Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
Det är inget konstigt, det händer hela tiden överallt. Jag är övertygad om att det är mobilernas fel, folk sitter och fipplar med dem samtidigt som någon för fram ett förslag och de säger typ "jaja", sen blir de förvånade när de inser vad de beslutade.

Orka läsa igenom en hel promemoria när man kan spela candy crush, liksom...
Vilken level är regeringen på?

• Haha
b8q
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

Flera av de politiker som godkände nya pandemiplaner, där lagerhållningen ströks, säger idag att de inte insåg vad de klubbade igenom.

Ingen visste att pandemin skulle komma just nu, hur stor beredskap vi ska ha för allvarliga men ytterst osannolika händelser kan diskuteras. Att politikerna förstår vad de beslutar om och besluten konsekvenser är dock ingenting jag vill kompromissa bort. Hur dessa viktiga beslut bereds och presenteras verkar också vara en brist.
(pekar inte ut något politiskt parti, både regerande och opposition tycks delaktiga och under många år med olika styren)
Pandemier är knappast "ytterst osannolika händelser". De inträffar historiskt sett ca 3 gånger per århundrade (så ungefär en gång per generation) och sannolikheten för att det blir ännu oftare ökar, dels pga att vi lever tätare, vi reser mer mellan världsdelar, och vi har klandervärd hantering av djur och livsmedel.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du har ju personlig erfarenhet, skulle du säga att du blev mindre sjuk än resten av din familj?
Om man kompenserar för att jag har högt blodtryck - ja! De hävdar ju att personer med högt blodtryck både smittas lättare och att de blir sjukare.

N Nybergzzz skrev:
Känns ju helt onödigt med en regering enligt er då de är individens ansvar när det är utbrott av en pandemi.
Man har alltid ett personligt ansvar! Spelar ingen roll om du så har en polisstat - individer KAN ändå sabba allt genom att inte ta eget ansvar, det ser vi ju på många ställen i världen som HAR hårdare pandemilagar; folk är ändå t.ex. otillåtet många personer på fester. Man får bara bättre möjlighet att lagföra dem.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Pandemier är knappast "ytterst osannolika händelser". De inträffar historiskt sett ca 3 gånger per århundrade (så ungefär en gång per generation) och sannolikheten för att det blir ännu oftare ökar, dels pga att vi lever tätare, vi reser mer mellan världsdelar, och vi har klandervärd hantering av djur och livsmedel.
Jo så är det. Att det inte är speciellt osannolikt gör ju inte saken bättre. Sedan har andra beslut fattats vad gäller beredskapen för andra mer eller mindre (o)sannolika händelser, tex krig.

En artikel i GP idag har gått igenom olika regionen och vad som varit drivande för smittspridning och dödsfall:

https://www.gp.se/nyheter/sverige/därför-är-coronadödligheten-ojämnt-fördelad-över-landet-1.28474018

Om man skall sammanfatta den så lyfts några olika saker i den:
1) hur tätt man bor och om man åker kollektivt eller inte
2) hur mycket smitta som kom in i landsdelen från början (sportlov mm, Stängd gräns mot Danmark räddade delvis Skåne)
3) pendling till Stockholm (Dalarna har mycket pendling till Stockholm och de drabbades därför hårdare), man kan se hur det blir allt färre fall ju längre från Stockholm man kommer när man åker mot och in i Småland
4) hur väl man skyddat äldreboenden

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Tog typ 5 veckor. Jag är såklart inte ensam om det här.
Jag vill veta om jag haft covid-19, om jag är immun och därför kan bidra på något sätt.
Varför testa när du vet att du haft det? Bortkastade pengar...

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jo så är det. Att det inte är speciellt osannolikt gör ju inte saken bättre. Sedan har andra beslut fattats vad gäller beredskapen för andra mer eller mindre (o)sannolika händelser, tex krig.
Ja, det är minst lika dumt det. Vi borde sluta låta ekonomer bestämma vad man ska ha i beredskapslager eller inte. I scouterna fick man lära sig "alltid redo", men jag antar att scouterna idag beställer ett tält på Internet när de ska ut på hajk, för att de inte har presenning och rep i förrådet? ;)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Om man kompenserar för att jag har högt blodtryck - ja! De hävdar ju att personer med högt blodtryck både smittas lättare och att de blir sjukare.
Sedan är ju frågan om orsaken till det höga blodtrycket. Om det är naturligt talrika ACE2-receptorer så är det ju en risk, men jag undrar i mitt fall. Har inte haft högt blodtryck förrän läkarna ville jag skulle medicinera mot högt kolesterol. Fick direkt högt blodtryck. Bytt medicin 3 ggr och nu tar jag, efter egen dosjustering 5mg rosuvastatin (Crestor är originalet). Då är blodtrycket hanterbart utan groteska mängder blodtrycksänkare som i sig har andra biverkningar.
Har synnerligen god kroppskännedom och vill därför fortsätta med lägre kolesterol eftersom jag mår bättre av det. Betydligt mer välmående vid total på 5 än 8. Ärftligt högt så kosten är inte mitt problem, där har jag redan gjort vad jag kan.

