2 361 316 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, och han har också vid ett senare tillfälle sagt att de hade fel. Det är lite märkligt att du hittar en artikel men inte en annan. Eller så väljer du den som passar bäst, det är väl i så fall mindre märkligt.optimum skrev:
Så här har Anders Tegnell sagt tidigare och då gällde det eftersläpning av rapportering av avlidna.
"Folkhälsomyndigheten släppte nyligen reviderade dödstal som visar att antalet döda har varit fler än vad som tidigare redovisats, enligt TT.
Men eftersläpningen ska nu vara mindre än tidigare.
– Viss eftersläpning kan det vara, men inte alls lika stor som det har varit tidigare, säger statsepidemiologen Anders Tegnell till SR."
"– Jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra."
OBS det är fortfarande FHM vi diskuterar inte andra källor.
[länk]
I vilket fall har det varit uppe i tråden redan, för ett bra tag sedan, så det är uppenbart inte bara Folkhälsomyndigheten som har problem med viss eftersläpning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Och som Apoteas VD säger där:Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vad FHM verkligen tycker i denna fråga. DN menar att Tegnell nu är positiv till ökat testande:
"Statsepidemiolog Anders Tegnell välkomnar Werlabs initiativ och säger att Folkhälsomyndigheten gärna tar del av resultaten på gruppnivå.
– På befolkningsnivå fungerar detta alldeles utmärkt, det ger en miniminivå på hur många som är immuna i en befolkning. Där är de här testerna riktigt bra. Problemet är vad det betyder för en individ, det vet vi inte riktigt än. Därför blir testet lite meningsfullt för en individ."
[länk]
"Jag tycker att man bör vara försiktig. Även om testet visar att man har antikroppar ska man nog ändå passa sig för vem man sitter nära, säger Pär Svärdson."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Jag tycker det har låtit på FHM som att de har tyckt att antalet nya IVA-inläggningar har varit en bra siffra för dem att följa.P Pin skrev:
Antalet avlidna säger ju mer om hur sjukvård och omsorg har skött sina delar. I det här fallet då att äldreomsorgen har skött sig dåligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 243 inlägg
Enligt Region Stockholms rapport idag så gäller nu följande:mathiash77 skrev:
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Ja även IVA. Strategin är ju att sjukvården ska hinna med, att platta till kurvan.BirgitS skrev:
Håller med om att antalet avlidna inte säger något om kvalitet på vården. Många kunde omöjligt räddas då de var så gamla och sjuka redan när de fick Covid.
Ja, antal IVA är såvitt jag hört en tillförlitlig siffra, den är korrekt och ingen direkt eftersläpning. Men hur väl den korrelerar med annat, t.ex. smittspridningen, har det inte pratats så mycket om tycker jag nog. Men att använda för att ha koll att man inte kommer överbelasta vården, vilket är syftet, kanske den är bra?BirgitS skrev:
Jag menar alla misskötta fall, exempelvis, eller att vården, som du också nämner, har blivit ordentligt försämrad på sina håll. Man får inte ens besöka vårdcentraler hur som helst, som det var förut. Man skall vara glad om man får komma till läkare överhuvudtaget om man har minsta snuva eller andra symptom som påminner om coronasymptomen.T tanaris skrev:
Sedan har du all vård som senareläggs. Allt från undersökningar till uppföljningar, för allt möjligt inklusive cancerpatienter. Detta kommer naturligtvis att orsaka onödiga dödsfall längre fram, men det blir oerhört svårt att bevisa att orsaken är corona. Man kommer så klart att skylla på allt möjligt annat.
Äldrevården skall vi inte ens tala om. Där får man avlida i corona utan att få särskilt mycket hjälp. Att man skulle få läggas in på sjukhus som brukare på ett äldreboende, det kan man praktiskt taget glömma. Väldigt få får komma till sjukhus, och får istället undermålig vård på plats. Vad gäller hur man sköter hygien och skyddsutrustning på äldreboenden vill jag inte ens gå in på, det är ett helt kapitel för sig. Förskräckande är ett bra ord i många av fallen. Jag får heller inte uttala mig om några specifika händelser, men jag tror väl knappast jag behöver, då det redan har framkommit en del information i media. Fast det mesta är sopat under mattan, tyvärr.
