2 361 309 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Så är det sagt, men jag tror nog att folk med lindriga symptom och en positiv diagnos är hemma i betydligt högre utsträckning. I vilket fall är det inte primärt för dem utan för att hitta asympomatiska i deras omgivning. Det är heller inga problem att smittspåra 100 personer om dagen om man vill. Dessutom behöver smittspårningen som sagt vara långt ifrån perfekt. Det mesta tyder trots allt på att man genom att bara hitta de med mest exponering kommer väldigt långt.BirgitS skrev:
I den omtalade brittiska modellen räknade man med bara en tredjedel spridning ute i samhället; resten var i miljöer som var billiga att smittspåra. Om vi skulle klippa 2 av 3 tidigt hela tiden skulle det här dö ut.
Och även motsatsen är omvittnat av läkare i olika intervjuer att väldigt många skulle klara covid-19 om de bara fick korrekt sjukhusvård, och att de äldre visst klarar att intuberas exempelvis, till skillnad från vad vissa andra läkare hävdar.BirgitS skrev:
Det där är bara dåliga undanflykter. Som bekant så får t.o.m personalen egentillverka skyddsutrustning. Allt från modifierade visir från Biltema till egensnickrade visir av overheadblad osv.BirgitS skrev:
Särskilt personal på äldreboende tvingas till sådant då prioriteringen att skydda de anställda och de äldre uppenbarligen är lägre där.
På vissa boenden går de runt med visir och munskydd, i vissa fall undermåliga munskydd. Tror du på riktigt att den dementa brukaren ser någon större skillnad på en sådan "rymdvarelse" jämfört med "sjukhus-rymdvarelsen"? Allt det där är bara dåliga argument, återigen, att gripa efter halmstrån.
Det här är en ekonomisk fråga, ingenting annat.
Inte? Vem frågar de? Ingen, utan det är personer i beslutandepositioner över dessa stackare, som avgör vare sig dessa skall få vård eller icke. Vad vet du, eller för den delen andra, om vad patienten tycker, om de inte tillfrågas? Märkligt argument. Och om de tillfrågas, "skall vi ge dig en chans och hjälpa dig, eller skall vi låta dig avlida?" ...säger de "ja, låt mig dö"? Helt osannolikt.BirgitS skrev:
Jag förenklar ingenting. Jag kan tycka att det är tvärtom, att du liksom vissa andra förenklar detta något oerhört och drar alla över en kam, och menar att bara för att vi talar om äldre, kanske dementa personer, ja, då skall dessa skickas till ättestupan för att "det är det bästa för dem", "det är mest humant".BirgitS skrev:
Jag kan många gånger tycka att personer i tråden förenklar för mycket och drar alla över en kam, t.ex. tror att alla gamla reagerar, känner och tänker på samma sätt som de själva gör eller som fåtal personer som de känner. Saken är komplicerad och väldigt många gamla och skröpliga tycker att annat är viktigare än att de själva lever några år till med sina krämpor.
Varför inte ge de alla nackskott direkt, så slipper de lida överhuvudtaget?
Argumentet att de äldre skulle bli oroliga av att hamna på sjukhus med personal i skyddsutrustning, något som skulle ta död på dem, är ett så dåligt argument att det nästan blir löjligt bara att bemöta.
Vi skulle i så fall kunna applicera samma tankesätt på alla de som akut behöver en hjärtoperation eller hjärttransplantation, som utan operationen garanterat skulle dö, medan med operation har de kanske chanser på 70-30 att överleva. Och bara för att dessa personer är oroliga över den 30%-iga risken att dö av operationen och är rädda att genomföra den, så skall alla dessa operationer ställas in och man skall låta de avlida av sin kondition, för annars finns risken att de avlider av bara oron och rädslan i sig inför den kommande operationen.
Och du kan nog skriva upp att de allra flesta människor, dementa eller icke, skulle vara mycket oroliga och rädda inför en sådan operation. Så är det så klart, eftersom de mycket väl vet att de kanske aldrig någonsin mer vaknar och får se sina nära och kära.
Men då skall vi alltså automatiskt ställa in alla dessa operationer, p.g.a patienternas oro?
Dags för en ny lekmannaberäkning?
Dödligheten i Island var 0,56% av alla smittade och FHM uppskattar nu 0,6% i Sverige.
