2 361 424 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Och det är ju det som WHO också framför. Det vore ju konstigt att FHM skulle säga att det finns bevis för att om man har antikroppar så kan man inte bli sjuk igen eller liknande när WHO just går ut med att det inte finns bevis för det.Nyfniken skrev:
Är det så enkelt att det bara är en språkförbistring?T Thomas_Blekinge skrev:
"Idag rapporterades 96 döda" är inte samma sak som att de har dött idag. Det har rapporterats idag, när de dog är en annan sak.
(Inser när jag läser vad jag skrivit att du redan fått samma förklaring 10 gånger redan, men jag försöker med en dåres envishet.)
Falsk positiv: Testet säger att det finns antikropp när det inte finns det.Nyfniken skrev:
Falsk negativ: Testet detekterar inte antikropp som faktiskt finns där.
Det senare är vad som är en reell möjlighet (även om många tester tycks vara bra känsliga och detektera även låga halter av antikroppar). Det förra är inte ett problem men dessa tester.
En lista vore förstås bra, men jag nöjer mig med ett exempel eller två. Men nu menar du ju tydligen folk utanför det här forumet, och då förstår jag inte riktigt ditt inlägg. De som det berör läser ju ändå inte här.tompax skrev:
Åh. Jag tolkade dig som att det inte är något större problem om en person får ett falskt positivt besked. Inser mitt misstag.Claes Sörmland skrev:
Falsk positiv: Testet säger att det finns antikropp när det inte finns det.
Det senare är vad som är en reell möjlighet (även om många tester tycks vara bra känsliga och detektera även låga halter av antikroppar). Det förra är inte ett problem men dessa tester.
Hur menar du? Kan du redogöra för hur man titta "mer ingående, i detalj"? Det är ju knappast så illa som någon skrev i början av mars att vården skulle kollapsa inom en vecka.tompax skrev:
Båda felen är givetvis dåliga. Om man tror att man HAR antikroppar (fast man inte haft Covid-19) kanske man beter sig mindre aktsamt och lättare blir smittad.Claes Sörmland skrev:
Falsk positiv: Testet säger att det finns antikropp när det inte finns det.
Om man tror att man INTE har antikroppar (fast man har Covid-19) kan man råka smitta någon annan.
Det är ingen idé att du försöker förklara för honom, han säger själv att han tror att FHM manipulerar siffrorna.Nyfniken skrev:
Är det så enkelt att det bara är en språkförbistring?
"Idag rapporterades 96 döda" är inte samma sak som att de har dött idag. Det har rapporterats idag, när de dog är en annan sak.
(Inser när jag läser vad jag skrivit att du redan fått samma förklaring 10 gånger redan, men jag försöker med en dåres envishet.)
/Jonas
Som sagt du kommer inte ha ha falska positiva prov men möjligen en viss grad falska negativa prov.B b8q skrev:
Antikroppar utvecklas 1-3 veckor efter COVID-19-infektion så det är osannolikt att någon skulle tolka ett negativt prov (falskt eller ej) som att man är smittfri.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du tänker fel här tyvärr!useless skrev:
Återstående livstid är inte samma sak som medellivslängd för alla.
I medellivslängden inräknas t.ex. alla som kör ihjäl sig på fyllan, begår självmord och dör i barnsjukdomar.
Återstående livlängd, när man tagit sig förbi alla tidigare risker är för män cirka 8 år:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.jacoblundberg.se/p/rakna-ut-din-livslangd.html
Ja jösses vilken soppa.
Tidigare har de redovisade låga antalen avlidna på helgerna med kraftigt ökade under veckan hävdats att de högre antalen på veckorna beror på eftersläpning från helgen före.
Inte har det sagts något om att de kommer från tid längre tillbaka.
Det gnälls på att andra länder inte har korrekt redovisning men det har ta mig katten inte Sverige heller.
I kriser liknande denna är det MYCKET viktigt med korrekt och klar information.
Om det finns någon stans på FHM:s sida om att redovisningen har lång eftersläpning så är den väldigt bra gömd.
Tidigare har de redovisade låga antalen avlidna på helgerna med kraftigt ökade under veckan hävdats att de högre antalen på veckorna beror på eftersläpning från helgen före.
Det gnälls på att andra länder inte har korrekt redovisning men det har ta mig katten inte Sverige heller.
Om det finns någon stans på FHM:s sida om att redovisningen har lång eftersläpning så är den väldigt bra gömd.
Varför skulle man inte ha falska positiva svar? Det är just det som varit de här testernas svaghet: omkring 10% av alla prover är falskt positiva. Om då andelen som varit smittade i befolkningen är 10% innebär det att hälften av alla positiva är felaktiga.Claes Sörmland skrev:
Nu har det börjat komma tester som har en specificitet över 99%, men det har tagit ett tag.
Är det väldigt svårt att inse att administratörer inte jobbar på helger? De har inte jour, som läkare. Om vi skulle kräva korrekt och direkt rapportering, skulle hela sjukvårdsadministrationen behöva jobba varje dag. Dessutom är det ju långt ifrån alla som dör på sjukhus, och deras siffror kan ta ännu längre tid på sig än bara över helgen.optimum skrev:
Ja jösses vilken soppa.
Jag tror de flesta inser att inget land kan redovisa helt aktuella och korrekta siffror, och det är heller inget man behöver prioritera. Fokusera på att lösa de akuta problemen, och räkna ut summorna sen - det är precis så man bör arbeta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Vissa länder missar ju helt rapportering av avlidna på äldreboenden och det är ju mycket värre. Eller som när Spanien för några dagar sen upptäckte att de hade dubbelräknat ett par tusen avlidna, vilket syns som ett mycket stort hack i deras kurva här: https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/optimum skrev:
Ja jösses vilken soppa.
Det har framkommit från FHM att eftersläpningen kan vara flera veckor lång. Om man vill studera det själv så är det bara att se vad som händer med staplarna på https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa dag för dag.
Tidigare under eftermiddagen så skrev jag ett inlägg som hänvisade till DN: s graf över avlidna som markerar dagens rapporterade fall med rött så det är ju ingen hemlig information.
Var kommer denna uppgift ifrån? De (få) vetenskapliga artiklar som jag har läst har haft problem åt andra hållet, man missade till en början positiva fall. Kanske för att man använde ett begränsat antigen, t ex Spikeproteinet från viruset.F f91jsw skrev: