Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hmm, kan man åka hem till nån med Corona och bli lite smittad? Lite grann som vattkoppor-fika för barnfamiljer. Då kan man ju vara sjuk nu under mars och vara säker på att inte förstöra två veckor på sommaren.
 
  • Gilla
  • Haha
Kashmirsocialist och 2 till
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Än så länge är det till största delen folk som varit utomlands som blivit smittade, det är inte samma demografiska grupp som behöver vård.
Ett annat svar är att det knappast är 10% som behöver intensivvård. Jag är helt övertygad om att de siffrorna beror på underrapportering. Sverige är iofs långt ifrån bäst på detta, men vi har bara drygt 600 fall och har redan slutat provta annat än riskgrupper. Jag tror att den verkliga siffran smittade i Italien är minst x10, kanske t.o.m. x50 av de rapporterade fallen.

Hur kommer jag fram till detta undrar ni? Har man följt mediarapportering sen början av januari och kan lite statistik och matte så är det rätt logiskt.
 
  • Gilla
unglue
  • Laddar…
P Pumba skrev:
[länk]

Detta är jag mer oroad över, hur kan det vara brist och sjukhusen går på knäna när det knappe ens har börjat?
lite över 600 fall varav nästan alla är i hemmakarantän, vad händer när 200 000st är sjuka.

Att vi är sist på bollen i nästan alla lägen verkar ju stämma bra, men nu har vi ju haft flera veckor på oss att förbereda och så skiter det sig nästan direkt.

Känns ju som lite Nordkorea varning över att sluta testa folk så siffrorna ser bra ut, man får ju hoppas att de då räknar alla med symptom som faktiska fall.
Jag tror inte det finns mer än 100 intensivvårdssängar, då har jag varit optimistisk gissar mer år 60-70 hållet. De måste så här dags vara upptagna i stort sätt. Nästa vecka lär antal avlidna stiga ganska kraftig. Läkarna prioriterade redan innan Coronaviruset kom, vilka ska ligga i de här sängarna. Nu blir prioriteringarna ännu svårare. Förmodligen kommer avdelningssängarna att döpas om till semi intensivvårdssängar genom att dela upp personalen på flera sängar. Räcker det ? Det får vi se.
 
Jag TROR, baserat på min erfarenhet inom sjukvården, att flertalet av de sjuka som blir IVA-mässiga ändå inte kommer hamna på IVA och antagligen inte hade hamnat där ändå om det funnits plats.
Detta pga att de är i för dåligt habitualtillstånd för att överleva IVA ändå.
Vi lägger inte exempelvis svårt svårt lungssjuka, palliativa, vissa svårt sjuka i cancer, svårare dementa eller dylika exempel i respirator i normaltillstånd för de överlever ändå inte.

Så jag TROR att håller vi nere antalet sjuka i Corona vid samma tidpunkt kommer det inte bli allt för djävligt för de "friska" som får Corona...
Men prioriteringar kommer få göras, men det görs redan idag så det är inget nytt.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Rkarlsson skrev:
Jag tog en random bild på google. Det har redan gett resultat i noll koll på Arlanda, taxichaffisar blivit sjuka.

Jo de kan nog ändra det omedelbart. Norge sätter ju alla som varit utanför norden i obligatorisk karantän 14 dagar, vare sig du är smittad eller ej.
Och frihetsberövande har använts i Sverige mot Aids personer som exempel. Varför inte tvinga alla som nu befinner sig utanför norden att sitta i karantän? Blir bara förbannad på alla egoistiska muppar som faktiskt reser ner fortfarande till länder som inte är säkra.
Vi kommer antagligen se liknade åtgärder i Sverige inom några dagar. Det är mycket sannolikt att obligatorisk karantän införs om inte situationen på något sätt skulle bli bättre vilket vore helt otroligt.

En följdfråga, om Norge nu är så föredömligt varför väntar de först till nu och inte införde detta redan 23 Februari? Känns ju rätt långsamt med tanke på deras situation som är ganska mycket sämre än vår? Kan det vara så att de väntande in det sista med de mest drastiska åtgärder som man kan ta :thinking: De kanske precis som Sverige inte använda sina verktyg förrens de bedöms ge minst samhällskada i förhållande till virussmittan, med a dra ord när åtgärden ger mest effekt.

Åter igen, det jag har hela tiden ifrågasätt är orimligheten man skulle stängt gränsen för typ 4 veckor sedan och frihetsberövat folk och det baserat på betydligt mindre information som man har idag och mindre tid och utan några som helt resurser.
 
  • Gilla
Kashmirsocialist och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
U
L Lars48 skrev:
Jag tror inte det finns mer än 100 intensivvårdssängar, då har jag varit optimistisk gissar mer år 60-70 hållet. De måste så här dags vara upptagna i stort sätt. Nästa vecka lär antal avlidna stiga ganska kraftig. Läkarna prioriterade redan innan Coronaviruset kom, vilka ska ligga i de här sängarna. Nu blir prioriteringarna ännu svårare. Förmodligen kommer avdelningssängarna att döpas om till semi intensivvårdssängar genom att dela upp personalen på flera sängar. Räcker det ? Det får vi se.
Jag kan förstå att det är lätt att TRO mycket olika om hur många som är smittade, hur utvecklingen kommer att bli, vad dödligheten är, men det är ju helt orimligt att inte lita på inventering om hur många intensivvårdsplatser som finns i Sverige (526). Det är ju ett faktiskt tal.
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
H
P Putte 9497 skrev:
Norge har fler smittade än Sverige men färre döda
norge har 1 dödsfall med.
Första idag
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kungälvs sjukhus, vilket väl är ett rätt litet sjukhus, har 11 platser.
[länk]
Sahlgrenska minst 16 platser: [länk]
Nu skrev jag lite hastigt, ber om ursäkt. Det skulle stå i Stockholmsområde.
 
