Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Självklart ska alla stanna hemma oavsett symtomen är mild eller stark. Men med mild symtom räcker det med en vecka eller tills man är symtomfri.

Ekorrhjulet måste snurra med
Nej, de skriver att med milda symptom så är man oftast frisk efter två veckor samt att man ska vänta med att lämna hemmet tills man har varit frisk i två dagar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...tt/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Och så fick vi resultaten från Italien +2651 nya smittade samt +189 döda.

Att tänka på så är majoriteten av de smittade i Sverige från Italiens version av viruset.
Otäck men verklig tanke.
Hur ser det ut i Sverige om 2-3 veckor?


[bild]
Du kan nog räkna med att antalet smittade fördubblas varannan dag just nu om inte vi alla förändrar vårt beteende. Det innebär runt 2000 fall på måndag samt närmare 10 000 fall mot slutet av nästa vecka. Nu har man förvisso slutat att testa alla med symptom utan testar bara de som läggs in på sjukhus så antalet rapporterade fall kanske inte stiger lika snabbt. Om vi ska bryta den här trenden så måste VI alla ändra våra vanor NU och inte vänta på att FHM säger vad vi ska göra.
 
optimum optimum skrev:
Och så fick vi resultaten från Italien +2651 nya smittade samt +189 döda.

Att tänka på så är majoriteten av de smittade i Sverige från Italiens version av viruset.
Otäck men verklig tanke.
Hur ser det ut i Sverige om 2-3 veckor?


[bild]
Norge har fler smittade än Sverige men färre döda
 
optimum
T TAR12 skrev:
Du kan nog räkna med att antalet smittade fördubblas varannan dag just nu om inte vi alla förändrar vårt beteende. Det innebär runt 2000 fall på måndag samt närmare 10 000 fall mot slutet av nästa vecka. Nu har man förvisso slutat att testa alla med symptom utan testar bara de som läggs in på sjukhus så antalet rapporterade fall kanske inte stiger lika snabbt. Om vi ska bryta den här trenden så måste vi alla ändra våra vanor nu och inte vänta på att FHM säger vad vi ska göra.
Tyvärr har du nog helt rätt, Åtminstone rätt nära.
Vi har varit för slappa med att ta hand om de som kommit från riskområden.
Satt in åtgärder för sent.
Felbedömt situationen.
De flesta företag har varit mer offensiva till kontroll och åtgärder för att minska problemet även om jag inte tro det räcker.
Jag hoppas på det flera andra också tror på och det är när sommarvärmen kommer så minskar smittan.
Om vi klarar oss så länge.
 
optimum
P Putte 9497 skrev:
Norge har fler smittade än Sverige men färre döda
Utfallet döda är för litet att tolka något ifrån.
Hoppas vi slipper se många av våra äldre och de med svagheter omkomma i detta elände.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, de skriver att med milda symptom så är man oftast frisk efter två veckor samt att man ska vänta med att lämna hemmet tills man har varit frisk i två dagar.
[länk]
Konstigt när man läser länken så står det att man ska stanna hemma två dagar extra efter det att man känner sig frisk.

Läser du inte själv vad du länkar till?
 
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.

Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.

Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
 
BirgitS
P Putte 9497 skrev:
Konstigt när man läser länken så står det att man ska stanna hemma två dagar extra efter det att man känner sig frisk.

Läser du inte själv vad du länkar till?
Jag tyckte att det var just det jag skrev:
"man ska vänta med att lämna hemmet tills man har varit frisk i två dagar."
Hur tolkar du det jag skrev?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.

Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.

Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
Men används Sveriges alla intensivvårdsplatser i detta nu??
 
Nefrums Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.

Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.

Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
Än så länge är det väl bara 2 av 600 som fått intensivvård? Att 10% vårdats på sjukhus är inte samma sak.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tyckte att det var just det jag skrev:
"man ska vänta med att lämna hemmet tills man har varit frisk i två dagar."
Hur tolkar du det jag skrev?
Att man är sjuk i två veckor men alla behöver inte få Corona utan man kan ha liknande symtom och det var det jag syftade på från början
 
S SueCia skrev:
fast nu var ju tanken att gränsen skulle stängas innan det kom hit bekräftade fall, så din logik totalhavererar ju.
Och hur skulle det gått till menar du?
 
BirgitS
Nefrums Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.
Det handlar också om att få fram utrustning och annan material till sjukhusen samt att man nu håller på och vidareutbildar befintlig sjukvårdspersonal så att de kan ta hand om även patienter med Covid-19.

Sen är ju förhoppningen att det finns ett vaccin om 1-2 år.
 
B b8q skrev:
Än så länge är det väl bara 2 av 600 som fått intensivvård? Att 10% vårdats på sjukhus är inte samma sak.
Än så länge är det till största delen folk som varit utomlands som blivit smittade, det är inte samma demografiska grupp som behöver vård.
 
U
Nefrums Nefrums skrev:
Alltså det här med att "flatten the curve". Vad är det man försöker uppnå med det?
Att sjukhusen inte ska bli överbelastade? Med tanke på att Sverige har ca 500 disponibla intensivvårds platser och att ca 10% av Corona fallen är allvarliga, så behöver vi platta ut kurvan till 27år för att sjukhusen inte ska bli överbelastade.

Inte så rimligt att hålla skolor etc stängda i en generation.

Men det är sant, om det fortsätter som det gör nu så kommer sjukvården bara kunna vårda en på tusen som behöver det.
Det hade kanske varit bra om vi kunder dra ut på det i ett par månader så åtminstone en på hundra kan få vård.
Att sjukvården inte ska bli överbelastad, ja, att sjukvården hinner förbereda sig. Som överläkaren på Mikrobiologen säger "Vi har varit tacksamma för varje dag vi inte har haft spridning av det där viruset, då har vi fått mer tid för förberedelser." (https://www.na.se/artikel/jakten-pa...l-tacksam-for-varje-dag-vi-inte-har-spridning). Sedan kan ju covid19-fallen vara allvarliga utan att kräva intensivvård, utan "enbart" kräva inneliggande vård på infektionsklinik, dock med stora undanträngningseffekter över all vård som bedrivs där redan nu.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.