2 359 859 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nej, de skriver att med milda symptom så är man oftast frisk efter två veckor samt att man ska vänta med att lämna hemmet tills man har varit frisk i två dagar.P Putte 9497 skrev:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Du kan nog räkna med att antalet smittade fördubblas varannan dag just nu om inte vi alla förändrar vårt beteende. Det innebär runt 2000 fall på måndag samt närmare 10 000 fall mot slutet av nästa vecka. Nu har man förvisso slutat att testa alla med symptom utan testar bara de som läggs in på sjukhus så antalet rapporterade fall kanske inte stiger lika snabbt. Om vi ska bryta den här trenden så måste VI alla ändra våra vanor NU och inte vänta på att FHM säger vad vi ska göra.optimum skrev:
Norge har fler smittade än Sverige men färre dödaoptimum skrev:
Tyvärr har du nog helt rätt, Åtminstone rätt nära.T TAR12 skrev:Du kan nog räkna med att antalet smittade fördubblas varannan dag just nu om inte vi alla förändrar vårt beteende. Det innebär runt 2000 fall på måndag samt närmare 10 000 fall mot slutet av nästa vecka. Nu har man förvisso slutat att testa alla med symptom utan testar bara de som läggs in på sjukhus så antalet rapporterade fall kanske inte stiger lika snabbt. Om vi ska bryta den här trenden så måste vi alla ändra våra vanor nu och inte vänta på att FHM säger vad vi ska göra.
Vi har varit för slappa med att ta hand om de som kommit från riskområden.
Satt in åtgärder för sent.
Felbedömt situationen.
De flesta företag har varit mer offensiva till kontroll och åtgärder för att minska problemet även om jag inte tro det räcker.
Jag hoppas på det flera andra också tror på och det är när sommarvärmen kommer så minskar smittan.
Om vi klarar oss så länge.
Konstigt när man läser länken så står det att man ska stanna hemma två dagar extra efter det att man känner sig frisk.BirgitS skrev:
Läser du inte själv vad du länkar till?
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.
Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.
Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.
Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.
Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag tyckte att det var just det jag skrev:P Putte 9497 skrev:
"man ska vänta med att lämna hemmet tills man har varit frisk i två dagar."
Hur tolkar du det jag skrev?
Men används Sveriges alla intensivvårdsplatser i detta nu??Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.
Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.
Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
Än så länge är det väl bara 2 av 600 som fått intensivvård? Att 10% vårdats på sjukhus är inte samma sak.Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.
Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.
Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det handlar också om att få fram utrustning och annan material till sjukhusen samt att man nu håller på och vidareutbildar befintlig sjukvårdspersonal så att de kan ta hand om även patienter med Covid-19.Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.
Sen är ju förhoppningen att det finns ett vaccin om 1-2 år.
Att sjukvården inte ska bli överbelastad, ja, att sjukvården hinner förbereda sig. Som överläkaren på Mikrobiologen säger "Vi har varit tacksamma för varje dag vi inte har haft spridning av det där viruset, då har vi fått mer tid för förberedelser." (https://www.na.se/artikel/jakten-pa...l-tacksam-for-varje-dag-vi-inte-har-spridning). Sedan kan ju covid19-fallen vara allvarliga utan att kräva intensivvård, utan "enbart" kräva inneliggande vård på infektionsklinik, dock med stora undanträngningseffekter över all vård som bedrivs där redan nu.Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.
Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.
Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.