglar antalet sjuka tre veckor innan provet tas.
Inget land i Europa har kunnat skydda sina äldreboenden oavsett vilka restriktioner man har infört. De äldreäldre och de med underliggande sjukdomar har blivit hårt drabbade överallt.
Troligen har du rätt och inte hoppas jag våra grannländer får lika hög dödlighet i covid-19 som vi fått.K Kreutzer skrev:Optimum, kan direkt svara på din fråga. Finns inte en chans att antalet sjuka/avlidna i grannländerna skulle komma ifatt Sverige. Där har man fått ner sjukfallen till en oerhört låg nivå och kan koncentrera sig på smittspårning och testning.
I Sverige hade en överbelastad sjukvård redan innan Corona som nu tänjts till bristningsgränsen pga extrema dödstal och sjukdomsfall som stjäl alla resurser .Senaste dagarna värst i världen per capita. Och smittspårning är nu meningslös enligt Tegnell så Sverige sitter helt onödigt i rävsaxen eftersom vi dessutom enligt WHO snart har ett vaccin.
Jag är rädd för att vi snart blir tvingade till en lockdown för de "åtgärder" som finns nu räcker inte..
Hur kommande strategi ser ut kommer vi få se 3:e juni då regler för semester i Sverige ges svar på.
"Sommarens restriktioner den 3 juni
Den 13 maj meddelade regeringen att svenskar rekommenderas att resa max två timmar från hemorten. Gäller det under hela sommaren? Den 3 juni kommer Folkhälsomyndigheten informera om vilka råd och restriktioner som gäller under sommaren."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Till det ang. att hitta nya osmittade och kluster kan man tillägga att man från informationen som Region Stockholm och Covid Symptom Study redovisar kan se hur smittspridningen har varierat mellan olika områden. I början var det mest centralt och i närförorter men att sen har det spridits allt längre bort från Stockholms centrum. För tillfället verkar det vara högst andel sjuka i Södertälje, Nynäshamn och Haninge.pacman42 skrev:
Jo, det kan den göra. Flockimmunitet (om än i en begränsad population) har egenheter att den bromsar smittspridningen oavsett hur många smittade det finns. Finns det många så tar det dick längre tid att bromsa den.
I fallet med Stockholm så kan man tänka sig att smittan redan hunnit med många av de som rör mycket på sig, detta innebär att de inte är "med I leken" längre. Det innebär att de som nu rör sig i samhället har få att smittas av och att smitta till när de börjar röra sig i samhället. De umgås ju fortfarande till liten del med de som inte rör sig i samhället.
För att smittan skall kunna ta fart igen så måste nya kluster av osmittade personer hittas, vilket innebär att många fler måste ut i samhället, men när det väl tar fart, då går det snabbt igen.
Det är pga detta man pratar om att det kommer i vågor. Det är inte förrän folk slappnar av igen som förutsättningarna för spridning blir goda igen.
Edit: vill dock förtydliga att när en smitta börjat spridas igen, då är den svårare att stoppa också.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...-avlidnamed-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/
https://www.covid19app.lu.se/kartor-resultat/kartor/stockholm
Oj då!
Grekland släpper nu in folk från andra länder och till och med från hårt drabbade länder dit Sverige tydligen räknas.
Dock är folk från Stockholm ansedda vara från ännu värre områden än hårt drabbade länder.
Flyger du från Stockholm kommer du inte in i Grekland
"I fredags meddelade Grekland att landet öppnar sina gränser för turister från 29 länder från och med den 15 juni. Sverige var dock ett av flera länder som inte var med på den listan.
Men på lördagen uppdaterade och utvidgade Grekland sina riktlinjer för vilka resenärer som kommer att tillåtas in i landet från och med 15 juni. Nu kommer även vissa resenärer från hårt drabbade länder tillåtas, medan resenärer som flyger från de värst drabbade regionerna fortsatt kommer att tvingas sitta i karantän vid ankomsten.
För Sveriges del handlar det om alla flygplatser i Stockholmsregionen är rödlistade, medan det är okej att flyga till Grekland från andra svenska flygplatser.
– Det kommer nu att vara avgörande vilken flygplats man åker ifrån, inte vilket land man kommer ifrån, säger en talesperson för den grekiska regeringen till nyhetsbyrån AFP."
Grekland släpper nu in folk från andra länder och till och med från hårt drabbade länder dit Sverige tydligen räknas.
Dock är folk från Stockholm ansedda vara från ännu värre områden än hårt drabbade länder.
Flyger du från Stockholm kommer du inte in i Grekland
"I fredags meddelade Grekland att landet öppnar sina gränser för turister från 29 länder från och med den 15 juni. Sverige var dock ett av flera länder som inte var med på den listan.
Men på lördagen uppdaterade och utvidgade Grekland sina riktlinjer för vilka resenärer som kommer att tillåtas in i landet från och med 15 juni. Nu kommer även vissa resenärer från hårt drabbade länder tillåtas, medan resenärer som flyger från de värst drabbade regionerna fortsatt kommer att tvingas sitta i karantän vid ankomsten.
För Sveriges del handlar det om alla flygplatser i Stockholmsregionen är rödlistade, medan det är okej att flyga till Grekland från andra svenska flygplatser.
– Det kommer nu att vara avgörande vilken flygplats man åker ifrån, inte vilket land man kommer ifrån, säger en talesperson för den grekiska regeringen till nyhetsbyrån AFP."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
SL har ju kunnat konstatera att allt fler åker kollektivt nu i Stockholmsområdet, när det var som lägst var andel resande ung. 40 % av det normala men så är det inte längre och det är allt vanligare att trängsel uppstår på de ställen där många byter mellan olika bussar och/eller tunnelbanor.pacman42 skrev:
Även om äldre skoleleverna inte går i skolan så ser jag allt fler stora grupper av äldre ungdomar och unga vuxna när jag är ute och går. Det kan vara grupper på 10 jämnåriga som sitter tätt i parkerna.
Visst, men det betyder inte att vi är tillbaka på normal nivå. Jag ser en markant ökning i Göteborg också, men det är fortfarande inte nära hur det var innan restriktionerna.BirgitS skrev:
SL har ju kunnat konstatera att allt fler åker kollektivt nu i Stockholmsområdet, när det var som lägst var andel resande ung. 40 % av det normala men så är det inte längre och det är allt vanligare att trängsel uppstår på de ställen där många byter mellan olika bussar och/eller tunnelbanor.
Även om äldre skoleleverna inte går i skolan så ser jag allt fler stora grupper av äldre ungdomar och unga vuxna när jag är ute och går. Det kan vara grupper på 10 jämnåriga som sitter tätt i parkerna.