2 358 806 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
fast nu var ju tanken att gränsen skulle stängas innan det kom hit bekräftade fall, så din logik totalhavererar ju.-RB- skrev:
Citat från DN
"Statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten sade på torsdagen till DN att myndigheten gjort bedömningen att en ytterligare höjning av risknivån inte är nödvändig, samt att smittspridningen nu har nått sin kulmen i Sverige.
– Det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket.
– Det här är helt och hållet kopplat till Italien och allt resande dit som vi haft under de senaste veckorna. Det finns enstaka fall från Iran, men annars ingenting från andra länder, sade Anders Tegnell."
https://www.dn.se/nyheter/expert-finns-risker-med-att-fokusera-pa-italien/
Det kulminerade INTE som han ansåg
Och till nuläget så har vi kommit upp till 177 smittade idag och då är dagen inte slut.
Rekord som slår gårdagens +144
Anders Tegnell hade alltså helt fel i att detta hade nått sin kulmen
"Statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten sade på torsdagen till DN att myndigheten gjort bedömningen att en ytterligare höjning av risknivån inte är nödvändig, samt att smittspridningen nu har nått sin kulmen i Sverige.
– Det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, om det inte dyker upp nya områden i världen där det är stor smittspridning och som folk reser till väldigt mycket.
– Det här är helt och hållet kopplat till Italien och allt resande dit som vi haft under de senaste veckorna. Det finns enstaka fall från Iran, men annars ingenting från andra länder, sade Anders Tegnell."
https://www.dn.se/nyheter/expert-finns-risker-med-att-fokusera-pa-italien/
Det kulminerade INTE som han ansåg
Och till nuläget så har vi kommit upp till 177 smittade idag och då är dagen inte slut.
Rekord som slår gårdagens +144
Anders Tegnell hade alltså helt fel i att detta hade nått sin kulmen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Och går man då till källan för Tegnells uttalande som det länkas till i den artikeln så står det i ingressen:
Sen har massor av folk bara struntat i att läsa allt utan tar ett lösryckt citat ur sitt sammanhang.
och längre ner:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/a...an-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/
Sen har massor av folk bara struntat i att läsa allt utan tar ett lösryckt citat ur sitt sammanhang.
Jag tog en random bild på google. Det har redan gett resultat i noll koll på Arlanda, taxichaffisar blivit sjuka.sunnis skrev:
Fast det är något helt annat. Som jag ser på bild är det antagligen i Asien..
Nu gissas det hej vilt här. Detta regleras extremt noga i smittkyddslagen. Jag är ingen som helst expert hur smittskyddslagen i SVERIGE är utformad och hur man får frihetsberöva människor på vilka grunder inom det lagrummet. Hur det går till i Polen är helt ointressant eftersom det är svensk lag som gäller och det är det myndigheter i Sverige måste ha alltid ha i lagstöd inom.
Det verkligen spyr ut sig massa skit som att "IR termometer kan man köpa lite varstans, skjut en hög temp så kan man sedan sätta person X i karantän" i 14 dagar eller något. Alltså vad är det folk tror egentligen?
Jo de kan nog ändra det omedelbart. Norge sätter ju alla som varit utanför norden i obligatorisk karantän 14 dagar, vare sig du är smittad eller ej.
Och frihetsberövande har använts i Sverige mot Aids personer som exempel. Varför inte tvinga alla som nu befinner sig utanför norden att sitta i karantän? Blir bara förbannad på alla egoistiska muppar som faktiskt reser ner fortfarande till länder som inte är säkra.
Fast 11 miljoner blev ju inte sjuka i Wuhan, varför skulle 5 miljoner bli sjuka på en månad i Sverige då? Svininfluensan så blev 100 tusen smittade en månad efter första fallet. Vi är väl inne i drygt 3-4 månader sen första fallet nu?B b8q skrev:Det är ju knappast en fråga OM man blir smittad, utan NÄR. Det handlar bara om att sprida ut insjuknandet över tiden, så att vård och samhällsapparaten hinner med. Om 5 miljoner svenskar blir sjuka samma månad blir det nämligen kärvt, men om 5 miljoner blir sjuka utfördelat över två år, är det mer hanterbart.