Sen får jag väl säkert några arga kommentarer, och det kan bero på att man blir så upprörd att man inte ens vill höra sanningen och kanske tänker "så illa kan det ju inte vara". Men det är som det är och det får man acceptera. Sedan får alla tycka och tro som de vill också.
Att bli tagen på allvar när det enda man kan klämma fram är ”tycka”, det säger allt om media som sprider.Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte vad FHM verkligen tycker i denna fråga. DN menar att Tegnell nu är positiv till ökat testande:
"Statsepidemiolog Anders Tegnell välkomnar Werlabs initiativ och säger att Folkhälsomyndigheten gärna tar del av resultaten på gruppnivå.
– På befolkningsnivå fungerar detta alldeles utmärkt, det ger en miniminivå på hur många som är immuna i en befolkning. Där är de här testerna riktigt bra. Problemet är vad det betyder för en individ, det vet vi inte riktigt än. Därför blir testet lite meningsfullt för en individ."
[länk]
Nyligen spreds ”nyheten” om fladdermuskvinnans flykt till Paris med hemliga dokument.
Visade sig vara fantasier som ändå trycktes.
Se upp.
Det kom ett virus, Corona tror jag det kallas, som ställde till det en smula lite här och där i världen. Kan det kanske vara inblandat och ha något med saken att göra tro? ;-)tompax skrev:
Jag menar alla misskötta fall, exempelvis, eller att vården, som du också nämner, har blivit ordentligt försämrad på sina håll. Man får inte ens besöka vårdcentraler hur som helst, som det var förut. Man skall vara glad om man får komma till läkare överhuvudtaget om man har minsta snuva eller andra symptom som påminner om coronasymptomen.
Sedan har du all vård som senareläggs. Allt från undersökningar till uppföljningar, för allt möjligt inklusive cancerpatienter. Detta kommer naturligtvis att orsaka onödiga dödsfall längre fram, men det blir oerhört svårt att bevisa att orsaken är corona. Man kommer så klart att skylla på allt möjligt annat.
Äldrevården skall vi inte ens tala om. Där får man avlida i corona utan att få särskilt mycket hjälp. Att man skulle få läggas in på sjukhus som brukare på ett äldreboende, det kan man praktiskt taget glömma. Väldigt få får komma till sjukhus, och får istället undermålig vård på plats. Vad gäller hur man sköter hygien och skyddsutrustning på äldreboenden vill jag inte ens gå in på, det är ett helt kapitel för sig. Förskräckande är ett bra ord i många av fallen. Jag får heller inte uttala mig om några specifika händelser, men jag tror väl knappast jag behöver, då det redan har framkommit en del information i media. Fast det mesta är sopat under mattan, tyvärr.
Sen får jag väl säkert några arga kommentarer, och det kan bero på att man blir så upprörd att man inte ens vill höra sanningen och kanske tänker "så illa kan det ju inte vara". Men det är som det är och det får man acceptera. Sedan får alla tycka och tro som de vill också.
Nu blir det här ytterligare en anekdot, men av en ren händelse behövde jag uppsöka en vårdcentral idag. Eftersom jag killgissade att det skulle vara ungefär som du beskriver, anmälde jag mig redan igår eftermiddag via webben och för säkerhets skull hängde jag på telefonbokningen när de öppnade i morse 08:00, för även långt innan Corona tog ju läkartiderna slut snabbt. Jag har nog aldrig blivit så förvånad så många gånger på bara två dagar:tompax skrev:
Jag menar alla misskötta fall, exempelvis, eller att vården, som du också nämner, har blivit ordentligt försämrad på sina håll. Man får inte ens besöka vårdcentraler hur som helst, som det var förut. Man skall vara glad om man får komma till läkare överhuvudtaget om man har minsta snuva eller andra symptom som påminner om coronasymptomen.
