Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
tusenett skrev:
Varför är det viktigt med sekundsnabb exakt information? Att informationen ska vara korrekt över tid är en sak men vad ska alla människor som klagar på eftersläpning ha datat till som behöver den så snabbt?

Det är ju inte en bil som färdas i 200km/h på motorvägen som behöver väldigt snabb korrekt information kontinuerligt för att inte krascha.

Det tar ju flera veckor från att t.ex. en åtgärd införs tills dess att den ger effekt i smittspridningen och ännu längre tid innan det visar sig i sjukvården.

Vad är det så bråttom med så att 100% korrekt information behövs så oerhört snabbt och inte kan vänta några dagar?
Har du svårt att förstå?
Det handlar inte om omedelbar redovisning utan korrekt.
Det vi tidigare har fått till oss och accepterat är att rapportering under helger ligger efter och kommer under veckan.
Det handlar INTE om när man blir smittad och till en del avlider utan enbart om rapporteringen av avlidna.
Läs på, fatta!

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
[länk]

Doktor i ekonomi och väldigt bra på matematisk statistik. Såvitt jag vet jobbar han inte åt FHM - men de kunde behöva någon som han!
Oj, de saknar alltså rätt kompetens och utger sig för att vara experter på FHM.
Tackar för din förklaring. Hjälper mig att förstå hur illa det är.
Ska kika mer på vad Adam har för uppgifter.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
harry73
Men redovisningen är korrekt

optimum
T tanaris skrev:
Ja, och han har också vid ett senare tillfälle sagt att de hade fel. Det är lite märkligt att du hittar en artikel men inte en annan. Eller så väljer du den som passar bäst, det är väl i så fall mindre märkligt.

I vilket fall har det varit uppe i tråden redan, för ett bra tag sedan, så det är uppenbart inte bara Folkhälsomyndigheten som har problem med viss eftersläpning.
Jobbigt när google just gav mig den artikeln som visar på sanningen ihop med det vänliga skribenter här på forumet hjälper till med.

FHM är ute och seglar. Nu i storm med trasiga segel.
Dessa betalar vi lön för med våra skattepengar.
Tur för Anders Tegnell att han snart kan lämna för pension.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Oj, de saknar alltså rätt kompetens och utger sig för att vara experter på FHM.
Tackar för din förklaring. Hjälper mig att förstå hur illa det är.
Ska kika mer på vad Adam har för uppgifter.
Jag sa INTE att de saknar rätt kompetens! På FHM har man immunologer och experter på folkhälsa, men kanske inte folk som vet hur man bäst presenterar statistik. Om sånt är viktigt (vilket många tycker att data om smittade och avlidna är), kanske man kunde överväga att ta in en extern konsult.

Igen Igen skrev:
Att bli tagen på allvar när det enda man kan klämma fram är ”tycka”, det säger allt om media som sprider.
Nyligen spreds ”nyheten” om fladdermuskvinnans flykt till Paris med hemliga dokument.
Visade sig vara fantasier som ändå trycktes.
Se upp.
Tillägg: själv hade jag influensa senast okt 2009, och fram till nu, utan vaccinationer, har jag inte varit sjuk, vaccinerar eller oroat mig.

Men i feb nu blev jag sjuk. Så pass att att jag inte kunde jobba. Det var ihållande ont i pannan/huvudvärk som efter ett slag eller vid en fraktur, och ont i halsen.
Ingen hosta eller feber som media spred skulle vara symptom på covid—19.
Pågick 4 dagar.
Sedan tvärfrisk och onormalt pigg i 2 dagar. Kände mig friskare än på länge, otroligt. Jag gjorde en massa saker, åkte kollektivt, var på en anställningsintervju också för jag vill byta.

Därefter blev jag sjuk så jag inte kom hemifrån.

