Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom personal har annat att göra än att rapportera antalet avlidna så blir det fördröjningar i rapporteringen. Här liksom i Tyskland.

Eftersom en del avlidna inte har rapporterats in under senaste veckan så finns det förstås ingen uppgift om exakt hur många som har avlidit under den senaste veckan eller de senaste 10 dygnen.
Däremot finns det ju exakta uppgifter om hur många som dog för mer än 3 veckor sen eftersom läkare har tre veckor på sig att skicka in dödsfallsintyget. De exakta uppgifterna har SCB och jag har för mig att Socialstyrelsen gör en del sammanställningar av dem.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
tompax
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl ingen som applåderar Sveriges mörka statistik över antalet döda? Tvärt om så är detta vårt stora misslyckande. T o m Tegnell betonar detta misslyckande.
Det är väl ingen, eller åtminstone få, som applåderar att människor har avlidit. Däremot "applåderas" vad som enligt vissa anses vara "låga" dödssiffror. Och det är ju en helt annan sak.
Det finns trots allt en hel del personer i landet som anser att det hela har skötts bra. Det kan ju naturligtvis tyckas så eftersom det känns skönt för många att vara så fri i en i övrigt ganska nedstängd värld om vi nu jämför oss med andra länder. Men det är bara en känsla som vi icke-drabbade har.
Om man tittar på problematiken mer ingående, i detalj, så ser man däremot hur pass illa det egentligen ligger till. Fast det är som bekant bekvämt att bara blunda, så har det alltid varit.

BirgitS
Handyman 1 skrev:
[länk]
Då får vi väl låta FHM undersöka om det beror på t.ex. extra hög efterrapportering efter långhelgen eller om det faktiskt är fler avlidna och i så fall var någonstans.

Inläggningarna på Sahlgrenska ökar.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...t-av-coronaviruset-sprids-mer-igen-1.28483648

Thomas Brezicka ser att läget på sjukhusen speglar följsamheten till rekommendationerna.

– Vi ser detta nu som en effekt av tre helger: Lönehelgen kring den 24:e, valborgshelgen och helgen därpå. Det var fina helger då folk rörde sig mycket, vilket gett en effekt på antalet inläggningar.

• Linjediagram som visar ökning av dagliga covid-19-inläggningar på Sahlgrenska sjukhuset, med markering av ökad smittspridning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Inläggningarna på Sahlgrenska ökar.

[länk]
Låter rimligt, folk slappnar av, slarvar, och smittar/smittas mer

sunnis sunnis skrev:
Det är väl inget konstigt att man avråder eftersom man inte på förhand vet vad som händer med folkhälsan om folk masstestar sig, vi kanske får falsk-positiva som sprider smittan helt i onödan?

Man får såklart testa sig om man vill. Bara boka en tid och göra det.
Jag läste den korta artikeln som länkades men undrar om Tegnell verkligen sade "avråder" eller om det är journalistens ordval. Avråder och råder har jag lärt mig att det när det gäller FHM inte är några tips att föra eller inte göra kompisar emellan utan något vi ska följa. Därför undrar jag om det stämmer och varför en myndighet lägger sig i vad vi gör privat och betalar för själva. FHM skulle istället kunna säga att det inte gör någon större nytta tex (kanske var det så de uttrycktr sig)

Verkar iofs som sjukvården allmänt är emot olika typer av hälsotester även innan Covid.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
P Pin skrev:
Jag läste den korta artikeln som länkades men undrar om Tegnell verkligen sade "avråder" eller om det är journalistens ordval. Avråder och råder har jag lärt mig att det när det gäller FHM inte är några tips att föra eller inte göra kompisar emellan utan något vi ska följa. Därför undrar jag om det stämmer och varför en myndighet lägger sig i vad vi gör privat och betalar för själva. FHM skulle istället kunna säga att det inte gör någon större nytta tex (kanske var det så de uttrycktr sig)

Verkar iofs som sjukvården allmänt är emot olika typer av hälsotester även innan Covid.
Kan det inte vara som att dricka silvervatten eller använda en dålig cykelhjälm, det avråds väl också från?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis
Har du någon evidens som stödjer att enskildas testning negativt skulle påverka folkhälsan?
Varför skulle jag ha det när varken FHM har det, CDC har det eller WHO har det?

Ett rimligt antagande är att kan man inte garantera att det inte finns falsk-positiva svar så ska man kanske inte rekommendera det som en åtgärd. Även jag som är lekman inom ämnet förstår att det vore olämpligt om vi fick tusentals falsk-positiva i samhället. Sen kanske det är så få att det ändå inte har någon betydelse, men som sagt vi vet ju inte. För all del boka dig för ett test. Funderar själv på det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Kan det inte vara som att dricka silvervatten eller använda en dålig cykelhjälm, det avråds väl också från?
Dålig cykelhjälm är korrekt att avråda då en bra är att rekommendera. Jag brukar säga att har man ingen hjälm behöver man ingen. Eller tvärtom. Om man inte behöver hjälm slipper man
Silvervattnet vet jag inget om. Är det inte farligt så behövs ingen avrådan så länge det inte ersätter FHM rekommendationer att tex hålla avstånd och tvätta händerna.
Listan blir ju lång på allt verkningslöst det skulle behöva avrådas från, be till gud, ta på foliehatten, hamstra toapapper, äta vitlök, skriva i sociala media...
Risken är att det uppfattas som en uttömmande lista om man börjar med det.

Claes Sörmland
sunnis sunnis skrev:
Varför skulle jag ha det när varken FHM har det, CDC har det eller WHO har det?

Ett rimligt antagande är att kan man inte garantera att det inte finns falsk-positiva svar så ska man kanske inte rekommendera det som en åtgärd. Även jag som är lekman inom ämnet förstår att det vore olämpligt om vi fick tusentals falsk-positiva i samhället. Sen kanske det är så få att det ändå inte har någon betydelse, men som sagt vi vet ju inte. För all del boka dig för ett test. Funderar själv på det.
Ja, det var lite min poäng. Du spekulerar.

Falska positiver är ett mindre problem med dessa tester. Det är åt andra hållet det kan fallera, d v s falska negativer. Men det finns redan gott om test som knappt har falska negativer (kalibrerat mot PCR-verifierade fall).

Jag är ännu inte övertygad om att FHM har några synpunkter på privat testning. Ännu saknas länk till videoinspelning eller hänvisning till deras hemsida där det står svart på vitt att de har synpunkter.

Ja, konstig paternalistisk inställning. Myndigheter ska naturligtvis inte ha några synpunkter på om enskilda vill testa sig privat eller inte.

Undrar om det är en vanlig Tegnell-groda eller om FHM verkligen har synpunkter på detta?
Ja men vad sa han egentligen?
"– Vi har ännu inte landat i att det finns tillräckligt mycket kunskap för att göra en bra tolkning av de här svaren på individnivå, säger statsepidemiolog Anders Tegnell"

Det är mycket möjligt att det är journalisten som har kokat ihop resten.

• Gilla
sunnis och 4 till
  • Laddar…
Falska positiver är ett mindre problem med dessa tester. Det är åt andra hållet det kan fallera, d v s falska negativer
Hur tänker du nu?

pacman42 pacman42 skrev:
Här säger han nästan rakt ut att det är påverkan på människors beteende som är problemet. Men ändå inte...
Nej, det säger han inte. Han företräder en myndighet och en myndighet kan inte rekommendera saker på osäker grund. Inget konstigt i det. Det kommer ta ett tag innan man har kunskap nog att rekommendera tester på "myndighetssäker" grund. Det är många aspekter som måste vägas in innan man kan göra en rekommendation.

Man har diskuterat värdet av screening av PSA-nivåer i 20 år och fortfarande inte landat i en entydig slutsats, för att dra ett annat exempel.

Från FHM:

"Som framgår i Nationell strategi för utökad provtagning och laboratorieanalys av covid-19 rekommenderar Folkhälsomyndigheten för närvarande att serologiska analyser primärt utförs för seroepidemiologiska tvärsnittsundersökningar i olika grupper och på arbetsplatser för att planera för prioritering och resurssättning. Då kunskapsläget fortfarande är under utveckling och de slutsatser man kan dra på individnivå är begränsade är det Folkhälsomyndigheten bedömning att dessa tester generellt inte ska rekommenderas på individnivå. "

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja men vad sa han egentligen?
"– Vi har ännu inte landat i att det finns tillräckligt mycket kunskap för att göra en bra tolkning av de här svaren på individnivå, säger statsepidemiolog Anders Tegnell"

Det är mycket möjligt att det är journalisten som har kokat ihop resten.
Om det verkligen är ett citat så är det ett helt rimligt och korrekt uttalande. Men journalisters talstreck är inte alltid citat, det kan också vara en journalistisk tolkning av vad som sades.

• Gilla
patst577
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Man behöver ju i och för sig inte känna folk, för att se att vissa är nöjda med "dagens skörd", fast i omvänd ordning, dvs. "dagens dåliga(låga) skörd" om man nu skall uttrycka det lite sarkastiskt.
För den som inte förstår, så menar jag att vissa verkar vara nöjda med att inte "för många" dog idag, och idag, och idag, ...varje dag :) eller de flesta dagar.
Jag skriver inte alla, jag skriver inte de flesta, jag skriver vissa. Jag skriver inte ens att det sker här på forumet, ifall du skulle känna dig träffad (det var absolut inte riktat mot dig), utan det kan ske på vilka sociala medier som helst egentligen.

Skall vi förenkla det ännu mer för de som fortfarande inte förstår vad jag menar, så syftar jag på de personer som trots allt är ganska nöjda med Sveriges dödsstatistik, dvs. de som nästan blir förbannade på den motsatta gruppen som tycker att det har dött allt för många.

Återigen, inte riktat till någon eller några specifika personer här inne, utan jag bara beskrev vad jag tyckte. Sen tydliggörs det väl i så fall vilka personer som faller inom den grupp jag nämner, för det är väl i regel de som gärna opponerar sig mot en skrivelse som min förra ;) ...fast det kan ju inte jag lastas för :rofl:
Jag ska inte säga att jag är "nöjd" med siffrorna, specielllt inte om man jämför med våra nordiska grannar, men visst har dödstalen varit lägre än jag förväntade mig. Hittills, är det väl bäst att säga, det är ju fortfarande bara mellan 5-30% som varit smittade, beroende på vilka siffror man väljer att tro på, så det här kan fortfarande dra iväg - inte bara i Sverige utan i vilket land som helst. Vi är fortfarande bara i början än, vilket många verkar ha svårt att inse när man t.ex. pratar om att man vill börja resa igen.

Jag trodde ju inledningsvis att denna pandemi skulle bli i storleksordningen som Hongkong-influensan eller Asiaten, kanske till och med i närheten av Spanska sjukan, och jag gissade därför på 30000-50000 döda svenskar på ett år, eller ungefär 130 om dagen. Vi ligger i genomsnitt på ca hälften av det.

• Gilla
tompax och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.