Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
B b8q skrev:
Men med tanke på hur luddiga hans uttalanden är och hur olika folk väljer att tolka dem - VET vi vad de avser? Kan det t.ex. vara så att det tar 2-3 dagar innan de fått in siffror från alla landets sjukhus (och säkert längre tid ändå från äldreboenden etc), men att DE försenade rapporterna i sin tur redovisar dödstal som härrör sig ytterligare några dagar eller till och med veckor tillbaka?

Återigen, Adam Altmejds graf är bra, där ser man hur många dagars förseningar de rapporterade antalet döda har, det kan vara upp till ett par veckor, inga 2-3 dagar.
Vem ska man lita på?
Trodde faktiskt Anders Tegnell var trovärdig.

Vem är han Adam Altmejd? Arbetar han på FHM också?

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grejen är ju den att om vi inte får ett ganska substantiellt antikroppsskydd mot nyinfektion så är vi ute på rejält djupt vatten med den svenska situationen med mycket utbredd smitta i samhället. Det blir också svårt att förklara de sjunkande antalet fall i Stockholm och alla andra hårt drabbade områden i världen. Så det är en rimlig utgångspunkt och FHM räknar med detta skydd.
Visserligen, men för att det håller när det gäller grupper så betyder det ju inte att det inte kan finnas undantag. Ett enstaka undantag spelar inte så stor roll för smittspridningen men det är ju inte så bra om det undantaget vandrar in på äldreboende efter att ha blivit smittsam på nytt.

Vem är "man"?
Någon som testat antikroppar.

P
P patst577 skrev:
Jag tror att det också handlar om att man inte vill ha en större mängd individer som struntar i alla rekommendationer.

Om man tror/vet att man har antikroppar så kan man ju bete sig annorlunda än alla andra. Det blir ju lätt så att andra också beter sig på samma sätt som de med antikroppar. Vi är ju trots allt flockdjur som gör som alla runt omkring oss.
Det kan kanske orsaka konflikter också när de med antikroppar struntar i rekommendationer och andra som inte vet att dessa har antikroppar irriterar sig på beteendet. Å andra sidan om många har antikroppar så är vi närmare flockimmunitet och då är samtidigt riskerna för de som inte varit sjuka mindre och därmed spelar det mindre roll att folk bryter rekommendationer.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Visserligen, men för att det håller när det gäller grupper så betyder det ju inte att det inte kan finnas undantag. Ett enstaka undantag spelar inte så stor roll för smittspridningen men det är ju inte så bra om det undantaget vandrar in på äldreboende efter att ha blivit smittsam på nytt.
Men i vården och äldreboenden så PCR-testas det ju och FHMs prioritet är att utöka den testregimen mer och mer. Samt att nu börjar enligt FHM äldreboende få upp kompetensen kring grundläggande hygien.

Claes Sörmland
P patst577 skrev:
Jag tänkte mer på denna "man":

"Jag tror att det också handlar om att man inte vill ha en större mängd individer som struntar i alla rekommendationer."

• Gilla
Pin
  • Laddar…
engs
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det är de som gör det. 1400kr+moms kostar det. Jag skall avvakta några veckor så att sonen garanterat fått antikroppar, sedan blir det ett test. Är det positivt så kan vi planera utifrån det i sommar (måste först ta ett för dottern också dock). Är testerna positiva, då kan vi utgå ifrån det i sommar...
750:- här, men har inte kollat några detaljer.
https://werlabs.se/covid-19-antikroppstest/

P patst577 skrev:
Nej skulle aldrig komma på tanken.
Inte testat knark heller.
Har en polare som testade hash för många år sedan och han är inte normal ännu.

Vodka och öl är ok men absolut inte antikroppar.

P
optimum optimum skrev:
Ja jösses vilken soppa.
Tidigare har de redovisade låga antalen avlidna på helgerna med kraftigt ökade under veckan hävdats att de högre antalen på veckorna beror på eftersläpning från helgen före.
Inte har det sagts något om att de kommer från tid längre tillbaka.

Det gnälls på att andra länder inte har korrekt redovisning men det har ta mig katten inte Sverige heller.

I kriser liknande denna är det MYCKET viktigt med korrekt och klar information.
Om det finns någon stans på FHM:s sida om att redovisningen har lång eftersläpning så är den väldigt bra gömd.
Varför är det viktigt med sekundsnabb exakt information? Att informationen ska vara korrekt över tid är en sak men vad ska alla människor som klagar på eftersläpning ha datat till som behöver den så snabbt?

Det är ju inte en bil som färdas i 200km/h på motorvägen som behöver väldigt snabb korrekt information kontinuerligt för att inte krascha.

Det tar ju flera veckor från att t.ex. en åtgärd införs tills dess att den ger effekt i smittspridningen och ännu längre tid innan det visar sig i sjukvården.

Vad är det så bråttom med så att 100% korrekt information behövs så oerhört snabbt och inte kan vänta några dagar?

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Men i vården och äldreboenden så PCR-testas det ju och FHMs prioritet är att utöka den testregimen mer och mer. Samt att nu börjar enligt FHM äldreboende få upp kompetensen kring grundläggande hygien.
En person som har fått ett positivt antikroppssvar kommer ju att kräva att få hälsa på en gammal sjuklig förälder så med många sådana personer riskerar man att förr eller senare få någon besökare som är smittsam.

Det finns ju en i tråden som vill vara säker på att barnen har antikroppar så att de kan hälsa på gamla släktingar under sommaren.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
En person som har fått ett positivt antikroppssvar kommer ju att kräva att få hälsa på en gammal sjuklig förälder så med många sådana personer riskerar man att förr eller senare få någon besökare som är smittsam.

Det finns ju en i tråden som vill vara säker på att barnen har antikroppar så att de kan hälsa på gamla släktingar under sommaren.
Det låter annars som en vettig utveckling. Vi kan ju inte fortsätta med denna ansträngda situation i så många månader till. Vi behöver en exitstrategi.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vem är han Adam Altmejd? Arbetar han på FHM också?
https://adamaltmejd.se/cv/

Doktor i ekonomi och väldigt bra på matematisk statistik. Såvitt jag vet jobbar han inte åt FHM - men de kunde behöva någon som han!

BirgitS BirgitS skrev:
Syftar du på specificiteten eller vad WHO m.fl. säger?
Vad fransmännen kommit fram till var att man hade minst fyra månaders immunitet om man hade antikroppar.

J Jocke Best skrev:
@Ulltand Jag vill fortfarande ha svar på min fråga hur många döda vi har när alla blivit smittade, innan vaccin finns. 120000 mellan 70-80 alltså? Sedan 250000 80-90 Eller räknar jag för lågt?
Det kan ingen svara på.
Viruset är ju nytt i människan.

Är du 3 år eller. Det kan du fråga dig själv.

P
(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)

Jag läste att det varje år föds 116-120 000 ...... BARN i Sverige.

Jag blev så förvånad över SCB data att jag inte kunde hitta:

1. Hur många BARN som föds varje dag och region
2. Hur många vuxna som föds.

Jag är helt helt säker på att det finns någon mörkläggning bakom detta!

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.