2 361 316 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Herregud att du orkar kritisera dödredovisningen.optimum skrev:
1/ man styr inte på antalet döda, det är sjukvårdsbelastningen som är styrparametern. Det är en mycket snabbare indikator på vad som händer. Dödlighet släpar ~1-5 veckor och är därför ganska ointressant som reglerparameter.
2/ läkare har upp till 3 veckor på sig att redovisa dödsorsak, det är inte FHM s fel, fördröjning på den statistiken är ofrånkomlig. Antal på iva däremot kan man räkna mer exakt.
Något troll här skrev att vetenskap kräver exakta mätningar!!!
Då har man verkligen inte fattat.
Att mäta exakt existerar i princip inte. Att mäta är en konst då man måste koppla en inexakt mätosäkerhet till det exakta mätresultatet....
Jag tror du och de andra privatspanara kan somna om tryggt, FHM tar fram de siffror de behöver för sin verksamhet, ovan på detta så tar de sig tid att sammaställa och förenkla dessa en gång om dagen för att allmänheten ska känna sig inkluderade. Däremot blir det ju svårt att tllfredställa all kvacksalvare i landet som säger sig vara beroende av live-data för sina vardagliga beslut i Covid-situationen.tusenett skrev:
Du får kanske bara acceptera att det finns mer erfarna epidimiologer än du och att de därför också vet bättre vilken input de behöver för sina överväganden.
@optimumoptimum skrev:
Från Aftonbladets nyheter om coronan
Uppenbart att vi har olika syn på vad som kan kallas god beredskap.
Av Sophie Stigfur.
"Regeringen beskrev i slutet av februari Sveriges beredskap inför coronapandemin som god, men i själva verket fanns det flera brister, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Bland annat ska skyddsutrustning i februari inte ha levererats som planerat till vissa regioner, framgår det av interna mötesprotokoll mellan Folkhälsomyndigheten och regionernas smittskyddsläkare, som Ekot tagit del av.
Det fanns också osäkerhet kring om det skulle gå att beställa skyddsutrustning från andra leverantörer. I en lägesrapport för regionerna från februari framkommer det att det bara fanns skyddsutrustning i lager för att vårda ett hundratal patienter. Hittills är det fler än 2 000 patienter som får eller har fått intensivvård, enligt Folkhälsomyndigheten.
– När det gäller just lagerhållning av skyddsmateriel så är det en av få slutsatser vi kan dra, att den inte var helt uthållig, säger socialminister Lena Hallengren till Ekot.
Hon anser trots det att det inte var felaktigt att beskriva beredskapen som god.
– Utifrån det vi såg och utifrån den kunskap vi hade så var det bilden, men på kort tid har vi gått igenom ett förlopp som verkligen är historiskt. (TT)"
Vilken svensk ledare skulle gå ut med följande:
Kära Svenskar, nu är dagen kommen, en dag som sossarna har fasat över de sista 20 åren. Vi står inför ett virus som är livsfarligt, som effektivt dödar äldre och svaga i vårt samhälle. Tyvärr har allas girighet med krav på högre inkomst, utförsäljning av ... och ett felaktigt focus mot höger fått oss att tappa målet.
Vi har själva fallerat på ... ... ...
Med detta vill jag ha sagt, bered er på att dö, tack o god natt.
Det är ju inte ett budskap som går hem, som skapar trygghet i en tuff och orolig tid.
Så tro fan att man säger något annat. Man kan ha god ekonomisk beredskap för att klara det (låga skulder) eller vad som helst.
är det rätt eller fel?
Det är fel men inget man som ledare ska gå ut med just då...
optimum skrev:
FHM med Andres Tegnell kritiserar andra länder.
Oj oj oj.
"Anders Tegnell har väckt den italienska Sverigeambassadörens vrede.
Det handlar om ett uttalande av Tegnell som kan tolkas som kritik av Italiens sjukvårdssystem.
”Alla utanför Italien borde uttrycka endast beröm och solidaritet gentemot vårt land och vår befolkning”, skriver han i ett pressmeddelande."
