2 361 417 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Eftersom man vill platta ut kurvan så att sjukvården kan ta hand om dem som blir sjuka så gäller kurvan belastningen på sjukvården, så antal nya inläggningar på sjukhus och antal nya IVA-patienter är det som främst intresserar FHM. En platt kurva innebär konstant antal nya inläggningar/tidsenhet.T Thomas_Blekinge skrev:Tegnell och compagni brukar säga att kurvan platta ut eller går upp eller ned. och byggande på detta utfärdas rekommendationer som påverkar många liv. Det är omöjligt att dra sådana slutsatser från de kurvor som presenteras.
När han säger att kurvan plattas ut, menar han då kurvan av totalt nyinfekterade, eller den första derivatan vilket är antal nyinfekterade per dag, eller den andra derivatan vilket är ändringen i antal nyinfekterade per dag?
De flesta kan inte dessa begrepp och därför är det lätt för FHM att vilseleda oss.
I o m att Sverige inte har utfärdat några förbud utan bara rekommendationer som ingen behöver följa så spelar det, som du kanske menar, ingen roll alls. Vi gör som vi vill oavsett kurvorna. Låt dom vara hackiga, onogranna, påhittade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Nja, jag tror att det beror på att människor överlag har väldigt svårt att inse vad som saknas i ett dokument. Det är lätt att granska och anmärka på betydelsen av det som står där men det är väldigt svårt att inse att det är något som har utelämnats. Det gäller inte bara politiker utan det gäller i näringslivet också. Det är inte utan anledning som man i projekt i näringslivet har mallar för vad ett dokument ska innehålla så att inte viktiga bitar glöms bort.T tanaris skrev:Det är inget konstigt, det händer hela tiden överallt. Jag är övertygad om att det är mobilernas fel, folk sitter och fipplar med dem samtidigt som någon för fram ett förslag och de säger typ "jaja", sen blir de förvånade när de inser vad de beslutade.
Orka läsa igenom en hel promemoria när man kan spela candy crush, liksom...
Det är ett problem som fanns långt innan mobiler var vanliga.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
Samma lika för mig. Också allergisk och nyser, snorar och till och med hostar ibland. Har nyss (två veckor sedan) varit inlagd på sjukhus för brusten blindtarm. VC har också ringt tere gånger och försökt få in mig på årlig uppföljning för mitt blodtryck men då har jag inte haft möjlighet.T tanaris skrev:Nu blir det här ytterligare en anekdot, men av en ren händelse behövde jag uppsöka en vårdcentral idag. Eftersom jag killgissade att det skulle vara ungefär som du beskriver, anmälde jag mig redan igår eftermiddag via webben och för säkerhets skull hängde jag på telefonbokningen när de öppnade i morse 08:00, för även långt innan Corona tog ju läkartiderna slut snabbt. Jag har nog aldrig blivit så förvånad så många gånger på bara två dagar:
- 1177 svarade direkt efter "Du har plats num..". Alltså ingen kö alls igår vid 16-tiden.
- Jag blev uppringd av det automatiska kösystemet 08:19, fick tala med en sköterska och fick en läkartid 10:15.
- Ca 9:40 blev jag uppringd av en läkare som läst min webbanmälan (jag hittade inget sätt att ta bort den, och sköterskan kunde inte.)
- Det var hur lugnt som helst i väntrummet.
- 10:20 träffade jag en läkare som var både kompetent och tog sig tid att lyssna och undersöka ordentligt.
Ganska långt från din bild, med andra ord. Och jag är allergisk mot både björk och ek, så jag har ett visst mått av snuva just nu, vilket jag förstås upplysta om.
Nu betvivlar jag förstås inte för en sekund att det är så här alltid och överallt. Men jag kan ju inte vara det enda undantaget, varför jag känner ett behov av att tillämpa ett visst mått av skepticism till det du skriver.
Kanske skiljer det mellan län och orter men Falun/Borlänge som det rör sig om i mitt fall verkar det fungera ungefär som vanligt om man bortser från att man ska hålla avstånd på ett annat sätt.
Intressant, det är Werlabs som används för att avgöra vilka i VG-regionens personal som är immuna och inte:
- https://www.gp.se/ekonomi/nätapoteket-apotea-börjar-sälja-coronatester-1.28515946
De gör 5000 immunitetstester åt regionen. De prioriterar dessutom sina kunder inom vården framför de privata kunderna. Duger de åt regionen så att de kan avgöra vilken personal som kan jobba och inte, så duger de åt min familj.
