Byggahus.se

Coronavirus

1. B
    Medlem · Nivå 22
    Man smittar inte när man sitter i en bil, eller för den delen blir smittad. Många bytte ju från kollektivtrafik till egen bil för att ta sig till jobbet.

• Laddar…
  2. T
    Medlem Nivå 6
    Jag har också märkt att det har ökat, men jag tror att en stor del är såna som valt att inte åka kollektivtrafik och då kan det vara positivt.

• Laddar…
  3. sunnis
    Medlem Nivå 6
    Inte så oväntat, dels bryter man mot Schengenavtalet med fri rörlighet inom EU, det kan man inte göra hur länge som helst och sen är det så att Grekland har en ekonomisk beroendeställning till EU och IMF med deras stödpaket och sen måste Grekland som i princip ändå inte går runt ekonomiskt ha en turistnäring om drygt 30 miljoner resenärer årligen för att ha en sportlig chans att betala sina lån till EU och IMF. Tydligt exempel när pandemi möter ekonomiska intressen på nationell nivå.

Jag killgissar att smittan kommer öka i sommar i EU. Men det är lugnt, alla länder ska ju fixa det här med smittspårning som de misslyckade med första gången för att de var så duktiga med att stänga ner så någon nedstägningar igen lär vi ju inte få igen. 32 miljoner turister med reapriser på flygbiljetterna eftersom flygbolagen måste få intäkter. Så det är säkert lugnt, den andra vågen är bara ett "påhitt". Grekland ska smittspåra 32 miljoner turister :rolleyes: för att de ska bo på corona-certifierade all-inclusive hotell.

Redigerat 31 maj 11:07
  4. T
    Medlem Nivå 7
    Särskilt inte om man har munskydd. Ja, det är inte helt ovanligt. Nu kan det ju förstås vara för att man inte vill pilla på munskyddet i onödan, men det ser ju lite udda ut.

• Laddar…
  5. K
    Renoverare Nivå 4
    Självklart har antikroppstest för immunitet betydelse för smittspridning, det är ju en viktig faktor för att se om man t.ex. kan jobba på sjukhus eller omsorg och förhindra smittspridning och för att se om fler åtgärder behöver sättas in.
    Och visst är det så att inget land lyckas skydda sina äldre.
    Men i Sverige kör myndigheterna en avledningskampanj för att få oss tro att det är äldreboenden som är anledningen till vårt misslyckande. I Danmark är 88 % 70+ i Sverige 90 % som avlider så ingen skillnad.

6. B
    Medlem · Nivå 22
    Den första meningen tyckte jag är väldigt rörig så jag är inte säker på hur jag ska förstå den. När det gäller vilka som kan jobba på sjukhus eller omsorg så är det ju viktigare att de som jobbar inte är smittsamma just nu, dvs. testas positivt med PCR-test.

Antikroppstester pågår ju på många håll så jag vet inte vad du klagar på egentligen.

Jag anser att det idag inte går att avgöra vilka länder som kommer att ha lyckats eller misslyckats så jag ser ingen avledningskampanj för att dölja ett misslyckande.

• Laddar…
  7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Många länder som stängde ner drabbades lika hårt som Sverige, och ibland värre ...
    Medan andra som stängde ner har fått små dödstal, så frågan är om nedstängning verkligen har haft någon egentlig påverkan. Det är kanske helt andra saker som varit avgörande för skillnaderna.

8. K
    Renoverare Nivå 4
    Jag gissar att du jämför med tex Belgien, Holland, Storbritannien. De har en folktäthet som är ca 10-20 ggr Sveriges. Dessutom knutpunkter för handel mm i EU. Går inte alls jämföra med glesbefolkade Sverige.
    Ändå är vi nu världsetta med antal avlidna per capita och dag.

• Laddar…
  9. MultiMan
    Realist · Nivå 11
    https://www.dn.se/nyheter/sa-halkade-sverige-efter-i-den-globala-jakten-pa-lakemedel/

Ett första krismöte hålls klockan 10. En efter en ansluter 16 deltagare från en myndighetstrojka som ska återkomma den närmaste tiden: Socialstyrelsen, Läkemedelsverket och Folkhälsomyndigheten. Från FHM deltar statsepidemiolog Anders Tegnell.

En viktig anledning till mötet är att regionerna veckan innan försökte köpa in sjukvårdsmaterial utomlands eftersom det inte finns några lager i Sverige.