Från Anders Tegnell
"– I ett rikt modernt samhälle som Sverige så borde vi kunna skydda våra äldre äldre. Det skulle inte behöva vara som det såg ut i Kina eller kanske till och med Italien där man har mindre resurser för sådant."
Ni får bilda er en egen uppfattning.
Jag själv tycker det är opassande att reta andra nu när vi behöver hjälpa varandra.
Läs.
[länk]
@optimum
Nu var ju kritiken över hur AB hade citerat Anders, vilket var något helt annat än den text du citerar.
Sedan håller jag med att han klantar sig för ofta.
I Sverige räknar vi MED. Att göra en obduktion av varenda avliden tror jag inte man mäktar med, och i många fall är det svårt att avgöra skillnaden. Man kan ju få blodproppar eller lunginflammation som en effekt av coronaviruset, så vad ska man uppge som dödsorsak?D djac skrev:
Det är lite som Ronnie Pettersson (om man är gammal nog att minnas); dog han av en bilkrasch eller av en blodpropp?
Men vi har också konstaterat att siffrorna stämmer rätt väl med överdödligheten i år jämfört med tidigare års dödlighet när vi lägger på de 10% av fallen som socialstyrelsen hittar utanför FHMs statistik.B b8q skrev:I Sverige räknar vi MED. Att göra en obduktion av varenda avliden tror jag inte man mäktar med, och i många fall är det svårt att avgöra skillnaden. Man kan ju få blodproppar eller lunginflammation som en effekt av coronaviruset, så vad ska man uppge som dödsorsak?
Det är lite som Ronnie Pettersson (om man är gammal nog att minnas); dog han av en bilkrasch eller av en blodpropp?
Med detta som grund så kan man med ganska stor säkerhet säga att det är pga Covid-19 som dessa personer dör just nu. Det vill säga, är inte med Covid-19 utan pga Covid-19 som de dör!
Om de sedan en del av dessa har andra dödliga sjukdomar eller annat, det vet vi inte, men de hade inte dött just nu i alla fall.
Jo tyvärr minns jag detta som igårB b8q skrev:I Sverige räknar vi MED. Att göra en obduktion av varenda avliden tror jag inte man mäktar med, och i många fall är det svårt att avgöra skillnaden. Man kan ju få blodproppar eller lunginflammation som en effekt av coronaviruset, så vad ska man uppge som dödsorsak?
Fast jag tycker jag läst att just överdödligheten inte var så stor, finns tidigare i tråden, vad är egentligen överdödligheten hittills i år?pacman42 skrev:
Men vi har också konstaterat att siffrorna stämmer rätt väl med överdödligheten i år jämfört med tidigare års dödlighet när vi lägger på de 10% av fallen som socialstyrelsen hittar utanför FHMs statistik.
Med detta som grund så kan man med ganska stor säkerhet säga att det är pga Covid-19 som dessa personer dör just nu. Det vill säga, är inte med Covid-19 utan pga Covid-19 som de dör!
Om de sedan en del av dessa har andra dödliga sjukdomar eller annat, det vet vi inte, men de hade inte dött just nu i alla fall.
Det går bra för Sverige nu...1aplats på antal döda per miljon flera dagar i rad.
Insjukningsfallen ökar.
Antal tester i veckan minskar.
Vi har varit naiva...lena Hallengren och Anders Tegnéll är ytterst ansvariga för våra gamla som dör.
Insjukningsfallen ökar.
Antal tester i veckan minskar.
Vi har varit naiva...lena Hallengren och Anders Tegnéll är ytterst ansvariga för våra gamla som dör.
Din sista mening hoppas jag du skojar lite med oss? Vad hände med personligt ansvar ?N Nybergzzz skrev:
Uppgifterna i artikeln utgår som du förstår från det man visste och trodde då, inte det man vet och tror nu. Då kan du ju inte applicera dagens kunskapsläge på den och lägga fram den som bevis på att det pågår något slags fuffens.optimum skrev:
Kan det vara så att hela den här sidodiskussionen om minutfärska och korrekta siffror bottnar i något slags kontrollbehov?