Idag finns det 4335 rapporterade COVID-döda och tar man hänsyn till eftersläppning är det ungefär 4700 (adamaltmejd.se/covid)
Då fanns när dagens döda blev smittade ca 780 000 smittade. Om vi antar att de blev smittade 1 maj (1 vecka inkubation, 3 veckor sjukdom) då har antal konstaterat smittade ökad med faktor 1,66 (från 22037 till 36592). Verkligt antal smittade ligger då på ca 1,3 miljon, dvs 13%.
I Stockholm är det då snarare 20%, i Skåne 5% och i Blekinge 1%
Dödligheten i Island var 0,56% av alla smittade och FHM uppskattar nu 0,6% i Sverige.
Idag finns det 4335 rapporterade COVID-döda och tar man hänsyn till eftersläppning är det ungefär 4700 (adamaltmejd.se/covid)
Då fanns när dagens döda blev smittade ca 780 000 smittade. Om vi antar att de blev smittade 1 maj (1 vecka inkubation, 3 veckor sjukdom) då har antal konstaterat smittade ökad med faktor 1,66 (från 22037 till 36592). Verkligt antal smittade ligger då på ca 1,3 miljon, dvs 13%.
""
Osäkerheten i beräkningen är som jag ser det antalet konstaterat smittade som beror på hur många som testas (1 maj respektive idag) och vilka (urvalet) som testas.harry73 skrev:
Dags för en ny lekmannaberäkning?
Fast om man inte har varit sjuk och är i riskgrupp är det bättre att vaccinera eftersom man inte vet om man överlever influensan. Eller om man som jag knappt blir sjuk alls och därmed är en potentiell smittkälla. Min bästa vän dog i influensa förra året efter en operation, någon av alla besökare smittade henne, så att hon dog efter 7 veckor i respirator/ECMO.pacman42 skrev:
Hon var vaccinerad, eftersom hon visste att hon inte skulle klara av influensan, men eftersom hon var sjuk och hade dåligt immunförsvar funkade ju inte vaccinet heller eftersom tanken med det är att det aktiverar ditt immunförsvar. Som hon inte hade.
Så detta raljerande om att det är bättre att utsätta sig för sjukdomen än att vaccineras håller inte för vare sig influensa, mässling eller Covid-19. Det må vara sant för en fullt frisk person, men hur vet du att du är det? Covid-19 visar sig ju troligen ge mikroblodproppar i lungorna, många kan ha en ökad risk för det utan att veta om det.
Visst finns det en osäkerhet där, men egentligen ligger den stora osäkerheten i dödligheten och framförallt i antagandet att den är konstant över regionerna.P Pin skrev:
Om man jämför resultaten från antikroppstesterna med dödstalet för regionerna, då bör Skåne ha en mycket lägre dödlighet än Stockholm eller Västra Götaland.
Men det är oavsett rimligt att Stockholm ligger mycket närmare gruppimmunitet än Skåne (om man tittar hur antal nya smittade per dag minskar i Stockholm)
Förlåt om det lät som något annat. Poängen var inte att det skulle vara bättre att utsätta sig än att vaccinera sig, poängen är den att för de som redan har haft viruset så blir det nog inte så mycket lägre risk att träffa sina släktingar än vad det är nu, åtminstone inte på rätt lång tid. Så länge viruset cirkulerar i samhället och de inte har haft det så kommer de att vara utsatta för risker. Och eftersom vaccinationer inte brukar skydda fullt ut så kommer ingen att kunna träffa sina äldre förrän vi utrotat viruset från Sverige och fått flockimmunitet via vaccination. Det är det som dagens taktik siktar på.Anna_H skrev:
Fast om man inte har varit sjuk och är i riskgrupp är det bättre att vaccinera eftersom man inte vet om man överlever influensan. Eller om man som jag knappt blir sjuk alls och därmed är en potentiell smittkälla. Min bästa vän dog i influensa förra året efter en operation, någon av alla besökare smittade henne, så att hon dog efter 7 veckor i respirator/ECMO.
Hon var vaccinerad, eftersom hon visste att hon inte skulle klara av influensan, men eftersom hon var sjuk och hade dåligt immunförsvar funkade ju inte vaccinet heller eftersom tanken med det är att det aktiverar ditt immunförsvar. Som hon inte hade.