Men det gick inte.

Leverantörer och grossister i Europa säljer enbart till statsaktörer, myndigheter och regeringar i den eskalerande krisen.

Nu hotar samma sak att hända med läkemedel om inte Sverige agerar.

Enligt protokollet, som DN tagit del av, säger en av Läkemedelsverkets representanter att det är ”en tidsfråga tills det blir brist”.

Längst ner i mötesprotokollet kommer det att stå: ”Beslut att detta är arbetsmaterial och inte ska diarieföras”.

Informationen härifrån ska alltså inte offentliggöras.

...

DN har räknat till 6 stora statliga utredningar och kritiska rapporter från bland annat Riksrevisionen, FOI, MSB och Socialstyrelsen som det senaste decenniet varnat för riskerna med att ingen har nationellt ansvar för tillgången på läkemedel. Tre rapporter har efterlyst en statlig myndighet som ska axla uppdraget.

Inget har hänt, förutom att nya utredningar tillsatts.

...

Dagen efter att covid-19 klassas som pandemi ger regeringen en myndighet uppdraget att, förenklat, lösa läkemedelstillgången.

Uppdraget går inte till Socialstyrelsen.

Inte heller till Folkhälsomyndigheten.

I stället får Läkemedelsverket regeringsuppdraget: ”...att på nationell nivå samordna arbetet med att stärka tillgången på läkemedel som bedöms vara av central betydelse /.../ till följd av spridningen av det nya coronaviruset.”

Regeringsbeslutet är på fyra sidor. Ingenstans står hur Sverige ska kunna köpa in läkemedel på den globala marknaden.

I Göteborg läste beredskapsöverläkaren Karl Chevalley regeringsbeslutet på sin dator. Han är kritisk.

– Det är otydligt när det gäller ansvar, skyldighet och mandat och vem som ska göra vad hos de nationella myndigheterna, säger han och fortsätter:

– Vi på regionerna hade vid den här tidpunkten, trots upprepade frågor, inte fått svar hos myndigheterna: Har ni en tydlig plan? Hur ser målbilden ut?

Klockan tickar.

...

På Socialstyrelsen har den höge tjänstemannen tagit initiativ och kontaktat läkemedelsbolagen så att Sverige ska köpa in läkemedlet på den globala marknaden – Socialstyrelsen hade ju dagen innan fått regeringsuppdrag att säkra tillgång.

Då inleds följande mejlväxling.

Klockan 13.05 den 26 mars: ”Det har nu uppstått brist på läkemedlet”, skriver professorn, orolig för Sveriges alla patienter.

Klockan 13.22 skriver Socialstyrelsens krisberedskapschef Johanna Sandwall att enligt regeringsbeslutet dagen innan kan ”vi köpa in läkemedel endast efter läkemedelsverkets bedömning.” /.../ ”Det är rutinen”.

Då skriver den höge tjänstemannen vid Socialstyrelsen: ”Detta medför att alla mina försök till att akut beställa in läkemedel till Sverige via till exempel läkemedelsföretagen stoppas”.

Klockan 14.36 svarar Läkemedelsverket: /.../ ”I nuläget har vi inga befogenheter för det från regeringskansliet att fatta sådana beslut. I nuläget är det regionerna som är inköpsansvariga för läkemedel.”

Klockan 15.10 avslutas mejlslingan av Socialstyrelsens höge tjänsteman – som nu i nära en månad försökt få Sverige att agera och köpa in läkemedel:

”Det betyder att ingen agerar just nu”.

Enligt denna artikel tar det ända från den 3 mars, mötet där Tegnell medverkar och som hemlighålls, till den 20 april innan fungerande inköpsrutiner på nationell nivå finns på plats.

Redigerat 31 maj 13:09
  10. K
    Renoverare Nivå 4
    Jag bemötte bara ditt helt felaktiga påstående om att antikroppstester inte har betydelse för smittspridning.och finner inte anledning att förklara en ganska enkel mening.. Och att Sverige har misslyckats med jämförbara länder som Danmark Norge Finland osv står väl ganska klart just nu, Vaccin är på gång vid årskiftet enligt WHO så finns inte en chans att de skulle komma ifatt.Och komer en andravåg så står Sverige klart sämre rustat än vår grannar. Vi är ju inte ens klara med förstavågen eller fått igång testningen.