G Gurrakrog skrev:
Jag TROR, baserat på min erfarenhet inom sjukvården, att flertalet av de sjuka som blir IVA-mässiga ändå inte kommer hamna på IVA och antagligen inte hade hamnat där ändå om det funnits plats.
Detta pga att de är i för dåligt habitualtillstånd för att överleva IVA ändå.
Vi lägger inte exempelvis svårt svårt lungssjuka, palliativa, vissa svårt sjuka i cancer, svårare dementa eller dylika exempel i respirator i normaltillstånd för de överlever ändå inte.

Så jag TROR att håller vi nere antalet sjuka i Corona vid samma tidpunkt kommer det inte bli allt för djävligt för de "friska" som får Corona...
Men prioriteringar kommer få göras, men det görs redan idag så det är inget nytt.
Baserat på min erfarenhet från sjukhus, blir det så att skicka hem patienter med en syrgas tub och drop och hoppas att hemsjukvården ska ta hand om resten. Mer än så tror jag inte att de gör på sjukhuset i alla fall. Drop och syrgas som gäller för de värst drabbade blir det kanske akut intubering.
 
BirgitS
A anhack skrev:
God beredskap i sjukvården? Läs nedanstående och bilda en egen uppfattning. Jag blir mörkrädd...

[länk]
Det är ju därför det är så viktigt att platta till kurvan, alltså att hålla nere antalet nya smittade så att folk blir smittade under en längre tid så att sjukvården får tid att förbereda sig mer.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Baserat på min erfarenhet från sjukhus, blir det så att skicka hem patienter med en syrgas tub och drop och hoppas att hemsjukvården ska ta hand om resten. Mer än så tror jag inte att de gör på sjukhuset i alla fall. Drop och syrgas som gäller för de värst drabbade blir det kanske akut intubering.
Vad jag hörde från Italien (lombardiet) så får patienter över 65 år inte ens en undersökning.
Patienter mellan 60 och 65 får någon typ av hjälp, men får inte respiratorvård.
För att få en plats på IVA ska man vara högst 60 och i övrigt frisk.
 
P
sunnis sunnis skrev:
Vi kommer antagligen se liknade åtgärder i Sverige inom några dagar. Det är mycket sannolikt att obligatorisk karantän införs om inte situationen på något sätt skulle bli bättre vilket vore helt otroligt.

En följdfråga, om Norge nu är så föredömligt varför väntar de först till nu och inte införde detta redan 23 Februari? Känns ju rätt långsamt med tanke på deras situation som är ganska mycket sämre än vår? Kan det vara så att de väntande in det sista med de mest drastiska åtgärder som man kan ta :thinking: De kanske precis som Sverige inte använda sina verktyg förrens de bedöms ge minst samhällskada i förhållande till virussmittan, med a dra ord när åtgärden ger mest effekt.

Åter igen, det jag har hela tiden ifrågasätt är orimligheten man skulle stängt gränsen för typ 4 veckor sedan och frihetsberövat folk och det baserat på betydligt mindre information som man har idag och mindre tid och utan några som helt resurser.
Jag har ju dock inte sagt själv att Norge är ett föredömligt land. Jag tycker bara de gör rätt i att göra som de gör nu.
Och jag själv anser att man ska vara försiktig med att stänga ner allt hit och dit pga enorma förluster. Nu får vi besked imorgon om hur de gör med skolan.
Och där kommer ett enormt problem för majoriteten av föräldrar med barn som inte kan vara hemma ensamma. VEM betalar inkomsten för den förälder som måste ta över dagliga omsorgen när de är hemma? Kommer Sverige göra som Danmark och betala offentligt anställda lön ändå?
Hur gör vi i privat bolag? Det blir stora förluster helt enkelt.

Och slutligen om frihetsberövningen. Den är inte orimlig överhuvudtaget om du visar någon form alls av symptom, däremot bör de väl testa dig omgående och transportera dig hem utanför kollektivtrafiken. Och göra en bedömning om du fattar att du skall hålla dig ifrån affärer och platser folk rör sig på. Och nej vi har tyvärr inte resurserna för att låsa in idioter som går på gymmet när de är konstaterade.

Men vi har resurser för den simpla temperaturkollen och befogenheter för att kolla dig. Det är på intet sätt integritetskränkande att göra det och topsa dig för en kontroll. Men det känns väl mest lönlöst nu om folk knappt flyger ändå som jag fattade det.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju därför det är så viktigt att platta till kurvan, alltså att hålla nere antalet nya smittade så att folk blir smittade under en längre tid så att sjukvården får tid att förbereda sig mer.
Att misstänkta smittade väntar på provsvar i samma korridor på akuten som andra patienter är enligt mig en mycket dålig taktik för att platta ut kurvan.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.