Diarre några dagar, sen hög feber några dagar, kunde inte andas men då jag inte hade hosta så tänkte jag att det var iaf inte corona, bara extra allergi och något annat samtidigt.
Ingen hosta, som media spred var tecken på corona.
Jag körde med inhalatorn, vacklade och stapplade omkring, tog 3 steg i taget, bestämde mig för att dricka mycket och äta något varje dag för att ”komma tillbaka” snabbare.
Inget smakade något. Varken salt eller chili. Jag tom skrev det på en chatt i aftonbladet
Jag hade en smak av kravatten i munnen några dagar, och inget smaksinne.
En dag blev jag knallröd i ansiktet. Jag orkade inte ens bry mig. Det var nog rättså illa då.
Jag släpade mig fram, inhalerad och härdade ut.
Tog typ 5 veckor. Jag är såklart inte ensam om det här.
Jag vill veta om jag haft covid-19, om jag är immun och därför kan bidra på något sätt.

Men staten är inte intresserad. De styr inte upp den här situationen på något sätt.

De kunde delegera till husläkarmottagningarna att provta. Alla är reggade någonstans.
Men regeringen förstår inte hur man löser frågor på det här planet.
Mitt förtroende för dem är 0 idag. Det är ingen svår sak att delegera, det vågar jag påstå.

• Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
optimum
Denna soppa blir bara värre och värre.
Föst fipplar man med statistiken och får rätta till den.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ8gv/mindre-efterslapning-av-dodstalen-an-tidigare
Sedan säger man att den endast ligger 2-3 dagar efter och nu får vi uppgifter om att den ligger veckor efter.

Skandal.
Ni som har FHM med Anders Tegnell uppklistrade som idoler på väggen hemma. Dags att plocka ned och sätta upp något mer trovärdigt. Kanske Donald Trump?

(ironi den sista meningen)

Lars48, synd de stängt av dig för nu börjar det bli intressant.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Har du svårt att förstå?
Det handlar inte om omedelbar redovisning utan korrekt.
Det vi tidigare har fått till oss och accepterat är att rapportering under helger ligger efter och kommer under veckan.
Det handlar INTE om när man blir smittad och till en del avlider utan enbart om rapporteringen av avlidna.
Läs på, fatta!
Ojdå, så upprörd du verkar.

Jag har läst ditt inlägg som jag svarade på flera gånger. Men du har nog helt rätt, jag har svårt att förstå. Jag ber om ursäkt om jag fortsätter verka trög och dum i huvudet, men måste fråga ändå även om det innebär att du blir ännu mer förbannad på mig:

Du påstår alltså att fördröjningen av rapporteringen av avlidna inte har kommunicerats? Detta trots att de sagt det i princip varenda dag i flera veckor och på pressträffarna efter helgerna säger de det ibland flera gånger? Och trots att följande står på Folkhälsomyndighetens hemsida:
”Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet.”

Är det korrekt uppfattat och det är därför du känner att du kan vara otrevlig och dryg?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS och 7 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Källa: [länk]
Sedan säger man att den endast ligger 2-3 dagar efter och nu får vi uppgifter om att den ligger veckor efter.

Skandal.
Ni som har FHM med Anders Tegnell uppklistrade som idoler på väggen hemma. Dags att plocka ned och sätta upp något mer trovärdigt. Kanske Donald Trump?

Var i den där nästan två månader gamla artikeln framgår att de "fipplat med siffrorna"?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Optimum, spelar det stor roll för dig om det är exakt 4220 döda i Sverige just nu, eller att det kanske saknas 150 eller så som inte kommer att ha rapporterats in på nån vecka eller två? Det är knappast unikt utan fungerar så hela tiden i hela världen och i alla länder. Oavsett vad folk dör av så har man inte ögonblicklig statistik. Lev med det.

• Gilla
patst577 och 4 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Varför är det viktigt med sekundsnabb exakt information? Att informationen ska vara korrekt över tid är en sak men vad ska alla människor som klagar på eftersläpning ha datat till som behöver den så snabbt?

Det är ju inte en bil som färdas i 200km/h på motorvägen som behöver väldigt snabb korrekt information kontinuerligt för att inte krascha.

Det tar ju flera veckor från att t.ex. en åtgärd införs tills dess att den ger effekt i smittspridningen och ännu längre tid innan det visar sig i sjukvården.