Så detta raljerande om att det är bättre att utsätta sig för sjukdomen än att vaccineras håller inte för vare sig influensa, mässling eller Covid-19. Det må vara sant för en fullt frisk person, men hur vet du att du är det? Covid-19 visar sig ju troligen ge mikroblodproppar i lungorna, många kan ha en ökad risk för det utan att veta om det.
Vi som har haft viruset har just nu den riktigt låga risken att smitta våra äldre då sannolikheten för att vi skall bli sjuka igen och skall smitta dem är ordentligt låg just nu jämfört med alla andra alternativ under 1,5-2 år framåt!
Av denna orsak så är tester som visar att man har immunitet väldigt viktiga. Annars kommer dessa personer att behöva vara isolerade åtminstone över nästa sommar, kanske ännu längre.
Tegnell & Co är inte särskilt ärliga med hur länge de kommer att isoleras. Innan vi har flockimmunitet och viruset är nästan helt borta så måste de fortsätta att hållas isolerade.
Ett vaccin kommer inte att ha mycket mer än 80%, kanske ett riktigt bra vaccin har 90% skydd. När är det tillräckligt få smittade I samhället för att riskgrupperna då skall kunna våga sig ut?
Island jämte Sydkorea måste ju vara de allra bästa länderna att ta data ifrån för att beräkna dödligheten.harry73 skrev:
Om vi slutar på något i häraden 0,6% så är Sars-cov2 värre än de vanliga säsongsinfluensorna, med en faktor på 3 ungefär om jag inte har fått något om bakfoten. Men med tanke på att detta virus är nytt utan föregående immunitet så får man inse att det är ett mycket snällt virus och att mänskligheten kom undan med blotta förskräckelsen denna gång.
Dags att ta detta på allvar nu, se till att det finns en inbyggd beredskap i våra länder, inför framtiden. Problemet är att det kan ju också ta 10-20 år innan det smäller nästa gång, och då är det stor risk att man rationaliserat bort beredskapen igen av ekonomiska skäl.
För det första @tompax , tack för ett väldigt ärligt och öppet svar.
Jag har dragit ut några delar av det du skrev, min tanke är INTE att försöka citera dig fel utan jag hoppas jag får med din andemening ändå.
"förstår mycket väl problematiken i det hela, inte minst den ekonomiska"
Men vad är egentligen det ekonomiska, Vi pratar om att värdera varje liv, så hur mycket är ett liv eller kanske ett år av att ett liv värt för dig?
- Är ett räddat liv i trafiken, värd 10 miljarder eller en sänkning av maxhastigheten överallt till 70 km/h?
- Är ett räddat liv pga misshandel, värd att stoppa all försäljning av alkohol eller öka skatten till 500%?
- Är ett räddat liv pga cancer, värt att förbjuda cigaretter?
Att bara säga att vi inte värderar våra äldres liv är för oprecist, för gråzon aktigt för att kunna rättfärdigas.
Det är som att kalla dig mördare för att du kör i 90 km/h när alla vet att risken att dö i en kollition än 99% lägre om man kör i 50 km/h istället. Kom inte här och säg att du följer lagar för det gör politiker, FHM, SKR osv också...
"pengarna, de har gått till att bekämpa svält världen över"
Jag hoppas inte att du ser så linjärt på sambanden utan faktiskt inser att det finns en begränsad pott och om utgifter ökar på en sida eller intäkter minskar så får de konsekvenser på andra delar?
"Vad jag menar, är att man skulle prioriterat dessa människor betydligt högre! än vad som har skett. Det är dessa människor som har byggt upp Sverige och kanske betalat in skatt i hela sina liv."
Självklart skulle Sverige ha prioriterat dessa grupper högre (under de sista 20 åren) men titta på hur de flesta människor i Sverige har agerat och röstat under denna tiden. Skola, Vård och omsorg har inte varit top prioriterat under lång tid istället har det varit "Hur kan jag roffa åt mig mer och f*ck alla andra". Våra löner har drastiskt ökat, vår kostnadseffektivitet har inte ökat och vår vilja att jobba har gått ner. Det betyder att vi får ut mindre av varje insatt krona, oavsett om det är inom Skola, vård eller inom privata sektorn. Vad jag vill säga är att jag håller med till 100% men att komma och skrika pga Corona är 20 år för sent. Det får det också att verka som att Corona bara är en ursäkt för kommentarerna. Så det rätta borde vara att skylla detta på alla Svenskar och hur det letts under 20 år, istället för att skylla detta på FHM och nuvarande Regeringen. Det sista får det bara till politik inte realism.