- https://www.gp.se/ekonomi/nätapoteket-apotea-börjar-sälja-coronatester-1.28515946
De gör 5000 immunitetstester åt regionen. De prioriterar dessutom sina kunder inom vården framför de privata kunderna. Duger de åt regionen så att de kan avgöra vilken personal som kan jobba och inte, så duger de åt min familj.
Nu vet jag inte hur sådana här förslag bereds, men i min bransch är det krav att lista skillnaderna mellan den gamla planen/policyn/dokumentet innan beslut tas att godkänna det nya. Det låter väldigt konstigt om man tar beslut om en ny plan utan att på övergripande nivå beskriva vad som skiljer mot den gamla.BirgitS skrev:
Nja, jag tror att det beror på att människor överlag har väldigt svårt att inse vad som saknas i ett dokument. Det är lätt att granska och anmärka på betydelsen av det som står där men det är väldigt svårt att inse att det är något som har utelämnats. Det gäller inte bara politiker utan det gäller i näringslivet också. Det är inte utan anledning som man i projekt i näringslivet har mallar för vad ett dokument ska innehålla så att inte viktiga bitar glöms bort.
Det är ett problem som fanns långt innan mobiler var vanliga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Men det är väl ändå så att personalen fortsätter att skydda sig, de går väl inte på infektion och IVA utan skyddsutrustning bara för att de har testats positiva eller?pacman42 skrev:
Intressant, det är Werlabs som används för att avgöra vilka i VG-regionens personal som är immuna och inte:
- [länk]
Det står i början av dokument vad som i huvudsak skiljer från det tidigare som ersätts. Iaf på mitt jobb, en myndighet.F f91jsw skrev:Nu vet jag inte hur sådana här förslag bereds, men i min bransch är det krav att lista skillnaderna mellan den gamla planen/policyn/dokumentet innan beslut tas att godkänna det nya. Det låter väldigt konstigt om man tar beslut om en ny plan utan att på övergripande nivå beskriva vad som skiljer mot den gamla.
Det är väl inte risken att smittas, utan risken att bli svårt sjuk? Och det har man kollat på. Luftföroreningar har stor inverkan, liksom stillasittande. Dagliga promenader i frisk luft gör underverk för lungkapaciteten.G GargamelSE skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Det ser man väl i hela Europa att tätbefolkade storstäder är värre drabbade än glesbygd. Liksom att staden Wuhan var mycket mer drabbat än området runt omkring. Fullproppad kollektivtrafik är väldigt bra ställen för virus att ta sig mellan personer. Utomhus är det lättare att hålla avstånd naturligt än om man träffas på ett fik, en restaurang eller en nattklubb, samt att droppar snabbare blåser undan utomhus.G GargamelSE skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Jag gjorde en sökning och råkade då få upp Region Blekinges pandemiplan och i den står det inget om tidigare versioner mer än att det finns flera sen 1991.P Pin skrev:
https://regionblekinge.se/download/...cb03cb/1573112002628/Epidemiplan rev 2019.pdf
Det bör vara mer detaljerat vad som skiljer mot tidigare version.BirgitS skrev:
Vad de haft för någon information när beslutet fattades är en annan fråga, kanske (förhoppningsvis) mer än i dokumentet inklusive det innehållsfattiga förordet.
Det gjorde de ju till stor del innan. Det är bara när de är med en patient som de har utrustning, när de går in i patienternas rum för att exempelvis kolla journalen så har de inte några skydd alls.BirgitS skrev:
Vad är syftet för VG-regionen med att beställa 5000 immunitetstester om det inte skall påverka hur denna personal skall agera? Det tillför ju ingenting i så fall.
En punkt jag håller helt med om, nutiden har en tendens att sätta bokhållare i beslutspositioner och då blir det lätt fel, detta gåller inte bara det allmänna men även företag. Helt övertygad att en del av förklaringen bakom de enorma framgångar svenska företag har haft ligger i att de har styrts av ingenjörer och inte ekonomer. Det blir alltid bättre när man kör en verksamhet med hög fokus på kärnan, inte på hur det ser ut i powerpoints. Detsamma gäller till stor del i Finland och Tyskland, som därför också har haft stor framgång inom industrin.B b8q skrev:
Samtidigt en förklaring varför det går så dåligt inom skola, vård och polis, de har alldeles för länge fått styras av axelmakterna, dvs politiker i en ohelig cocktail med ekonomer och barnkonsulter från BCG och McKinsey.
Varför har dom inte data med tusendels sekunds intervall. En timme!!, Galet, utan att ha koll på tiden exakt går det ju inte att göra något. Statistikerna kan knappast få ut något vettigt där...T Thomas_Blekinge skrev: