Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skulle säga allas! Eller vad tycker du?

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
D
N Nybergzzz skrev:
Ska inte staten skapa lagar och hålla ordning i samhället eller är det vi medborgares ansvar?
Nja, så har inte samhällen fungerat på länge, individuellt ansvar och hänsyn har visat sig ge mycket trevligare klimat än despoter och starka hejdukar som ser efter att befolkningen hålls i chack.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nja, så har inte samhällen fungerat på länge, individuellt ansvar och hänsyn har visat sig ge mycket trevligare klimat än despoter och starka hejdukar som ser efter att befolkningen hålls i chack.
Varför har vi då ansvariga ministrar om ej de är ansvariga?
Känns ju helt onödigt med en regering enligt er då de är individens ansvar när det är utbrott av en pandemi.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast jag tycker jag läst att just överdödligheten inte var så stor, finns tidigare i tråden, vad är egentligen överdödligheten hittills i år?
Det beror på vad du jämför, vi hade underdödlighet innan epidemin. Den överdödlighet jag räknar med är den som är från epidemins utbrott och framåt. Det som kommit fram i pressen är också en jämförelse med siffror som troligen innan epidemin innehöll en underdödlighet på äldreboenden.

80% smittade utan symtom på kryssning i Antarktis.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7482931

Här har man troligen fått lite smittämnen pga noggrannhet, men folk smittades ändå, fast med få symtom. Det är riktigt intressant ur ett smittspridningsperspektiv, detta skulle kunna förklara en hel del fenomen som man sett tidigare....

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Men vi har också konstaterat att siffrorna stämmer rätt väl med överdödligheten i år jämfört med tidigare års dödlighet när vi lägger på de 10% av fallen som socialstyrelsen hittar utanför FHMs statistik.

Med detta som grund så kan man med ganska stor säkerhet säga att det är pga Covid-19 som dessa personer dör just nu. Det vill säga, är inte med Covid-19 utan pga Covid-19 som de dör!

Om de sedan en del av dessa har andra dödliga sjukdomar eller annat, det vet vi inte, men de hade inte dött just nu i alla fall.

Jag förstår tanken men ska vi då i höst hylla äldrevården och sjukvården då överdödligheten är negativ (dvs färre för än vad som statistiskt brukar ske)???

pacman42 pacman42 skrev:
80% smittade utan symtom på kryssning i Antarktis.

[länk]

Här har man troligen fått lite smittämnen pga noggrannhet, men folk smittades ändå, fast med få symtom. Det är riktigt intressant ur ett smittspridningsperspektiv, detta skulle kunna förklara en hel del fenomen som man sett tidigare....
Om jag tillåter mig spekulera en del så skulle detta kunna förklara varför man har uppfattningen att sjukdomen i huvudsak smittar i nära kontakt, det är nämligen de som smittas så som blir sjukare.

Superspridare? En del personer skvätter en hel del när de pratar. Det skulle kunna passa in här.

Om man blir smittad på stan så blir man kanske mindre sjuk, men de som man sedan smittar i hemmet blir sjukare?

Om nu dessutom barn blir mindre allvarligt sjuka så skulle detta kunna förklara den "uteblivna" smittspridningen på skolan, lättare smittspridning.

På tal om smittspridning i skolan så insjuknade en elev igår under skoldagen med hög feber, muskelvärk och hosta i min frus mellanstadieklass. Det skall bli intressant att se hur många denna hann smitta? Ingen, några eller många?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag förstår tanken men ska vi då i höst hylla äldrevården och sjukvården då överdödligheten är negativ (dvs färre för än vad som statistiskt brukar ske)???
Man får jämföra övermåret och räkna ut vad som är vad, äldrevården skall inte hyllas detta året i alla fall.

MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Om jag tillåter mig spekulera en del så skulle detta kunna förklara varför man har uppfattningen att sjukdomen i huvudsak smittar i nära kontakt, det är nämligen de som smittas så som blir sjukare.

