Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
https://www.expressen.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-stortdyker-en-ny-signal/

I mätningen, som har genomförts mellan 21 och 27 maj, backar stödet för regeringen från 59 procent till 48 procent – ett tapp på elva procentenheter.

Länge rådde en slags borgfred i svensk politik, men Toivo Sjörén tror att den uppkomna debatten om äldreomsorg, höga dödstal, tester och Sveriges strategi har påverkat.

– Förtroendet i coronahanteringen är inte längre oreserverad, utan det finns nyanser, säger han.

Även förtroendet för Folkhälsomyndigheter backar i den nya mätningen. Stödet för myndigheten landar på 70 procent, mot förra veckans 78 procent.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Sverige lär förr eller senare bli tvunget att välja väg. Acceptera att det blir låt oss säga 30000 eller rentav 50000 döda i coviod19 innan vaccinet kommer eller göra någonting åt det.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Sverige lär förr eller senare bli tvunget att välja väg. Acceptera att det blir låt oss säga 30000 eller rentav 50000 döda i coviod19 innan vaccinet kommer eller göra någonting åt det.
Tja, I februari gjorde jag en prognos på att det skulle kunna bli uppåt 140.000, så 50.000 låter inte så farligt.

Enligt samma beräkning kommer Finland sluta på ca 70.000 döda.

Nu har ju dödligheten skrivits ner ordentligt, så jag tror inte längre på min prognos. :)

Men vi får nog acceptera att det kan komma bli minst 10.000 döda, och Finland kommer få acceptera sina 5000 dödsfall.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
tompax tompax skrev:
Det hänger ihop på så sätt, att som jag också har nämnt, så är misskötsel och vanvård mer vanligt på äldreboenden, i synnerhet på demensavdelningar (lätt att göra lite som man vill där, ingen brukare skulle bli trodd om den påstod någonting), och det är trots allt så att 90% (tror jag det var?) av de äldre som dör av corona, dör på äldreboendet, och inte på sjukhus.

Det innebär då alltså att de som faktiskt är mest utsatta, de äldre, får sämst förutsättningar att eventuellt kunna klara av att kämpa emot viruset. Sämst förutsättningar, som i sämst möjliga vård om man nu jämför med övriga vårdformer där de äldre skulle kunna placeras, som sjukhus då först och främst.

Så istället för att placera de äldre på sjukhus där de kan få en bättre hjälp, och dessutom en mindre "slarvig" hjälp, så får de vara kvar på äldreboenden där misskötseln och vanvården är värre.

Detta sänker så klart deras chanser att överleva corona något oerhört. Och på det sättet hänger det jag har beskrivit i några inlägg nu, ihop med corona.
Du får inte glömma bort att själva förflyttningen av äldre och skröpliga, och i många fall mer eller mindre dementa, kan skada dem psykiskt så mycket att de kan ge upp livsviljan. Att möta personer de känner igen och har förtroende för (befogat eller ej) i den vanliga trygga miljön är mycket viktigt för deras psykiska hälsa. Att komma till en främmande miljö där alla går omkring i "rymddräkter", ingen de känner igen, ingen som känner dem och ingen har tid att prata med dem kan vara helt oförståeligt och förödande för dem.

Det är alltså inte alltid så att en flytt till sjukhus gör att överlevnaden förbättras trots en bättre medicinsk vård.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
LeffeA LeffeA skrev:
Såg på nyheterna nyss.

De pratade om regeringen och deras misslyckanden. Ja att de lovat testa 100.000 och det blev en flopp.
De har tidigare gått ut med att våran beredskap ska vara god.
Alla vet väl hur jävla dålig den var. Ursäkta språket men börjar bli förbannad.
De bara lovar och lovar och folk dör.

Jag kan garantera att ledningen för Buttericks är bättre än den regering vi nu har.
Ett jäkla skämt.
Det regeringen har sagt är att de ska bygga upp testkapaciteten till 100 000/vecka och det har de gjort. Alla borde inse att regeringen inte kan åka ut till 70 000 personer i veckan och tvinga dem att ta sig till en teststation eller topsa dem på plats. Tänk vilka tidningsrubriker och inlägg det skulle bli om att människor höll fasts med tvång för att någon ska köra upp en provpinne i näsan och/eller svalget på dem.

Att testa människor hur som helst räddar inte heller några liv, det måste finnas ett system i det hela så att man verkligen testar dem som kan vara sjuka och sprida viruset vidare. Det är meningslöst att testa dem som inte har träffat en enda människa under de senaste två veckorna.

Smittspårning av alla konstaterade sjuka görs redan i dag i mer än hälften av regionerna medan de andra har för många sjuka så att man måste prioritera att vårda de som är sjuka.

F fiskbuggaren skrev:
Om vi testat någorlunda rätt personer och agerat på resultaten, förmodligen.
Och hur ska man veta vilka som är någorlunda rätt och hur ska man få de personerna att vilja testa sig?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hur många är det som faktiskt kollar någon av presskonferenserna.
Alla ni som tror FHM med fler mörklägger och hittar på, har ni verkligen kollat en presskonferens?
Alla ni som tror att FHM har full koll på läget, har ni kollat någon?