"flesta andra länder runtomkring, som inte kommer i närheten av våra dödstal per capita"
Ja, det är tveklöst så att Sverige valde en annan väg än våra grannländer. Det är också så att exempelvis Norge med 5,3 miljoner invånader har andra resevanor än Sverige. Exempelvis 2017 åkte en halv miljon norrmän till Spanien men det åkte 1.8 miljoner Svenskar dit. Så mängden resande Svenskar är större, vilket också påverkar. Det är också så att Jämför Skåne med den region i Danmark som blev värst drabbad så ser Skåne riktigt bra ut.
"lägga mer pengar på de äldre och låta de få bättre vård på sjukhus"
Ja, jag håller med dig till 100% med alla konsekvenser detta kommer få de kommande 10-20 åren.
"låta äldre dö på sina äldreboenden, istället för att ge de fullgod vård på sjukhus för att öka sina chanser att klara sig"
Detta är ju en av punkterna som har stötts och blötts kanske ofta. Jag har inte sett någon ordentlig sammanställning som statistiskt visar på att äldreboenden vägrar skicka folk till sjukhus. För mig pratar vi då om individuella fel i beslutandet och inget som någon myndighet väl har gått ut med????
Så jag förstår dig, jag håller med dig men jag anser att du riktar en hel del av kritiken på fel håll.
En del ska riktas mot 65+ som har låtit vissa saker gå så snett under åren.
En del ska riktas åt alla de lokalpolitiker som under 2010 talet tog bort alla lager...
En del ska faktiskt riktas till oss själva som glömt bort att när individerna blir viktigare än helheten så går det rent ut sakt förr eller senare åt helvete.
Jag har dragit ut några delar av det du skrev, min tanke är INTE att försöka citera dig fel utan jag hoppas jag får med din andemening ändå.
"förstår mycket väl problematiken i det hela, inte minst den ekonomiska"
Men vad är egentligen det ekonomiska, Vi pratar om att värdera varje liv, så hur mycket är ett liv eller kanske ett år av att ett liv värt för dig?
- Är ett räddat liv i trafiken, värd 10 miljarder eller en sänkning av maxhastigheten överallt till 70 km/h?
- Är ett räddat liv pga misshandel, värd att stoppa all försäljning av alkohol eller öka skatten till 500%?
- Är ett räddat liv pga cancer, värt att förbjuda cigaretter?
Att bara säga att vi inte värderar våra äldres liv är för oprecist, för gråzon aktigt för att kunna rättfärdigas.
Det är som att kalla dig mördare för att du kör i 90 km/h när alla vet att risken att dö i en kollition än 99% lägre om man kör i 50 km/h istället. Kom inte här och säg att du följer lagar för det gör politiker, FHM, SKR osv också...
"pengarna, de har gått till att bekämpa svält världen över"
Jag hoppas inte att du ser så linjärt på sambanden utan faktiskt inser att det finns en begränsad pott och om utgifter ökar på en sida eller intäkter minskar så får de konsekvenser på andra delar?
"Vad jag menar, är att man skulle prioriterat dessa människor betydligt högre! än vad som har skett. Det är dessa människor som har byggt upp Sverige och kanske betalat in skatt i hela sina liv."
Självklart skulle Sverige ha prioriterat dessa grupper högre (under de sista 20 åren) men titta på hur de flesta människor i Sverige har agerat och röstat under denna tiden. Skola, Vård och omsorg har inte varit top prioriterat under lång tid istället har det varit "Hur kan jag roffa åt mig mer och f*ck alla andra". Våra löner har drastiskt ökat, vår kostnadseffektivitet har inte ökat och vår vilja att jobba har gått ner. Det betyder att vi får ut mindre av varje insatt krona, oavsett om det är inom Skola, vård eller inom privata sektorn. Vad jag vill säga är att jag håller med till 100% men att komma och skrika pga Corona är 20 år för sent. Det får det också att verka som att Corona bara är en ursäkt för kommentarerna. Så det rätta borde vara att skylla detta på alla Svenskar och hur det letts under 20 år, istället för att skylla detta på FHM och nuvarande Regeringen. Det sista får det bara till politik inte realism.