Superspridare? En del personer skvätter en hel del när de pratar. Det skulle kunna passa in här.

Om man blir smittad på stan så blir man kanske mindre sjuk, men de som man sedan smittar i hemmet blir sjukare?

Om nu dessutom barn blir mindre allvarligt sjuka så skulle detta kunna förklara den "uteblivna" smittspridningen på skolan, lättare smittspridning.

På tal om smittspridning i skolan så insjuknade en elev igår under skoldagen med hög feber, muskelvärk och hosta i min frus mellanstadieklass. Det skall bli intressant att se hur många denna hann smitta? Ingen, några eller många?
Kommer att tänka på Queens video "I want it all". Den är en studie i spottande. Det syns tydligt hur Freddie begjuter mikrofon och omgivning med stora mängder saliv. Tänkte på det särskilt när den kom 1989 pga AIDS-problemet och han dog 2 år senare av sjukdomen. Aktualiserad igen pga Bohemian Rhapsody-filmen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7482960

Flera av de politiker som godkände nya pandemiplaner, där lagerhållningen ströks, säger idag att de inte insåg vad de klubbade igenom.

Ingen visste att pandemin skulle komma just nu, hur stor beredskap vi ska ha för allvarliga men ytterst osannolika händelser kan diskuteras. Att politikerna förstår vad de beslutar om och besluten konsekvenser är dock ingenting jag vill kompromissa bort. Hur dessa viktiga beslut bereds och presenteras verkar också vara en brist.
(pekar inte ut något politiskt parti, både regerande och opposition tycks delaktiga och under många år med olika styren)

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är faktiskt väldigt viktigt att ha färska och korrekta siffor. Inte bara i denna pandemi utan i de flesta samhällsfunktionerna. Beslut måste fattas på vetenskapliga grunder och dom finns inte i hackiga kurvor. Tänk om väderleksrapporter baseras på iaktagelser med varierande och okända eftersläpningar? Finns många fler exempel.
Det finns ju statistik baserad på korrekt dödsdag. Om du verkligen tror att beslutsfattarna fattar beslut utifrån vilken dag dödsfallet blev inrapporterat så borde du kanske söka jobb på Folkhälsomyndigheten?

pacman42 pacman42 skrev:
- - -
Om man blir smittad på stan så blir man kanske mindre sjuk, men de som man sedan smittar i hemmet blir sjukare? - - -
Du har ju personlig erfarenhet, skulle du säga att du blev mindre sjuk än resten av din familj?

T
P Pin skrev:
[länk]

Flera av de politiker som godkände nya pandemiplaner, där lagerhållningen ströks, säger idag att de inte insåg vad de klubbade igenom.

Ingen visste att pandemin skulle komma just nu, hur stor beredskap vi ska ha för allvarliga men ytterst osannolika händelser kan diskuteras. Att politikerna förstår vad de beslutar om och besluten konsekvenser är dock ingenting jag vill kompromissa bort. Hur dessa viktiga beslut bereds och presenteras verkar också vara en brist.
(pekar inte ut något politiskt parti, både regerande och opposition tycks delaktiga och under många år med olika styren)
Det är inget konstigt, det händer hela tiden överallt. Jag är övertygad om att det är mobilernas fel, folk sitter och fipplar med dem samtidigt som någon för fram ett förslag och de säger typ "jaja", sen blir de förvånade när de inser vad de beslutade.

Orka läsa igenom en hel promemoria när man kan spela candy crush, liksom...

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
[länk]

Ja, jag tror det är ganska svårt att säga exakt när brytpunken var, detta är långsam söndring under många regeringskonstellationer i regnbågens alla färger. Därför vänder det sig i magen på mig när politiker idag ibland riktar så skarp kritik åt endera håll, förmodligen har de själva varit delaktiga i likadana beslut. Den pingpongmatchen är ingen och allra minst vi medborgare, betjänta av.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.