Vi har självklart olika oro, men jag killgissar att jag inte kommer bli sjuk. Fast sen bor jag ganska glest, undviker folk i största mån, tvättar sönder händerna och en del mer. Det är betydligt svårare för folk som bor i städer självklart.
Dessvärre tar inte alla det på allvar och sköter hygienen själva.
Danmark hörde jag uppmanar hamstrarna att sluta med detta då det drabbar folk. De har gått ut med att det finns mat och att alla behöver mat.
Det hjälper förstås inte att DN-texten ger intrycket av att han inte pratar om importfallen, men de har de ju uppenbarligen insett eftersom de korrigerat rubriken. Tyvärr ändras ju inte länken när rubriken ändras.BirgitS skrev:
Vad heter "cherry-picking" på svenska?
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
En väldigt stor nedstängning, under lång tid är inte bra. Det kommer att orsaka större skador, fler dödsfall än Corona viruset.
När vi läser kritiken mot myndigheter i olika sammanhang, så gäller det att man läser kritiken med minst lika kritiska ögón, som man använder mot vad myndigyheten gör eller inte gör. På sociala medier finns det stora trollgrupper, som har en agenda att skapa motsättningar, splittra landet, undergräva förtroendet för myndigheter och ytterst för demokratin.
När vi läser kritiken mot myndigheter i olika sammanhang, så gäller det att man läser kritiken med minst lika kritiska ögón, som man använder mot vad myndigyheten gör eller inte gör. På sociala medier finns det stora trollgrupper, som har en agenda att skapa motsättningar, splittra landet, undergräva förtroendet för myndigheter och ytterst för demokratin.
Lägg till sängplatser, personal och intensivvårdsutrustning.
Man stoppade flyg från Iran men missade att man fortfarande kunde åka med byte i t.ex. Frankfurt eller Dubai osv.
Jag har med egna ögon sett hur lite koll man hade på resanden på Arlanda. Noll koll.
Jo givetvis vanliga passkontrollen för inresande och säkerhetskontroll för utresande.
Många företag har betydligt mer strikta regler än stat och kommun har för sin personal.
Slappheten förverkligad. Några borde få betala ett högt pris för detta men som vanligt blir det väl vi "Svenssons" som får lida och betala mer skatt.
Man stoppade flyg från Iran men missade att man fortfarande kunde åka med byte i t.ex. Frankfurt eller Dubai osv.
Jag har med egna ögon sett hur lite koll man hade på resanden på Arlanda. Noll koll.
Jo givetvis vanliga passkontrollen för inresande och säkerhetskontroll för utresande.
Många företag har betydligt mer strikta regler än stat och kommun har för sin personal.
Slappheten förverkligad. Några borde få betala ett högt pris för detta men som vanligt blir det väl vi "Svenssons" som får lida och betala mer skatt.
Ja, man får vara lite försiktig med DNs vinklingar i denna fråga. Deras chefredaktör har varit ute och osakligt hetsat i smittskyddsfrågan på Twitter. Inbillade ubåtar, moderata riksdagsledamöter och COVID19 verkar vara saker som får honom ur balans.T tanaris skrev:
Och så fick vi resultaten från Italien +2651 nya smittade samt +189 döda.
Att tänka på så är majoriteten av de smittade i Sverige från Italiens version av viruset.
Otäck men verklig tanke.
Hur ser det ut i Sverige om 2-3 veckor?
Att tänka på så är majoriteten av de smittade i Sverige från Italiens version av viruset.
Otäck men verklig tanke.
Hur ser det ut i Sverige om 2-3 veckor?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