"flesta andra länder runtomkring, som inte kommer i närheten av våra dödstal per capita"
Ja, det är tveklöst så att Sverige valde en annan väg än våra grannländer. Det är också så att exempelvis Norge med 5,3 miljoner invånader har andra resevanor än Sverige. Exempelvis 2017 åkte en halv miljon norrmän till Spanien men det åkte 1.8 miljoner Svenskar dit. Så mängden resande Svenskar är större, vilket också påverkar. Det är också så att Jämför Skåne med den region i Danmark som blev värst drabbad så ser Skåne riktigt bra ut.
"lägga mer pengar på de äldre och låta de få bättre vård på sjukhus"
Ja, jag håller med dig till 100% med alla konsekvenser detta kommer få de kommande 10-20 åren.
"låta äldre dö på sina äldreboenden, istället för att ge de fullgod vård på sjukhus för att öka sina chanser att klara sig"
Detta är ju en av punkterna som har stötts och blötts kanske ofta. Jag har inte sett någon ordentlig sammanställning som statistiskt visar på att äldreboenden vägrar skicka folk till sjukhus. För mig pratar vi då om individuella fel i beslutandet och inget som någon myndighet väl har gått ut med????
Så jag förstår dig, jag håller med dig men jag anser att du riktar en hel del av kritiken på fel håll.
En del ska riktas mot 65+ som har låtit vissa saker gå så snett under åren.
En del ska riktas åt alla de lokalpolitiker som under 2010 talet tog bort alla lager...
En del ska faktiskt riktas till oss själva som glömt bort att när individerna blir viktigare än helheten så går det rent ut sakt förr eller senare åt helvete.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Ett steg i rätt riktning;
"ligger Sverige nu under 50 avlidna per dag. Dessutom har antalet personer över 80 år som insjuknat successivt sjunkit under flera veckor.
Men ytterligare åtgärder behövs för att förhindra smittspridningen i äldrevården. Därför har Folkhälsomyndigheten tagit fram ett nytt dokument för hur provtagningen bör gå till på äldreboenden.
– Vi förespråkar provtagning på minsta symtom och det kan också vara oro, ångest eller att man inte har aptit, säger Malin Grape, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.
Verksamheterna ska arbeta för en generös provtagning, smittspårning kring nyupptäckta fall, samt screening av dem som flyttar in på ett boende eller kommer tillbaka efter en sjukhusvistelse, anser Folkhälsomyndigheten.
– Om någon testar positivt ska man provta alla på enheten där personen bor. Även de som inte har symtom, säger Malin Grape."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-farre-aldre-insjuknar
"ligger Sverige nu under 50 avlidna per dag. Dessutom har antalet personer över 80 år som insjuknat successivt sjunkit under flera veckor.
Men ytterligare åtgärder behövs för att förhindra smittspridningen i äldrevården. Därför har Folkhälsomyndigheten tagit fram ett nytt dokument för hur provtagningen bör gå till på äldreboenden.
– Vi förespråkar provtagning på minsta symtom och det kan också vara oro, ångest eller att man inte har aptit, säger Malin Grape, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.
Verksamheterna ska arbeta för en generös provtagning, smittspårning kring nyupptäckta fall, samt screening av dem som flyttar in på ett boende eller kommer tillbaka efter en sjukhusvistelse, anser Folkhälsomyndigheten.
– Om någon testar positivt ska man provta alla på enheten där personen bor. Även de som inte har symtom, säger Malin Grape."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-farre-aldre-insjuknar
Bara man inte glömmer att stenhårt hålla på hygien på alla de sätt då man rör sig mellan sina äldre (släktingar) och samhället i övrigt. Det duger inte att åka och handla och glömma att tvätta händerna när man kommer tillbaka. Och försöka hålla ordning på alla sina kroppsdelar så man inte går och nuddar och rör vid allt möjligt som kan göra att man tar med sig kontaktsmitta.pacman42 skrev:
Men det är ju bara basalt, men ändå viktigt att inte glömma bort.