Vad är det så bråttom med så att 100% korrekt information behövs så oerhört snabbt och inte kan vänta några dagar?
All vetenskap utgår från exakta mätningar. Och det är inte bara själva mätvärdet som är viktigt utan också tidsaxeln. Det gäller i många olika dagliga områden. En GPS utan korrekt tidsbestämmelse av satelliternas position är värdelös. Väderprognoser skulle aldrig fungerar om väderstationerna rapporterar sina observationer med varierande fördröjning. En bilfabrik kollapsar om man inte ha pinfärska data varje dag om materialförbrukning.
Utifrån de hackiga kurvorna kan ingen statistiker i världen göre en vettig trendanalys eller en prognos. Hur ska man veta åt vilket håll den verkliga kurvan pekar om den förvrängs av eftersläpningar och att man inte rapporterar helgerna? Varför tror du att Öresundsbron räknar antal bilar timme för timme, varenda dag?
Detta är basalt kunnande i statistisk analys.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Det hade varit bättre om Sverige rapporterade de dödsfall de har varje dygn på våra sjukhus istället och aktivt rapportera de fall man kan rapportera och ta dag för dag. Resultatet hade blivit betydligt färre dödsfall och tydligare kurva utan massa eftersläp och hack. Vi jämför ju ändå dessa siffror mot länder som arbetar på det viset. Blir det glapp med överdödligheten så tar man det "då". Italien verkar ju ha ett rejält glapp med överdödligheten, men det kommer troligtvis att ignoreras. Enklast så.

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
All vetenskap utgår från exakta mätningar. Och det är inte bara själva mätvärdet som är viktigt utan också tidsaxeln. Det gäller i många olika dagliga områden. En GPS utan korrekt tidsbestämmelse av satelliternas position är värdelös. Väderprognoser skulle aldrig fungerar om väderstationerna rapporterar sina observationer med varierande fördröjning. En bilfabrik kollapsar om man inte ha pinfärska data varje dag om materialförbrukning.
Utifrån de hackiga kurvorna kan ingen statistiker i världen göre en vettig trendanalys eller en prognos. Hur ska man veta åt vilket håll den verkliga kurvan pekar om den förvrängs av eftersläpningar och att man inte rapporterar helgerna? Varför tror du att Öresundsbron räknar antal bilar timme för timme, varenda dag?
Detta är basalt kunnande i statistisk analys.
Ja, så varför tror du att t.ex. Altmejd räknar ut hur mycket fördröjningen varit varje dag senaste tre veckorna? - jo, för att kunna göra en prognos baserat på att fördröjningen fortsätter att ligga på samma nivå.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Källa: [länk]

Skandal.

Trumpen, han som vet bäst.

Hur som helst; Fanns resurser så skulle dödsfallen pga covid-19 kunna diagnosticeras hur snabbt då?
En tanke bara, hur lång tid tar det att ta och köra ett blodprov...
Det går kanske inte att köra alla prover på dödsdagen om det är jättemånga, men det är det inte och oavsett så borde vi kunna klämma fram de svaren och redovisa korrekt/dygn efter ett dygn.
Men det klarar vi inte.
Eller är det media som ljuger igen?
Eller är Sverige ett U-land gällande hälso- och sjukvård?
Och varför då, vad betalar vi så hög skatt för?
(Vafan får jag...)
Det är dåliga beslutsfattare som gömmer sig bakom anställda som dessutom blir hotade till livet då de gör sitt jobb.
Och ministrarna och hsb gömmer sig i kulisserna och väntar förhoppningsfullt på majoritet i nästa val.
Ska vi ta och sätta upp en plansch på landsfadern Stefan nu. Han förbjöd ingen att göra något, en hyvens kille mao:/

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Optimum, spelar det stor roll för dig om det är exakt 4220 döda i Sverige just nu, eller att det kanske saknas 150 eller så som inte kommer att ha rapporterats in på nån vecka eller två? Det är knappast unikt utan fungerar så hela tiden i hela världen och i alla länder. Oavsett vad folk dör av så har man inte ögonblicklig statistik. Lev med det.
Det är faktiskt väldigt viktigt att ha färska och korrekta siffor. Inte bara i denna pandemi utan i de flesta samhällsfunktionerna. Beslut måste fattas på vetenskapliga grunder och dom finns inte i hackiga kurvor. Tänk om väderleksrapporter baseras på iaktagelser med varierande och okända eftersläpningar? Finns många fler exempel.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.