2 361 316 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, många säger ju att man inte ska kolla på rapporterade siffror, utan på överdödligheten, eller ännu hellre vänta in nästa folkräkning (olika länder sköter ju sånt olika också, i Sverige har vi inte längre någon sådan räkning utan det håller våra register koll på).sunnis skrev:
Det hade varit bättre om Sverige rapporterade de dödsfall de har varje dygn på våra sjukhus istället och aktivt rapportera de fall man kan rapportera och ta dag för dag. Resultatet hade blivit betydligt färre dödsfall och tydligare kurva utan massa eftersläp och hack. Vi jämför ju ändå dessa siffror mot länder som arbetar på det viset. Blir det glapp med överdödligheten så tar man det "då". Italien verkar ju ha ett rejält glapp med överdödligheten, men det kommer troligtvis att ignoreras. Enklast så.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Hur vet han det? Och var får han sina data ifrån? För att sammanställa dessa diagram behöver han ha data för varje avliden när den dog och när detta rapporterades till FMH. Annars går det inte.B b8q skrev:
Tyvärr måste jag göra dig besviken, vi kommer alltid att ligga lite efter när det gäller allt som måste registreras. Inte bara dödsfall. Även fastighetsregistret har t.ex. en viss eftersläpning när du köper eller säljer en fastighet, det kan ta några veckor tills den nya ägarenn står som ägare i registret.T Thomas_Blekinge skrev:Det är faktiskt väldigt viktigt att ha färska och korrekta siffor. Inte bara i denna pandemi utan i de flesta samhällsfunktionerna. Beslut måste fattas på vetenskapliga grunder och dom finns inte i hackiga kurvor. Tänk om väderleksrapporter baseras på iaktagelser med varierande och okända eftersläpningar? Finns många fler exempel.
(Just nu handläggningstid på sex arbetsdagar ser jag). :
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/andra-agare/Handlaggningstid-for-Inskrivningsarenden/
Redigerat:
Vilka beslut som är avgörande för samhället i denna pandemi är det som du menar riskerar bli helt uppåt väggarna felaktiga för att dödsfallsrapporteringen släpar efter några dagar med det antal som generellt efterrapporteras?T Thomas_Blekinge skrev:Det är faktiskt väldigt viktigt att ha färska och korrekta siffor. Inte bara i denna pandemi utan i de flesta samhällsfunktionerna. Beslut måste fattas på vetenskapliga grunder och dom finns inte i hackiga kurvor. Tänk om väderleksrapporter baseras på iaktagelser med varierande och okända eftersläpningar? Finns många fler exempel.
Det kanske finns flera, men jag kommer inte på någon direkt på rak arm.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Tegnell och compagni brukar säga att kurvan platta ut eller går upp eller ned. och byggande på detta utfärdas rekommendationer som påverkar många liv. Det är omöjligt att dra sådana slutsatser från de kurvor som presenteras.tusenett skrev:
När han säger att kurvan plattas ut, menar han då kurvan av totalt nyinfekterade, eller den första derivatan vilket är antal nyinfekterade per dag, eller den andra derivatan vilket är ändringen i antal nyinfekterade per dag?
De flesta kan inte dessa begrepp och därför är det lätt för FHM att vilseleda oss.
I o m att Sverige inte har utfärdat några förbud utan bara rekommendationer som ingen behöver följa så spelar det, som du kanske menar, ingen roll alls. Vi gör som vi vill oavsett kurvorna. Låt dom vara hackiga, onogranna, påhittade.
Fråga honom, jag antar att han går till källan och använder samma data som FHM, bara det att han presenterar det snyggare när han lägger in det i sitt diagram med olika färger utifrån hur snabb rapporteringen var, och att han utifrån det extrapolerar fram en prognos på hur många som troligen har avlidit idag och de senaste dagarna utifrån hur mycket eftersläpningen brukar vara.T Thomas_Blekinge skrev:
Men jag vet t.ex. inte om han räknar att eftersläpningn är en viss procent av de rapporterade, eller ett visst antal. För mig är det som sagt inte viktigt att veta den exakta siffran just nu, så jag har inte grävt ner mig i datat. Du är välkommen att göra det om du tycker det är viktigt för dig.