11. S
    Husägare Nivå 4
    [/QUOTE] Jag kan praktiskt taget lova er, att det inte kommer ha någon betydelse vad än världen kommer fram till i analysen även om det visar sig om några år att den svenska strategin var fel, så kommer man sitta och försvara samma strategi och hitta massor av saker att skylla på, och försvara den svenska strategin in i det sista, oavsett vad man har kommit fram till och vad bevisen säger. Jag är övertygad om detta.[/QUOTE]

I detta håller jag faktiskt med dig. Ett av människans stora brister är att hon har så förtvivlat svårt att erkänna sina misstag. Detta skapar mkt onödiga konflikter. Min åsikt och erfarenhet är att de flesta misstag kan förlåtas bara ursäkten är ärligt menad, människor har faktiskt stor förståelse för att misstag begås. Problemet blir när de flesta styvnackat håller fast vid sina misstag/bedömningar och låsningar uppstår. Gör att människor aldrig kan mötas och gå vidare.

• Laddar…
  12. sunnis
    Medlem Nivå 6
    Toalettpapper var bevislingen en bristvara i hela världen men tanke på alla Internet-meme och humorbilder på just hamstringen av toalettpapper som florerade. Mig veterligen så var hamstringen av övriga matvaror ett problem i hela västvärlden under några veckor. Finns gott om bilder på tomma butikshyllorna från utländsk media.

Diskussionen om beredskapslager av föebrukningsinventarier för våra olika samhällsorgan är en annan sak.

Jag hoppas innerligt att den här usla beredskapshanteringen av regionerna blir sista dödsstöten mot det här systemet med decentraliserad sjukvård. Vi kan inte ha en sjukvård som har en egen tolkningsförrätt på lagarna som stiftas av vår riksdag. Det står i lagen att det ska finnas beredskap, men regionerna tolkar det som att de ska kunna hantera ett beredskapslager, inte att uppföra ett. Känns som att det är läge för en sjukhusreform.

Redigerat 31 maj 14:07
    • Laddar…
  13. B
    Medlem · Nivå 22
    Och Norge och Finland är ännu mer glesbefolkade än Sverige, samt Köpenhamn är mer glesbefolkat än Stockholm. Skåne har bättre siffror än Danmark fast det är samma restriktioner där som i Stockholm. Så mängden restriktioner har inget direkt samband med resultatet. Så just det argument som du framför när det gäller jämförelser med länder söderöver gäller också när man jämför Sverige med våra grannländer. Du kan inte använda ett argument i vissa jämförelser och förkasta samma argument i andra jämförelser.

Det är inte FHM:s ansvar att sköta äldreboenden eller sjukhus!!!
    De har alltså inte rätt att lägga sig skötsel av äldreboenden och sjukhus!!!
    De har skrivit i pandemiplanen som regioner och kommuner ska följa att det ska finnas beredskapslager, där slutar deras ansvar.
    Nu är det du som ägnar dig åt att skjuta budbäraren i stället för dem som misskött sig.

Det var du som skrev så här tidigare idag:
    Så vänta då 2-3 år innan du börjar jämföra med omvärlden. Annars är det ju bara du som är inkonsekvent.

Att vaccin kan finnas framme vid årsskiftet betyder inte att det finns i en miljard doser vilket väl är ung. vad som minst behövs för att täcka världens behov.

14. D
    Medlem Nivå 7
    Nä det är ju lite svårt med upplägget med regionerna, ta detta med testning tex, (jag tror inte på detta men det spelar absolut ingen roll för diskussionen), politiken, både regering och opposition vill testa mycket mer, men professionen tvekar på värdet och iom att vi har regioner med eget styre så blir det inga tester gjorda. De vägrar helt enkelt, jag undrar hur långt regionerna kan dra såna här saker egentligen och var går brytpunkten för att staten "tvångsförvaltar" en region?

15. B
    Allvetare · Nivå 15
    Kanske för att det inte är deras ansvar, utan MSBs och Socialstyrelsens? Och MSB har långt tidigare varnat Sveriges politiker att beredskapslager avvecklats, och många epidemiologer har länge varnat för att en ny pandemi bara var en tidsfråga.

Jag tycker OCKSÅ liksom du att Sverige handlat naivt, men det är INTE Folkhälsomyndigheten du ska lägga skulden på i första hand.