Kika t.ex. på gårdagens, som jag letade upp här:
Youtube
Facebook
https://www.facebook.com/watch/live/?v=325422405112749&ref=watch_permalink

Eller här, om ni vill kolla bakåt i tiden:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLLqBo3UjMccAyAkJ9uiJkQpPjDYUoWlHp

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
De som var med och byggde Sverige. De är tydligen inte värda något nu för de låter vi låsa in eller dö.

70+ se upp för ni är skit värda.

Så tycker INTE jag.

De på äldreboenden där personalen fick ta hand om er utan skyddsutrustning. Där spreds smittan och de dör i stora antal.
De som är 72-73 och nu dör en helvetes död kunde fått leva fina 20 år till, minst.
Men er tycker man det inte gör så mycket om nu går bort.
Fy faen vad arg jag blir.

Detta är inte mitt Sverige.
De som är 72-73 bor mycket sällan på äldreboenden. De få i den åldersgruppen som bor där är så sjuka eller dementa att de inte kommer att leva i några 20 år till.
Om man är 72-73 så är inte den genomsnittliga återstående livslängden ens 20 år utan 15 år.

Sen har jag inte stött på en enda person här i tråden som tycker att det inte gör något att gamla personer avlider.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alla ni som tror FHM med fler mörklägger och hittar på, har ni verkligen kollat en presskonferens?
Alla ni som tror att FHM har full koll på läget, har ni kollat någon?
Jag tänkte bara så man inte bara fått reda via flashback hur det ligger till ..
Det kan ju vara bättre att gå närmare källan själv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vet inte om det varit uppe i tråden? Apotek ska börja sälja coronatest till allmänheten från och med måndag! Jag ska definitivt testa hela familjen. Jag är ganska övertygad om att båda sönerna har haft det i alla fall, och om vi får det bekräftat så vågar jag låta dem hjälpa mormor med veden i år som vanligt.

https://www.dn.se/ekonomi/apotek-ska-borja-salja-coronatest-till-allmanheten/

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vet inte om det varit uppe i tråden? Apotek ska börja sälja coronatest till allmänheten från och med måndag! Jag ska definitivt testa hela familjen. Jag är ganska övertygad om att båda sönerna har haft det i alla fall, och om vi får det bekräftat så vågar jag låta dem hjälpa mormor med veden i år som vanligt.

[länk]
Jo, det var upp för två dagar sen när det var nytt, och jag skrev ett inlägg där jag citerade Apoteas VD: "Även om testet visar att man har antikroppar ska man nog ändå passa sig för vem man sitter nära"

Men hjälpa till med veden låter som något man kan göra med två meters avstånd till andra.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag ska definitivt testa hela familjen. Jag är ganska övertygad om att båda sönerna har haft det i alla fall, och om vi får det bekräftat så vågar jag
Det där känns ju lite lurigt.

Jag trodde att jag nog fått det. Jag hade för mig ovanliga symptom, men dock svaga. Och då var ju prognosen (gissningen) att en bra bit över 30% i Stockholm och andra hårdare drabbade regioner skulle varit smittade, så det var ganska möjligt att jag också hade det.

Men nu gav ju antikroppsundersökningarna vid handen att endast 7% haft covid-19. Det ligger ju några veckor bakåt i tiden, så idag är det minst 10%, kanske uppåt 15%, lite beroende på vilket R vi tror att vi har haft sedan dess.
Men det var ju även någon vecka bakåt i tiden då jag var sjuk ...

Så numera tvivlar jag på att jag hade covid-19. Matematiken, statistiken, slumpen och mitt rörelsemönster tycker jag talar emot det.

Men det faktum att jag väldigt sällan blir sjuk, att alla andra förkylningar och influensor har varit extremt hårt motade denna säsong och att jag hade ovanliga symptom talar ju dock för det.

Det som jag har mest svårt att få ihop, det är hur vi kunnat få en sån stark avmattning, och sen nedgång i smittspridningen, ifall vi hade bara 7% smittade för 3-4 veckor sedan. Det går emot allt vad jag tagit till mig och lärt mig om flockimmunitet dessa 3 månader.
Jag skulle också tro att de som forskar om det undrar. :)

D
MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Sweden adopted a 'herd immunity' plan that uses more relaxed measures to control coronavirus, but a survey by the government found only 7.3 percent of people in Stockholm had developed the antibodies needed to fight the disease by late April. CNN's Phil Black reports.

Sverige framställs som ett land av och med jubelidioter. Inte särskilt svårt att förstå varför. Den här tråden är ett illrött lackmuspapper på landets tillstånd.
Haha, ja och det hade ju varit helt omöjligt för oss att framställa USA i dålig dager, men en president vars twitterinlägg måste taggas med "lögn", -ja, hur skulle man göra...?

D
G gaidin skrev:
Det beror ju på att de helt har missuppfattat vår strategi, de pratar om flockimmunitet, vilket de verkar ha hittat på själva, det är ju inte FHMs strategi.
Nä men, en amerikan som missförstått något, -helt otippat, de som är så open minded och välbildade! ;)

D
H heimlaga skrev:
Alla länder som inte vill fortsätta leva instängda och isolerade kommer att få betala sin skuld till Covid.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.