Så fantastiskt för dig. Jag gratulerar!T tanaris skrev:- 1177 svarade direkt efter "Du har plats num..". Alltså ingen kö alls igår vid 16-tiden.
- Jag blev uppringd av det automatiska kösystemet 08:19, fick tala med en sköterska och fick en läkartid 10:15.
- Ca 9:40 blev jag uppringd av en läkare som läst min webbanmälan (jag hittade inget sätt att ta bort den, och sköterskan kunde inte.)
- Det var hur lugnt som helst i väntrummet.
- 10:20 träffade jag en läkare som var både kompetent och tog sig tid att lyssna och undersöka ordentligt.
Jag kanske missförstår dig men vad är det för vetenskap om de döda du vill få?T Thomas_Blekinge skrev:All vetenskap utgår från exakta mätningar. Och det är inte bara själva mätvärdet som är viktigt utan också tidsaxeln. Det gäller i många olika dagliga områden. En GPS utan korrekt tidsbestämmelse av satelliternas position är värdelös. Väderprognoser skulle aldrig fungerar om väderstationerna rapporterar sina observationer med varierande fördröjning. En bilfabrik kollapsar om man inte ha pinfärska data varje dag om materialförbrukning.
Utifrån de hackiga kurvorna kan ingen statistiker i världen göre en vettig trendanalys eller en prognos. Hur ska man veta åt vilket håll den verkliga kurvan pekar om den förvrängs av eftersläpningar och att man inte rapporterar helgerna? Varför tror du att Öresundsbron räknar antal bilar timme för timme, varenda dag?
Detta är basalt kunnande i statistisk analys.
Det är ju sedan läkarnas uppgift att skriva intyget och personligen ser jag hellre att kompetenta läkare fokuserar på det viktigaste först, rädda liv, därefter kan man göra administration
Av förklarliga själ blir jag förbannad och besviken när de man ska lita på inte kommer med korrekta uppgifter.tusenett skrev:Ojdå, så upprörd du verkar.
Jag har läst ditt inlägg som jag svarade på flera gånger. Men du har nog helt rätt, jag har svårt att förstå. Jag ber om ursäkt om jag fortsätter verka trög och dum i huvudet, men måste fråga ändå även om det innebär att du blir ännu mer förbannad på mig:
Du påstår alltså att fördröjningen av rapporteringen av avlidna inte har kommunicerats? Detta trots att de sagt det i princip varenda dag i flera veckor och på pressträffarna efter helgerna säger de det ibland flera gånger? Och trots att följande står på Folkhälsomyndighetens hemsida:
”Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet.”
Är det korrekt uppfattat och det är därför du känner att du kan vara otrevlig och dryg?
Att du sedan inte såg att det var det jag kritiserade gjorde att du fick en skopa ovett från mig.
Ber om ursäkt om du tog illa upp.
mvh
Nu har man gått ut med att vi inte har mer än några dagars eftersläpning i redovisningen.B b8q skrev:Optimum, spelar det stor roll för dig om det är exakt 4220 döda i Sverige just nu, eller att det kanske saknas 150 eller så som inte kommer att ha rapporterats in på nån vecka eller två? Det är knappast unikt utan fungerar så hela tiden i hela världen och i alla länder. Oavsett vad folk dör av så har man inte ögonblicklig statistik. Lev med det.
Detta läser folk och ser på graferna och skapar sig en bild om utvecklingen i denna vidriga sjukdom som på väldigt kort tid sänkte så många företag och familjer in i ett mörker likt en fruktansvärd skräckfilm
Ja vi har alltså en allvarlig kris, den värsta sedan andra världskriget (min uppfattning) och då ska man inte säga en sak och rapporteringen är en annan.
Om du läser vad jag skriver så inser du förhoppningsvis att det inte handlade om antalet döda i Sverige just nu som du hittar på att jag skulle störa mig på.
Jag har varit kritisk till FHM tidigare och detta gör inte saken bättre. Som föreslagits i tråden ska man inte se på deras grafer utan på en halt annan matematikers grafer. Hur sjukt är inte det?
FHM med Andres Tegnell kritiserar andra länder.
Oj oj oj.
"Anders Tegnell har väckt den italienska Sverigeambassadörens vrede.