- 1177 svarade direkt efter "Du har plats num..". Alltså ingen kö alls igår vid 16-tiden.
- Jag blev uppringd av det automatiska kösystemet 08:19, fick tala med en sköterska och fick en läkartid 10:15.
- Ca 9:40 blev jag uppringd av en läkare som läst min webbanmälan (jag hittade inget sätt att ta bort den, och sköterskan kunde inte.)
- Det var hur lugnt som helst i väntrummet.
- 10:20 träffade jag en läkare som var både kompetent och tog sig tid att lyssna och undersöka ordentligt.
Ganska långt från din bild, med andra ord. Och jag är allergisk mot både björk och ek, så jag har ett visst mått av snuva just nu, vilket jag förstås upplysta om.
Nu betvivlar jag förstås inte för en sekund att det är så här alltid och överallt. Men jag kan ju inte vara det enda undantaget, varför jag känner ett behov av att tillämpa ett visst mått av skepticism till det du skriver.
Lite perspektiv är alltid bra.
https://emanuelkarlsten.se/05/darfo...n-manad-1993-och-2000-jamfort-med-april-2020/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror att Ulltand kan svara för sig själv. Det var en direkt fråga angående hans faktiska påstående om hur dödligt det var. 10 % för vanliga 70åringar om jag inte minns fel, vilket skulle ge dessa siffror sett till hela befolkningen. Antar att man behöver vara över tre för att hålla tanken i huvudet hela resonemanget ut, men tack för att du klargjorde det.Igen skrev:
Kalle säger: "Det finns en sabeltandad tiger i affären!" Jocke: "Visa mig den då"
Igen: "Vad dum Jocke är, det finns ju inga såna..."
Redigerat:
T tanaris skrev:Nu blir det här ytterligare en anekdot, men av en ren händelse behövde jag uppsöka en vårdcentral idag. Eftersom jag killgissade att det skulle vara ungefär som du beskriver, anmälde jag mig redan igår eftermiddag via webben och för säkerhets skull hängde jag på telefonbokningen när de öppnade i morse 08:00, för även långt innan Corona tog ju läkartiderna slut snabbt. Jag har nog aldrig blivit så förvånad så många gånger på bara två dagar:
- 1177 svarade direkt efter "Du har plats num..". Alltså ingen kö alls igår vid 16-tiden.
- Jag blev uppringd av det automatiska kösystemet 08:19, fick tala med en sköterska och fick en läkartid 10:15.
- Ca 9:40 blev jag uppringd av en läkare som läst min webbanmälan (jag hittade inget sätt att ta bort den, och sköterskan kunde inte.)
- Det var hur lugnt som helst i väntrummet.
- 10:20 träffade jag en läkare som var både kompetent och tog sig tid att lyssna och undersöka ordentligt.
Ganska långt från din bild, med andra ord. Och jag är allergisk mot både björk och ek, så jag har ett visst mått av snuva just nu, vilket jag förstås upplysta om.
Nu betvivlar jag förstås inte för en sekund att det är så här alltid och överallt. Men jag kan ju inte vara det enda undantaget, varför jag känner ett behov av att tillämpa ett visst mått av skepticism till det du skriver.
Inom vissa områden verkar vissa saker fungera trots allt.
En vän har de senaste veckorna gått igenom röntgen, bronkoskopi med biopsi, diverse provtagningar, fått sitt ärende behandlat vid medicinsk konferens och har fått sin behandlingsplan med start redan nästa vecka. Allt har gått i en rasande fart och enligt onkologen på Sahlgrenska så jobbar de på i stort sett som vanligt.
Jag är otroligt förvånad eftersom jag målat upp en bild av att det mesta som har med sjukvård att göra är inställt.
Däremot kommer inte vem som helst in på sjukhuset utan väktare kontrollerar inpassagerna.
En ledsagare har fått följa med om det stått i kallelsen att man ska/bör ta med det.
En del vill ha mörklagt vid tillverkningenmathiash77 skrev: