2 361 421 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Här har vi ett företag med bra pris på ett tillförlitligt test: https://werlabs.se/
Det finns fler företag...
Detta är betydligt mycket billigare än företaget som fick gratis reklam i tidningen idag i alla fall. Det kan dock vara så att priset för blodprovet tillkommer (har inte dubbelkolla detta).
Jag vill med detta bara ge ett exempel på ett företag, samt en länk så att ni själva kan läsa om tillförlitligheten i testerna.
Detta är betydligt mycket billigare än företaget som fick gratis reklam i tidningen idag i alla fall. Det kan dock vara så att priset för blodprovet tillkommer (har inte dubbelkolla detta).
Jag vill med detta bara ge ett exempel på ett företag, samt en länk så att ni själva kan läsa om tillförlitligheten i testerna.
BDs test som är ett av de största på marknaden har en specificitet på bara 91%.Claes Sörmland skrev:
https://www.bd.com/documents/brochu...OVID-19–IgM-IgG-Rapid-Test-Brochure_BR_EN.pdf
Ja precis så trodde jag det var och inte att de kommer flera veckor tillbaka vilket varit upp i denna tråden tidigare idag.B b8q skrev:Är det väldigt svårt att inse att administratörer inte jobbar på helger? De har inte jour, som läkare. Om vi skulle kräva korrekt och direkt rapportering, skulle hela sjukvårdsadministrationen behöva jobba varje dag. Dessutom är det ju långt ifrån alla som dör på sjukhus, och deras siffror kan ta ännu längre tid på sig än bara över helgen.
Jag tror de flesta inser att inget land kan redovisa helt aktuella och korrekta siffror, och det är heller inget man behöver prioritera. Fokusera på att lösa de akuta problemen, och räkna ut summorna sen - det är precis så man bör arbeta.
Hoppas jag läst fel för det vore verkligen tokigt.
Som jag trott det var så kommer rapporterade avlidna på helgen in och redovisas typ måndag-tisdag.
Vilket annat företag var det som fick gratis reklam? I TT:s artikel var det just Werlabs.pacman42 skrev:
Här har vi ett företag med bra pris på ett tillförlitligt test: [länk]
Så här har Anders Tegnell sagt tidigare och då gällde det eftersläpning av rapportering av avlidna.
"Folkhälsomyndigheten släppte nyligen reviderade dödstal som visar att antalet döda har varit fler än vad som tidigare redovisats, enligt TT.
Men eftersläpningen ska nu vara mindre än tidigare.
– Viss eftersläpning kan det vara, men inte alls lika stor som det har varit tidigare, säger statsepidemiologen Anders Tegnell till SR."
"– Jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra."
OBS det är fortfarande FHM vi diskuterar inte andra källor.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ8gv/mindre-efterslapning-av-dodstalen-an-tidigare
"Folkhälsomyndigheten släppte nyligen reviderade dödstal som visar att antalet döda har varit fler än vad som tidigare redovisats, enligt TT.
– Viss eftersläpning kan det vara, men inte alls lika stor som det har varit tidigare, säger statsepidemiologen Anders Tegnell till SR."
"– Jag tror att det handlar om ett tiotal hit eller dit. Vi vet att de sista dagarna är osäkra, men går vi tillbaka två, tre dagar så blir siffrorna väldigt säkra."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJ8gv/mindre-efterslapning-av-dodstalen-an-tidigare
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 245 inlägg
Jag läste sammanfattningen i testrapporten och i den står det så här:pacman42 skrev:
Här har vi ett företag med bra pris på ett tillförlitligt test: [länk]
"We tested 1,020 serum specimens collected prior toSARS-CoV-2 circulation in the United States and found one false positive, indicatinga specificity of 99.90%."
https://jcm.asm.org/content/jcm/early/2020/05/07/JCM.00941-20.full.pdf
Är inte det lite dåligt underlag för att säga att specificiteten är just 99,9 % och inte 99,8 eller något annat?
Men oavsett så är det ju inte det som WHO med fler myndigheter i världen anser vara det största problemet utan som det stod på sidorna jag länkade till tidigare under eftermiddagen, att man inte vet om antikroppar är ett tillräckligt skydd för att inte bli infekterad på nytt, särskilt om antikroppshalterna är låga.
Redigerat:
Den franska studien vi tittade på häromdagen verkar ju säga att det är tillräckligt dock.BirgitS skrev:
Jag läste sammanfattningen i testrapporten och i den står det så här:
"Wetested 1,020 serum specimens collected prior toSARS-CoV-2 circulation in the 29United States and found one false positive, indicatinga specificity of 99.90%."
Är inte det lite dåligt underlag för att säga att specificiteten är just 99,9 % och inte 99,8 eller något annat?
Men oavsett så är det ju inte det som WHO med fler myndigheter i världen anser vara det största problemet utan som det stod på sidorna jag länkade till tidigare under eftermiddagen, att man inte vet om antikroppar är ett tillräckligt skydd för att inte bli infekterad på nytt, särskilt om antikroppshalterna är låga.
Men med tanke på hur luddiga hans uttalanden är och hur olika folk väljer att tolka dem - VET vi vad de avser? Kan det t.ex. vara så att det tar 2-3 dagar innan de fått in siffror från alla landets sjukhus (och säkert längre tid ändå från äldreboenden etc), men att DE försenade rapporterna i sin tur redovisar dödstal som härrör sig ytterligare några dagar eller till och med veckor tillbaka?optimum skrev:
Så här har Anders Tegnell sagt tidigare och då gällde det eftersläpning av rapportering av avlidna.
[länk]
Återigen, Adam Altmejds graf är bra, där ser man hur många dagars förseningar de rapporterade antalet döda har, det kan vara upp till ett par veckor, inga 2-3 dagar.
Jag tror att det också handlar om att man inte vill ha en större mängd individer som struntar i alla rekommendationer.
Om man tror/vet att man har antikroppar så kan man ju bete sig annorlunda än alla andra. Det blir ju då lätt så att andra också beter sig på samma sätt som de med antikroppar. Vi är ju trots allt flockdjur som gör som alla runt omkring oss.
Om man tror/vet att man har antikroppar så kan man ju bete sig annorlunda än alla andra. Det blir ju då lätt så att andra också beter sig på samma sätt som de med antikroppar. Vi är ju trots allt flockdjur som gör som alla runt omkring oss.
Redigerat:
Grejen är ju den att om vi inte får ett ganska substantiellt antikroppsskydd mot nyinfektion så är vi ute på rejält djupt vatten med den svenska situationen med mycket utbredd smitta i samhället. Det blir också svårt att förklara de sjunkande antalet fall i Stockholm och alla andra hårt drabbade områden i världen. Så det är en rimlig utgångspunkt och FHM räknar med detta skydd.BirgitS skrev:
Vem är "man"?P patst577 skrev:Jag tror att det också handlar om att man inte vill ha en större mängd individer som struntar i alla rekommendationer.
Om man tror/vet att man har antikroppar så kan man ju bete sig annorlunda än alla andra. Det blir ju lätt så att andra också beter sig på samma sätt som de med antikroppar. Vi är ju trots allt flockdjur som gör som alla runt omkring oss.