Det handlar om ett uttalande av Tegnell som kan tolkas som kritik av Italiens sjukvårdssystem.
”Alla utanför Italien borde uttrycka endast beröm och solidaritet gentemot vårt land och vår befolkning”, skriver han i ett pressmeddelande."
Från Anders Tegnell
"– I ett rikt modernt samhälle som Sverige så borde vi kunna skydda våra äldre äldre. Det skulle inte behöva vara som det såg ut i Kina eller kanske till och med Italien där man har mindre resurser för sådant."
Ni får bilda er en egen uppfattning.
Jag själv tycker det är opassande att reta andra nu när vi behöver hjälpa varandra.
Läs.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/italienska-attacken-efter-anders-tegnells-uttalande/
Oj oj oj.
"Anders Tegnell har väckt den italienska Sverigeambassadörens vrede.
Det handlar om ett uttalande av Tegnell som kan tolkas som kritik av Italiens sjukvårdssystem.
”Alla utanför Italien borde uttrycka endast beröm och solidaritet gentemot vårt land och vår befolkning”, skriver han i ett pressmeddelande."
Från Anders Tegnell
"– I ett rikt modernt samhälle som Sverige så borde vi kunna skydda våra äldre äldre. Det skulle inte behöva vara som det såg ut i Kina eller kanske till och med Italien där man har mindre resurser för sådant."
Ni får bilda er en egen uppfattning.
Jag själv tycker det är opassande att reta andra nu när vi behöver hjälpa varandra.
Läs.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/italienska-attacken-efter-anders-tegnells-uttalande/
Från Aftonbladets nyheter om coronan
Uppenbart att vi har olika syn på vad som kan kallas god beredskap.
Av Sophie Stigfur.
"Regeringen beskrev i slutet av februari Sveriges beredskap inför coronapandemin som god, men i själva verket fanns det flera brister, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Bland annat ska skyddsutrustning i februari inte ha levererats som planerat till vissa regioner, framgår det av interna mötesprotokoll mellan Folkhälsomyndigheten och regionernas smittskyddsläkare, som Ekot tagit del av.
Det fanns också osäkerhet kring om det skulle gå att beställa skyddsutrustning från andra leverantörer. I en lägesrapport för regionerna från februari framkommer det att det bara fanns skyddsutrustning i lager för att vårda ett hundratal patienter. Hittills är det fler än 2 000 patienter som får eller har fått intensivvård, enligt Folkhälsomyndigheten.
– När det gäller just lagerhållning av skyddsmateriel så är det en av få slutsatser vi kan dra, att den inte var helt uthållig, säger socialminister Lena Hallengren till Ekot.
Hon anser trots det att det inte var felaktigt att beskriva beredskapen som god.
– Utifrån det vi såg och utifrån den kunskap vi hade så var det bilden, men på kort tid har vi gått igenom ett förlopp som verkligen är historiskt. (TT)"
Uppenbart att vi har olika syn på vad som kan kallas god beredskap.
Av Sophie Stigfur.
"Regeringen beskrev i slutet av februari Sveriges beredskap inför coronapandemin som god, men i själva verket fanns det flera brister, rapporterar Sveriges Radio Ekot.
Bland annat ska skyddsutrustning i februari inte ha levererats som planerat till vissa regioner, framgår det av interna mötesprotokoll mellan Folkhälsomyndigheten och regionernas smittskyddsläkare, som Ekot tagit del av.
Det fanns också osäkerhet kring om det skulle gå att beställa skyddsutrustning från andra leverantörer. I en lägesrapport för regionerna från februari framkommer det att det bara fanns skyddsutrustning i lager för att vårda ett hundratal patienter. Hittills är det fler än 2 000 patienter som får eller har fått intensivvård, enligt Folkhälsomyndigheten.
– När det gäller just lagerhållning av skyddsmateriel så är det en av få slutsatser vi kan dra, att den inte var helt uthållig, säger socialminister Lena Hallengren till Ekot.
Hon anser trots det att det inte var felaktigt att beskriva beredskapen som god.
– Utifrån det vi såg och utifrån den kunskap vi hade så var det bilden, men på kort tid har vi gått igenom ett förlopp som verkligen är historiskt. (TT)"