Idag kom jag på mig med att ha gått in i affären och glömde att tvätta händerna på väg in. Jag märker att jag själv börjar slappa och slira ...
MultiMan skrev:
Jag tycker nog jag svarade ärligt på det redan 21 mars, men sådant har ju drunknat i alla påhopp, förutfattade meningar, trollanklagelser och olika smetningar:
[länk]
"Om jag stänger av den känslomässiga biten med partner och nära anhöriga som troligen inte överlever Covid-19, så är det nog så att nedstängningen världen över i förlängningen riskerar leda till betydligt större förlust av människoliv än infektionen i sig. Den bedömningen gör jag med senaste 10 årens mycket oroande utveckling med skiftande maktbalanser och farliga ledare i många länder med makt, i bakgrunden. Jag var orolig för en krigssituation redan innan det som nu hänt, så det känns som världen fått en knuff i ryggen ner i avgrunden med de (troligen enorma) ekonomiska problem som nu kommer i virusets spår.
Historikerna får skriva bokslut när det är dags, vi kan bara gissa."
Men om du är mest orolig över nedstängningen av världen, varför kritierar du då valet att hålla saker öppna som i Sverige?
Ja, det är delar i vårt arbete som rent ut sagt gick åt skogen men titta på alla andra länder, de försöker ju öppna upp mot en nivå som vi har det i Sverige. Är det för att de har besegrat detta?
Nej, de inser att ALLT går åt skogen om de inte startar upp landet/samhället igen. Inga företag, inga intäkter, inget land.
Så jag upplever att din kritik är för generell, du kritiserar allt som görs i dina inlägg och inte vad du själv säger är grundorsaken/det viktigaste, det tar liksom bort trovärdigheten i det du säger i resten.
Jag är med dig till 100% på att jag är mest orolig över ekonomin på lång sikt (om jag tar bort delen av alla personliga lidander).
Sen vill jag bara tillägga att med läget som Sverige befinner sig i NU så skulle jag vilja se fler åtgärder från alla styrande delar.
Målen:
Jag vill inte få en 2:a våg som återigen kommer in på våra äldreboenden och våra kämpande individer måste få en paus/hemester under några veckor.
Målen:
Jag vill inte få en 2:a våg som återigen kommer in på våra äldreboenden och våra kämpande individer måste få en paus/hemester under några veckor.
Läste en artikel i en holländsk morgontidning (kvalitetstidning) som handlade om att smittan framförallt spreds på sammankomster där mycket folk sjung, skrek, dansade, svettades. Dvs kyrkor, konserter, nattklubbor, körövningar, osv och att det är dessa ställen där man kan få superspridare.
https://www.volkskrant.nl/wetenscha...-op-hol-slaat-via-superverspreiders~b153a217/
Lloyd-Smith utvecklade en teori om smittspridning, där inte bara R-talet är intressant, men även k-talet som beskriver spridningens skevhet. Högt tal= alla smittar lika
Lågt tal= få sprider alla https://www.nature.com/articles/nature04153
Det är möjligt att de coronafall som redan förra året fanns i Frankrike självdog, och det först var apres skin i alperna som gjorde superspridning möjligt. Sveriges problem kan du varit att vi i början av mars hade mellofinalen i Stockholm.
Danmark förbjöd stora sammankomster lite snabbare som kan vara anledningen att Danmark klarade sig bättre.
I de katolska delar av Europa hade man Karneval rund den tiden som kan förklara superspridning.
https://www.volkskrant.nl/wetenscha...-op-hol-slaat-via-superverspreiders~b153a217/
Lloyd-Smith utvecklade en teori om smittspridning, där inte bara R-talet är intressant, men även k-talet som beskriver spridningens skevhet. Högt tal= alla smittar lika
Lågt tal= få sprider alla https://www.nature.com/articles/nature04153
Det är möjligt att de coronafall som redan förra året fanns i Frankrike självdog, och det först var apres skin i alperna som gjorde superspridning möjligt. Sveriges problem kan du varit att vi i början av mars hade mellofinalen i Stockholm.
Danmark förbjöd stora sammankomster lite snabbare som kan vara anledningen att Danmark klarade sig bättre.
I de katolska delar av Europa hade man Karneval rund den tiden som kan förklara superspridning.