Ingen läkare här uppe har velat se något samband med statinerna och högt blodtryck trots att jag berättat om mina erfarenheter. Har startat och stoppat behandlingen minst 5 ggr med exakt samma resultat varje gång. Över en viss miniminivå så ökar systoliska med minst 25 (vid läkarrekommenderad dos hade jag 50 i ökning, från 125 till 175) och diastoliska med 10-25. För många läkare tänker tyvärr inte särskilt brett utan man får känslan att kortast besök är bäst. Skriva ut recept går fortast.

Anna_H Anna_H skrev:
Varför testa när du vet att du haft det? Bortkastade pengar...
Min fru vill också ha ett test för eget bruk, trots att vi redan har ett läkarutlåtande på att det var Covid-19 hon hade. När man har haft Covid-19 så betraktas man nämligen som pestsmittad av vissa personer (persona non grata). De tror inte på att man är frisk igen. Det är väldigt praktiskt att då kunna smälla upp ett bevis på att man är frisk och inte ens kan bidra till smittspridningen i samhället. I min frus fall så har hon redan blivit ifrågasatt ett flertal gånger av kollegor och föräldrar till eleverna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ja, det är minst lika dumt det. Vi borde sluta låta ekonomer bestämma vad man ska ha i beredskapslager eller inte. I scouterna fick man lära sig "alltid redo", men jag antar att scouterna idag beställer ett tält på Internet när de ska ut på hajk, för att de inte har presenning och rep i förrådet? ;)
B b8q skrev:
Kollage av historisk scoutverksamhet, med texten "будь готов" som betyder "var redo".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nejdå, dessa är alltid redo. Bara din lokala scoutkår som kör justintime.

BirgitS
Igen Igen skrev:
Jag vill veta om jag haft covid-19, om jag är immun och därför kan bidra på något sätt.
Problemet är att idag har man inte tillräcklig kunskap för att vara säker på att om du har antikroppar som detekteras i ett antikroppstest så är det inte ett falskt positivt svar, att din (kanske låga) antikroppshalt skyddar dig från att bli infekterad på nytt eller hur länge du kommer att ha tillräckligt med antikroppar. Ett positivt svar gör alltså inte att du kan sluta skydda dig själv eller sluta skydda andra. Som Apoteas VD sa enligt artiklar igår, även om han hade ett positivt resultat så skulle han inte sätta sig bredvid vem som helst.

Men kunskapen om antikroppar växer vecka för vecka så ha tålamod.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
BirgitS
Igen Igen skrev:
Hur som helst; Fanns resurser så skulle dödsfallen pga covid-19 kunna diagnosticeras hur snabbt då?
En tanke bara, hur lång tid tar det att ta och köra ett blodprov...
Det går kanske inte att köra alla prover på dödsdagen om det är jättemånga, men det är det inte och oavsett så borde vi kunna klämma fram de svaren och redovisa korrekt/dygn efter ett dygn.
Men det klarar vi inte.
Det är inte där problemet ligger. Folk som ligger på sjukhus med Covid-19 är redan testade. En del på äldreboenden är testade men inte alla för om en boende testas positivt för Covid-19 så behöver inte nästa boende som får Covid-symtom och sitter vid samma matbord, som den redan testade, testas utan det är rätt självklart att det gäller Covid-19 även nu. När då person nummer 2 avlider så går det inte automatiskt in i FHM:s system eftersom personen inte har testats utan det är först när boendets läkare skickar in dödsfallsbeviset inom 3 veckor som det landar i systemet som en patient med Covid-19. Tidsgränsen finns t.ex. därför att ett äldreboende inte har någon egen läkare utan läkaren åker runt till många boenden och kommer vid behov samt kan t.ex. kombinera det med att jobba på en vårdcentral på mindre orter.

Man vill inte testa boende på äldreboenden mer än nödvändigt eftersom de är gamla och ofta har problem med minnet och det gör att de kan ha svårt att förstå varför någon ska göra illa dem och sticka in pinnar i näsan och/eller svalget. PCR-test som används för att diagnosticera pågående infektion tas på det sättet.

BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vet han det? Och var får han sina data ifrån? För att sammanställa dessa diagram behöver han ha data för varje avliden när den dog och när detta rapporterades till FMH. Annars går det inte.
Naturligtvis, som sagt DN har de uppgifterna också och redovisar dem dagligen.
Har du kollat om du kan hitta dem på FHM:s webbplats?

MultiMan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/g...olkhalsomyndigheten-nu-dras-faktura-tillbaka/

Han har kallats ”coronakrisens GW” och synts frekvent i debatten om Sveriges strategi.

Samtidigt har den tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke fakturerat Folkhälsomyndigheten för sina framträdanden i tv-kanalernas nyhetssändningar.

Nu ska fakturan revideras.

– De gånger jag inte tydligt har representerat Folkhälsomyndigheten ska jag inte ha betalt för heller, säger Giesecke till DN.

...

tttomten tttomten skrev:
Härligt att några bekräftar FHMs strategi, personligen tror jag vi kommer se mer av dessa uttalanden framöver.
Eftersom han tydligen fått betalt av FHM för sina uttalanden (nyhet för mig) så är det nog inte så konstigt att han tycker som de gör.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.